Stor CO2-tub, farligare?

#1 - 10 mars 2006 19:40
Hejsan, jag vill köpa en 6-8kg stor CO2-tub istället för mina 2 500g som räcker i en månad nu, kostar 155kr/påfyllning :mad:
Pappa gillar inte att jag har en så stor tub i mitt sovrum, men hur mycket farligare är en 6kg än en 0,5kg tub?
Man har ju stora CO2-tuber på flera arbetsplatser, 10kg, rekomenderar ni att jag inte ska ha en 6-8kg tub i mitt rum?
Försöka övertala min farsa nu då...
#2 - 10 mars 2006 20:08
För att man ska få fylla tuben måste den vara provtryckt, så någon fara för tubproblem finns i stort sett inte.
Fråga din far om du fått ha en brandsläckare om du köpt det, det är samma sak.
#3 - 10 mars 2006 23:32
hej !
du kan lugna din far med att dom provtrycker tuberna med ett mycket högre tryck än vad det är i flaskan efter fyllning.
skulle inte ha alla flaskorna som jag har på jobbet inne annars.
har ca 30 st totalt . varierar mellan 5-12kg.
har för mig att en 8 kg kostar mig 500:- i fyllning.
mvh jocke
#4 - 10 mars 2006 23:35
det enda problemet ja har läst härinne det senaste året med co2 tub va en tub vars "övertrycksventil" löste ut och under ett par minuter tömdes tuben på co2.

det är det värsta jag läst hittills och är lätt ordnat genom att inte ha tuben alldeles intill akvariet då kylan från co2 kan få glaset att spricka.

utöver det är det HELT ofarligt sålänge tuben får stå ifred.

du kan ju alltid be far din ringa en brandfirma och prata med dom om det då dom har stor kunskap och mycket erfarenhet om brandsläckartuber.
6kg brukar va dom största som normalt används.

EDIT:
har för mig att en 8 kg kostar mig 500:- i fyllning.

sett att priserna varierar kraftigt.
en del ställen tar en fast summa oavsett om det gäller 2kg eller 6kg typ.
#5 - 10 mars 2006 23:45
det du ska tänka på är att om det läcker co2 i rummet kan detta vara farligt för dig själv med.
vid en konsentration av 10% co2 i inandningsluften slutar du automatiskt att andas.
pg av att hjärnan tror att du är död med den konsentrationen.
detta bör man kanske tänka på när man tömmer en co2 släckare inne bara för att det är roligt och ryker fränt.
dock så krävs det ganska mycket co2 för att komma upp i den halten i luften innan det ventileras bort.
men man ska ha det i åtanke.

jag jobbar som brandtekniker och monterar co2 anläggningar på maskiner i hus och div. så det är bara att fråga på .

vad det gäller tub storlek så har jag tuber från 2 kg till 125kg har jag för mig den tyngsta är.

största används till gnistmaskiner på fabrik (robot bearbetnings maskiner)
#6 - 10 mars 2006 23:55
125kg, det är inget man direkt lyfter och går iväg med :rolleyes:

skulle man få en co2 läcka bör man nog lämna lägenheten en stund alternativt öppna ett fönster fortast möjligast.

Jocke_ek, vet du hur mycket 2kg co2 blir i kubikmeter ?
med kubikmeter blir de ju mycke lättare å räkna ut hur hög koncentrationen kan bli i ett rum.
#7 - 11 mars 2006 00:03
har tabeller för översättning på jobbet ska kolla upp det så ska du få info om det.
då kan alla ju kolla vad dom vågar parkera i lägenheten för tub.

nej det är ingen tub jag kutar runt med på axeln inte krävs en truck:D
#8 - 11 mars 2006 00:18
haha fuskar du med truck.
va kan flaskan väga 200kg ?

har du tid över får du gärna kolla, googlade lite men hitta bara info om co2 från avgaser per person å år och likande uppgifter.
#9 - 11 mars 2006 07:08
den flaskan väger 225kg .
ja man är ju ingen hulken direkt *S*
så man fuskar.
ska ev till kontoret i dag då kollar jag upp det.
mvh jocke
#10 - 11 mars 2006 08:18
enligt allmänna gaslagen tar 6kg koldioxid upp ca 3m3 vid normalt tryck och temperatur.
#11 - 11 mars 2006 08:59
Jag råkade ut för ett litet missöde där magnetventilen stod öppen kontinuerligt och tömde min 6kg tub på två dagar, men jag skriver än ;) så den mängden på två dagar är inget problem.
#12 - 11 mars 2006 12:19
[quote=averater]enligt allmänna gaslagen tar 6kg koldioxid upp ca 3m3 vid normalt tryck och temperatur.[/quote]

i ett rum på 4x4x1.9 meter blir 3kubik runt 10% så de låter ju rätt säkert även om tuben skulle tömmas på ett par minuter.
#13 - 11 mars 2006 16:35
[quote=Raven]det enda problemet ja har läst härinne det senaste året med co2 tub va en tub vars "övertrycksventil" löste ut och under ett par minuter tömdes tuben på co2.

det är det värsta jag läst hittills och är lätt ordnat genom att inte ha tuben alldeles intill akvariet då kylan från co2 kan få glaset att spricka.

du kan ju alltid be far din ringa en brandfirma och prata med dom om det då dom har stor kunskap och mycket erfarenhet om brandsläckartuber.
6kg brukar va dom största som normalt används.[quote=Raven]

Har ingen övertrycksventil så det är nog ingen fara, men det är väl rätt ovanligt att hela tuben töms på några minuter annars?
Måste ju också räcka med att ha tuben under karet i bänken, eller iaf inte jättenära, typ 20cm, eller mer?

Pappa ska ringa brandfirma, får se vad dom säger när han får tag på dom...
#14 - 11 mars 2006 16:36
[quote=Raven]det enda problemet ja har läst härinne det senaste året med co2 tub va en tub vars "övertrycksventil" löste ut och under ett par minuter tömdes tuben på co2.

6kg brukar va dom största som normalt används.[/quote]

Har ingen övertrycksventil så det är nog ingen fara, men det är väl rätt ovanligt att hela tuben töms på några minuter annars?
Måste ju också räcka med att ha tuben under karet i bänken, eller iaf inte jättenära, typ 20cm, eller mer?

Pappa ska ringa brandfirma, får se vad dom säger när han får tag på dom...
#15 - 11 mars 2006 16:46
va ingen direkt övertrycksventil utan det beskrevs som en bit mässingsplåt som ska spricka om trycket blir för högt och på så sätt släppa ut gasen och då förhindra att tuben exploderar.

har du tuben under akvariet så räcker det med en 13mm spånskiva mellan tuben och akvariet för att skydda, om man har helglas med skiva under så skyddar ju skivan.
#16 - 11 mars 2006 17:41
Så det som är farligt kan bl.a. vara:
1. Att det läcker ut så mycket (och fort) så att det blir mer än 10% CO2 av luften
2. Att det läcker ut kall CO2 (gasform?) på akvarieglaset så att det spricker.
3. Att tuben exploderar (p.g.a. vad? för hög vämre? att man skakar den? vad?)

Är det bra att ha CO2-tuben försäkrad, fast det spelar väl ingen roll om man inte har huset försäkrat och det förstörs?

Åt dessa problemen ska man göra:
1. Ha bra cirkulation i rummet/huset
2. Inte ha CO2-tuben nära akvariumet (något "gräns" ni kan rekomendera, räcker det med 30cm + nån sorts träskiva under karet, över tuben?)
3. Att man inte tänder eld på huset eller skakar den allt för mycket (?)
#17 - 11 mars 2006 17:51
1.
risken att det ska hända är mycket liten och får tuben stå ifred för ungar hundar å dylikt så minskar risken betydligt.
cirkulation, en lägenhet ska ju ha cirkulation enligt lag och det bör räcka.

2.
när co2 går från vätska till gas sjunker temperaturen och kan teoretiskt sett kunna kyla glaset så det spricker men då får de nog blåsa rätt på glaset men risken att det skulle hända är mycket liten.
10cm och en 13mm spånskiva räcker långt om man vill va på den säkra sidan.

3.
risken att tuben exploderar är i normala fall noll å inget.
risken finns om det börjar brinna men brinner det står man ju inte gärna bredvid tuben ;)
och finns det nån form av säkerhetsventil inbyggd så exploderar inte tuben ens om det brinner då ventilen löser ut när trycket blir för högt alternativt att ventilen smälter när värmen blir för hög.
försäkra en tub går inte såvitt ja vet men däremot TROR jag man måste sätta upp skylt om att det finns tub utifall det börjar brinna så brandmännen vet det.
#18 - 11 mars 2006 17:59
Ok, tack!

Finns det sånna övertrycksventiler att köpa i akvarieaffärer i Sverige nånstans, det är väl bättre att gasen tar slut än att tuben exploderar tycker jag.

Bor i hus, men det borde väl ändå finnas någon lag som säger att man inte heller får ha för låg cirkulation där också, nån som vet?
Hur tar man reda på om det är bra cirkulation i huset, vem ringer/mailar man(inte så kunnig på sånt än :) )?
#19 - 11 mars 2006 18:48
hur det är med ventilation i privat hus vet ja inte men du lär ja ventilation.
ingen ventilation kan ge problem som dålig lukt å mögel till exempel.

övertrycksventil är inget man köper extra utan om det finns är det monterat fast i själva tuben.
men även om det inte finns så ser inte ja nån orsak till oro direkt.
#20 - 11 mars 2006 19:10
Allt detta är ju ytterst hypotetiskt, det är ju som om man inte skulle ha något brännbart hemma för att det kan ta fyr.
#21 - 11 mars 2006 19:17
läste för en stund sen på ett annat forum att flaskorna trycktestas med femfaldigt tryck mot va dom kontinuerligt ska kunna användas till.

Allt detta är ju ytterst hypotetiskt, det är ju som om man inte skulle ha något brännbart hemma för att det kan ta fyr.

är ju avsevärt mycket större risk att en tv börjar brinna än att en brandsläckartub exploderar.
#22 - 11 mars 2006 20:55
Aha, ska fortsätta med att övertala pappa då :) ...
#23 - 11 mars 2006 22:31
vi har funnits i branchen sedan 1982 .
började då med släckare men har i dag system till allt .
och vad jag vet har vi aldrig råkat ut för att någon form av tub har exploderat.

det enda på tuben du kan göra åverkan på så det skulle kunna smälla är ju ventilen.

men det krävs mycket våld då.
tappade en tub som ramlade med ventilen rakt i ett skruvstycke och inte en det gjorde så den gick av.
så du kan känna dig lugn .
den kommer inte att smälla.

vore dom instabila så skulle man ju inte montera dom i industrier som släcksystem på div robotar.
där personalen står in på tuberna.

mvh jocke
#24 - 11 mars 2006 22:32
du kan få mitt mobilnr om du vill så kan din far ringa mig om han undrar om nått.
mvh jocke
#25 - 11 mars 2006 23:02
[quote=Raven]
är ju avsevärt mycket större risk att en tv börjar brinna än att en brandsläckartub exploderar.[/quote]
Det låter logiskt.

Annons