stor pump litet kar

#1 - 18 november 2008 12:01
Tänkt starta upp ett litet avarium till dottern.

Det är 133liter och undrar hur bra det är med en ytterpump som pumpar mellan 1000-2000 l/t till detta karet.
Tänkte ha lite rödmunstetror och annat smått.

En kompis har nämnligen 2 pumpar och jag får en av dom om jag vill.

Hna pumpar 1000 liter den andra 1900 liter i timmen
#2 - 18 november 2008 12:11
Är det ett ytterfilter eller innerfilter?
Du kan ganska lätt justera flödet på en pump, ett strilrör som du har ett mer eller mindre antal hål i, och dessa hål kan du göra större för att få just det flödet du vill ha.
Är det ändå för mycket strömt i karet kan du rikta strålarna mot den ruta som strilröret sitter fast mot så kommer du knappt se att pumpen har något flöde:).
#3 - 18 november 2008 13:21
Jag skulle nog välja den med 1000l/h för karet på 133liter.
Tror inte att 1900l/h är att rekommendera ens med de modifikationerna som ansjo skriver.
#4 - 18 november 2008 13:34
Det beror på vad det är för märke på pumpen och om det är ett inner- eller ytterfilter:).
#5 - 18 november 2008 15:12
pajsen skrev:
Tänkt starta upp ett litet avarium till dottern.

Det är 133liter och undrar hur bra det är med en ytterpump som pumpar mellan 1000-2000 l/t till detta karet.

Tänkte ha lite rödmunstetror och annat smått.

En kompis har nämnligen 2 pumpar och jag får en av dom om jag vill.

Hna pumpar 1000 liter den andra 1900 liter i timmen
Vad är det för filtermodell så ska vi se om det bli lagom;)
#6 - 18 november 2008 15:18
det är ytterfilter båda två
lilla är en eheim 2028
stora är en akuael max 500
#7 - 18 november 2008 15:44
Då skulle jag kört på den lilla:).
#8 - 18 november 2008 16:07
Om det är en Pro2 så instämmer jag som vanligt till fullo med nästan allting ansjo skriver, köp 2 st 2.5 cm tjocka "blå" filtermattor på Hornbach och klipp ner till "tärningar" och fyll filtret med istället för vad som ev finns innuti idag så kommer du att behålla ett bra flöde, hittar du keramikmakaroner bland det befintliga filtermediet så kan du spara ett lager av dom på runt 2-3 cm att ha i botten på den nedersta korgen.

När ansjo skriver att du kan reglera flödeshastigheten i pumpen så menar han i själva verket utloppshastigheten men han är förlåten för han är bara processtekniker och tillika från Varberg. :D

Fyll i din personliga info pajsen så garanterar jag att du blir uppvaktad av medlemmarna från zoopet-syd, ganska trevliga prickar och några kommer att besöka auktionen här i Göteborg om 11 dagar, kom upp du med så kan du fynda!

Mvh och välkommen till Zoopet.
#9 - 18 november 2008 16:12
Om det är en Pro2 så instämmer jag som vanligt till fullo med nästan allting ansjo skriver, köp 2 st 2.5 cm tjocka "blå" filtermattor på Hornbach och klipp ner till "tärningar" och fyll filtret med istället för vad som ev finns innuti idag så kommer du att behålla ett bra flöde, hittar du keramikmakaroner bland det befintliga filtermediet så kan du spara ett lager av dom på runt 2-3 cm att ha i botten på den nedersta korgen.

När ansjo skriver att du kan reglera flödeshastigheten i pumpen så menar han i själva verket utloppshastigheten men han är förlåten för han är bara processtekniker och tillika från Varberg. :D

Fyll i din personliga info pajsen så garanterar jag att du blir uppvaktad av medlemmarna från zoopet-syd, ganska trevliga prickar och några kommer att besöka auktionen här i Göteborg om 11 dagar, kom upp du med så kan du fynda!

Mvh och välkommen till Zoopet.
#10 - 18 november 2008 21:16
pajsen skrev:
det är ytterfilter båda två

lilla är en eheim 2028

stora är en akuael max 500
aquaelen pumpar mer (1200) men har 2st utblås som fördelar vattnet, så det blir inte så strömmt men väldigt bra cirkulation! men 2028.an funkar nog också.... bara att prova de båda olika och utvärdera;)

Annons