stora ögon

#1 - 10 september 2007 12:49
jo mina altum har fått större ögon o de e lite mörkare i färgen + att deras stjärtfena o ihop, o nu är de lite vitaktiga i fjällen!. kollade nitrit o nitrat vad jag kan utläsa så var det 0 på nitrit o 50-100nitrat enligt stickan!!

är detta nått alvarligt
#2 - 10 september 2007 13:18
ska tillägga att detta kom efter jag släppt i en altum till som håller på att dö! eller e så gott som dö
#3 - 10 september 2007 14:41
Kyrkhult?? Fasen, jag kommer därifrån! :)

Men gå in på länken till online-fiskesjukhuset jag har på sida, så kan du noh hitta något vettigt där.
#4 - 10 september 2007 16:30
verkar som det är popped ögon

ha jag e iof från kristianstad men bosatt i kyrkhult :)
#5 - 10 september 2007 18:13
Det är ingen sjukdom du har fått på fisken, men de har fått för lite mat eller varit lite efter i utvecklingen och då blir de likadana som diskusar, med stora ögon till små kroppar. Tyvärr tror jag inte att de växer ikapp detta utan kommer inte att bli riktigt 100 i formen.
Att de kippar ihop med bakfenan tyder på något annat, de mår inte väl. Det kan vara en magbakterie som har gjort dels att de växer dåligt och det leder sekundärt till stadiet de är i dag.
Kolla igenom sjukdomar på diskus och flagellater så kommer du nog ganska nära av vad de lider av.

Men observera att detta bara är ett antagande från min sida baserat på en bild;)!
#6 - 10 september 2007 18:59
jo men om de hade normala ögon iförgår kan det inte vara för lite mat!
#7 - 10 september 2007 22:09
Ok, men det enda felet som jag ser med ögonen på fisken är att de ser lite stora ut jämfört med kroppen, inte att de står ut från huvudet:confused:. Har det kommit för ett par dagar sedan så är det nog inte min första antydan.
#8 - 11 september 2007 17:52
nu har den dassiga vita på kroppen blivit lustigare!

men de äter o de är piggare o ögonen har gått tillbaka liiite
#9 - 11 september 2007 18:46
De mår säkerligen inte bra av de höga nitrathalterna och det kan orsaka bakteriella angrepp på bl.a ögonen men kan även angripa fisken invertes så jag tycker du ska försöka få ner nitratet med hjälp av tätare delvattenbyten! hur ofta byter du vatten idag?
#10 - 11 september 2007 19:07
jag gjorde ett prov på att byta varannan vecka men det sprack nu så återgår nu till en gång i veckan o då är det 25-30%

men jag har gjort 2 vattenbyte denna veckan efter varandra lördan o måndan!

gjorde en mätning nu

nitrat=25
nitrit=0
GH/TH=<6d
KH/TAC=3d
ph=6,8
#11 - 11 september 2007 19:40
Björne_77 skrev:
jag gjorde ett prov på att byta varannan vecka men det sprack nu så återgår nu till en gång i veckan o då är det 25-30%

gjorde en mätning nu

nitrat=25

nitrit=0

GH/TH=<6d

KH/TAC=3d

ph=6,8
i första inlägget hade du mellan 50-100 i nitrat... hur kunde du ha det om du byter vatten varje vecka? och nu bara 25...
#12 - 11 september 2007 20:20
Björne_77 skrev:

gjorde en mätning nu

nitrat=25

nitrit=0

GH/TH=<6d

KH/TAC=3d

ph=6,8

skrev det i inlägget innan, lördan hade det gått 2veckor innan jag bytte första gången!

Annons