[quote=Kjell Fohrman]Är du verkligen säker på det - jag tror nog att det i längden (när de börjar leka) bara kommer att kunna gå med max ett par. Däremot skulle det säkert funka bätter att ha dom ihop med andra icke revirhävdande fikskarter[/quote]
Jag var helt övertygad om att det var det som var tanken med de rekommandationerna, men att man förutsatte relativt jämbördiga par, många icke revirhävdande fiskar fattar inte det där med revir särskilt bra, med de mer aggresiva arterna slutar det lätt illa.
Det är klart att det inte är lätt att sätta ett mått, minst exakt så här stort ska akvariet vara för att hålla den här arten, bara ett par ciklider i ett akvarium finns alltid risken att de slår ihläl varandra, även om man dubblar mot rekommendationerna, men ingen av oss får plats med nicaraguasjön i sitt vardagsrum så det går inte att försäkra sig mot. Med två par minskar risken något att kontrahenterna slår ihäl varandra.
Ju större akvarium desto bättre, så länge huset håller, annars går ju hus att förstärka :)
Jag blev lite sugen på att berätta om akvarier jag har fått att funka bra, men det är inga lämpliga historier när nybörjare "lyssnar", och det "bevisar" ingenting, så jag låter bli.
Helmut Pinter rekommenderade minst 200liter för ett par påfågelsciklider, men då ska man inte ha något annat i burken.
Till nitus som ställer frågor:) Måste jag först berätta att till exempel chokladciklid och påfågelsciklid är en ovanligt riskabel kombination, trots att de båda är sydamerikaner och skönt matglada fiskar som blir ungefär lika stora. Just påfåglar är en av de arter som uppvisar det mest varierande aggressionsgrad av alla ciklider, klart osäkert kort att rekommandera.
Generellt sett så är centralerna mer aggressiva än sydamerikanerna, skulle man rita en aggressions-skala skulle överlappningen inte bli stor, om man tittar på lite större arter som du är ute efter. Undantag finns det, det gör det nästan alltid när det gäller akvaristik.
Ja, vad äter dom, om du vill veta vad de äter i naturen så är det olika, det får du läsa dig till art för art, många är dock "allätare" med huvudsaklig inriktning mot mindre djur, allt från kryp till andra fiskar.
På
www.fishbase.se står det vad "alla" fiskar äter, även om det inte alltid finns detaljspecificerat så får du ett hum om vilka pellets du ska ta och vilka som mår extra bra av en extra räka eller salladsblad. Du kanske ska undvika att blanda en utpräglad vegetarian med en utpräglad rovfisk.