Stor (SA) tank

#1 - 3 februari 2007 01:10
Hej!
Som några av er kanske läst i den andra tråden håller jag på med ett "litet" projekt i källaren. Det är meningen att en tank modell större skall muras upp där.

Till en början skulle den ligga en bit in i källaren, och därför skulle det ta en tid innan jag kunde börja då det måste utföras lite grundarbete där, dock fick jag inte lov att anlägga det där tillslut då vi upptäckte att avloppsrören skulle gått under = ett h*lvete om något händer med rören.

Nu är det ganska säkert var tanken skall muras, och att den blir större än vad den andra var tänkt att bli. Den här kommer mäta ca: Höjd 1m * Bredd 2m * längd 2,5m. men det blir en mindre inbuktning så volymen hamnar på ca 4 Kubik.

Till detta skall ett filter tillverkas, samt att rummet skall isoleras så att inte värmen går rätt ut.

Filtret kommer troligen muras upp i anslutning till tanken, men eftersom det skall vara så högt kommer det att placeras en bit ifrån.

Till belysning kommer troligen vanlig industriarmatur användas, förutsatt att akvarierör går att sätta in i dem.

För att täta tanken skall jag "putsa" väggarna, och sedan stryka på någon "topcoat". (finns det genomskinlig sådan?)

Tanken skall inredas med någon sand, dels fin och lite grövre. Det skall föreställa en flod. Det skall finnas en del stenar och lite stenrösen för fiskar att gömma sig i. Döda träd skall jag också försöka få i, jag vill bara hitta några som inte ruttnar för mycket, hels något som kan leva däri. Men några gamla grenar och sådant skall jag allt ha i.

Fiskarna skall nog endast vara SA, och kanske några botior men jag vet inte.

Chokladciklider har jag funderat en del på, även om oscar och guldsöms lockat en del. Chokladcikliderna verkar så lugna och trevliga, samt att de har en fräck tendens att byta färg. Jag funderade även på att ha Påfågelsabborre, men de blir lite väl stora, samt kanske en aning aggresiva[:o].

Om jag får som jag vill kommer jag defenitivt köpa mig ett par rockor (mamma/pappa = förhoppningsvis barn :p )

Ja detta är ett riktigt spännande projekt, och jag har så många bilder av hur jag vill att det skall se ut.

Det finns en tråd under "dammar", Där kan ni ju disskutera och sådant, så kan jag beskriva procedurer och tillvägagångssätt här:) Men har ni svar på direkta frågor så går det ju bra :)
#2 - 3 februari 2007 18:07
Nu är jag nere i källaren och gräver upp för plattan/grunden. (jag har naturligtsvis med den bärbara datorn för att få lite upplyftande musik:P )

Som det ser ut nu blir den ca 3 meter lång, 2 meter djup(bred), och med en höjd på lite över 1 meter. men det kan jag ändra på om jag vill under tiden jag bygger.
#4 - 3 februari 2007 20:16
Nej det hade jag inte, men den kan nog vara till hjälp, tack:D
#5 - 4 februari 2007 17:44
har du inga bilder på ditt projekt?
#6 - 4 februari 2007 20:46
Jag skulle ju kunna ta :) Jusst nu är det mest en massa grus i olika nivåer, samt typ tomma betongväggar. Jag tar nog och kilar ner nu!
#7 - 8 februari 2007 22:10
hur går det med projektet?

Är väldigt intresserad då detta verkar aningen galet men du verkar kapabel för att genomföra det så lite dokumentation med bilder osv hade varit roligt att se.
#8 - 8 februari 2007 23:20
Jag hade tänkt ta bilder, men det är bara en massa grus än så länge. Jag kommer dokumentera så gott det går under tiden.

Vi bytte ju plats p.g.a rör, mendetverkar inte gå snabbare för det.. haha
Men jag har inte bråttom, hoppas ni har tålamod.

Nu är jag snart ledig en vecka så då kommer det väl hända lite mer, och kanske några foton! Funderar på en bilddagbok;)
#9 - 9 februari 2007 18:10
Wow vilket coolt projekt! Vi vill ha bilder, massor av bilder! Annars komemr jag förbi och tittar ;)
Risken är väl förstås att man får hjälpa till och gräva då eller? :rolleyes:
#10 - 9 februari 2007 22:41
Då säger vi så, köper spade i morgon:) haha.

Som sagt är det bara massa tråkigt grus nu, men gör jag något intressant lägger jag allt upp bilder:p Nu stötte vi på ett litet problem med något dräneringsrör eller vad det var som skulle fixas innan jag får gjuta, men jag väntar. -_-
#11 - 13 februari 2007 20:31
Ser med spänning fram mot att få höra mer om detta jätte-projekt! :)
#12 - 13 februari 2007 21:44
Ja jo, du skall, jag lovar.
Eftersom ingen har tid när jag har så har inte det hänt så mycket.
Nu skall det visst grävas ut först innan plattan gjuts, annars kommer det bli typ takhöjd pygmée!

Formen på det hela disskuteras här hemma en del. Jag har typ hittat på minst tio olika former till.

Jusst nu ser det ut som om att det blir en stor bassäng, alternativt en avlångare variant så fiskarna kan racea igenom tanken.

Innom den närmaste månaden hopas jag i alla fall att plattan är färdig, men det lär antagligen dröjja längre.

Ha tålamod, det gör väntan lättare:}
#13 - 14 februari 2007 23:05
update? :)
#14 - 15 februari 2007 00:58
gosh, skall jag uppdatera varje dag menar du?
kaykay

Idag har jag inhandlat lite fisk som skall växa till sig lagom tills tanken är klar.
Bottenplattan är inte gjuten, och således har det inte hänt så mycket mer
#15 - 15 februari 2007 01:12
släng upp bilder :P
#16 - 15 februari 2007 16:40
Fortfarande är det bara massa grus, inget intressant. När det händer något kommer jag lägga upp bilder.
#17 - 22 februari 2007 22:04
sa mamma stopp eller?
#18 - 22 februari 2007 22:14
säkert pumba ^^
#19 - 23 februari 2007 01:06
Nej inte direkt, varför skulle hon det? Hon har ju redan sagt att jag får göra det.
Möjligen att jag skulle kunna gå med på att inte bygga om hon gav mig några 720l med tillbehör, samt ett stort terrarium. men jaja.
#20 - 23 februari 2007 01:08
Okej, men lägg upp bilder när de blir nåt gjort
#21 - 23 februari 2007 05:00
yllekanin skrev:
Nej inte direkt, varför skulle hon det? Hon har ju redan sagt att jag får göra det.

Möjligen att jag skulle kunna gå med på att inte bygga om hon gav mig några 720l med tillbehör, samt ett stort terrarium. men jaja.

varför jag skrev så var för du verkade ha stora planer och mycket snack sen blev de bara tyst och inget verka hända.
Ser ju lite konstigt ut att du snackar massor och sen bara så tystnat det ner helt och hållet.
#22 - 23 februari 2007 19:05
Ja jag beklagar verkligen att du får vänta, men det får jag med.

Så här ser det ut nu:
* Någon skall kolla dräneringen som finns där nere, typ om det är ok.

* Någon skall gräva ut de överflödiga mängder grus som någon oinformerad människa fraktade dit.

* En person som kan det med avlopp kommer sedan få fixa det, om jag inte kan göra det själv. (alltså bottenavloppet)

* Sedan skall någon lägga ut de armeringsmattorna jag har här hemma + montera massa typ ben på dom.

Eventuellt kommer väl någon isolering eller värme in där med, och det lär nog inte jag göra.

* Sedan skall det gjutas en platta, vilket innebär att en betongbil måste komam hit, och det kan den knappast i detta vädret.

Sedan kommer isoleringen utav väggar och en fuktspärr invändigt så att fukten inte tränger upp i huset.

Efter allt detta kan man mura upp en vägg då till tanken, men som ni kanske förstår så kommer detta ta ett tag och således får ni ha tålamod.

Givetvis kommer jag att tala om om et skulle hända något, men som det ser ut nu så kan jag bara vänta tills de kommer.

Under tiden kan jag ju underhålla er med att tre silverpaku jusst nu går på uppväxt, tycker att det känns tryggare om de når en större storlek än locket på fiskmatsburken (500mlTetraMin) innan de släpps i.

Om jag orkar kan jag ta kort lite senare, men som sagt ni kommer dö utav tristess, och jag håller på att bli galen när det inte händer något (iof så har jag förstått att det inte gör att saker går fortare ändå)

Om ni tycker det verkar konstigt att storlek, mått och form ändrar sig hela tiden så beror det på att jag håller på att hitta den "optimala" platsen för tanken, dvs där jag behöver utföra minst arbeter för så stor volym som möjligt.

Jusst nu har jag två varianter, den ena på ca 5 kbm, den andra på ca 8 kbm.
Den förstnämnda innebär mindre arbete, den andra lite mer, men sen kan jag ju även göra den mycket mindre men det anser jag vara onödigt om jag ändå håller på.

Utav ren lathet så är jag fullt mutbar med flertalet akvarium i storleken 720+, inkl all teknologi jag behöver. Men det kan ju knappast bli billigare än "hemmabygget".

Jaja, vi hörs folket, och skulle jag inte updatera innom de närmaste timmarna så bli inte rädda, jag har nog inte dött, det har nog bara inte hänt något helt enkelt.
#23 - 23 februari 2007 19:38
Här e en länk till en kille i Malung som byggde en hyfsad tank i källaren.....

http://web2.ciklidbladet.se/forum/showthread.php?t=48527

Hoppas du har nytta av den!
#24 - 24 februari 2007 04:08
Här e en länk till en kille i Malung som byggde en hyfsad tank i källaren.....

http://web2.ciklidbladet.se/forum/showthread.php?t=48527

Hoppas du har nytta av den!

Intressant länk, ger svar på många frågor:)
Tack så mycket.
#25 - 22 mars 2007 11:47
hur gå de??
#26 - 22 mars 2007 16:23
Cold skrev:
hur gå de??

Bra fråga, en rapport i månaden vill vi ju minst ha! :p
#27 - 22 mars 2007 19:05
Påminn mig inte ens, jag är så irriterad. Allt tar sådan förbannad tid när man inte gör det själv.

Vad kan jag säga, det har inte hänt så mycket trotts att det gått typ en evighet. Men det ser ljusare fram mot när våren kommer på riktigt.

Nu håller jag väl mest på med planering osv. Jag försöker uppskatta hur stora kostnaderna blir och till vad. Nu har jag ju ännu mer tid på mig att designa och utveckla lösningar på alla tekniska problem man stöter på. Kommer väl undan för undan rapportera, men jag har vart så trött på att det inte händer något... En gång i månaden sa du, okey:D
#28 - 10 april 2007 18:28
yllekanin skrev:
En gång i månaden sa du, okey:D

nu har det gått en månad tycker ja´!
#29 - 10 april 2007 19:18
näää.. 2 minst
#30 - 10 april 2007 20:06
haha:) nått mera som ha hänt,eller stå de lika stilla? hur gammal va du?
#31 - 10 april 2007 21:23
är det ett projekt som fortfarande lever eller fick du dina 720e...? ;)

Om det fortfarande lever, hur ser tidsplanen ut? För du har väll en? Kan du inte ta några bilder på rummet å all grus så vi får en uppfattning om projektet?
#32 - 10 april 2007 21:26
wierdalien skrev:

Kan du inte ta några bilder på rummet å all grus så vi får en uppfattning om projektet?

ja precis,spela ingen roll om de e bara grus å sten som du ha sagt förut(tro du sa de iaf:)) huvudsaken att vi få se nått:D
Bilagor:
#33 - 10 april 2007 21:27
Hit us baby with pics:D:D rofl [;)]
#34 - 15 april 2007 20:00
Eftersom golvet inte är färdigt så finner jag ingen fördel med att köpa akvarium, men annars så hade jag nog vart måttligt sugen på det. Jag vet att ni vill ha bilder, och jag får väl fixa det ganska omgående.
Om man ser till tidsplanen så kommer detta projektet förhoppningsvis vara i land vid sommarens slut, men jag vet inte.
#35 - 15 april 2007 20:24
en liten bild bara :P
#36 - 15 april 2007 20:40
Richard.R skrev:
en liten bild bara :P

Funkar den,, hehe.. man ser inte så bra men jag kanske fixar en bättre när jag har mer tid:)

edit: Ehhm gud va liten den blev??
#37 - 15 april 2007 21:16
den duger bra :D
#38 - 15 april 2007 21:45
gå du i skola?isf ha du bara 1050kr som inkomst?,om du inte extra knäcker...
#39 - 16 april 2007 18:06
Cold skrev:
gå du i skola?isf ha du bara 1050kr som inkomst?,om du inte extra knäcker...

Jo men mina föräldrar lever inte på studiebidrag, kanske;). hahah...
#40 - 18 april 2007 16:35
yllekanin skrev:
Jo men mina föräldrar lever inte på studiebidrag, kanske;). hahah...

man undrar ju....
med tanke på att de va mycket snack i början och nu ett par månader senare har de hänt absolut inget?
#41 - 19 april 2007 23:19
Pumba skrev:
man undrar ju....

med tanke på att de va mycket snack i början och nu ett par månader senare har de hänt absolut inget?

Så därför skulle mina föräldrar ha studiebidrag? eller nu fattar jag inte ditt resonemang.
---------------
Nu är jag måttligt trött på folk som tjatar på att det tar lång tid... Bygg något eget i stället, jag gör mitt lungt och metodiskt. Tack vare att jag väntat så tålmodigt dök ännu en möjlighet upp för mig, ett eget hus till mina akvarium och fiskar. Visserligen är det bara eventuellt och lite beroende på andra faktorer, men det klingar bättre med ett litet hus än en fuktig källare.
--------------
Åtskilliga gånger har människor snackat om att "det var mycket snack i början". "OCH!!" säger jag då, öppna inte ens tråden och läs, för är det så man reagerar är inte ens inlägg önskvärda. Och för guds skull, tro inte att ni "tjatmånsar" på något sätt kommer bli inbjudna att se på hela härligheten när det är klart.

Är det någon som tar illa upp, då förtjänar du antagligen det, för jag är trött på att folk ifrågasätter allt.
-------------
Eftersom jag nu fick det andra förslaget med huset presenterat för mig så har jag ingen direkt tidsplan, men kanske sommar/hösten. Vi får se.
-------------

Ni får ha det så trevligt så hör jag av mig när jag vet mer.
Bilagor:
#42 - 20 april 2007 08:32
Intressant fenomen faktiskt. Så många som gärna stämmer in och berättar hur dåligt det går och långsamt bla bla bla. Men ylle du kan alltid trösta dig med att de gärna också skulle vilja drömma och kanske göra något men de vågar inte! När man själv är ett misslyckande så ser man till att försöka frossa i andras misslyckande så fort det bara går.....som för att plåstra om sig själv.
#43 - 20 april 2007 08:58
alla är väl inte stressade? Gör den i din egen takt yllekanin :D
#44 - 20 april 2007 09:27
Stämmer in i kören som tycker att de som klagar verkar ha för lite vett bakom pannbenen.

Hoppas ditt projekt blir av, och låt den ta den tid det tar.

En sak jag undrar över bara när man läser om folk som bor hemma med päronen och funderar på stora projekt med inbyggda akvarier är om ni aldrig funderar på att flytta hemifrån?

Själv skulle jag då välja ett stort akvarie som går att ta med sedan när man flyttar.

Inte kul att vara 16-17, bygga upp värsta snygga akvariet, och sen tvingas flytta från det bara ngt år senare.
#45 - 20 april 2007 16:12
hehe, vissa verkar ju tro att det bara är å köpa ett så stort kar och sen slänga i lite skit så funkar allt tiptop sen. Jag säger som dom andra ovanför, ta det lugnt! Min erfarenhet säger att om man tar det lugnt så gör man mindre misstag;). Lycka till med allt iaf! Trevlig helg
#46 - 20 april 2007 17:03
Häftigt, vad krävs det för tjocklek på framrutan i ett sådant stort akvarium ?
#47 - 20 april 2007 19:57
Om jag använder mig utav den murade verisionen så blir det ju inte någon gigantisk fönsterruta och således kanske det räcker med 1-1,5cm, det bör det göra.

Visst är det lite mycket arbete för den korta tid jag kan använda det och det har jag sisskuterat med mamma, men hon tyckte att jag skulle göra det om jag ville det.

Nu kanske jag får mig ett litet hus och då är det kanske lämpligast med ett stort akvarium. Detta är ju egentligen bara till min fördel då jag kan ta med det när jag flyttar hemmifrån, men sen är det ju så att jag antagligen kommer bo i studentlägenhet medans jag pluggar vidare, kanske flyttar utomlands med, då tar man ju inte med sig ett gigantiskt kar.

När jag tänker mig ett kar i glas så skulle ju ett sådant som han den där kines-växt-nissen hade, det låg uppe en bild på hans "stilrena" rum med det stora karet, inte vara fel. Jag får väl kolla lite på de alternativen.

Vi får se, på söndag åker jag till Berlin, kan se om det hänt något när jag kommer hem.

Annons