Stora akvarier

#1 - 20 december 2004 15:23
Hej allihopa!

Jag har skaffat mig ett akvarium på 750 liter. Det är inte mitt första så jag är ingen nybörjare. Men det är en sak jag inte förstår. Jag har flera gånger hört talas om att ju större ett akvarium är desto mindre skötsel kräver det. Jag har till och med hört om förseglade akvarier som inte kräver något alls. Själv gör jag rent mitt akvarium (dammsuger botten och skrapar rutor) minst två gånger i månaden. Gör jag inte det ser det ju bara äckligt ut på botten. Jag tror inte att jag övermatar dem och de är säkerligen inte för många. Alla fiskar mår bra och några förökar sig glatt.
Hur är det? Är det jag som är pedantisk, tror ni att jag gör något fel eller är det bara en skröna att ju större desto mindre skötsel?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 20 december 2004 15:34
Om du får göra rent så ofta så så är det sannolikt en kombination av dåligt filter och för mycket mat/fisk.
#3 - 20 december 2004 15:34
Har du ett mindre kar så har du oftast mer biomass fisk per liter vatten. Dessutom är buffertförmågan större i ett större kar. Så därav är ett större kar lättare att sköta.
Men det är också mycket vanligare med underdimensionerade filter i större kar, så därav är dom svårare.

Allt beror givetvis på vilka förutsättningar just du har och då på många andra faktorer än enbart storleken på karet.
MVH
Magnus
#4 - 21 december 2004 08:13
Hej igen!

Självklart har jag hört de där argumenten tidigare, du har för mycket fisk, du matar för mycket.
Om jag säger att jag har de här fiskarna då?
7 platy, fyra gurami, 6 mindre ciklider, en vändmal, två segelfensmalar, tre kuliaålar, tre räkor, två humlefiskar på 750 liter. De får flingmat på morgonen ca två nypor och en ruta röda mygglarver på kvällen. Mer får de inte.

Hur mycket skulle ni mata?