Stor vit prick

#1 - 17 september 2008 14:18
Hejsan!

Har nyligen behandlat mina fiskar för vita prick för andra gången. Alla fiskar är prickfria förutom en.. En kardenaltetra som har en ganska stor vit prick på sidan. Är det fortfarande "vita prick" eller kan det vara något annat?:confused:

Är ny i akvariefronten så vet inte så mycket än tyvärr...
#2 - 17 september 2008 20:46
Är pricken ullig??
#3 - 18 september 2008 01:16
möjligt han kanbha neonsjukan?
Bilagor:
#4 - 18 september 2008 18:54
vad är neonsjukan. Jag har en fisk som har en ullig vit prick på sidan. Är det "neonsjukan" eller vad kan det va? och hur behandlar man det?
#5 - 19 september 2008 21:51
snyggen skrev:
vad är neonsjukan. Jag har en fisk som har en ullig vit prick på sidan. Är det "neonsjukan" eller vad kan det va? och hur behandlar man det?

Jag tycker att det låter som svamp prova och höja tempen i karet och salta i vattnet.
Här kan du läsa mer om salt i akvariet
http://www.kramforskoi.com/salt.htm
#6 - 22 september 2008 09:20
Nä den ser inte ullig ut.. Ser mer ut som en riktigt mogen finne på en människa´:P

igår när vi flyttade akvariet och gjorde delvattensbyte så såg jag att den hade två prickar, en mindre också. Eftersom jag behandlat dem mot vita prick så är temperaturen 28 grader just nu har även salt i.

Funderar på om man kanske ska ta en dos medicin till.. Pricken verkar inte bli mindre utan verkar ju som de kanske kommer mer eftersom de nu är två. Men de verkar må bra å så.. Har ju gått ett tag sen jag gjorde tråden..
#7 - 22 september 2008 14:57
Tejs skrev:
Nä den ser inte ullig ut.. Ser mer ut som en riktigt mogen finne på en människa´:P

igår när vi flyttade akvariet och gjorde delvattensbyte så såg jag att den hade två prickar, en mindre också. Eftersom jag behandlat dem mot vita prick så är temperaturen 28 grader just nu har även salt i.

Funderar på om man kanske ska ta en dos medicin till.. Pricken verkar inte bli mindre utan verkar ju som de kanske kommer mer eftersom de nu är två. Men de verkar må bra å så.. Har ju gått ett tag sen jag gjorde tråden..

Har likanade åkomma å min ena slöjstjärt och har inte hittat något bra svar på vad det kan vara. Har du även resta fjäll på fisken runt prickarna ??
#8 - 22 september 2008 15:00
snyggen skrev:

Låter som svamp kolla länken om salt jag gav tidigare i tråden.
Salt i karet har inte försämrat min slöjstärt men inte botat, ger den duschar med koksaltslösning 2ggr om dan nu för att se om det blir bättre.
#9 - 22 september 2008 17:01
Jag ser inte att fällen står ut men är ju inte helt hundra...

Försökt att fota men de är inte helt lätt att fota fiskar.

Så här ser det ut iaf
http://i200.photobucket.com/albums/aa40/Tejonss/STP61248.jpg

Och från sidan ser man att det står ut
http://i200.photobucket.com/albums/aa40/Tejonss/STP61263.jpg
#10 - 22 september 2008 22:33
Jup jag har liknande prickar på slöjstjärten. Jag försökte oxå att fota den tillom. med fisken utanför karet blev bilderna sämre än dina , men batteriet är kasst i kameran om det nu kan vara orsaken. Så nu är det till att hoppas på att någon mer dyker in på tråden som kan ge oss ett bra svar.
#11 - 24 september 2008 19:22
Humm under dagen har den stora pricken nästan försvunnit, är inte alls lika stor och syns inte så mycket.. Nu ser det mer ut som.. ja som vadå.. vet inte hur jag kan förklara det... men iaf så har den fått en ny mindre nästan framme på huvudet istället.. Kan inte förstå vad det kan vara...
#12 - 25 september 2008 19:54
Saltade i karet i måndags har nog sedan tisdags behandlat fisken med vanlig koksaltslösning, genom att spruta det på det angripna området med en medicinspruta till hunden. Har inte behövet i egentlig mening pilla bort prickarna då dom lossnat bara man i stort sett rört vid dom.
I går avlägsnade jag en liten vit prick på slöijstjärtens höger sida och behandlade med koksaltlösning på båda ställena. I idag har fjäll resringningen på vänstersidan försvunnit ingen ny prick på höger sidan och fjällen sitter tätare mot kroppen kollade idag före salt spolningen med fröstroringsglas huden under fjällen såg lite röd ut. Fisken verkar pigg och kry äter som vanligt.
#13 - 26 september 2008 10:20
Mick13 skrev:
Saltade i karet i måndags har nog sedan tisdags behandlat fisken med vanlig koksaltslösning, genom att spruta det på det angripna området med en medicinspruta till hunden. Har inte behövet i egentlig mening pilla bort prickarna då dom lossnat bara man i stort sett rört vid dom.

I går avlägsnade jag en liten vit prick på slöijstjärtens höger sida och behandlade med koksaltlösning på båda ställena. I idag har fjäll resringningen på vänstersidan försvunnit ingen ny prick på höger sidan och fjällen sitter tätare mot kroppen kollade idag före salt spolningen med fröstroringsglas huden under fjällen såg lite röd ut. Fisken verkar pigg och kry äter som vanligt.

Får hoppas att de håller sig borta nu då!! Kanske också borde testa koksaltlösning på den..
#14 - 26 september 2008 21:13
Ja det är inte i vart fall dödligt för en halv liten slöijstjärt så det kan vara värt ett försök, jag har inte hittat något annat här på forumet så det kan vara värt ett försök. Provar man inte så får man inte vet heller. ;-)

Annons