stora kar

#1 - 28 oktober 2005 16:21
hur många är vi på zoopet som har 720l och över .och vad har vi för erfarenhet av dom
#2 - 6 november 2005 00:54
[QUOTE=atlas1]hur många är vi på zoopet som har 720l och över .och vad har vi för erfarenhet av dom[/QUOTE]

Jag har 720 liters aluram med aluställning 8 ben. Hat ständig ångest för att inte akvariet står helt i lod. Verkar som om parkett golvet sviktar lite. Orolig att det ska spricka. vet någon hur känsligt detta är. Har ställt det i lod innan vattenfyllning men efteråt står det inte riktigt i lod länger..... suck och pust...
#3 - 6 november 2005 01:29
Tja, att det är...
* Ohyggligt tungt - vi var fem man som lyfte karen på 1200 och 1000 liter.
* Skönt med golvbrunnar i närheten.
* Och ännu skönare med en rejäl och billig ställning (pallställ).
* Lite trist att byta vatten - det tar lååång tid.
* Ännu tristare att bakgrunden (svart självhäftande folie) inte blev snygg - jag lär inte byta på tio år eller så...
* Och toktrist att tvätta såna mängder sand.
* Mäktigt med djupet (110 cm), det ser ut som om fiskarna simmar uppströms.
* Fast rätt svårt att komma åt längst in - till och med med griptång.
* Jäkligt kul att se fiskarna trivas - till exempel de sju Sorubim lima.
#4 - 6 november 2005 01:41
Discus-kar på 1200L.
Största fördelen är att det händer så mycket. Sammtidigt kan två discus-par leka i vars ett hörn, ett apistogramma hona valla sina yngel längs grusen till olika gropa, malar leker under stora mangroverötter. Låter mycket på en gång, men det händer rätt ofta i mitt kar.
Nackdel är att alla andra baljor man har ser så små ut, man tycker att man har så lite och leka med och kan ha i.
#5 - 6 november 2005 07:15
själv har jag ett på 811 l visst är det mäktigt .men lite nojigt när det knakar lite när man går för bi .har oxå mitt gamla kar på 350 l ser ut som ett litet yngel kar i dag .men möjlighetrna har ju blivit så mycke större när man har ett större kar .

Annons