Stor damm, hjälp med cirkulation och rening

#1 - 24 juli 2006 19:24
Hej!
Har en stor damm på min mark. Dammen har fungerat som vattenhål till korna som tidigare betat på marken.
Dammens mått är: 15m*20m maxdjup: 2m, medeldjupet är dock 70cm.
Dammen har tyvärr nästan växt igen av trådalger detta antagligen pga övergödning (korna). Jag håller nu på med att rensa bort allt detta med en kratta :).
Det jag vill är att förbättra cirkulationen i dammen, tänkte använda denna pump:[COLOR=#0000ff]Superflow 18000 filter/vattenfallspump[/COLOR] alltså 18000L/h.
Eftersom att dammen är ansluten till grundvattnet så funderade jag på om det inte bara är att pumpa ut vattnet till ett hål vid sidan om dammen. Borde inte då vattnet filtreras genom grus och sten för att sedan rinna tillbaka? nytt grundvatten borde ju också rinna tillbaka till dammen?
Jag bifogar två bilder på dammen så kan ni själva se vilken situation jag är i :) .
Nya idèer, tankar och kritik uppskattas mycket!

Bild1

bild2

mvh

/Swepden
#2 - 24 juli 2006 20:22
Hur är dammen "ansluten till grundvattnet"? Man kan ju spekulera i huruvida vattnet som skulle ersätta det vatten som du eventuellt skulle pumpa bort har högre eller lägre näringshalter näringsämne för näringsämne.

Trådalger har jag för mig brukar komma i akvarier med för hög järnhalt, det brukar vara argumentet att låta bli att mikronäringsgöda med lera, att det innehåller för mycket järn och därför lätt ger problem med trådalger. Om dina trådalger delvis beror på hög järnhalt i marken runtomkring kan det vara en nackdel att "filtrera" vattnet genom marken igen.

Helt klart verkar du höga halter av flera näringsämnen, visst kan du mäta de viktigaste näringämnena, för att sedan pumpa ur en del av vattnet och mäta igen när vattnet ersatts, då får du veta om du höjer eller sänker halterna genom att pumpa ut vatten.

Att kratta bort algerna tills du fått bort tillräckligt av de näringsämnen som trådalgerna gillar kan "ta ett tag"

Nu vet inte jag om du får eller vill tillsätta nya arter i dammen, och visst bör man tänka sig för innan man inför nya arter även om man får det. Vanlig andmat (Lemna minor) suger upp näring effektivt, dessutom skulle det skugga trådalgerna. Men även andmaten måste bort för att inte frigöra näringsämnen när den dör, annars har du helt enkelt bytt ut trådalgerna mot andmat. Vanlig guldfisk äter andmat, och allteftersom de växer binder de biomassa, som annars hade förr eller senare hade blivit tillgänglig växtnäring. Guldfisken i sin tur gör att vattnet blir grumligt när populationen blir tät, så den bör man också minska beståndet av efter några år, fast det är roligare att fånga guldfisk än att kratta trådalger.

Annars kan du som sagt kratta vidare, eller låta naturen ha sin gång, men jag skulle tippa att eftersom det är gammal betesmark omkring att dammen fylls igen av slam från gamla döda alger innan näringen är borta.
#3 - 24 juli 2006 20:27
Hade du tänkt plantera in någon form av fisk i dammen eller??
#4 - 24 juli 2006 20:42
plantera fisk

Vi har en sjö som ligger ca 200m längre ner, dammen ligger på samma nivå som den. Det var en klok tanke om vattnet verkligen blir mindre näringsrik om man filtrerar den genom den närliggande marken. Det är nog bara att testa. Du kanske vet om det finns någon billigt testkit man kan köpa för olika näringsämnen?
andmat var ju en idè, den är ju finare än trådalger...och guldfiskar är ju också fina :)

Visionen med dammen är att tillsätta nya arter. Det bör jag också få efterom att dammen är "konstgjord" och inte har några bäckar eller liknande som har kontakt med den.

Jag funderar också på om det kan vara risk för syrebrist i dammen eftersom ytan har varit täckt med alger. Inga vågor eller endast få har ju bildats på ytan under en tid.

De arter jag hade tänk är guldfisk, gräskarp (om man får licens), koi. Funderar dock på att plantera in lite mört så fort jag fått ordning på algerna. De borde ju bara vara till nytta att få i lite fisk? tycker dock att det är onödigt att testa innan jag vet om dom kommer att överleva.
De djur som jag som jag sett i dammen när jag rengjort är:

Mygglarver
Dykare
vattenödlor
Snok (ajaj inte bra för fiskar antar jag)
miljoner iglar

mvh

/Swepden
#5 - 24 juli 2006 20:51
Fiskarna växer till sig så dom blir för stora för snokarna rätt snabbt. Tror nog att dom har svårt att hinna på friska firrar dessutom. Men salamandrarna får jobbigt med fisken. Tänk på att dom är fridlysta dom små liven. Dom har jobbigt som det är ändå. Sen har dom redan snokarna och dykarna att passa sig för
#6 - 24 juli 2006 21:11
[quote=eriahl]Fiskarna växer till sig så dom blir för stora för snokarna rätt snabbt. Tror nog att dom har svårt att hinna på friska firrar dessutom. Men salamandrarna får jobbigt med fisken. Tänk på att dom är fridlysta dom små liven. Dom har jobbigt som det är ändå. Sen har dom redan snokarna och dykarna att passa sig för[/quote]

Salamandrarna ska leva kvar i dammen, beståndet kommer nog att minska dock. Dammen är så grund i kanterna och växtligheten är mycket stor så gömställen och grunda delar där salamandrarna kan leva ostört finns det gott om. Är själv mycket intresserad av groddjur så jag kommer inte låta dom utrotas från dammen.
mvh

/Swepden
#7 - 24 juli 2006 21:16
Då är inplantering av fisk inte det bästa även om det vore kul förstås med den "lilla" dammen, inte utan att man blir lite avis. Blir svårt att få bort fisken om man vill sen oxå.
#8 - 24 juli 2006 21:25
[quote=eriahl]Då är inplantering av fisk inte det bästa även om det vore kul förstås med den "lilla" dammen, inte utan att man blir lite avis. Blir svårt att få bort fisken om man vill sen oxå.[/quote]

Nej, men fisk tycker jag vore väldigt roligt så jag måste kompromissa lite. Har faktiskt funderat på att hålla ett par störar (Acipenser ruthenus) i dammen när den är i ordning, tycker dom värkar mycket intressanta och stora:)
mvh

/Swepden
#9 - 24 juli 2006 21:44
Snoken, dykarna och iglarna är nog större problem för groddjuren än fiskarna, så länge det inte är väldigt mycket fisk.

Mört ska kunna äta en del växter, jag vet inte hur det är med trådalger, trådalger är inte favoritföda för särskilt många fiskar. Däremot kan det bli problem med att få ut dem ur dammen, risken finns att dom kan föra med sig sjukdomar, och föröka sig i dammen, sen kan det bli svårt att bli av med dem.

Guldfisken borde inte ha några som helst problem med att föröka sig kraftigt, blir de för många så är de ju värda en slant, dock är det svårt att veta hur svårt snoken kommer att gå åt beståndet. Om det verkligen är gott om snok skulle jag köpa minst ett dussin guldfiskar som är dubbelt så stora som man tror att en snok kan ta. Släpp ut dem på försommaren så borde du ha gott om yngel redan första hösten.

Har du kollat upp att du verkligen behöver tillstånd för gräskarp i en anlagd (numera eller snart) prydnadsdamm? Ska påpeka att det finns odlingsvarianter av den som är gul, minns inte om det är albino eller bara xanthorism, om man får tag på sådana så syns de bättre, men även eventuella rovdjur ser dom också bättre.

Att blanda Koi och guldfisk i en damm där de kan para sig finns det åsikter om.

Algerna kommer att sjunka till botten på vintern och ligga och förbruka syre medans dom bryts ner. Ju mer organiskt matrial du kan få ut ur dammen före vintern desto bättre, framförallt när du har fisk i den.

Sen vill jag tipsa om guldid, den är ganska ytorienterad, så den borde vara ganska enkel att få syn på, men, den blir stor och rovgirig, nåånting man bör veta om.

Hur är skicket på sjön? är den övergödd? Annars kan du ju pumpa vatten direkt från den till dammen, sjukdoms och parasit risken måste du dock räkna med.
#10 - 24 juli 2006 22:20
Vet inte om fler än Aneboda Auqaservice har gräskarp. Dom borde veta vad man får och inte får tycker jag när det gäller gräskarpar
#11 - 25 juli 2006 07:06
Jag var inne på ett växthus här på Gotland igår och frågade om dom kunde beställa gräskarp. Dom ringde då till sina leverantörer och svaret blev att jag var tvungen att ha licens. Jag sa dock inte att det var en prydnadsdam för höra med dom igen...

Guldiden låter som en passande fisk, lite vildare än tex guldfisken vilket passar bra med tanke på att det finns fåglar och snok.

Sjön som ligger inärheten är inte övergödd, vattnet är kristallklart och det finns gott om mört, aborre och gädda. Har funderat på att pumpa vatten därifrån, men det är ju en bit och att dra ner el till sjön blir ett stort projekt, men jag skall klura lite till på det.

Jag skall fortsätta rensa dammen i morgon, skickar bilder så ni får se hur det går.

Är det någon som prövat att ha stör i damm föresten?
mvh

/Swepden
#12 - 25 juli 2006 07:25
Eftersom dom inte kan ta sig ut från dammen och sprida sig till andra vattendrag måste du väl få ja
#13 - 25 juli 2006 08:54
Antar att det där med licens för gräskarp förutsätts eftersom man förutsätter att det rör sig om inplantering i sjö, men jag vet inte säkert, det lär hända att de går att köpa i vanliga akvarieaffärer utan någon som helst information eller förmaningar. Det är inte alla "proffs" som vet hur det ligger till.

Angående stör har jag inte provat det själv, vad jag däremot kan säga är att de har mycket höga krav på fodret och hos många handlare dör fler än vad de hinner sälja. En kompis berättade nyligen om tester som gjorts på kommersiella störfoder att stör dog av näringsbrist om de blev matade med en del av märkena. Foderfrågan är naturligtvis inget problem i din damm, men om du ska prova stör bör du köpa dem så snart som möjligt efter att de kommit till handlaren. Stör kan däremot försvåra eventuella framtida planer om kräftor.

Det finns ju flodkräftodling på gotland, när jag pratade med dem var de mycket trevliga och priserna var förvånansvärt låga på levande kräftor, jag pratade med en odling, jag vet inte om det finns flera. Men en bra kräftpopulation kräver i princip gömställen i form av stenar.

Iden går mycket längs ytan, så den riskerar också att gå åt till fåglarna, kanske mer än guldfisken.

Själv är jag så snål att jag skulle lägga de mesta pengarna på rejält med guldfisk, dels för att de är ett ganska säkert kort, och dels för att avkomman med tiden säkert kan bekosta ganska fina stim stör, koi, guldid eller vad du kan få för dig att vilja ha i dammen.

Guldfisk kommer som sagt med sin ganska imponerande kapacitet att föröka sig att binda mycket biomassa, visst kommer dom om dom blir för många att grumla vattnet, men det har dom gemensamt med alla "bottenbökare", t ex, koi, stör och i viss mån gräskarp. Det är väl mest Iden som skiljer sig på den punkten.
#14 - 25 juli 2006 12:26
Ville bara lägga till att hugorm kan inte atakera i vatten, så en tanke va att snoken är nog ofarlig för fiskarna plus att snoken endast simmar på vatten och inte i. :) Härligt med stor damm men har du typ en båt eller något för kunna göra rent i mitten? Föresten Erik va vare om att inte ha koi och guldfisk i samma damm? jag har aldrig hört att det skulle va något fel med det och brukar ju finnas i dom flesta publika dammarna.
#15 - 25 juli 2006 12:57
Snokar har inga problem med att dyka.
#16 - 25 juli 2006 13:59
Är det så, okej då ska jag läsa mer om snokar.
#17 - 25 juli 2006 15:15
Nu har jag läst mer om snokar och jag hade fel snokar har tydligen fiskar som bas mat... gällde väll bara hugormen då, för den äter inte fisk.
#18 - 25 juli 2006 15:33
Ligger inte grodor och paddor och salamandrar högre upp i matlistan för dom elakingarna?. Lättare att fånga än fisk, men spelar ingen roll egentligen.
#19 - 25 juli 2006 18:26
Vad är det för ammonium, nitrat, pH, KH värden på vattnet i dammen.
#20 - 26 juli 2006 04:54
[quote=Kramfors]Vad är det för ammonium, nitrat, pH, KH värden på vattnet i dammen.[/quote]

Skall börja ordna med dammen nu, fler bilder och info kommer upp ikväll. Har tyvärr inga vatten tester idag.
mvh

/Swepden
#21 - 26 juli 2006 06:27
Jag ser bara problem med en så stor damm om det ska vara vanliga dammfiskar i den.
#22 - 26 juli 2006 16:28
Vilka problem tänker du på?
#23 - 26 juli 2006 18:17
Rengjort mera

Så nu är halva dammen frå från trådalger...
har också planterat in 5 vuxna mörtar samt ett par hundra mörtyngel. Mörtarna har varit mycket pigga hela dagen och visar inga tecken på syrebrist eller dåligt vatten.

bild3
mvh

/swepden
#24 - 26 juli 2006 18:32
Även om guldfiskarna skulle föröka sig mycket borde det inte bli svårt att lyckas fånga dom i en så stor damm. Eller är jag helt ute och cyklar nu?
#25 - 26 juli 2006 19:38
[QUOTE=Erik...]Vilka problem tänker du på?[/QUOTE]
Många, tex. om fiskarna drabbas av parasiter tex vitaprick.
En sjuk fisk kan smitta de andra.
Det brukar vara höga ammoniumvärden i naturdammar och nitrat om det är jordbruksbyggd i närheten.
Om dammen har tillrinning vid ytan av vatten från nederbörd blir pH lågt.
Det är många kommuner som har problem med sina ytvattentäkter, tex den sjö jag får vattnet från har en ph på 5,5 vid snösmältningen.

Grodor och paddor kan sprida karplus och iglar till dammen.
Kommer människor att vistas i dammens närhet kan man behöva beakta 8:6 Skydd mot drunkning
Råd: Av 3 kap. 5 § ordningslagen (1993:1617).

Ett tips på lämplig fisk som även går att äta är Amerikansk bäckröding om vattnet inte blir för varmt.
#26 - 26 juli 2006 19:40
[QUOTE=eriahl]Även om guldfiskarna skulle föröka sig mycket borde det inte bli svårt att lyckas fånga dom i en så stor damm. Eller är jag helt ute och cyklar nu?[/QUOTE]
http://interface.audiovideoweb.com/lnk/ny60win16012/Japan/matsunoskue.wmv/play.asx
#27 - 26 juli 2006 20:54
Trevlig film med koi"ynglen". Vad kan vikten vara? 10kg och uppåt?
Gäller att swepden får ihop ett rejält gäng om det är rötter och stenar på botten och att han lyckas sänka vattennivån lite i dammen
#28 - 26 juli 2006 21:02
[quote=Kramfors]Många, tex. om fiskarna drabbas av parasiter tex vitaprick.
En sjuk fisk kan smitta de andra.
Det brukar vara höga ammoniumvärden i naturdammar och nitrat om det är jordbruksbyggd i närheten.
Om dammen har tillrinning vid ytan av vatten från nederbörd blir pH lågt.
Det är många kommuner som har problem med sina ytvattentäkter, tex den sjö jag får vattnet från har en ph på 5,5 vid snösmältningen.

Grodor och paddor kan sprida karplus och iglar till dammen.
Kommer människor att vistas i dammens närhet kan man behöva beakta 8:6 Skydd mot drunkning
Råd: Av 3 kap. 5 § ordningslagen (1993:1617).

Ett tips på lämplig fisk som även går att äta är Amerikansk bäckröding om vattnet inte blir för varmt.[/quote]

Tack för det utförliga svaret!

Det är väl ingen som tror att det är helt bekymmersfritt att sköta en stor damm, men nu har man ju lite mer att tänka på...

Är det inte bättre att ha extremt okänslig fisk som guldfisk och koi än att försöka med ameriskansk bäckröding om man misstänker höga kväveförenigshalter.

Skydd mot drunkning gäller det bara om man har fisk i?
#29 - 26 juli 2006 21:38
Ska man ha fisk i en damm är det trevligt om man ser fisken, då är Guldfisk och Koi och andra "tama" fiskar med färg lämpliga.
Får fiskarna gå i ett vatten de överlever och för Koiens del trivs i så blir det väldiga mängder med yngel och det kommer att behöva någon form av rening av vattnet.
Alt. avlägsna fiskar, vad gör man efter 4-5 år om de inte förgiftat sig när det finns några tusen fiskar i dammen.
Nätfiskar och avlivar?

Överlever Mörten är nog vattnet relativt bra, men vad händer när Mörtynglen växt upp, hur är vattenkvalitén då? vad finns att äta i dammen?
#30 - 26 juli 2006 21:53
Om dom finns kvar, salamanderyngel. Vid notdragning/nätfiske och nätet fastnar och ingen kan gå ut blir det jobbigt. Som här, liten grop men för djupt i mitten + stenar som nätet fastnade i
#31 - 27 juli 2006 10:27
iglar

[quote=Kramfors]Ska man ha fisk i en damm är det trevligt om man ser fisken, då är Guldfisk och Koi och andra "tama" fiskar med färg lämpliga.
Får fiskarna gå i ett vatten de överlever och för Koiens del trivs i så blir det väldiga mängder med yngel och det kommer att behöva någon form av rening av vattnet.
Alt. avlägsna fiskar, vad gör man efter 4-5 år om de inte förgiftat sig när det finns några tusen fiskar i dammen.
Nätfiskar och avlivar?

Överlever Mörten är nog vattnet relativt bra, men vad händer när Mörtynglen växt upp, hur är vattenkvalitén då? vad finns att äta i dammen?[/quote]

Vattnet skall renas på något sätt. Håller på och klurar på olika lösningar nu. Tror dock att jag börjar med cirkulationen av vattnet.
Nu finns det gott om mat åt fiskarna. Av mörtynglen kommer antagligen endast få att klara sig till vuxen ålder (yngeln är ca 1,5 cm nu)

Det var någon som skrev nått om att paddor kan föra med sig iglar till dammen. Det finns redan iglar i dammen, hur mycket skada kan dom göra?
mvh

/Swepden
#32 - 27 juli 2006 10:34
pump

Är det någon som kan tipsa om en bra pump med stor kapacitet och dessutom klarar slam?
mvh

/swepden
#33 - 27 juli 2006 12:34
Menar du en pump bara och inget filter kanske dom här har någon som skulle funka http://www.grindex.com/ourproducts/?subpage=ProlineDrainage
#34 - 27 juli 2006 13:58
5-10 sådana här kanske räcker för en bra cirkulation. http://www.aquainterior.se/produkter_visa.asp?nav=30&parent=28&id=303
Pris st. ca. 11 700:-
#35 - 27 juli 2006 14:55
Sår efter iglar och karplöss kan bli infekterade.
#36 - 27 juli 2006 17:10
[quote=Kramfors]5-10 sådana här kanske räcker för en bra cirkulation. http://www.aquainterior.se/produkter_visa.asp?nav=30&parent=28&id=303
Pris st. ca. 11 700:-[/quote]

Har kollat på den pumpen, tycker dock att det borde räcka med en för att få ner lite syre och gynna cirkulationen. Vågorna syresätter och cirkulerar ju också vattnet...

Det andra tipset på pump var ju också bra, men den pumpen skulle ju endast behövas i början för att rensa ur lite. Och Eftersom att jag är student så ligger nog prisklassen över min budget :)
mvh

/Swepden
#37 - 27 juli 2006 17:37
iglar

[quote=Kramfors]Sår efter iglar och karplöss kan bli infekterade.[/quote]

Vet du om det finns någon fisk som äter iglar? vore ju trevligt att bli av med dom...
mvh

/Swepden
#38 - 27 juli 2006 17:58
[QUOTE=swepden]Vet du om det finns någon fisk som äter iglar? vore ju trevligt att bli av med dom...
mvh

/Swepden[/QUOTE]
Det tror jag inte finns, men någon annan kanske vet bättre.
Det blir en fin damm om du får allt att fungera.
Här finns ex. på några dammar http://www.kramforskoi.com/flerdammar.htm
#39 - 28 juli 2006 16:19
Själv var jag så insnärjd i mina egna tankebanor att jag utgick ifrån att swepden hade liknande tankebanor som jag.

Jag tänke alltså; måttliga mängder fisk så att det det blir en "halvnaturlig" damm, så att fiskarna inte virvlar upp så mycket att det fortfarnde går at se dem, högst måttliga mängder koi av stor storlek, så att det kan finnas lite växter i dammen utan att de äter upp allting. Så att huvuddelen av syresättnigen kommer från växter, alger och naturlig cirkulation.

Jag utgick ifrån att tanken inte var att köra på det klassiska sättet för prydnadsdamm, där man tillsätter mer och fler filter och pytsar i diverse ämnen och byter mer och mer vatten allterftersom man passerar bristningsgränsen för vad dammen klarar om och om igen, Alternativt planerar för det från början och för en damm i den här storleksklassen lägger i runt hundratusen kronor (eller mer) på utrustning, fisk och tillbehör.

Men det var dumt att ta saker för givet, jag var inne i tankebanorna från mitt eget projekt, bara swepden vet hur swepden har tänkt.

Angånde iglarna vet jag ingen fisk som äter dem, däremot vet jag att man kan fiska hästiglar med vanlig mask, fast det kan ju bli lite jobbigt, och inte så lämpligt när du har fisk som också kan nappa.
#40 - 28 juli 2006 16:34
[quote=Erik...]Själv var jag så insnärjd i mina egna tankebanor att jag utgick ifrån att swepden hade liknande tankebanor som jag.

Jag tänke alltså; måttliga mängder fisk så att det det blir en "halvnaturlig" damm, så att fiskarna inte virvlar upp så mycket att det fortfarnde går at se dem, högst måttliga mängder koi av stor storlek, så att det kan finnas lite växter i dammen utan att de äter upp allting. Så att huvuddelen av syresättnigen kommer från växter, alger och naturlig cirkulation.

Jag utgick ifrån att tanken inte var att köra på det klassiska sättet för prydnadsdamm, där man tillsätter mer och fler filter och pytsar i diverse ämnen och byter mer och mer vatten allterftersom man passerar bristningsgränsen för vad dammen klarar om och om igen, Alternativt planerar för det från början och för en damm i den här storleksklassen lägger i runt hundratusen kronor (eller mer) på utrustning, fisk och tillbehör.

Men det var dumt att ta saker för givet, jag var inne i tankebanorna från mitt eget projekt, bara swepden vet hur swepden har tänkt.

Angånde iglarna vet jag ingen fisk som äter dem, däremot vet jag att man kan fiska hästiglar med vanlig mask, fast det kan ju bli lite jobbigt, och inte så lämpligt när du har fisk som också kan nappa.[/quote]

Jag är mer inne på naturdamm. Funderar bara på att öka cirkulationen lite eftersom algerna har täckt ytan en tid och vattnet antagligen är lite syrefattigt.
Jag kan dock meddela att mörtarna lever och är pigga fortfarande!
mvh

/Dag Wästlund
#41 - 28 juli 2006 16:48
Här är en gammal tråd om naturdamm http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=74691
#42 - 28 juli 2006 17:22
Algerna minskar den naturliga cirkulationen, men bubblorna som borde finnas i dom betsår i princip av syre. Lite artificiell cirkulation kan du gott ha, men du behöver inte oroa dig för syrehalten nu. "Alla" sådana där tumregler om att dammens volym ska pumpas si och så många gånger per tidsenhet bygger på ganska tätt befolkade dammar och är baserade på ganska små dammar, av klassisk prydnadsdammstyp.

I mitt projekt släppte jag ut 6 st guldfiskar på knappa 20 cm i våras/försommras, några av de första ynglen har börjat visa tendeser till att färga ut. Jag har inte provfiskat än så jag har ingen aning om hur många det är, men jag känner mig rätt trygg på att jag kommer att kunna byta till mig en hel del godsaker till dammen för en del av dom ynglen när damm-säsongen kommer igång nästa år.

Tanken bakom mitt projekt är att det ska fungera, bli snyggt, intressant osv med minsta möjliga insats i form av pengar och arbete, hittils har det fungerat bra, guldfiskrna har jag fött upp själv, och växterna är utrensade från akvarierna hemma, det enda "arbetet" jag har gjort är av den roliga kategorin, att släppa ut fisk och växter, och se hur det går för dem, jag tror det blir ännu roligare när man kan se guldfiskar från flera års lekar och generationer, kanske kompletterat med koi, eller stör, eller guldid, eller flodkräftor eller vad jag kan få för mig.
#43 - 28 juli 2006 18:18
Öringar och regnbågar äter iglar. Undrar om inte fler arter gör det om dom är tillräckligt stora, fiskarna alltså.
#44 - 28 juli 2006 18:32
[quote=Erik...]Algerna minskar den naturliga cirkulationen, men bubblorna som borde finnas i dom betsår i princip av syre. Lite artificiell cirkulation kan du gott ha, men du behöver inte oroa dig för syrehalten nu. "Alla" sådana där tumregler om att dammens volym ska pumpas si och så många gånger per tidsenhet bygger på ganska tätt befolkade dammar och är baserade på ganska små dammar, av klassisk prydnadsdammstyp.

I mitt projekt släppte jag ut 6 st guldfiskar på knappa 20 cm i våras/försommras, några av de första ynglen har börjat visa tendeser till att färga ut. Jag har inte provfiskat än så jag har ingen aning om hur många det är, men jag känner mig rätt trygg på att jag kommer att kunna byta till mig en hel del godsaker till dammen för en del av dom ynglen när damm-säsongen kommer igång nästa år.

Tanken bakom mitt projekt är att det ska fungera, bli snyggt, intressant osv med minsta möjliga insats i form av pengar och arbete, hittils har det fungerat bra, guldfiskrna har jag fött upp själv, och växterna är utrensade från akvarierna hemma, det enda "arbetet" jag har gjort är av den roliga kategorin, att släppa ut fisk och växter, och se hur det går för dem, jag tror det blir ännu roligare när man kan se guldfiskar från flera års lekar och generationer, kanske kompletterat med koi, eller stör, eller guldid, eller flodkräftor eller vad jag kan få för mig.[/quote]

Det låter ju faktiskt mycket bra. Ska nog försöka att inte använda någon utrustning nu i början. Jag är lite orolig för fåglarna bara, det finns rätt gott om dom i områden där dammen ligger. Har dessutom sett ett kungsörns par i närheten, vet dock inte hur intresserade dom är av guldfisk eller liknande. Mörten syns ju inte så bra....
Har du några bilder på din damm föresten?
mvh

/Swepden
#45 - 28 juli 2006 21:44
[quote=swepden]Det låter ju faktiskt mycket bra. Ska nog försöka att inte använda någon utrustning nu i början. Jag är lite orolig för fåglarna bara, det finns rätt gott om dom i områden där dammen ligger. Har dessutom sett ett kungsörns par i närheten, vet dock inte hur intresserade dom är av guldfisk eller liknande. Mörten syns ju inte så bra....
Har du några bilder på din damm föresten?
mvh

/Swepden[/quote]

Inga bilder än, dammen ligger en mil bort, och som nollbudget-projekt besöker jag dammen när jag ändå har vägarna förbi, eller inte kan låta bli, men jag ska försöka komma ihåg att ta bilder när jag åker dit nästa gång, vilket borde bli nästa vecka. Det är egentligen inte min damm, men jag har fria händer, och kan tigga till mig en minimal budget om jag skulle vilja.

Fåglar kan vara ett problem, sånt kan nog Kramfors berätta mer om, men i princip klarar sig nog fiskarna bättre ju större damm det är och ju mer skydd fiskarna har, du har kanske ska spara lite alger eller ha gott om växter de kan gömma sig under. Det finns massor av sätt att minska predation från fåglar, jag tror att måsfåglar inte är så farliga jämfört med häger.

Det är lite på grund av fåglar jag tycker att du ska skaffa guldfisk med storlek på, du kan få en juste population som inte tar så stor skada av lite predation innan fåglarna ens upptäckt att det finns fisk där.

Annons