Det är 6x36 och inga reflektorer.
Oekonomiskt, men framförallt får du inte riktigt tillräcklig stuns i ljuset. Där tror jag ditt största problem är för tillfället faktiskt.
Om du lägger på halvbra reflektorer på alla dina rör så kommer du upp i en vettig växtakvarienivå (runt 120 mmol/m2 PUR), just nu har du teoretiskt runt 50..
Om jag spolar rent filtret vid varje vtb, blir det inte sämre då?
Du har så mycket växter att dom sannolikt strippar vartenda uns ammonium dom får tag på, så även om den biologiska filrteringen får sig ett litet hugg varje avspolning så är det främst det syreslukande böset du blir av med.
Krånglande syrenivåer triggar alger.
Kan det vara något med bottenmatrialet. Har inte rört i det på ca två år mer än sugit upp böset på toppen.
Det kan nog också sluka en del syre, du kan ju luckra upp gruset lite med fingrarna medans du har häverten i samma hand.
Men det kommer inte göra att växterna stannar i växten.
PMDD är på plats, CO2 är på plats - så det är bara ljuset kvar. Du har inte direkt kristallklar vattenyta och utan reflektorer kommer inte många procent av rörens ljus 90 grader mot ytan.
Jag skulle hänge mig åt en hel del ljusoptimering - reflektorer, skrubba rent täckglas/rör och eventuellt skaffa en Hagen ytsug.