stor hona och en mini hane

#1 - 31 mars 2005 12:10
tja! vet att det finns många trådar om paletter men.. jag har 2 st nya palettciklider och honom är grymt stor medens hanen är liten e detta ett problem??? jag vet att den större e honan funkar det ialla fall??

i mitt 375l kar bor det 2 bolivianska fjärilar 2palett 2 ancistrus 1+5 guppys och jag undrar om man skulle kunna ska ett par paletter till??? jag ska ta i mer rötter och stenar som ska stå ivägen =) för dom men vill gärna veta vad nihar för synpungkter??????
#2 - 31 mars 2005 12:19
Mina är precis tvärtom (storleken alltså) men det fungerar utmärkt.

Jag hade två par olika typer av Pelvicachromis i mitt kar slutade med att den ena paret strök med. Det paret som var större gick bägge på hanen av det andra paret (Han vann i slutändan). Jag har ett 310 liter 125 cm långt och 50 cm brett. Det är min erfarenhet av detta. Jag avråder det i alla fall.
#3 - 31 mars 2005 14:00
ok någon annan som ser det från en annan vinkel??
#4 - 31 mars 2005 18:29
det finns säkert flera som har efarenheter av en så vanlig fisk som paletten så ge mig råd då.... jag vill gärna ha 2 par paletter och medräcknat fjärilarna så har dom 50*50*50 var att röra sig på och om jag gör ass tydliga revir ?? hör av er ok..
#5 - 31 mars 2005 18:35
Honan bestämmer nog utfallet i den här relationen. :)
Mina erfarenheter från olika storlekar när det gäller killis är förvånande. :eek:
Oftast betyder storleken ingenting alls om alternativ saknas.
Könet räcker - så om partnern är liten - det får duga ändå tycks regeln vara...
#6 - 31 mars 2005 21:06
ok tack men angående flera par??
#7 - 1 april 2005 08:52
Jag skulle nog låta bli att skaffa fler en ett par till ett akvarium av den storleken.

Jag hade för ett tag sedan två olika sorters paletter i mitt 112l akvarium (pga att han i affären fick tag i en vanlig och någon annan sort när han skulle fånga ett par vanliga till mig).I alla fall köpte jag då en vanlig hanne till.Detta gick inget vidare utan de vanliga gav sig på den "udda" honan.

Så mitt tips är nog att inte ha fler en två palettciklider av en art i det karet.
#8 - 1 april 2005 09:25
men ursäkta uppfattade du att mitt va 375l 150 50 50 ??? det måste gå. man kan inte gemnföra med ett 100l tycker jag någon annan som vill säga något om det här??
#9 - 1 april 2005 12:30
haha när jag satt och kollade på mina nya palett så är det helt tvärt om honon jagar hanon in bakom utblåset och det är honom som ser parnings sugen ut =) haha det är kul... skulle gärna villja ha en stor hane till henne... men enligt er går det inte
#10 - 1 april 2005 14:01
Eftersom du inte verkar hålla med dem som avråder, tycker jag att du ska göra som du själv tycker! Vill du chansa är det upp till dig, men de flesta med erfarenhet av paletter kan nog hålla med om att de kan ha ett STORT revir, betydligt större än bolivianska fjärilar. Själv skulle jag inte stoppa ner ett par till i mitt (130 cm långt), eftersom jag tycker att det kan vara trevligt för de övriga fiskarna att ha lite simyta när paletterna leker, vilket de gör typ hela tiden. Men som sagt, vill du inte lyssna på goda råd så gör som du vill.
#11 - 2 april 2005 16:25
har idag köpt 2 paletter till. har skitit i vad ni har sagt =) och lagt i tusen rötter till i akvariumet. hoppas det fungerar återkommer med svar..

Annons