Stora akvarier

#1 - 20 december 2004 15:23
Hej allihopa!

Jag har skaffat mig ett akvarium på 750 liter. Det är inte mitt första så jag är ingen nybörjare. Men det är en sak jag inte förstår. Jag har flera gånger hört talas om att ju större ett akvarium är desto mindre skötsel kräver det. Jag har till och med hört om förseglade akvarier som inte kräver något alls. Själv gör jag rent mitt akvarium (dammsuger botten och skrapar rutor) minst två gånger i månaden. Gör jag inte det ser det ju bara äckligt ut på botten. Jag tror inte att jag övermatar dem och de är säkerligen inte för många. Alla fiskar mår bra och några förökar sig glatt.
Hur är det? Är det jag som är pedantisk, tror ni att jag gör något fel eller är det bara en skröna att ju större desto mindre skötsel?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 20 december 2004 15:34
Om du får göra rent så ofta så så är det sannolikt en kombination av dåligt filter och för mycket mat/fisk.
#3 - 20 december 2004 15:34
Har du ett mindre kar så har du oftast mer biomass fisk per liter vatten. Dessutom är buffertförmågan större i ett större kar. Så därav är ett större kar lättare att sköta.
Men det är också mycket vanligare med underdimensionerade filter i större kar, så därav är dom svårare.

Allt beror givetvis på vilka förutsättningar just du har och då på många andra faktorer än enbart storleken på karet.
MVH
Magnus
#4 - 21 december 2004 08:13
Hej igen!

Självklart har jag hört de där argumenten tidigare, du har för mycket fisk, du matar för mycket.
Om jag säger att jag har de här fiskarna då?
7 platy, fyra gurami, 6 mindre ciklider, en vändmal, två segelfensmalar, tre kuliaålar, tre räkor, två humlefiskar på 750 liter. De får flingmat på morgonen ca två nypor och en ruta röda mygglarver på kvällen. Mer får de inte.

Hur mycket skulle ni mata?

Jag är mer inne på att jag har ett för litet filter, en fluval 404. Men om jag skaffar ett till blir det sån turbulens i akvariet tycker jag. Jag hade tidigare även ett mindre filter inne i akvariet men tyckte inte att det gjorde någon skillnad. Ni kanske har något tips på ett bra filter som inte gör att det blir så mycket rörelse i vattnet?

Mvh
Aranea
#5 - 21 december 2004 08:22
ett till ytterfilter skulle vara bra tror jag
#6 - 21 december 2004 08:27
Fluval 404 är anpassat (enl. tillverkaren) för max 400 liter, så ett större filter (större volym och genomströmning) är nog att föredra.
Använd strilrör på utblåset för att få mindre "turbulens" i karet.
#7 - 21 december 2004 08:45
Om man kör ett ytterfilter till men stryper flödet så är ju den aktiva filterarean större, borde inte detta ha någon positiv effekt?
#8 - 21 december 2004 08:53
Det är alltid bra med stor filtervolym (igentligen yta) men flödet får inte bli för lågt heller.
Att dela upp det utströmmande vattnet i ett strilrör bibehåller (inte helt sant i alla lägen men nästan) flödet men minskar utströmmningshastigheten och därmed "turbulensen i karet".
Tänk dig ett utblås med diametern 10 och en utströmmnings hastighet på 500 l/h. Om man då skulle dela upp flödet på 2 utblås med diametern 10 så minskar utflödet till 250 l/h per utblås, dvs man halverar hastigheten på vattenströmmen ut i karet utan att minska det totala flödet (sant i teorin iaf).
#9 - 21 december 2004 09:48
Så ett större filter eller ytterligare ett filter vore en bra idée. Men även om jag har större filter så blir ju ändå bara vattnet mera renat, och vattenkvalitén har jag inga problem med. Den skit som hamnar längst bort från pumpens vattenintag (eller i mitten av akvariet för den delen) kommer i alla fall aldrig att nå filtret. Så botten kommer oavsett att se ganska äcklig ut efter två veckor.

Är det något jag bara får acceptera att det blir så? Hur ser det ut hos andra med stora akvarier? Ni har säkert helt annat botten material än vad jag har, jag har engelsk sjösten. Ja, jag vet, jag har hört att man bör ha sand, men jag tycker det verkar ännu jobbigare att sköta. Har en skål med sand till cikliderna och den ser alltid äcklig ut och är mycket svår att hålla efter.

Så hur gör ni? Löser större filter alla problem?
Mvh
Aranea
#10 - 21 december 2004 10:21
jag kanske skulle dra ner lite på käket under än period och se om det blev nån skillad. Sedan om du nu har växter som inte mår bra så skitar dom ner en del när de förmultnar mm.
#11 - 21 december 2004 10:47
Har du två filter så har du även två insug, och dessa kan ju placeras i olika ändar i karet och på så sätt styra vattenflödet i karet.
#12 - 21 december 2004 10:48
Är inte humlefisk bräckvattensfisk?
#13 - 21 december 2004 11:42
När jag köpte humlefiskarna var det ingen som sa att de var bräckvattensfiskar, jag får väl kolla upp det. Men de trivs och frodas i alla fall. Mina växter mår bra och det är inte växtdelarna som skitar ner tycker jag. Utan det är fiskarna. Men vattnet är klart och jag har inga sjukdomar vad jag vet.

Är ändå nyfiken på hur ofta ni skulle göra rent ett akvarium på 750 liter?
#14 - 22 december 2004 07:26
Är ändå nyfiken på hur ofta ni skulle göra rent ett akvarium på 750 liter?

Jag har själv ett 450 kar och det enda jag gör är att dra av rutorna med algmagnet en gång i veckan i samband med vattenbyte och trimmning av växterna.
Ingen slamsugning eller så, med andra ord.
Eftersom jag har ett rejält underdimmensionerat innerfilter (modifierad Fluval 4+) så får jag göra rent filtermaterialet ungefär var 3:e månad.
#15 - 22 december 2004 07:51
tja jag ska nog också köpa ett stort akvarium men undrar hur mycket ditt kastade med pump och allt eller om det var begangnat. jag har kollat på ett 200-liter och det skulle kosta si sådär 10 000 kr

är det för mycket?? har ni några smarta tips
#16 - 22 december 2004 08:50
Mitt akvarium på 750 liter kostade begagnat 5000 kr, då fick jag med en mycket dålig pump och en jättebra lysramp plus en stålställning att ställa allt på. Enligt mig var det ett klipp. Det borde nog ha kostat tre gånger så mycket.

Nu letar jag efter en Back to Nature bakgrund. Någon som vill bli av med en?

Det verkar som om det bara är jag som inte gillar att se fiskbajs på botten.
#17 - 22 december 2004 09:34
Jag hadde en Fluval 404 som enda filtret i mitt tre meterskar. Först en period med 10st fullvuxna Diskusar. Därefter 18st vuxna Jordätare (bla Orande Head) 4st vuxna Choklasciklider samt 9st stora Scalarer. Rensade filtret var sjätte månad.

Tre meters karet blev konverterat till salt för en och en halv vecka sedan och Fluvalfiltret lever vidare (utan filtermaterial) som en UV sterilisator (kopplat på pumpen).

Min erfarenhet av Fluval 404 kunde inte vara bättre.
#18 - 22 december 2004 09:41
jag har kollat på ett 200-liter och det skulle kosta si sådär 10 000 kr

Vart handlar du grejjerna då???

Snabb koll hos PWSS.nu:
Ocean aluminiumramakvarium 222 l med 1-rörs ramp och ställning: 2000kr
Eheim 2222 professional ytterfilter: 1100kr
Lysrör Philips Aquarelle TLD 89 30W: 110kr

Det blir 3210kr för "hårdvaran" så 10000kr får betraktas som dyrt om det nu inte var 2000 liter du menad ;).

Det verkar som om det bara är jag som inte gillar att se fiskbajs på botten.
Nej, så är det nog inte. Jag har inget bajs på bottnen trots att jag inte slamsuger.
#19 - 22 december 2004 10:01
jag betalade 800 kronor för ett tomt 720l i ok skick.
Köpte ett eheim ytterfilter för 1500 på kampanj, och ett fluval 4+
innerfilter för 400.
+en stor värmare för 200.
Alltså ett komplett 720, med nya grejer för 2900.

Och på den lokala affären, köpre jag ett juwel rekord 110, för 990 helt komplett med filter, sand, mat, värmare, håv etc etc

och samma 180l paket fast från en annan serie inklusive bänk kostade nåt på 3000 eller om det var 3500.

Så det behöver inte vara så dyrt:-)
#20 - 22 december 2004 11:09
jag handlar på djurmagasinet i rotebro. dom har nästan bara akvarier.

akvariet hittade jag på golobefish. det blir kanske dyrare om man köper alla sakerna försig??.

har ni några bra affärer med billidare akvarium??

ps det va 200l för 10 000 med då har jag räcknat med allllllt.
#21 - 22 december 2004 11:21
Siwep... Just nu kan du beställa ett 180 l, juwelkar inkl. bänk , ramp, filter och värmare för 2800 kr på www.pwss.nu (kolla på månadens erbjudande) du får iofs. räkna med några hundralappar för att få hem det från vingåker, men det blir fortfarande lite billigare än 10.000 kr.
#22 - 22 december 2004 13:44
Heeke!
Bajsar inte dina fiskar eller? Eller får de bara mat en gång om dagen eller varannan dag?

Aranea
#23 - 22 december 2004 14:05
Apropå bajshögar...

Jag slammsuger heller aldrig bottnen, precis som heeke sa. Jag har finkornig sand och konstigt nog så "försvinner" alla bajskorvar!? I tidigare akvarium där jag haft grovt grus, där blev det otroligt skitigt efter bara några veckor och jag fick slammsuga vid varje vattenbyte. Jag har väldigt stor filtervolym i mitt 375-l (fluval 404 + sacem lika stor) det kanske beror på det, vad vet jag.
#24 - 22 december 2004 14:10
Heeke!

Jag har varit inne på din hemsida och tittat på ditt akvarium. Hur gör du för att hålla sanden så ren från bajs? Är det något trick eller bryts det ner fortare så att det inte syns i sand än i engelsk sjösten? Hur gör du?

Även om du inte har så mycket fisk eller så stora fiskar så måste det väl ändå bli någonting på botten? Eller?
#25 - 22 december 2004 14:13
Så det är det som är tricket. Man har finkornig sand så ser det aldrig lika skitigt ut. Det var på tiden att någon kläckte ur sig det. Jag har undrat i flera år över hur folk gör.

Varför blir min skål med sand äcklig ändå då? Det kanske är på grund av att den är så liten och det inte växer något i den. (skålen står i det stora akvariet för sandfiltrerande fiskar).
#26 - 22 december 2004 14:21
Jag har en ny fråga!

Spelar det någon roll om insuget till filtret är dolt bakom växter eller annat? Det suger ju nästan ändå bara upp vatten. Eller ska insuget vara fritt så att det säkert får med sig nedbrytbart material?

Aranea
#27 - 22 december 2004 14:29
Ursprungligen skickat av Aranea
Heeke!

Jag har varit inne på din hemsida och tittat på ditt akvarium. Hur gör du för att hålla sanden så ren från bajs? Är det något trick eller bryts det ner fortare så att det inte syns i sand än i engelsk sjösten? Hur gör du?

Även om du inte har så mycket fisk eller så stora fiskar så måste det väl ändå bli någonting på botten? Eller?

Jag har lärt mina fiskar att bajsa bakom svärdsplantorna! ;)

Nej, har inte gjort något speciellt mer an kanske just använt mer finkornig sand (0.8-1.2mm)

Sen är ett bra biologiskt filter en förutsättning för snabb nerbrytning.
#28 - 22 december 2004 14:32
Du är rolig du Heeke. [:-88]

Hur är det med insuget till filtret då? Kan jag gömma det utan att försämra filtrets effekt?
#29 - 22 december 2004 14:38
jag skulle snarare säga att bajset syns bättre iaf i stora akvarier med stora fiskar, hade engels sjösten föut och där sjönk ju bajset ner, nu lägger det sig på sanden men är mycket lättare att suga upp.
#30 - 22 december 2004 14:49
Så då är det egentligen ingen bra lösning att byta ut till finkornig sand då? Enligt akvarielagret måste jag slamsuga ibland ändå men att det blir bättre om jag ökar cirkulationen i akvariet. Kanske om man lägger ett utblås från en liten pump nere vid botten så att vattnet rör sig mer mot pumpens insug nere vid botten då? Akvariet är ju så jädrans långt.

Men jag vill egentligen inte alls ha en pump inne i akvariet, det ser fult ut och det låter mera om akvaret. Mina små pumpar är egentligen ganska gamla och skramlar lite mer än de borde förståss.
#31 - 22 december 2004 18:13
Jag märkte stor skillnad efter jag skaffat mina söta pansarmalar. Nu är det jättefint på botten, behöver knappt slamsuga alls. Det beror väl dels på att de äter upp matrester och dels för att de rör upp skit på botten så att det mesta till slut hamnar i pumpen :)
#32 - 27 december 2004 13:31
Att förhindra att fiskarna skiter är nog ganska svårt, dessutom blir det bra näring till växterna. Det är bättre med lite skit i hörnen än ett rent helvete. Ett helt rent akvarium är mycket sämre än ett skitigt. Fiskarna kan gå och rota i slammet och kanske hitta något ätbart. Grönlingar och pansarmalar älskar ett slamlager. Det är väl bara ur rent estetisk synvinkel ett slamfritt akvarium är att föredra. Trots allt skall man väl tänka på fiskarnas och växternas välbefinnande också.
#33 - 27 december 2004 14:19
Jag vill inte heller ha ett helt slamfritt akvarium, men däremot skulle jag önska att skiten bryts ner betydligt snabbare och försvinner ner så att växterna kan ta hand om det. Istället ligger det stora bajskorvar överallt hela tiden. Det ser inte trevligt ut.

Om jag byter ut gruset mot finkornig sand kanske det blir så? Eller? Är det bara ett missförstånd från min sida?
#34 - 27 december 2004 16:20
Har faktiskt ingen aning om detta men jag tvivlar på att gruskornens storlek har någon betydelse. Kanske att en mörkare botten gör att det syns mindre. Nedbrytningen är en biologisk process där gruset inte deltar. Möjligen om man kör med bottenfiltrerning.

Annons