Stora ciklider

#1 - 27 juli 2006 15:30
Hej!
Jag undrar om någon skulle kunna skriva en liten lista på stora ciklider
(20cm ocn mer), det behöver inte nödvändigtvis vara amerikanska. Och de behöver inte kunna gå ihop.
Vore roligt att få svar

Joel
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 27 juli 2006 15:35
[quote=nitus]Hej!
Jag undrar om någon skulle kunna skriva en liten lista på stora ciklider
(20cm ocn mer), det behöver inte nödvändigtvis vara amerikanska. Och de behöver inte kunna gå ihop.
Vore roligt att få svar

Joel[/quote]
I denna kategori så handlar det enbart om "Amerikanska ciklider" - är frågan mer allmän så finns kategorin "Mix fisk-kategorin"

Ett tips är att använda sökmotorn i Zoopest artbeskrivningar och där markera de olika grupperna med "Amerikanska ciklider" och storlekarna "20-30 cm" resp. "30-40" så får du upp listor på ca. 60 olika arter
#3 - 27 juli 2006 16:10
Jag ber om ursäkt, då tror jag att jag riktar frågan bara om amerikanska ciklider.
#4 - 28 juli 2006 06:17
Hmm, frågan är nog lite för bred. Det finns massvis med ciklider som blir över 20 cm (och upp mot 100 cm). Så det skulle inte direkt bli någon liten lista. Bättre om du specificerar lite mer... ;)
#5 - 28 juli 2006 11:49
Ok, jag har forskat lite i sökmotorn och hittat några riktigt coola:
Guldsöm ciklid
Zonatum ciklid
Vieja synspila
Påfågelciklid
Kan man ha fem av varje? Hade tänkt ha ett akvarium för varje art. 2+3 st.
På artbeskrivningarna står det att man ska ha kar på:
Guldsöm ciklid 375 l
Zonatum ciklid 500 l
Vieja synspila 700 l
Påfågelciklid 500 l Går det få dom att leka i dom storlekarna på akvarie?

Den frågvise!
#6 - 28 juli 2006 13:57
Glöm inte Chockad ciklid, en mycket trevlig och lugn ciklid :)
#7 - 28 juli 2006 16:43
På den här länken - nedanför de hundratals bilderna på cichlider - finns en lista över samtliga beskrivna cichlider och ur långa dom blir (om man vet det).

http://www.fishbase.se/identification/specieslist.cfm?famcode=349&areacode=
#8 - 28 juli 2006 21:14
Ok, kollade på chokladmal, den verkar jättefin!
Ytterligare fiskar som jag blev fäst vid var:
Cichlasoma trimaculatum
Vieja maculicauda
Cichlasoma salvini
Herichthys cyanoguttatus
#9 - 28 juli 2006 21:19
Ursäkta råkade posta detinnan det var klart! Här kommer resten av brevet!:)

Jack Demsey

Hade ha fem stycken kar, men kaninte bestäma mig för vilka!
Har någon lust att offra några tips om vilka ni föredrar.

Den frågvise:)
#10 - 28 juli 2006 23:03
Om du följer artbeskrivningarnas akvariestorleksrekommendationer bör du kunna ha två par i varje akvarium, Som leker osv, mitt tips är att läsa artiklar om varje art, flera ingående artiklar.

Som du ställer frågorna verkar det som om du fått en fabrikslokal full med stora akvarier som bara står och väntar.

Ett enda par amerikanska ciklider av de flesta arter producerar extrema mängder yngel, dessa yngel kommer att behöva mycket mer utrymme att växa upp i än vad föräldrarna behöver. Det behövs inte särskilt mycket erfarenhet att få i genomsnitt 200 ungar per månad från ett par av de flesta arter du räknar upp, dessa ska ha utrymme att växa i några månader innan någon vill köpa dem, säg att du kan föda upp dem till säljklar storlek på fem månader, då har du konstant 1000 ungfiskar att föda upp. fundera lite på det.
Om du tror att ynglen är lättsålda efter att ha sålt en eller ett par kullar så tar du fel.

Generellt sett ju större fiskar desto större kullar, och desto svårare att bli av med avkomman. Om du tänkt odla, så är det bara påfågelsciklden av alla de arter du listat som går att sälja i vettiga antal, den är heller inte den mest lättodlade av arterna, men kullarna är stora.

Sen får du tänka efter vilka egenskaper du eftersträvar mest, ska de vara snygga, eller är det viktigare att de är tuffa? Vad vill du ha?

En av mina absoltua favoriter bland lite större amerikaner är Herichthys carpintis, Blir bara drygt 20cm absolut bland de snyggaste fiskar som finns. Mycket tolerant, alldeles för lättodlad dock.
#11 - 29 juli 2006 07:16
Tack för ett långt svar!

Egenskaper: Det får gärna vara lite olika, som t.ex. är Guldsömcikliden ganska aggresiv medan Chockladcikliden är rätt fredlig.

Det där med ynglena har jag funderat på, jag vet faktiskt inte var jag ska göra av dem. Jag fick en ganska elak tanke... skulle man inte kunna ha ynglena som levande foder? Det kanske inte går...

Jag har ett rätt stort hus i min ägo, så utrymme ordnar sig...

Menar du att man kan ha två par av samma art eller två par av olika arter i ett akvarium?

Den frågvise
#12 - 29 juli 2006 09:04
[quote=nitus]Tack för ett långt svar!

Egenskaper: Det får gärna vara lite olika, som t.ex. är Guldsömcikliden ganska aggresiv medan Chockladcikliden är rätt fredlig.

Det där med ynglena har jag funderat på, jag vet faktiskt inte var jag ska göra av dem. Jag fick en ganska elak tanke... skulle man inte kunna ha ynglena som levande foder? Det kanske inte går...

Jag har ett rätt stort hus i min ägo, så utrymme ordnar sig...

Menar du att man kan ha två par av samma art eller två par av olika arter i ett akvarium?

Den frågvise[/quote]

Jag skulle nog föredra att när du fått fram fungeranade par att ha olika arter, men de måste vara ganska jämbördiga, till exempel är det inte många arter bland de du listat som är lämpligt sällskap till trimaculatum, Guldsömmar till exempel riskerar att bli ihjälslagna, tom i ett stort akvarium.

Om du låter ynglen gå kvar med föräldrarna till de slutar ta hand om dem brukar det hinna bli en hel del svinn bland ynglen och ganska långt mellen lekarna.

Små yngel är ypperligt levande foder åt rovfiskar, men om du tar bort hela kullen för ett par i förtid finns risken att föräldrarna börjar slåss, och att de leker nästan direkt igen, så i så fall ta bara bort en del av kullen.
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 29 juli 2006 09:08
Om du följer artbeskrivningarnas akvariestorleksrekommendationer bör du kunna ha två par i varje akvarium

Är du verkligen säker på det - jag tror nog att det i längden (när de börjar leka) bara kommer att kunna gå med max ett par. Däremot skulle det säkert funka bätter att ha dom ihop med andra icke revirhävdande fikskarter
#14 - 29 juli 2006 09:18
Tack så mycket för ett bra svar.
Det lutar nog mest åt dessa fem fiskar för mig:
Trimaculatum
Påfågelciklid
Guldsömciklid
Chokladciklid
Vieja synspila
Är det någon av dom här arterna som man kan ha i samma kar, typ Chokladciklid + Påfågelciklid?
Vad äter amerikanska ciklider i huvudsak? Kött eller växter?

Den frågvise
#15 - 29 juli 2006 17:26
Hmm, du verkar föredra ganska stora ciklider och du vill helst ha lite olika typer. Tycker du kan titta på Uaru också, de är fina och lite annorlunda: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=200
Kanske skulle gå att kombinera chokladcikliden med Uaru(?), skulle dock kräva ett ganska stort kar... ;)
#16 - 29 juli 2006 18:14
köp en bok om Sysamerikanska ciklider.Det kommer nog finnas mer arter du hittar där än dom du sett..
#17 - 29 juli 2006 19:05
[quote=Kjell Fohrman]Är du verkligen säker på det - jag tror nog att det i längden (när de börjar leka) bara kommer att kunna gå med max ett par. Däremot skulle det säkert funka bätter att ha dom ihop med andra icke revirhävdande fikskarter[/quote]

Jag var helt övertygad om att det var det som var tanken med de rekommandationerna, men att man förutsatte relativt jämbördiga par, många icke revirhävdande fiskar fattar inte det där med revir särskilt bra, med de mer aggresiva arterna slutar det lätt illa.

Det är klart att det inte är lätt att sätta ett mått, minst exakt så här stort ska akvariet vara för att hålla den här arten, bara ett par ciklider i ett akvarium finns alltid risken att de slår ihläl varandra, även om man dubblar mot rekommendationerna, men ingen av oss får plats med nicaraguasjön i sitt vardagsrum så det går inte att försäkra sig mot. Med två par minskar risken något att kontrahenterna slår ihäl varandra.

Ju större akvarium desto bättre, så länge huset håller, annars går ju hus att förstärka :)

Jag blev lite sugen på att berätta om akvarier jag har fått att funka bra, men det är inga lämpliga historier när nybörjare "lyssnar", och det "bevisar" ingenting, så jag låter bli.

Helmut Pinter rekommenderade minst 200liter för ett par påfågelsciklider, men då ska man inte ha något annat i burken.

Till nitus som ställer frågor:) Måste jag först berätta att till exempel chokladciklid och påfågelsciklid är en ovanligt riskabel kombination, trots att de båda är sydamerikaner och skönt matglada fiskar som blir ungefär lika stora. Just påfåglar är en av de arter som uppvisar det mest varierande aggressionsgrad av alla ciklider, klart osäkert kort att rekommandera.

Generellt sett så är centralerna mer aggressiva än sydamerikanerna, skulle man rita en aggressions-skala skulle överlappningen inte bli stor, om man tittar på lite större arter som du är ute efter. Undantag finns det, det gör det nästan alltid när det gäller akvaristik.

Ja, vad äter dom, om du vill veta vad de äter i naturen så är det olika, det får du läsa dig till art för art, många är dock "allätare" med huvudsaklig inriktning mot mindre djur, allt från kryp till andra fiskar.

www.fishbase.se står det vad "alla" fiskar äter, även om det inte alltid finns detaljspecificerat så får du ett hum om vilka pellets du ska ta och vilka som mår extra bra av en extra räka eller salladsblad. Du kanske ska undvika att blanda en utpräglad vegetarian med en utpräglad rovfisk.

Annons