Stora Malar , hur mycket mat?

#1 - 18 augusti 2007 17:02
Jag har 3st stora 20cm Malar och 3st 10cm som jag fick vid köp av ett beganad akvarium , hur mycket mal tabletter ska man mata dem per dag? var köper man billigaste mal tabletter?
#3 - 19 augusti 2007 19:07
Flera gånger om dagen och när belysning släcks.
Stora malar behöver stora tabletter. Vår segelfenspleco har blivit för stor för liten maltablett och då ser den ut som att kunna svälja en hel maltablett.
#5 - 19 augusti 2007 20:40
tack för svaret 199kr per kg , hur många tabletter ska man lägga i ? en fråga till får de inte tillräcklig med näring genom att rensa karet? jag har några stycken träd bark som de suger fast hela dagen får de nån mat genom dem. Jag har sett deras bajs typ 30cm lång . Jag har inte mata de för typ 4 dagar sedan mina tabletter har tagit slut. Jag har stopp in bara en te sked spenat ,funka vanlig spenat som man köper på netto för 10kr per kg också?
Jag är inte snål men borde inte fisk/djur mat vara billigare än människors mat?
#6 - 19 augusti 2007 21:09
Finns mycke som funkar. Spenat, gurka, brysselkol... Har du bara malar i akvariet? Dom äter ju även av den vanliga fiskmaten, det som hamnar på botten. I dom akvarier där jag har andra fiskar brukar jag ge malarna tabletter någon enstaka gång per vecka.
#7 - 19 augusti 2007 21:17
Finns mycke som funkar. Spenat, gurka, brysselkol... Finns väl nästan inget vi äter som kostar 200:- / kg. Har du bara malar i akvariet? Dom äter ju även av den vanliga fiskmaten, det som hamnar på botten. I dom akvarier där jag har andra fiskar brukar jag ge malarna tabletter någon enstaka gång per vecka. Testa att slänga i 3-4 stycken så ser du nästa dag om dom är uppätna.
#8 - 20 augusti 2007 06:01
spenat innehåller mycket nitrat, som kan omvandlas till nitrit. så välj hellre andra grönsaker. jag skulle ha valt brysselkål, det är ju små runda bollar. dessa kan man koka någon minut så de blir lite mjuka, sen dela i fjärdedelar eller på mitten och lägga i, de sjunker också vilket är praktiskt.

Hittade detta om spenat:
"Spenat innehåller nitrat som kan omvandlas till nitrit, vilket sedan i kroppen kan bilda nitrosaminer. Nitrosaminer anses vara cancerogena. För att nitrat ska omvandlas till nitrit måste dock mikroorganismer, d.v.s. bakterier finnas närvarande. Mikroorganismer trivs i rumstemperatur."

Kanske bryssekål varannan dag och maltabletter varannan dag, och någon dag helt utan mat? det borde funka :)
#9 - 20 augusti 2007 10:21
Hej.

Precis som du har jag oxå stora malar. Jag varvar tabletter med några skivor gurka, lite blomkål, några skivor zuccini, brysselkål & frysta gröna ärtor. Det funkar utmärkt! Dom e pigga, växer & ser så ståtöigas ut med den kosten! :)
För att få gurkan & zuccinin att sjunka så trär jag en tesked i mitten så den håller sig still på botten.Bara att plocka upp när dom mumsat färdigt. :D
Dessutom så älskar både mina praktbotior & Gurami grönsakerna & speciellt gurka. :p

Lycka till!

Mvh Eva

Annons