Stor sorg igår....

#1 - 7 september 2012 18:13
....glömde ju berätta sorgen igår.....

....efter mycket letande så ficka jag tag i en liten grupp pygmésvärdbärare av ansjo.

---obegripligt trevlig liten sak.....

en hane fanns med i gruppen.....

han finns nu inte mer....iaf inte i levande form....

han låg på golvet när jag kom hem igår.....

måste legat där ganska länge......lika torr som min humor....

nu är det lite panik......8 små yngel tyffar omkring....och honorna (3) är snortjocka, så nu måste det bli en liten hane av alla dom där ynglen...

någon som ver när man kan se det på denna art ??

.
#2 - 7 september 2012 19:31
Mikroskopiska hål i täckglasen är av nöden när det gäller de flesta svärdbärare. Förbannade popcornfiskar.
#3 - 8 september 2012 01:29
Du ser det hyffsat tidigt, då hannarna är mycket gulare än honorna redan i ung ålder:).
#4 - 8 september 2012 09:17
ansjo skrev:
Du ser det hyffsat tidigt, då hannarna är mycket gulare än honorna redan i ung ålder:).

houston....I have a problem......inte mycket gult på dom.....

lite lustigt.....nu 10 yngel, de två nya (kom igårkväll / imorse) är ju små rackare som man inte skall dra några växlar på.

men de 8 andra ynglen är typ 1,5-1,8 cm......inte i närheten av gult...

och jag har ändå en extra spot med LE-lampa på 2700K som gör allt annat
gult i vattnet som extra belysning.....

.
#5 - 8 september 2012 10:43
Trösta dig med att honorna har förrådsbefruktning, dvs har lagrat sperma för flera kullar, och kommer att fortsätta att producera yngel länge än innan de behöver träffa en hane.
#6 - 8 september 2012 11:14
När de är runt 2 cm bör du kunna se skillnad på dem, så ta det lugnt ett tag till:).
#7 - 30 september 2012 12:08
Nu snart 2 cm.... Bara honor än så länge...finns ett par nya yngel ...får hoppas på dom...
#8 - 27 november 2012 12:17
Houston, we may have solved the problem.

tycker mig se att två små rackare är lite gulare än sina syskon.

runt 2 cm är dom nu.

tog för säkerhets skull bort den där gula skitlampan, men de verkar trots allt vara
lite gulare i "hyn" är sina syskon.

hoppas bara att det inte är gulsot......;)
#9 - 27 november 2012 12:40
Jag beklagar sorgen.
Med vänlig hälsning, Henke
#10 - 27 november 2012 12:47
Sv: Stor sorg igår....

Azur skrev:
Trösta dig med att honorna har förrådsbefruktning, dvs har lagrat sperma för flera kullar, och kommer att fortsätta att producera yngel länge än innan de behöver träffa en hane.

Hur långt brukar det gå mellan kullarna? Min ena hona fick för någon månad sedan, men hon ser stinn ut igen.

Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2
#11 - 27 november 2012 12:50
Knax skrev:
Hur långt brukar det gå mellan kullarna? Min ena hona fick för någon månad sedan, men hon ser stinn ut igen.

här mellan 3-4 veckor.
#12 - 27 november 2012 13:08

här mellan 3-4 veckor.

Då har jag gjort rätt som satt henne i yngelkaret. Dock har den andra honan hoppat in till henne nu, så det måste ju åtgärdas... Popcornfiskar som någon sa.

#13 - 27 november 2012 13:29
Knax skrev:
Då har jag gjort rätt som satt henne i yngelkaret. Dock har den andra honan hoppat in till henne nu, så det måste ju åtgärdas... Popcornfiskar som någon sa.

yngelkar ä inget bra i längden, bara stressar dom,

bättre låta dom föda i karet som är tättplanterat.

[SIZE=1]
"kastar nu ett helt berg i glashuset"

.
[/SIZE]
#14 - 27 november 2012 13:35

yngelkar ä inget bra i längden, bara stressar dom,

bättre låta dom föda i karet som är tättplanterat.

[SIZE=1]

"kastar nu ett helt berg i glashuset"

.

[/SIZE]

Mm. Det stämmer säkert, men jag har bara väldigt glest planterade akvarier just nu. Hon trivs inte i yngelkaret, det är ett som är säkert, men med alla tetror simmande runtomkring, får hon nog klara lite stress. Återstår att se hur panikslagen hon blir när jag ska håva upp hennes väninna.

#15 - 27 november 2012 14:03
Yngelkar är bra om det är på 30-40 liter och tätt med växter, yngelkassar är det sämsta.
#16 - 27 november 2012 14:09

Henke_76 skrev:
Yngelkar är bra om det är på 30-40 liter och tätt med växter, yngelkassar är det sämsta.

Tyvärr är det en yngelkasse i det här fallet. Släpper jag lös henne i yngelkaret (alltså 30-l akvariet där ynglen går) blir det mordfestival. Där går alltför många, alltför små just nu... för lite växter där också eftersom jag håvar i det rätt friskt. :P

Ken: Förlåt för trådkapning.

#17 - 27 november 2012 14:14
Jag har gjort som dig nån gång med, har man inte ett kar tillgängligt så får man tänja på gränserna. Du räddar ju många liv på ynglen som kommer iaf.
#18 - 27 november 2012 15:03

Henke_76 skrev:
Jag har gjort som dig nån gång med, har man inte ett kar tillgängligt så får man tänja på gränserna. Du räddar ju många liv på ynglen som kommer iaf.

Tack för stödet! Att döma av Kens sten-i-glashus-kommentar finns det fler. ;) Klart man vill att alla ens djur ska må bra, men hon kanske får lida ett litet tag för att rädda livhanken på de yngel vi redan har, respektive dem hon har i magen, som ska ut. :)

#19 - 27 november 2012 15:07
i mitt fall nödgades jag för tillfället ta alla till buds ståendes medel
för att säkerställa stammens fortlevnad.

dvs ingen hane kvar, alla yngel måste överleva tills en hane finns.

.
#20 - 27 november 2012 15:11
Du gör helt rätt Ken, hoppas du får några hanar nu då som når vuxen storlek.
MVH/Henke

Annons