Stor skillnad för vattenkvalitetn att ta bort grus och växter?

#1 - 10 april 2015 13:06
Jag börjar få lite problem med mina diskusar, dom har börjat bli lite mörka och håller sig undan mycket och det syns att de inte riktigt tycker att livet är tipptopp.
Min tanke är att göra om akvariet och slänga ut gruset och växterna för att kunna få bättre vattenkvalitet, och bara inreda med mycket rötter. Tror ni det är en bra idé? Gör det stor skillnad för diskusarna att inte ha grus och växter? Och tror ni det kan bli snyggt med bara rötter i?
Är det någon som testat att bara inreda med rötter? Eller är det antingen mycket växter eller helt tomt som gäller?

Om någon vill veta så är akvariet på 360liter med 5st diskusar och 4st ancistrusmalar.

Jag och mina diskusar är mycket tacksam för svar :)
#2 - 10 april 2015 13:31
Vad har gruset för kornstorlek?
#3 - 10 april 2015 14:23
Det är ganska finkornig. 0,2 - 0,5 gissar jag på.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 10 april 2015 15:45
Växterna tar ju upp en massa överskottsprodukter i akvariet men det kan man ju kompensera med större vattenbyten.
#5 - 10 april 2015 15:58
Men eftersom det är väldigt vanligt att diskusfolk har sina diskusar i helt oinreda kar så tänkte jag att det borde bli stor skillnad på vattenkvaliten? Varför har de annars helt nakna akvarium?

Jag märker tydligt på mina diskusar att det är något som inte är bra, men det känns inte som sjukdom heller, då var min första tanke att vattnet inte är rent nog.
#6 - 10 april 2015 16:29
Hej Miloo!
Discushållning är ett vitt, brett och omfattande ämne.
När man håller Discus i "nakna", oinredda kar beror detta oftast på att man håller Discus parvis i lek-kar i syfte att föda upp Discus.
Att karet är naket gör det mycket lättare att hålla rent och för Discusarnas lek och yngelhållning är det av stor vikt att vattnet håller en hög och jämn kvalitet.
När man senare separerar yngel och föräldrar får ynglen också gå i nakna kar, detta för att (precis som innan) hålla en mycket god vattenkvalitet. Ynglen kräver mycket mat, flera gånger om dagen - det blir pga detta nödvändigt att byta vatten ofta, och detta blir enklare i ett naket kar.

Att hålla Discus i inredda kar är lika trixigt, om inte ännu värre - här får man skapa en balans i miljön och vattnet för att Discusarna skall kunna hållas optimalt.

Nu har jag bara skrapat lite lätt på ytan, vad gäller Discushållning.
Jag länkar till en mycket trevlig tråd här på forumet, som visar på hur man kan gå tillväga med sina Discusar. I denna tråd diskuteras olika tekniker av Discushållning, och olika sätt att förhålla sig till dessa underbara ciklider.
Det är en lång tråd, men mycket väl värd att läsa igenom.
Lycka till!
:)

https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=154823
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 10 april 2015 16:30
miloo skrev:
Men eftersom det är väldigt vanligt att diskusfolk har sina diskusar i helt oinreda kar så tänkte jag att det borde bli stor skillnad på vattenkvaliten? Varför har de annars helt nakna akvarium?

Jag märker tydligt på mina diskusar att det är något som inte är bra, men det känns inte som sjukdom heller, då var min första tanke att vattnet inte är rent nog.

Dom som har rena diskusakvarier byter också ofta väldigt mycket vatten.

Dessutom om man matar med foder som oxhjärta (vilket en del som håller diskus gör) så blir det enormt mycket med överskottsprodukter i akvariet (så mycket att det blir svårt att ha växter) och då är det lättare att ha ett rent akvarum
#8 - 10 april 2015 19:10
Okej. Tack så jättemycket för riktigt bra svar.

Men om jag ändrar frågan lite.
Då jag tycker (för synens skull) att växter är överskattat. Jag skulle helst vilja ha ett kar med bara massa rötter och låta diskusar stå för färgerna. Och utan växter som är beroende av grus, är det smartare att ta bort gruset också då? Gör gruset mer skada än nytta?
#9 - 10 april 2015 19:49
Därom tvista de lärde..
#10 - 11 april 2015 07:42
miloo skrev:
Okej. Tack så jättemycket för riktigt bra svar.

Men om jag ändrar frågan lite.

Då jag tycker (för synens skull) att växter är överskattat. Jag skulle helst vilja ha ett kar med bara massa rötter och låta diskusar stå för färgerna. Och utan växter som är beroende av grus, är det smartare att ta bort gruset också då? Gör gruset mer skada än nytta?

Det går fint att köra växtlöst, men inrett med rötter i övrigt. Jag har gjort det vid flera tillfällen.
Du skulle ju kunna ha ett väldigt tunt lager sand/grus av någon vacker variant - typ Engelsk sjösten eller liknande. Detta enbart för att det ser trevligare och mer naturligt ut än att ha en helt tom glasbotten.
Om du sköter vattenbyten regelbundet och inte matar så att överflödig mat blir liggande, skall det inte vara några problem att, med sand i karet, hålla en god balans på vatten och miljö.
Skit och mulm som syns (fördelen med att inte ha sand i karet är att du direkt ser var "skiten" hamnar) kan du suga ur vid varje vattenbyte och på så sätt hålla undan detta.
Med normal skötsel ser du mulm och skit även med sand i karet, speciellt om du har en mindre kornstorlek, då skiten lägger sig i prydliga högar ovanpå sanden.
#11 - 11 april 2015 16:26
Visst intresse har det väl även vad man får göra. Reglerna säger att:

6 § Ett akvarium ska innehålla en inredning och en botten som motsvarar det som finns i varje fiskarts naturliga miljö.
Fiskar som i vilt tillstånd söker skydd bland föremål eller i bottnen ska ha tillgång till gömslen i akvariet.
Första stycket gäller inte vid sådan tillfällig fiskhållning som kräver särskilt god hygien, såsom karantän, lekförsök och yngeluppfödning

Man kan alltså ha ett kalt akvarium vid lek, karantän och yngeluppfödning, inte annars. Vad som sen är en botten och inredning som motsvarar naturlig miljö vete fn. Inte ett naket kar i alla fall. Skulle det bli kontroll så går det inte vägen med kal botten och om det är någon övernitisk kontrollant så skulle man kunna få böter. Däremot behövs det enligt erfarenhet inte så mycket för att det ska få passera, ett tunt lager sand och en kruka med en svärdplanta, typ nåt sånt, då brukar Länsstyrelsen inte bråka.
#12 - 12 april 2015 10:35
Okej, nu går mina tankar så här.
Jag tänker ta ut alla växter som jag har i nu. ta bort det mesta av gruset, men spara ett väldigt tunt lager på botten. Sätta i några finna och greniga rötter som jag funderat på om man kan hänga upp så de kommer uppifrån och grenar sig neråt. Så att jag håller botten någorlunda fri så att det blir lätt att komma åt och göra rent.(är inte säker på om det ens går att göra och fortfarande ha tillräckligt med plats för diskusarna att simma)

Jag tänker fortsätta med mina 30-50% vattenbyten 2ggr i veckan och mata 1-2 gånger om dagen istället för 2-3 gånger som jag gör nu.
#13 - 12 april 2015 10:47
miloo skrev:
Okej, nu går mina tankar så här.

Jag tänker ta ut alla växter som jag har i nu. ta bort det mesta av gruset, men spara ett väldigt tunt lager på botten. Sätta i några finna och greniga rötter som jag funderat på om man kan hänga upp så de kommer uppifrån och grenar sig neråt. Så att jag håller botten någorlunda fri så att det blir lätt att komma åt och göra rent.(är inte säker på om det ens går att göra och fortfarande ha tillräckligt med plats för diskusarna att simma)

Jag tänker fortsätta med mina 30-50% vattenbyten 2ggr i veckan och mata 1-2 gånger om dagen istället för 2-3 gånger som jag gör nu.

Låter som en toppenidé! Ös på!
Bilderna visar ett 540-kar. Sand, grenar av Hassel, några vanliga köperötter och några Java och Anubias (växterna kan man ju bortse ifrån).
#14 - 12 april 2015 12:25
Låter som en toppenidé! Ös på!

Bilderna visar ett 540-kar. Sand, grenar av Hassel, några vanliga köperötter och några Java och Anubias (växterna kan man ju bortse ifrån).

Helt fantastiskt kar! Något liknande jag tänkte mig fast utan växter då.
Det ser ut som grenar som är plockade i skogen? Funkar det att ta grenar från skogen? Vad bör man göra med dom isåfall innan man stoppar ner dom i karet?
#15 - 12 april 2015 13:08
miloo skrev:
Helt fantastiskt kar! Något liknande jag tänkte mig fast utan växter då.

Det ser ut som grenar som är plockade i skogen? Funkar det att ta grenar från skogen? Vad bör man göra med dom isåfall innan man stoppar ner dom i karet?

Karet du ser på bilderna var egentligen bara en uppstart på ett mer invecklat kar, med mycket fler pinnar, rotdelar och löv.
De vita "White Butterfly"-discusarna som gick i detta kar delades senare upp i flera par, i andra kar.
Du kan plocka grenar, kvistar o.s.v. från lövträd - använd inte material från barrträd då dessa innehåller ämnen som inte är bra.
Jag har använt Hassel, Körsbär, Äpple, Plommon, Päron, Ek och andra liknande trädsorter. Jag låter veden torka ut helt och sköljer bara av grejerna innan jag monterar i karet - inga andra förberedelser.
Du kan kombinera grenar, kvistar o.s.v med vanliga rötter som går att köpa i zoohandeln. Det är egentligen bara fantasin som sätter stopp för hur du lägger din inredning.
Personligen gillar jag täta, snåriga inredningar som påminner om översvämmad skogsmark. Detta fungerar oftast väldigt bra med ciklider som Discus, Scalare, Flaggciklid och även en mängd dvärgciklider som exempelvis Apistogramma, speciellt om man täcker bottnen med löv.
Man kan kombinera med växter, om man vill - eller så utesluter man dessa helt.
I ett kommande projekt jag arbetar med just nu, i ett ganska stort kar på 3 600-liter, kommer jag förmodligen att ha väldigt lite växter.

Här är några bilder på inredningar jag gjort.
#16 - 12 april 2015 14:20
Vi har en jätte stor bok på trädgården som det blåst ner massa stora och fina grenar från stormen som var för ett tag sen.
Jag hittade några snygga grenar som jag nu lagt i blöt och tänkte låta dom ligga där några dagar innan jag skrubbar rent och
tvättar dom :)

Annons