Hej!
Som några av er kanske läst i den andra tråden håller jag på med ett "litet" projekt i källaren. Det är meningen att en tank modell större skall muras upp där.
Till en början skulle den ligga en bit in i källaren, och därför skulle det ta en tid innan jag kunde börja då det måste utföras lite grundarbete där, dock fick jag inte lov att anlägga det där tillslut då vi upptäckte att avloppsrören skulle gått under = ett h*lvete om något händer med rören.
Nu är det ganska säkert var tanken skall muras, och att den blir större än vad den andra var tänkt att bli. Den här kommer mäta ca: Höjd 1m * Bredd 2m * längd 2,5m. men det blir en mindre inbuktning så volymen hamnar på ca 4 Kubik.
Till detta skall ett filter tillverkas, samt att rummet skall isoleras så att inte värmen går rätt ut.
Filtret kommer troligen muras upp i anslutning till tanken, men eftersom det skall vara så högt kommer det att placeras en bit ifrån.
Till belysning kommer troligen vanlig industriarmatur användas, förutsatt att akvarierör går att sätta in i dem.
För att täta tanken skall jag "putsa" väggarna, och sedan stryka på någon "topcoat". (finns det genomskinlig sådan?)
Tanken skall inredas med någon sand, dels fin och lite grövre. Det skall föreställa en flod. Det skall finnas en del stenar och lite stenrösen för fiskar att gömma sig i. Döda träd skall jag också försöka få i, jag vill bara hitta några som inte ruttnar för mycket, hels något som kan leva däri. Men några gamla grenar och sådant skall jag allt ha i.
Fiskarna skall nog endast vara SA, och kanske några botior men jag vet inte.
Chokladciklider har jag funderat en del på, även om oscar och guldsöms lockat en del. Chokladcikliderna verkar så lugna och trevliga, samt att de har en fräck tendens att byta färg. Jag funderade även på att ha Påfågelsabborre, men de blir lite väl stora, samt kanske en aning aggresiva[:o].
Om jag får som jag vill kommer jag defenitivt köpa mig ett par rockor (mamma/pappa = förhoppningsvis barn :p )
Ja detta är ett riktigt spännande projekt, och jag har så många bilder av hur jag vill att det skall se ut.
Det finns en tråd under "dammar", Där kan ni ju disskutera och sådant, så kan jag beskriva procedurer och tillvägagångssätt här:) Men har ni svar på direkta frågor så går det ju bra :)