Stora planer, vad tycker ni?

#1 - 28 december 2010 13:24
Hallå och gott nytt år alla!
Jag är för tillfället inne i en planerings fas av ett kommande malawikar, i storlek 500-700 liter(beroende på vad ekonomin tillåter:)).
Men för att på bästa sätt komma igång och ge mina kommande fiskar en ärlig chans hade jag tänkt utgå från en redan förbestämd grupp individer och inreda därefter.

Vad jag för tillfället funderar lite kring är den grupp nedan:
1) kommer dessa fungera bra tillsammans?
2) Kommer antalet fiskar fungera bra i utrymmet, eller kräves det fler/mindre av någon av arterna?
3) Om någon art absolut inte går ihop med övrig, någon tips på en annan?

Denna grupp (av grupper) hade jag tänkt mig:

[LIST]
[*]Ett par av Aulonocara jacobfreibergi
[*]Ett par Sciaenochromis fryeri
[*]tre-fyra par Pseudotropheus demansoni
[/LIST]
Sedan lite övergripande information som jag läst mig till (gärna en kommentar kring dessa också, vad ni anser utifrån egen erfarenhet).

- Som jag förstått det så ska man, med fördel inte ha för ljust i ett akvarium, då det skarpa ljuset bidrar till att fiskarna får en något dämpad färg.

- Vidare är det viktigt att ha två sidor täckta, i kombination med lite stenrös och grottor, för att ge fisken en chans att gömma sig i mörkret.

- Sanden bör inte vara för ljus, då det för första inte är naturligt men också för att färgerna på fisken mattas ut något.

- Dessutom, är månskensbelysning ett måste?

Övriga frågor rörande inredning lär dyka upp men för tillfället skall det läsas på lite först i boken av "Ad Konings". Men har ni något som jag kanske inte tagit upp eller bara lite tips, feel free to enlighten me! :p

Tack i förhand/Johan
#2 - 28 december 2010 14:24
johpohan skrev:
Hallå och gott nytt år alla!

Jag är för tillfället inne i en planerings fas av ett kommande malawikar, i storlek 500-700 liter(beroende på vad ekonomin tillåter:)).

Men för att på bästa sätt komma igång och ge mina kommande fiskar en ärlig chans hade jag tänkt utgå från en redan förbestämd grupp individer och inreda därefter.

Vad jag för tillfället funderar lite kring är den grupp nedan:

1) kommer dessa fungera bra tillsammans?

2) Kommer antalet fiskar fungera bra i utrymmet, eller kräves det fler/mindre av någon av arterna?

3) Om någon art absolut inte går ihop med övrig, någon tips på en annan?

Denna grupp (av grupper) hade jag tänkt mig:

[LIST]

[*]Ett par av Aulonocara jacobfreibergi

[*]Ett par Sciaenochromis fryeri

[*]tre-fyra par Pseudotropheus demansoni

[/LIST]

Sedan lite övergripande information som jag läst mig till (gärna en kommentar kring dessa också, vad ni anser utifrån egen erfarenhet).

- Som jag förstått det så ska man, med fördel inte ha för ljust i ett akvarium, då det skarpa ljuset bidrar till att fiskarna får en något dämpad färg.

- Vidare är det viktigt att ha två sidor täckta, i kombination med lite stenrös och grottor, för att ge fisken en chans att gömma sig i mörkret.

- Sanden bör inte vara för ljus, då det för första inte är naturligt men också för att färgerna på fisken mattas ut något.

- Dessutom, är månskensbelysning ett måste?

Övriga frågor rörande inredning lär dyka upp men för tillfället skall det läsas på lite först i boken av "Ad Konings". Men har ni något som jag kanske inte tagit upp eller bara lite tips, feel free to enlighten me! :p

Tack i förhand/Johan

Aulonocara och fryerin har jag ingen uppfattning om men vad jag har för mig brukar man hålla dessa i par. Demasonin och andra sidan ska du ha betydligt fler av. Demasonin är en liten mördarmaskin som man helst ska hålla på grupper om minst 15. Kan givetvis fungera i mindre grupper också men då gäller det att ha tur. Som ungdjur är demasonin svår att se skillnad på men är där ett par hanar så gör det inget får då kan de lägga energin på varandra och på så sätt spara honorna.

Att starkt ljus ska sänka fiskarna färger är inget jag har upplevt, samma gäller med ljus sand. En myt är att det ska stressa fiskarna men har alltid kört med ljus sand och inte upplevt något stress eller att de färgar mindre. Vad man har för lysrör spelar då en större roll enligt mig där grolux och aquastar i kombination är min favorit.

Finns inga krav på att två sidor ska vara täckta men visst blir det mindre stress för fisken om sidorna är förtäckta. Skuggbildningen som blir och rör sig i akvariet när man går förbi sägs stressa fiskar och det är bågot jag upplevt framförallt när man köpt nya fiskar och det inte är så många i akvariet. Då gömmer de sig gärna. Mycket sten är att föredra så att de kan bygga sina grottor och gångar och bilda revir.

Månskensbelysning är absolut inte ett måste! Det är snarare framtagit för att det är snyggt att titta på utifrån för oss och att fiskarna skulle påverkas av att inte ha det tvivlar jag på. Effekten man kan tänka sig att det har är att det inte går ifrån ljust till mörkt på en sekund. Men även när månskensbelysning släcks så blir det ju faktiskt så ändå. För att efterlikna det "riktiga" ljuset skulle såfall en dimmerställd månskensbelysning.
#3 - 28 december 2010 16:25
Jag tycker att du ska köra med 1+3 med Jacobfreibergi och Ahli. De är rätt så agressiva mot sina honor.

Du borde köra med demasonis i en grupp på 15+
#4 - 28 december 2010 17:56
Ah ok, tusen tack för svaren. Ska definitivt ha det i åtanke. Är det så att deras revirhävdande beteende minskar med antal?
#5 - 28 december 2010 19:45
ja, och agrissionen. För då har de ju flera rivaler att hålla kolla på.

Annons