Stora funderingar angående yngel...

#1 - 22 september 2008 19:42
Har lite funderingar angående yngel.
Jag har 4 st segelfensmollysar, 2 st honor(en gul med svarta prickar, den andra silvergrå) och 2 st hanar(lika färger som honorna). Sedan även 7 st platys, 3 hanar och 4 honor.

Hittade 2 st yngel igår som jag fångade upp. Möjligtvis var det fler från början, men då har de blivit föda till de andra fiskarna.
Det ena ynglet är svart och det andra gul/genomskinlig. Hur kommer det sig?, är det så att dom kan få olika färger på kullen?:confused:
Eller kan det vara olika mammor till dessa?
Vet att den ena segelfenshonan är dräktig, ev den andra honan med. Då hon är lite mörk i buken, och är relativt rund, inte "smällfet", men lite lagom rund.
Varför blev det bara två Yngel, kan det vara så att det kommer fler?, hon har ju inte blivit smalare.:D
Och vad ska jag göra med henne, låta henne gå kvar i akvariet? eller sätta henne i en "yngelkasse"? (eller vad det nu heter):confused:
Mvh Jossan
#2 - 22 september 2008 19:54
det är nog samma mamma de får ofta olika färger i kullen så ja... och levandefödare har "fråds befruktning" så dör hanen kan honon få flera kullar´i månader efter befruktningen. Den är säkert dräktig men den kommer se ut så där ett bra tag och om du har mycket gömställen och mycket växter är endå det bästa att låta ynglena gå i det stora karet
#3 - 22 september 2008 20:02
Men i och med att hon inte blivit smalare, tror du då att det kan finnas fler yngel som är på väg?
Mvh Jossan
#4 - 23 september 2008 06:55
Inte jsut nu har varit med om samma sak och det har dröjt ungefär en två till tre veckor innan nästa kull med yngel kommit
#5 - 23 september 2008 15:17
Oki, men hon är mycket för sig själv nu(mer än för några dagar sedan), gömmer sig bakom växterna och stenarna...och vill ej äta.
Mvh Jossan
#6 - 23 september 2008 15:38
Vad matar du med?

Många behöver lite extra näring för att komma igång igen efter en förlossning. Testa lite vad som är dina fiskars favorit. Våra fiskars favorit är nykläckt artemia men vill/kan man inte kläcka själv funkar det oftast med någon fryst variant oxå. Tex cyklops eller artemia.

Inom ett dygn brukar alla yngel ha kommit så hon är förmodligen klar för denna gången. Om 4-5 veckor kommer en ny kull ;)
#7 - 23 september 2008 15:55
Okey, har inte haft fiskarna så länge, matar med flingfoder.
Ska testa lite annat. Tackar för svaret :)
#8 - 23 september 2008 16:56
Okey, har inte haft fiskarna så länge, matar med flingfoder.

Ska testa lite annat. Tackar för svaret :)

Testa t.ex. frysta artemianauplier, eller frysta dafnier som yngelfoder.
Man kan också krossa/smula flera olika typer av torrfoder som yngelmat.
Jag kör lite olika typer av torrfoder i mortel så det blir riktigt finmalet, sedan häller jag det i en vanlig kryddburk så kan jag lätt mata med en liten mängd foder många gånger dagligen till ynglen.:)
#9 - 23 september 2008 17:20
tummen skrev:
Testa t.ex. frysta artemianauplier, eller frysta dafnier som yngelfoder.

Man kan också krossa/smula flera olika typer av torrfoder som yngelmat.

Jag kör lite olika typer av torrfoder i mortel så det blir riktigt finmalet, sedan häller jag det i en vanlig kryddburk så kan jag lätt mata med en liten mängd foder många gånger dagligen till ynglen.:)

Jag matar ynglena med "yngelmat".
De vuxna fiskarna matar jag med vanligt flingfoder :)
#10 - 23 september 2008 19:07
Jag matar ynglena med "yngelmat".

De vuxna fiskarna matar jag med vanligt flingfoder :)

Tänk bara på att variera.. Bara "yngelmat" är inte bra. Gör som vi föreslagit och testa med olika flingfoder och fryst oxå. Då kommer de växa snabbare.
#11 - 23 september 2008 20:27
Nina82 skrev:
Tänk bara på att variera.. Bara "yngelmat" är inte bra. Gör som vi föreslagit och testa med olika flingfoder och fryst oxå. Då kommer de växa snabbare.

Jaha, jag trodde du menade honan som födde ynglerna, att hon behövde extra näring.:confused:[:o]
Ynglerna kommer att få annan mat också, men har dock bara två mindre djuraffärer här i norrtälje, bara den ena hade "yngelmat", den andra hade inget alls anpassat till yngel :(, så jag ska köpa annan mat, men måste bege mig till stockholm för att handla det, så har inte hunnit dit än.
Någon som vet en riktigt bra djuraffär som inte är allt för svår att hitta till?(bra bussförbindelser tack):D
#12 - 23 september 2008 20:43
Jaha, jag trodde du menade honan som födde ynglerna, att hon behövde extra näring.:confused:[:o]

Ynglerna kommer att få annan mat också, men har dock bara två mindre djuraffärer här i norrtälje, bara den ena hade "yngelmat", den andra hade inget alls anpassat till yngel :(, så jag ska köpa annan mat, men måste bege mig till stockholm för att handla det, så har inte hunnit dit än.

Någon som vet en riktigt bra djuraffär som inte är allt för svår att hitta till?(bra bussförbindelser tack):D

Jo, jag menade honan. Men även ynglen behöver ju näring ;)

Själv har jag aldrig kört med "yngelmat" och tror inte riktigt att det är så bra som det låter.
Vi kör med krossat flingfoder första dygnet tills artemian kläckts. Sen kör vi artemia ca. 2ggr/dygn i ca. 3 dygn tills den är slut. Efter det är det variation som gäller. Flingfoder av olika slag, fryst artemia eller cyklops och sjunktabletter bla.
Så gör vi iaf :D Funkar hos oss :)
#13 - 23 september 2008 20:55
He he, då funkar det säkert hos mig med :D Dom är ju bara två små yngel än så länge, skulle vara riktigt kul om dom klarar sig :p
#14 - 24 september 2008 05:28
En fråga gällande yngel, ursäkta om jag "kapar" tråden;-)
Mina Platys fick yngel häromveckan, utan att jag märkte det. Häromdagen så såg jag en liten parvel simma omkring bland vattenormbunken. Tydligen har alla andra blivit mat åt mina fiskar, som alltid verkar hungriga. Är det normalt att dom alltid verkar hungriga, förresten? Tycker jag matar dom efter 1 minuts regeln två gånger dagligen.

Nu till min ursprungsfråga; hur stora behöver ynglen vara innan man kan blåsa faran över för att bli uppätna av föräldrarna?
#15 - 24 september 2008 12:27
Ferengi skrev:
En fråga gällande yngel, ursäkta om jag "kapar" tråden;-)

Mina Platys fick yngel häromveckan, utan att jag märkte det. Häromdagen så såg jag en liten parvel simma omkring bland vattenormbunken. Tydligen har alla andra blivit mat åt mina fiskar, som alltid verkar hungriga. Är det normalt att dom alltid verkar hungriga, förresten? Tycker jag matar dom efter 1 minuts regeln två gånger dagligen.

Nu till min ursprungsfråga; hur stora behöver ynglen vara innan man kan blåsa faran över för att bli uppätna av föräldrarna?

När de är stora nog att inte kunna få plats i föräldrarnas mun ;)
Ett par veckor brukar de vara då :)
#16 - 26 september 2008 16:33
Ville bara säga att samma hona som födde 2 st yngel för några dagar sedan, födde igår igen, 13 st yngel blev det :D
#17 - 26 september 2008 18:02
Ville bara säga att samma hona som födde 2 st yngel för några dagar sedan, födde igår igen, 13 st yngel blev det :D

Grattis :D

Det var som f*n.. Har aldrig hört om en så utdragen fiskförlossning [:o]
#18 - 27 september 2008 06:47
Ne, inte jag heller, men attans så roligt :D Funderar nästan på att skaffa mig en större akvarium, behövs väl snart, hehe ;)
#19 - 27 september 2008 06:49
Ne, inte jag heller, men attans så roligt :D Funderar nästan på att skaffa mig en större akvarium, behövs väl snart, hehe ;)

Alltid bra med större akvarium :D
Bilagor:
#20 - 27 september 2008 07:24
En till funderare...en av mina platys verkar lite rund om magen...
Hon är inte rund som en boll, men hennes buk är "större" än dom andra platysarna...svårt att förklara, men som sagt inte rund, men större, typ mer "hängmage", eller hur man ska säga [:o]
Kan hon bära på yngel tro, kan det vara så att hennes mage kommer att bli mer rund då hon går längre in i dräktigheten?
#21 - 27 september 2008 07:29

Hon är inte rund som en boll, men hennes buk är "större" än dom andra platysarna...svårt att förklara, men som sagt inte rund, men större, typ mer "hängmage", eller hur man ska säga [:o]

Kan hon bära på yngel tro, kan det vara så att hennes mage kommer att bli mer rund då hon går längre in i dräktigheten?

Mest troligt bär hon på yngel. Med en hane i samma akvarium kommer hon bära på yngel hela tiden ;)

Om ett par veckor är säkert hon oxå smällfet :D
#22 - 27 september 2008 07:39
Nina82 skrev:
Mest troligt bär hon på yngel. Med en hane i samma akvarium kommer hon bära på yngel hela tiden ;)

Om ett par veckor är säkert hon oxå smällfet :D

hehe, kul :)
Hur är det när det gäller olika färger på platysarna?, jag har 7 st varav alla har olika färger, spelar det någon roll när det gäller befruktningen?, dom går väl inte direkt på utseeande :p
#23 - 27 september 2008 08:20
hehe, kul :)

Hur är det när det gäller olika färger på platysarna?, jag har 7 st varav alla har olika färger, spelar det någon roll när det gäller befruktningen?, dom går väl inte direkt på utseeande :p

Platy som Platy. Färger finns det många, och de kommer knappast bry sig :)
#24 - 30 september 2008 09:55
Några frågor till [:o]

Har inköpt 3 st guppy för 3 dagar sedan, 2 honor och 1 hane, har dom också "förrådsbefruktning"?. För jag tycker att den ena honan är ganska så rund om magen, och mörk i buken + att det är som små små svarta prickar.
Men i djuraffären så hade dom honorna och hanarna åtskilda. Så om dom inte har förrådsbefruktning så kan hon inte vara så långt gången och därav så borde det inte synas än, att hon bär på yngel.

Och den där vita "pricken" som kan synas innan dom får sina yngel, jag tycker att alla mina platys har den + att dom är lite runda om magen [:o)]:eek:[:o]

Alla är vi nybörjare någon gång, och det är jag :p
#25 - 30 september 2008 19:08
Guppy har oxå förrådsbefruktning precis som Platy och dina Guppyhonor är säkert befruktade. De små svarta prickarna du ser är mest troligt ynglens ögon :)

Den vita "pricken" kommer svullna upp mer och mer och tillslut putar den ut en aning. Då brukar det inte dröja länge.
Du kommer lära dig se när det är dags ;)
#26 - 1 oktober 2008 07:39
Är det lätt att se skillnad på platy, guppy och mollyyngel?
#27 - 1 oktober 2008 07:57
Jag har inte ägt varken Platy eller Molly men av vad jag sett så är Platy och Molly mer lika varandra och något mer kraftiga eller vad man ska kalla det ;).. Guppyyngel är mer långsmala och bleka.
#28 - 1 oktober 2008 08:03
Nina82 skrev:
Jag har inte ägt varken Platy eller Molly men av vad jag sett så är Platy och Molly mer lika varandra och något mer kraftiga eller vad man ska kalla det ;).. Guppyyngel är mer långsmala och bleka.

Ah, då vet jag, tackar tackar för alla svar. :D
#29 - 9 oktober 2008 10:06

Ja precis så är det. Läs mera om svärdbärare och platy här:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=116248&highlight=H%E5rda+fakta
Bilagor:
#30 - 9 oktober 2008 10:09
Nina82 skrev:

Platyynglen är mindre än Mollyynglen när de föds....vilken färg guppyynglen har beror också på vilken färg föräldrarna har....:p

Läs mer om guppy här:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=115002&highlight=H%E5rda+fakta

Annons