Stor fet padda i akvariet, vad gör jag nu då ?

#1 - 18 januari 2004 21:52
Det var för några dagar sen som jag och en kompis bestämde oss för att åka till en sjö och pimpelfiska lite. Det var ett ganska gråtrist väder med någon plusgrad. Fisket var väl inte det allra bästa , men en och annan abborre kom upp på isen i alla fall. Vi tog oss en värmande fika när det hände. Upp ur hålet kommer en stor fet padda.
Jag såg hur den masade upp sig ur hålet och hur den försökte gå där ifrån. Först trodde jag inte mina ögon. " vad var det i kaffet ?? "
Som tur var jag ju inte ensam. Vem hade trott mig annars ? Paddan som försökte gå blev allt trögare ju längre den var uppe i kylan. Gången blev allt långsammare. Till slut var det så illa att för varje gång den lyfte på ett ben stog den på näsan i snön. Kompisen kom fram till att det var nog bäst att stoppa tillbaka den i hålet. Det var ju trots allt därifrån den kom. Plupp ! Inte då. Han skulle bestämt upp igen. Helt klart var ju att där nere ville han inte vara och uppe på isen skulle han frysa ihjäl. Vad gör man ? Paddan fick lagom plats i bröstfickan på pimpeloverallen och där fick han åka förstaklass resten av dagen. Inte nog med det. Han fick följa med hem oxå.
Jag hade ett tomt akvarie på 60 liter. I med lite sand, stenar, rötter, vattenskål och matskål. Och en liten hydda att bo i.
Frugan är inte direkt förtjust i dessa varelser. Så jag sa inget utan
gömde den på nedervåningen. Numera är han dock avslöjad. Jag hade inhandlat mjölbaggelarver till den. Dessa låg i en påse, modell godispåse. Och vem skulle dit och inspektera innehållet om inte hon.
När hon stog där med påsen i handen för att se vad den innehöll blev jag tvungen att varna henne innan hon hade massa larver i handen.
Då hade nog resväskan stått färdigpackad utanför dörren på nolltid.
Hon tog dock det hela på ett hyfsat lungt sätt.
Faktum kvarstår att jag numer har en padda inneboende. Trots sitt fula yttre har han redan blivit barnens kelgris. Äter bra gör han oxå. Maggot och mjölbaggelarver.Vill gärna hålla honom vid liv till våren.

Misstänker att han behöver vitaminer. Är det någon som vet eller kan tala om för mig vad som behövs för att han inte ska fara illa.

Egentligen får man väl inte ens ha vilda djur instängda, men jag lånar honom bara tills han kan klara sig själv till våren.

Mvh Jonas
#2 - 19 januari 2004 09:07
det finns speciella vitaminer i djuraffärer som man kan köpa till dem o lägga maskarna i innan du ger dem till paddan...

fin liten solskenshistoria var det oxå... hoppas det går bra med paddan.

Annons