Helt fantastiskt kar! Något liknande jag tänkte mig fast utan växter då.
Det ser ut som grenar som är plockade i skogen? Funkar det att ta grenar från skogen? Vad bör man göra med dom isåfall innan man stoppar ner dom i karet?
Karet du ser på bilderna var egentligen bara en uppstart på ett mer invecklat kar, med mycket fler pinnar, rotdelar och löv.
De vita "White Butterfly"-discusarna som gick i detta kar delades senare upp i flera par, i andra kar.
Du kan plocka grenar, kvistar o.s.v. från lövträd - använd inte material från barrträd då dessa innehåller ämnen som inte är bra.
Jag har använt Hassel, Körsbär, Äpple, Plommon, Päron, Ek och andra liknande trädsorter. Jag låter veden torka ut helt och sköljer bara av grejerna innan jag monterar i karet - inga andra förberedelser.
Du kan kombinera grenar, kvistar o.s.v med vanliga rötter som går att köpa i zoohandeln. Det är egentligen bara fantasin som sätter stopp för hur du lägger din inredning.
Personligen gillar jag täta, snåriga inredningar som påminner om översvämmad skogsmark. Detta fungerar oftast väldigt bra med ciklider som Discus, Scalare, Flaggciklid och även en mängd dvärgciklider som exempelvis Apistogramma, speciellt om man täcker bottnen med löv.
Man kan kombinera med växter, om man vill - eller så utesluter man dessa helt.
I ett kommande projekt jag arbetar med just nu, i ett ganska stort kar på 3 600-liter, kommer jag förmodligen att ha väldigt lite växter.
Här är några bilder på inredningar jag gjort.
:)