Stor och liten skalar

#1 - 6 maj 2010 20:14
Min ena skalar dog så jag skaffade en ny. Den är mycket mindre än den befintliga. Kanske bara en 1/4.
Den är väldigt pigg och framåt och inte ett dugg rädd.
Jag har noterat att den större är lite lugn, kanske saknar sin kompis fortfarande?
Nu har jag sett att den lille står o nafsar lite försiktigt på sidorna på den stora. Som om den tar bort ngt, alltså inget angrepp eller bråk. Den stora tycks inte bry sej, den står alldeles stilla under tiden.

Varför gör den så, vad är anledningen?
#2 - 7 maj 2010 06:10
fick bara en känsla av att den stora kanske är sjuk?

ne men den lille har väl mer energi än den äldre. inte så konstigt alls. låt den lille växa till sig :D
#3 - 7 maj 2010 08:42
Precis som diskus och triangelciklider så utsöndrar skalarer ett sekretfrån sidorna av kroppen. Jag skulle tro att den lilla går och käkar av just det sekretet. och att den stora låter den lilla göra det, så att den kanske ska bli könsmogen så fort om möjligt (kanske inte så troligt men :P).
#4 - 7 maj 2010 09:45
Tack för ditt svar. Det var intressant information, hade ingen aning.
Är det bara de små som gör så? Jag såg aldrig det beteende när de 2 stora var tillsammans. Dom var jämnstora hela tiden dom bodde tillsammans.
#5 - 7 maj 2010 15:56
När skalarer, diskusar eller triangelciklider biter på varandra (på kroppen då) så händer det ganska lätt att de får i sig sekretet.

Annons