Hallå och gott nytt år alla!
Jag är för tillfället inne i en planerings fas av ett kommande malawikar, i storlek 500-700 liter(beroende på vad ekonomin tillåter:)).
Men för att på bästa sätt komma igång och ge mina kommande fiskar en ärlig chans hade jag tänkt utgå från en redan förbestämd grupp individer och inreda därefter.
Vad jag för tillfället funderar lite kring är den grupp nedan:
1) kommer dessa fungera bra tillsammans?
2) Kommer antalet fiskar fungera bra i utrymmet, eller kräves det fler/mindre av någon av arterna?
3) Om någon art absolut inte går ihop med övrig, någon tips på en annan?
Denna grupp (av grupper) hade jag tänkt mig:
[LIST]
[*]Ett par av Aulonocara jacobfreibergi
[*]Ett par Sciaenochromis fryeri
[*]tre-fyra par Pseudotropheus demansoni
[/LIST]
Sedan lite övergripande information som jag läst mig till (gärna en kommentar kring dessa också, vad ni anser utifrån egen erfarenhet).
- Som jag förstått det så ska man, med fördel inte ha för ljust i ett akvarium, då det skarpa ljuset bidrar till att fiskarna får en något dämpad färg.
- Vidare är det viktigt att ha två sidor täckta, i kombination med lite stenrös och grottor, för att ge fisken en chans att gömma sig i mörkret.
- Sanden bör inte vara för ljus, då det för första inte är naturligt men också för att färgerna på fisken mattas ut något.
- Dessutom, är månskensbelysning ett måste?
Övriga frågor rörande inredning lär dyka upp men för tillfället skall det läsas på lite först i boken av "Ad Konings". Men har ni något som jag kanske inte tagit upp eller bara lite tips, feel free to enlighten me! :p
Tack i förhand/Johan