Stor akvarieauktion i Malmö 14 mars.

#1 - 29 januari 2010 15:38
Hej
Den 14 mars är det dags för Malmö Akvarieförenings alltid välbesökta auktion! Det brukar bli många hundra akvarierelaterade utrop; fisk, räkor och andra djur, växter, inredningsmaterial och tillbehör.

Boka 14 mars i era kalendrar. Observera att datumet ändrats från tidigare angivna 7 mars.

Alla akvarieintresserade är välkomna!

Tid och plats:
Lindängsvägen 2 i Malmö
Söndagen den 14 Mars
Inlämning av gods sker 09.30-11.30. Kom i god tid!
Auktionen börjar Kl 12.00

Förhandsanmälan av gods öppnar ca 4 veckor före auktionen. Mer info kommer när det börjar närma sig.

Vägbeskrivning:
Auktionen sker i fd. prästgården intill Fosie Kyrka. Den används nu som scoutgård. Bussen stannar precis intill kyrkan. Adressen är Lindängsvägen 2 i Malmö. Det finns gott om parkeringsplatser vid lokalen.

Länk till karta över lokal och busshållplats:
http://kartor.eniro.se/m/M3agE

Bild på lokalen:
http://www.tornfalken.org/scoutgarden/scoutgarden-malmo.html

Buss:
Hållplats 'Fosie Kyrka', buss nr 8. Bussen går från Malmö Central via Gustav Adolfs Torg, Triangeln, Södervärn, Dalaplan, Nydala. Från Södervärn tar bussen ca 12 minuter till Fosie Kyrka.

Från busshållplatsen är det 300 meter att gå till lokalen, som ligger på andra sidan kyrkan.
#2 - 29 januari 2010 15:50
vart i malmö ska det vara? bra att veta....
#3 - 29 januari 2010 16:51
Säkert på samma ställe som senaste gångerna ;) ?
Eller ?
#4 - 29 januari 2010 17:26
Säger som jag brukar denna gång ska jag stanna till slutet:d:djaha då får man avakta tills man vet tider/plats etc etc:)
#5 - 29 januari 2010 17:38
Datumet är bokat :)
#6 - 29 januari 2010 18:22
Då var det bokat här också :)
#7 - 29 januari 2010 18:54
nej platsen är inte den samme därför är datumet ändrat....
#8 - 29 januari 2010 19:17
[QUOTE=starman_;1373957]nej platsen är inte den samme därför är datumet ändrat....[/QUOTE]
Var är det då? (hoppas att det är lätt att få parkeringsplats)
#9 - 29 januari 2010 19:28
Åfasen.....vart ska det då hållas hus ?
#10 - 29 januari 2010 22:11
Lokalen vi ska vara i ligger vid Fosie Kyrka.
Daniel har fullständig adress,samt namn på vad byggnaden kallas.

Likt tidigare år kommer inlämning av gods ske mellan 09.30-11.30,och auktionen starta kl.12.00

Mycket goda parkeringsmöjligheter finns.

Boka datumen redan nu.

Niclas

www.malmoakvarieforening.se
#11 - 29 januari 2010 23:53
Bokat!
#12 - 31 januari 2010 01:31
Ja, uppdateringen har som ni märkt dröjt lite. Försöker hinna med det söndag kväll. Jobbar med att förbereda mig inför Malmö Akvarieförenings hempristävling i morgon söndag. Då ska jag åka runt och fotografera de anmälda akvarierna hos alla tävlingsdeltagarna.
#13 - 4 februari 2010 10:32
Jag kommer (hoppas jag) och tar med mig vildguppy, micromask och en del växter. Det ska bli kul! :)

Olle
#14 - 4 februari 2010 12:46
så vad brukar man kunna hitta för spännande på den auktionen då?
#15 - 4 februari 2010 14:48
[QUOTE=wierdalien;1376317]så vad brukar man kunna hitta för spännande på den auktionen då?[/QUOTE]

Allt möjligt akvarierelaterat. Fisk av alla de slag, växter och tillbehör. Det enda som inte brukar vara representerat är saltvattensfisk och koraller.

Som vid alla auktioner varierar priserna enormt. En del går till verkliga fyndpriser, andra utrop rusar iväg till ganska höga priser när två eller flera slåss om dem.

Tveka inte att lämna in saker för auktion, du har säkert något tillbehör någon annan skulle ha bättre nytta av, eller någon växt eller fisk som du inte längre har plats med.
#16 - 7 februari 2010 21:35
I dag är det fem veckor kvar till auktionen.

Hög tid att börja planera vad som man tänkt sälja.

Snart kan man börja föranmäla sina gods.

Niclas

#17 - 7 februari 2010 21:38
Gött! När får vi reda på var auktionen blir av i år? ;)
#18 - 7 februari 2010 23:03
[QUOTE=Nina82;1377816]Gött! När får vi reda på var auktionen blir av i år? ;)[/QUOTE]
Fosie.
#19 - 8 februari 2010 07:48
[QUOTE=NIC;1377846]Fosie.[/QUOTE]

Antar att Fosie består av mer än ett hus [:o];)
#20 - 8 februari 2010 08:24
Det är i fd. prästgården intill Fosie Kyrka. Den används nu som scoutgård. Bussen stannar precis intill kyrkan. Adressen är Lindängsvägen 2 i Malmö. Det finns gott om parkeringsplatser vid lokalen.

Bild på lokalen:

Buss:
Hållplats 'Fosie Kyrka', buss nr 8. Bussen går från Malmö Central via Gustav Adolfs Torg, Triangeln, Södervärn, Dalaplan, Nydala. Från Södervärn tar bussen ca 12 minuter till Fosie Kyrka.

Från busshållplatsen är det 300 meter att gå till lokalen, som ligger på andra sidan kyrkan.

Förhandsanmälan av gods öppnar ca 4 veckor före auktionen.
#21 - 8 februari 2010 08:52
[QUOTE=daniel_i_malmö;1377883]Det är i fd. prästgården intill Fosie Kyrka. Den används nu som scoutgård. Bussen stannar precis intill kyrkan. Adressen är Lindängsvägen 2 i Malmö. Det finns gott om parkeringsplatser vid lokalen.

Bild på lokalen:

Buss:

Förhandsanmälan av gods öppnar ca 4 veckor före auktionen.[/QUOTE]

Woow.. Här var det väldetaljerat :p
Tack :d
#22 - 8 februari 2010 16:37
Va fan halva släkten ligger begraven i den Kyrkan det är nog den ända gången man kommar att befinna sig utan att gå på Begravning och på Dop,då skulle detta vara om nån liten firre sätter livet till i påsen;):D:D
#23 - 8 februari 2010 16:38
Zoopet-Syd har en anmälningslista i Syd tråden bara att anmäla sig om man har lust att följa med oss på Auktionen
#24 - 9 februari 2010 10:29
Sammanfattning:
Malmö Akvarieförenings årliga storauktion med hundratals akvarierelaterade utrop; fisk, räkor och andra djur, växter, inredningsmaterial, akvarier och tillbehör.

Söndagen den 14 Mars
Lindängsvägen 2 i Malmö
Inlämning av gods sker 09.30-11.30. Kom i god tid!
Auktionen börjar Kl 12.00

Alla akvarieintresserade är välkomna!
#25 - 13 februari 2010 08:14
Hej
Jag behöver några beta-testare som vill testa vårt nya system för att förhandsanmäla auktionsgods via nätet. Med detta system kan du enkelt anmäla ditt gods och ändra detaljerna kring posterna ända fram till samma morgon som auktionen börjar. Du får också automatiskt på förhand id till dina poster som du ska märka godset med.

Om du tänker sälja något på auktionen och står ut med att testa ett system som kanske ännu inte är helt buggfritt så skicka ett PM till mig så får du en länk.

Målet är att systemet ska bli tillgängligt för alla under veckan som kommer.

/Daniel
#26 - 13 februari 2010 12:04
kan vem som helst kommain där och handla, eller måste man vara medlem någonstans?
#27 - 13 februari 2010 12:52
[QUOTE=Rosali;1380178]kan vem som helst kommain där och handla, eller måste man vara medlem någonstans?[/QUOTE]
Det har kostat 20kr de andra åren (för icke medlemmar)
#28 - 13 februari 2010 12:58
[QUOTE=Rosali;1380178]kan vem som helst kommain där och handla, eller måste man vara medlem någonstans?[/QUOTE]

Alla akvarieintresserade är välkomna! Du behöver absolut inte vara medlem i Malmö Akvarieförening.
#29 - 13 februari 2010 22:42
Precis som rödtoppen skriver så är inträdet 20 kr.

Skicka pm till Daniel nu så systemet kan provas.

Niclas

#30 - 14 februari 2010 00:29
Måstem man anmäla sig innan är kan man bara komma ,betala inträde och ha skoj. Förhoppnongsvis något med sig hem.
jag orkar inte köra så löång, behöver ha en assistent med mig
Egentligen kolliderar det med en annan aktivitet som jag har den dagen, Men kanske kan klämma ihop båda sakerna. De är ju Lund-Malmö.

Skulle verkligen behöva växttillskott.
#31 - 14 februari 2010 01:06
Ska försöka klämma in detta!!
:d
#32 - 14 februari 2010 06:13
När skall man komma om man vill titta på sakerna innan auktionen?
#33 - 14 februari 2010 07:43
[QUOTE=Piggelin-swe;1380457]När skall man komma om man vill titta på sakerna innan auktionen?[/QUOTE]Då kommer man en stund innan
#34 - 14 februari 2010 07:50
[QUOTE=Rosali;1380441]Måstem man anmäla sig innan är kan man bara komma ,betala inträde och ha skoj. Förhoppnongsvis något med sig hem.
jag orkar inte köra så löång, behöver ha en assistent med mig
Egentligen kolliderar det med en annan aktivitet som jag har den dagen, Men kanske kan klämma ihop båda sakerna. De är ju Lund-Malmö.

Skulle verkligen behöva växttillskott.[/QUOTE]

Du behöver inte föranmäla dig om du inte ska sälja något utan det är bara att göra som du skriver, betala inträde och ha skoj :)

[QUOTE=Piggelin-swe;1380457]När skall man komma om man vill titta på sakerna innan auktionen?[/QUOTE]

Lite beroende på hur länge du vill gå och titta på grejerena förstås men dörrarna öppnas väl kl. 9.30 och då börjar grejer läggas upp på borden i takt med att folk kommer och lämnar sitt gods.
kl. 12.00 börjar auktionen så någonstans däremellan kan man titta på sakerna.
#35 - 14 februari 2010 18:35
Tack Nina
#36 - 20 februari 2010 20:56
Gud vad skoj! Min första akvarieauktion! =)
har ni några bilder från tidigare år? =)
#37 - 20 februari 2010 21:03
[QUOTE=Jojja_;1383421]Gud vad skoj! Min första akvarieauktion! =)
har ni några bilder från tidigare år? =)[/QUOTE]

Om du skrollar ner så finns där ett par bilder från förra året ;)
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127087&highlight=Malm%F6+auktion&page=10
#38 - 20 februari 2010 21:07
Ja, det var "ett par"
ska bli riktigt spännade=) Blir till att hålla hårt i plånboken=)
#39 - 20 februari 2010 21:09
[QUOTE=Jojja_;1383429]Ja, det var "ett par"
ska bli riktigt spännade=) Blir till att hålla hårt i plånboken=)[/QUOTE]

Haha.. Ja :D
Förra året var första gången för oss :)
Ta med papper och penna så du kan skriva ner nummer på det du vill bjuda på och skriv även ett maxbud så står du inte med alldeles för dyra överraskningar ;):p
#40 - 21 februari 2010 09:23
Ni som var med förra året kanske vill berätta vad ni gjorde för fynd samt vad de kostade? Kan ju vara intressant =)
#41 - 21 februari 2010 11:48
[QUOTE=Nina82;1383428]Om du skrollar ner så finns där ett par bilder från förra året ;)
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127087&highlight=Malm%F6+auktion&page=10[/QUOTE]

[QUOTE=Jojja_;1383564]Ni som var med förra året kanske vill berätta vad ni gjorde för fynd samt vad de kostade? Kan ju vara intressant =)[/QUOTE]
Kolla i Ninas länk så hittar du en del vad som köptes förra året.
#42 - 21 februari 2010 16:53
Tycker man borde få någon form av lista nu innan typ den 11-12 mars med vad som inkommit så man kan surfa runt o se vad det är.
Är total nybörjare och kan inte namn osv.
Vet hur en vanlig guldfisk ser ut men det hjälper mig nog inte där :)

ni som skall sälja där måste ju vara intresserade av att visa innan vad ni kommer med så så många som möjligt är intresserade och där av högre pris.
#43 - 21 februari 2010 17:02
[QUOTE=Jojja_;1383421]Gud vad skoj! Min första akvarieauktion! =)
har ni några bilder från tidigare år? =)[/QUOTE]Vet inte om det är några bilder men det står lite allt möjligt om Auktionen:)
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=96061&page=152
#44 - 21 februari 2010 17:04
[QUOTE=Piggelin-swe;1383817]Tycker man borde få någon form av lista nu innan typ den 11-12 mars med vad som inkommit så man kan surfa runt o se vad det är.

ni som skall sälja där måste ju vara intresserade av att visa innan vad ni kommer med så så många som möjligt är intresserade och där av högre pris.[/QUOTE]Det brukar dyka upp en sådan lista,annars har man tid innan att titta vad som säljs på plats,bara att notera nr..sen är det bara att buda när detta kommer upp:)
#45 - 21 februari 2010 17:32
[QUOTE=Piggelin-swe;1383817]Tycker man borde få någon form av lista nu innan typ den 11-12 mars med vad som inkommit så man kan surfa runt o se vad det är.

ni som skall sälja där måste ju vara intresserade av att visa innan vad ni kommer med så så många som möjligt är intresserade och där av högre pris.[/QUOTE]

Det kommer en lista med förhandsanmält gods inom kort. Den kommer uppdateras kontinuerlig efterhand som godset anmäls.
#46 - 21 februari 2010 19:09
Var kommer denna listan att finnas?
#47 - 22 februari 2010 15:43
Vi brukar publicera listor här på zoopet, det blir i den här tråden.

Från och med tisdag kväll kommer det också finnas mer detaljerad och uppdaterad lista på www.malmoakvarieforening.se.
#48 - 22 februari 2010 16:11
Bör man ha någon form av "transportbur" med sig? Funderar på om man kanske ska ha med sig en frigolitlåda eller liknande
#49 - 22 februari 2010 16:24
[QUOTE=Jojja_;1384337]Bör man ha någon form av "transportbur" med sig? Funderar på om man kanske ska ha med sig en frigolitlåda eller liknande[/QUOTE]

Om du tänkt handla är det en bra idé ;).. Jag kommer ha det iaf :D
#50 - 23 februari 2010 18:44
Är frigolitlåda det bästa? Säljs fiskarna i påsar eller hur funkar det?
#51 - 23 februari 2010 18:52
[QUOTE=Jojja_;1384822]Är frigolitlåda det bästa? Säljs fiskarna i påsar eller hur funkar det?[/QUOTE]

Ja, de flesta säljs i påsar. Lite upp till säljaren hur de paketeras men de flesta använder plastpåsar.
Frigolit håller värmen bäst så jag kan rekommendera det iaf.
Kylväska med frigolitbitar funkar oxå ;)
#52 - 24 februari 2010 14:59
[QUOTE=daniel_i_malmö;1384321]Vi brukar publicera listor här på zoopet, det blir i den här tråden.

Från och med tisdag kväll kommer det också finnas mer detaljerad och uppdaterad lista på www.malmoakvarieforening.se.[/QUOTE]

Det blev onsdag istället. Sitter och laddar upp till webbservern nu. Börjar ett pass på akuten kl 17 så det är möjligt jag inte hinner klart innan dess. Då fortsätter jag efter kl 22.

Det har redan kommit in en del förhandsanmält gods. Det kommer bli en bra auktion! :)
#53 - 24 februari 2010 15:07
[QUOTE=daniel_i_malmö;1385206]

Det har redan kommit in en del förhandsanmält gods. Det kommer bli en bra auktion! :)[/QUOTE]

Härligt att höra! :d
#54 - 24 februari 2010 19:23
kommande auktionsgods :

Spikblad
Ph. Fluitans
Tigervallisneria
Salvinia Natans
Jättevallisneria
Najas G.

Cryptocoryne sp. troligtvis usteriana
Sagitaria subulata
Lomariopsis lineata
Cladophora aegagrophila
Riccia fluitans
Neocardina yellow
white pearl räkor 7st
Poecilia Salvatore "Liberty molly"
Guldancistrus

kanske något annat, men i stora drag...
#55 - 24 februari 2010 19:46
[QUOTE=MagicFingers;1385351]kommande auktionsgods :

Spikblad
Ph. Fluitans
Tigervallisneria
Salvinia Natans
Jättevallisneria
Najas G.

Sagitaria subulata
Lomariopsis lineata
Cladophora aegagrophila
Riccia fluitans
Neocardina yellow
white pearl räkor 7st
Guldancistrus

[SIZE=4]kanske något annat, men i stora drag[/SIZE]...[/QUOTE]
Du tycker inte det räcker... ;)
#56 - 25 februari 2010 12:06
[QUOTE=MagicFingers;1385351]kommande auktionsgods :

Spikblad
Ph. Fluitans
Tigervallisneria
Salvinia Natans
Jättevallisneria
Najas G.

Sagitaria subulata
Lomariopsis lineata
Cladophora aegagrophila
Riccia fluitans
Neocardina yellow
white pearl räkor 7st
Guldancistrus

kanske något annat, men i stora drag...[/QUOTE]

Ja posta gärna lite blänkare om vilket auktionsgods ni tänker sälja här tills MAFs registeringsfunktion fungerar fullt ut. Jag sitter och kämpar med någon serverinställning på webbhotellets server som inte riktigt är rätt intsälld, verkar vara något rättighetsproblem. Webbhotellets support är inkopplade så förhoppningsvis kommer det igång när som heltst.........

Jag tänker bland annat sälja:

Blå filtermatta, grovporig, 10 cm tjock i lite olika storlekar.
Eheim startpaket, oöppnat: Innerfilter, doppvärmare, termometer
Fluval innerfilter oöppnat
Kongotetror
#57 - 25 februari 2010 15:39
När kommer info om var man föranmäler gods? Eller har jag missat den infon :confused:
Vi ska ha möte på söndag och hade varit bra om jag kunde ange lite mer hur de ska gå till väga om de vill sälja något ;)
Hemsidan visar endast vilket datum och ingen info alls om något annat :(
#58 - 25 februari 2010 19:29
Borde inte listan vara på gång nu?
#59 - 25 februari 2010 21:05
[QUOTE=Nina82;1385682]När kommer info om var man föranmäler gods? Eller har jag missat den infon :confused:
Vi ska ha möte på söndag och hade varit bra om jag kunde ange lite mer hur de ska gå till väga om de vill sälja något ;)
Hemsidan visar endast vilket datum och ingen info alls om något annat :([/QUOTE]

Se mitt meddelande från tidigare idag. Har blivit många långa nätter för det här strulet med webbhotellet men vi närmar oss...

Om ni ska sälja så skriv gärna lite teasers här i tråden om vad ni ska sälja, så länge.

För övrigt är Malmö Akvarieförening den enda förening som har brukar publicera auktionslistor i förväg. Ingen av de andra storauktionerna gör det, vad jag känner till. Då avser jag Bollmora och Göteborgsauktionerna som är störst i Sverige. Men vår lista kommer, hav tålamod.
#60 - 26 februari 2010 09:17
[QUOTE=daniel_i_malmö;1385841]Se mitt meddelande från tidigare idag. Har blivit många långa nätter för det här strulet med webbhotellet men vi närmar oss...

Om ni ska sälja så skriv gärna lite teasers här i tråden om vad ni ska sälja, så länge.

För övrigt är Malmö Akvarieförening den enda förening som har brukar publicera auktionslistor i förväg. Ingen av de andra storauktionerna gör det, vad jag känner till. Då avser jag Bollmora och Göteborgsauktionerna som är störst i Sverige. Men vår lista kommer, hav tålamod.[/QUOTE]

ser fram emot listan.
#61 - 26 februari 2010 09:26
[QUOTE=daniel_i_malmö;1385841]Se mitt meddelande från tidigare idag. Har blivit många långa nätter för det här strulet med webbhotellet men vi närmar oss...

För övrigt är Malmö Akvarieförening den enda förening som har brukar publicera auktionslistor i förväg. Ingen av de andra storauktionerna gör det, vad jag känner till. Då avser jag Bollmora och Göteborgsauktionerna som är störst i Sverige. Men vår lista kommer, hav tålamod.[/QUOTE]

Du missförstod mig :(
Jag vill bara veta vem man ska maila om man har gods att lämna in [:o]

Jag har följt tråden och förstått att ni kämpar hårt och har haft strul med servrar och dylikt så listan kommer när den kommer.
Jag ser listan som ett stort plus och är såklart tacksam att man kan tjuvkika.

På söndag ska vi ha sista mötet innan auktionen och eftersom många inte använder internet så mycket kan det vara bra att kunna informera hur de ska gå till väga för att föranmäla gods :)

Hoppas jag är tillräckligt tydlig denna gång ;)
#62 - 26 februari 2010 13:32
[QUOTE=Nina82;1385988]Du missförstod mig :(
Jag vill bara veta vem man ska maila om man har gods att lämna in [:o]

Jag har följt tråden och förstått att ni kämpar hårt och har haft strul med servrar och dylikt så listan kommer när den kommer.
Jag ser listan som ett stort plus och är såklart tacksam att man kan tjuvkika.

På söndag ska vi ha sista mötet innan auktionen och eftersom många inte använder internet så mycket kan det vara bra att kunna informera hur de ska gå till väga för att föranmäla gods :)

Hoppas jag är tillräckligt tydlig denna gång ;)[/QUOTE]

OK, förhandsanmälningen sker på hemsidan...

Om man vill kan man maila till [email]auktion2010@malmoakvarieforening.se[/email] också, men då finns det en risk att vi senare ändå ber dig anmäla igen via hemsidan.

På söndag bara ska anmälningsfunktionen vara uppe. Har fått instruktioner från webbhotellets support som jag ska testa när jag kommer hem i kväll.
#63 - 27 februari 2010 15:48
Sådärja, nu börjar vi närma oss. Jag har just fått sajtens nya CMS att fungera på webbhotellet. Det var såklart en rättighetsinställnings om var fel.

Tyvär måste jag rusa iväg på en middag nu, så jag hinner inte lägga ut det offentligt nu. Om jag orkar fortsätter jag i natt när jag kommer hem.Men så här ser det ut i alla fall:
#64 - 27 februari 2010 16:34
[QUOTE=daniel_i_malmö;1386570]Sådärja, nu börjar vi närma oss. Jag har just fått sajtens nya CMS att fungera på webbhotellet. Det var såklart en rättighetsinställnings om var fel.

Tyvär måste jag rusa iväg på en middag nu, så jag hinner inte lägga ut det offentligt nu. Om jag orkar fortsätter jag i natt när jag kommer hem.Men så här ser det ut i alla fall:[/QUOTE]

Ser mycket bra ut :D
Efter auktionen får du ta en veckas semester ;):p
#65 - 27 februari 2010 17:27
Är det någon som kommer uppefrån landet som vill ha sällskap i bilen ner om jag nu bestämmer mig för att åka dit så hade det varit trevligt:)
#66 - 27 februari 2010 18:03
Jag åker från Laholm. Bor i trädgårdstaden.
Visst kan du åka med oss. Jag har en assistent som kör. Men kruxet är att du måste vara oparfymerad. Dvs duschtvål, klädtvätt och allt. Jag är överkänslig för sånt och kan få astmaanfall.
#67 - 27 februari 2010 19:04
Hur blir det då när du väl kommer fram till auktionen Rosali? Där kommer ju vara fullt med folk som använder parfym av alla dess slag [:o]
Eller är det bara i extremt trånga utrymmen :confused:
#68 - 27 februari 2010 21:28
Går jag in på http://www.malmoakvarieforening.se/
Så får jag bara upp en massa text, utan möjlighet att klicka sig vidare? =(
#69 - 27 februari 2010 21:41
[QUOTE=Jojja_;1386719]Går jag in på http://www.malmoakvarieforening.se/
Så får jag bara upp en massa text, utan möjlighet att klicka sig vidare? =([/QUOTE]

Stressa nu inte stackars Daniel mer :p
Han lade upp en bild på hur det kommer se ut inom kort och berätta att han ska fortsätta inatt när han kommer hem från fest... Stackaren [B)]
#70 - 27 februari 2010 21:46
Aha nu e jag med=) tack då
#71 - 27 februari 2010 23:31
Två veckor kvar till auktionen.

börjar bli riktigt taggad för auktion.

Snart är Daniel klar så anmälningarna kan börja att ramla in,så följ tråden kontinuerligt.

Välkomna

Niclas

#72 - 28 februari 2010 09:58
[QUOTE=Nina82;1386655]Hur blir det då när du väl kommer fram till auktionen Rosali? Där kommer ju vara fullt med folk som använder parfym av alla dess slag [:o]
Eller är det bara i extremt trånga utrymmen :confused:[/QUOTE]

Det får vi se, hur det går.
I bilen är ju väldigt öitet luftutrymme och man är hela tiden inpå varandra.
På auktionen så är det förhoppningsvis större luftvolym. Och jag jan flytta på mig, gå ut om så behövs. Jag har också alltid en Pariboy med mig. Det är en bärbar liten maskin som man andas in medicin med. I värsta fall får jag åka hem igen. Det är som det är.:)
#73 - 28 februari 2010 10:02
Jag har också med mig en assistent (en person som jobbar hos mig och hjälper mig med sån't jag inte klarar av själv) som ska hjälpa mig om jag blir dålig.
#74 - 28 februari 2010 10:26
[QUOTE=Rosali;1386856]Det får vi se, hur det går.
I bilen är ju väldigt öitet luftutrymme och man är hela tiden inpå varandra.
På auktionen så är det förhoppningsvis större luftvolym. Och jag jan flytta på mig, gå ut om så behövs. Jag har också alltid en Pariboy med mig. Det är en bärbar liten maskin som man andas in medicin med. I värsta fall får jag åka hem igen. Det är som det är.:)[/QUOTE]

Okej :)
Gillar din inställning! Många som hellre sitter hemma än chansar [:o]
Hoppas verkligen du kommer få ta del av och njuta av auktionen som alla oss andra :)
Och eftersom jag nu vet att du är känslig för parfym kommer åtminstone jag vara sparsam på den fronten. Hoppas även andra nöjer sig med roll-on och inte kommer som vandrande parfymmoln nu när man vet att du är så överkänslig ;)

[QUOTE=Rosali;1386857]Jag har också med mig en assistent (en person som jobbar hos mig och hjälper mig med sån't jag inte klarar av själv) som ska hjälpa mig om jag blir dålig.[/QUOTE]

Hoppas även assistenten är akvarieintresserad :D
#75 - 28 februari 2010 13:00
[QUOTE=Nina82;1386866]Okej :)
Gillar din inställning! Många som hellre sitter hemma än chansar [:o]
Hoppas verkligen du kommer få ta del av och njuta av auktionen som alla oss andra :)
Och eftersom jag nu vet att du är känslig för parfym kommer åtminstone jag vara sparsam på den fronten. Hoppas även andra nöjer sig med roll-on och inte kommer som vandrande parfymmoln nu när man vet att du är så överkänslig ;)

Hoppas även assistenten är akvarieintresserad :D[/QUOTE]

Tack Nina. Det är omtänksamt.
Njaäe, hon är väl inte så speciellt intresserad. Men hon ha ju betalt för det så det är ju bara så. Det är ju hennes jobb att följa mej dit jag vill.
Vi åker nog vid 9-tiden härifrån Laholm, så hinner jag titta lite innan auktionen börjar. Carina, min assistent börjar jobba då, så vi åker nog när hon kommit.
#76 - 28 februari 2010 14:14
[QUOTE=Rosali;1386972]Tack Nina. Det är omtänksamt.
Njaäe, hon är väl inte så speciellt intresserad. Men hon ha ju betalt för det så det är ju bara så. Det är ju hennes jobb att följa mej dit jag vill.
Vi åker nog vid 9-tiden härifrån Laholm, så hinner jag titta lite innan auktionen börjar. Carina, min assistent börjar jobba då, så vi åker nog när hon kommit.[/QUOTE]
Jag har skickat ett privat meddelande till dig om du inte sett det, du verkar ny och det är inte så lätt att veta alla funktioner då, meddelandet syns uppe till höger i rutan där det står privata meddelanden :) svara mig så vi får se om det funkar;)
#77 - 28 februari 2010 14:16
Om det inte skulle funka med rosali finns det någon annan isåfall, jag kan köra ut till maxi i mellbystrand eller mötesplatsen i båstad så det blir presis vid e6an.
#78 - 28 februari 2010 16:49
jag själv börjar verkligen se fram imot detta evenemang,men jag ska på ett 50års Kalas i Malmö dagen innan och blir kvar i Malmö över natten så nåt Auktiongods kan jag inte ta med mig,tänkte mer på lite Koraller som jag hade planer på att sälja på Auktionen:(
Ska verkligen bli roligt att träffa alla igen nya som gamla ansikten:)
#79 - 2 mars 2010 07:26
Jag funderar på att dyka upp också, jag har varit lite borta från akvariehobbyn det senaste året (ägnat mig åt operationer efter ett komplicerat benbrott) men intresset börjar nog vakna nu igen.

Jag planerade att tömma mitt 180 l sällskapsakvarie till helgen och flytta dit min multiskoloni som förökat sig kraftigt de senaste två åren i sitt lilla 45 l akvarie så att de skulle få lite mer plats att breda ut sig. Men så stack vi på en semesterresa och jag gjorde misstaget att ge dem sådan där semestermat, när vi kom hem i tisdags låg alla döda på botten. [:-28] Om jag bara hade låtit bli att mata dem så hade de klarat sig mycket bättre. Endast äppelsnäckan hade klarat sig (som för övrigt är över två år gammal och borde dött för länge sedan men nog trivts i den kalkrika miljön).

Jag kommer troligen att ha med mig en grupp black molly och är intresserad av multisar, räkor och äppelsnäckor (hoppas några av dem jag sålde förra året har ynglat av sig).
#80 - 2 mars 2010 08:02
undrar hur det går med listan ??

.
#81 - 2 mars 2010 08:34
[QUOTE=Kensa;1387875]undrar hur det går med listan ??

.[/QUOTE]

Där är nog mera som inte fungerar, anmälde mig som medlem för många veckor sedan men har varken sett eller hört något. Tyvärr inget ovanligt med föreningar, alltför mycket arbete på alltför få personer.
Tobbe
#82 - 2 mars 2010 19:50
Nu börjar det hända saker, så smått.

http://www.malmoakvarieforening.se

Och auktionen kommer såklart bli en lika stor succé som vanligt, trots de tekniska problemen vi haft med hemsidan fram till nu!

:D
#83 - 2 mars 2010 19:52
[QUOTE=Tobbe R;1387883]Där är nog mera som inte fungerar, anmälde mig som medlem för många veckor sedan men har varken sett eller hört något. Tyvärr inget ovanligt med föreningar, alltför mycket arbete på alltför få personer.
Tobbe[/QUOTE]

Vår kassör lämnar alltid ut medlemskorten till nya medlemmar på nästa möte. Om inte medlemmen dyker upp skickas det ibland info hem, men oftast inte förrän med nästa nummer av vårt medlemsblad; MAFiosen.

Så det fungerar precis som det ska! :)

Välkommen som medlem!!!
Bilagor:
#84 - 2 mars 2010 19:55
Kostar det något att vara med på auktionen?
#85 - 2 mars 2010 19:58
[quote=jojja_;1388170]kostar det något att vara med på auktionen?[/quote]

20:-
#86 - 2 mars 2010 20:17
Har aldrig varit på fiskauktion och undrar hur det går till om man vill sälja, måste allt föranmälas(man kanske inte får upp det man ska eller att man tar med mer än man sagt)
Vet inte var jag ska leta för all information så jag vet hur jag ska gå till väga sen.[:o]
#87 - 4 mars 2010 18:36
[QUOTE=Nina82;1388173]20:-[/QUOTE]

Detta kanske borde finnas med på hemsidan?
#88 - 4 mars 2010 20:42
Är det någon som har micromask som ska dit?
Eller heter det micromask ägg har aldrig haft det men tänkte prova att kläcka om det är så man gör? Lite förvirrad är jag hmm.
#89 - 5 mars 2010 07:22
Hur blir det med det fasta bordet? Det har alltid fört en lite undanskymd tillvaro i ett hörn samtidigt som alla efteråt alltid är överrens om att många av utropen borde ligga där och inte på auktionslistan.

Jag har en del växter och grejjer som jag tänkte ta med till det fasta bordet. Därför undrar jag om det blir ett fast bord och i så fall vad som kommer att göras för att förbättra exponeringen av detta bord.

mvh

olof
#90 - 5 mars 2010 07:29
ångest, missar detta, F1 Säsongen har ju dragit igång då :( :(
#91 - 5 mars 2010 10:33
auktionen

[QUOTE=solis;1389268]Är det någon som har micromask som ska dit?
Eller heter det micromask ägg har aldrig haft det men tänkte prova att kläcka om det är så man gör? Lite förvirrad är jag hmm.[/QUOTE]

Jag har med 2 kulturer av micromask
#92 - 5 mars 2010 15:44
Tada!

http://www.malmoakvarieforening.se/medlemmarnas-sidor/dina-sidor/auktion-2010.aspx

Förhandsregistreringen är ÄNTLIGEN öppen för allmänheten!
#93 - 5 mars 2010 18:24
Så då har äntligen föranmälan öppnats för allmänheten.

Kom igen att börja anmäla era gods,detta är bra reklam för era grejor,dessutom förkortar det tiden vesäntligt vid incheckningen av era gods.

Incheckning sker på www.malmoakvarieforening.se
Registrera dig som användare ,sedan är det bara att börja anmäla.

Niclas
Bilagor:
#94 - 5 mars 2010 21:36
De första 50 buden har anlänt till listan.

Föranmäl även DU dina grejor.

Niclas

#95 - 6 mars 2010 12:33
Nu registreras det för fullt.

Du kan alltid aktuell lista på MAFs hemsida:
http://www.malmoakvarieforening.se/auktion-2010/forhandsregistrering-av-auktionsgods-2010.aspx

Om du tänker sälja så registrera även du så gör du reklam för dina varor!
#96 - 6 mars 2010 13:44
Brukar levandefödare typ Heterandria formosa få höga bud?
Ska några Göteborgare eller Halläningar ner på Auktionen

Undrar Peter.
#97 - 6 mars 2010 14:48
[QUOTE=Dreama;1390011]Brukar levandefödare typ Heterandria formosa få höga bud?

Undrar Peter.[/QUOTE]

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=138196
#98 - 6 mars 2010 14:49
[QUOTE=Dreama;1390011]Brukar levandefödare typ Heterandria formosa få höga bud?

Undrar Peter.[/QUOTE]
Har för mig att mina gick på under 50-lappen (för ca 4-5 fiskar/påse)
#99 - 6 mars 2010 16:24
[QUOTE=olof b;1389375]Hur blir det med det fasta bordet? Det har alltid fört en lite undanskymd tillvaro i ett hörn samtidigt som alla efteråt alltid är överrens om att många av utropen borde ligga där och inte på auktionslistan.

Jag har en del växter och grejjer som jag tänkte ta med till det fasta bordet. Därför undrar jag om det blir ett fast bord och i så fall vad som kommer att göras för att förbättra exponeringen av detta bord.

mvh

olof[/QUOTE]

Bra frågor och synpunkter.

Vi har en annan lokal i år, som tyvärr är lite mindre. Det fasta bordet kommer antagligen hamna i ett separat rum bredvid auktionsrummet. Detta rum ligger precis vid ingången så det lär exponeras bra. Men kanske borde vi även sätta upp skyltar som informerar om det fasta bordet. Jag ska försöka komma ihåg att ta upp detta med de andra i arrangörsgruppen!

Välkommen på auktionen!
#100 - 6 mars 2010 16:28
[QUOTE=solis;1388183]Har aldrig varit på fiskauktion och undrar hur det går till om man vill sälja, måste allt föranmälas(man kanske inte får upp det man ska eller att man tar med mer än man sagt)
Vet inte var jag ska leta för all information så jag vet hur jag ska gå till väga sen.[:o][/QUOTE]

Hej!

Bra frågor!

Du måste inte föranmäla alls. Men du sparar massor av tid och köande om du föranmäler, och mycket jobb för oss.

Föranmälan är inte bindande, och det är lätt för oss att justera antal eller stryka en post när du checkar in. Däremot går det åt massor av tid om vi ska skriva in namn och beskrivning på nya poster. Anmäl alltså hellre en post för mycket så stryker vi eller justerar den när du checkar in.

Du kommer också kunna redigera dina förhandsanmälda poster on-line i princip ända fram tills du checkar in, så du kan själv ändra innan du åker iväg till auktionen om du inte får med dig det du tänkt dig.

Jag ska se till att denna info, och infon om det fasta bordet i frågan ovan, också kommer upp på hemsidan.

Välkommen på auktion!
#101 - 6 mars 2010 20:50
Nu har jag oxå anmält lite crap minsann :D
#102 - 7 mars 2010 07:18
Test
#103 - 7 mars 2010 08:31
Nu listas de förhandsanmälda posterna med de senaste inlagda/uppdaterade posterna överst så det blir enklare att hålla koll på nyinlagda poster:

http://www.malmoakvarieforening.se/auktion-2010/forhandsregistrering-av-auktionsgods-2010.aspx
#105 - 7 mars 2010 15:16
En vecka kvar till auktion.

Föranmälan har passerat 130 objekt.

Anmäl även DU dina objekt i förväg.

Niclas

#106 - 7 mars 2010 20:27
Vi har lagt upp en sida med viktig information till alla som funderar att sälja på MAFs auktion. Det är viktigt att alla säljare tar del av informationen för att auktionsdagen ska flyta smidigt!

Du hittar informationen här:
http://www.malmoakvarieforening.se/auktion-2010/salja-pa-auktionen.aspx
#107 - 7 mars 2010 20:33
[QUOTE=daniel_i_malmö;1390592]Vi har lagt upp en sida med viktig information till alla som funderar att sälja på MAFs auktion. Det är viktigt att alla säljare tar del av informationen för att auktionsdagen ska flyta smidigt!

http://www.malmoakvarieforening.se/auktion-2010/salja-pa-auktionen.aspx[/QUOTE]
Väldigt bra planerat Daniel!
#108 - 7 mars 2010 21:17
[QUOTE=daniel_i_malmö;1390592]Vi har lagt upp en sida med viktig information till alla som funderar att sälja på MAFs auktion. Det är viktigt att alla säljare tar del av informationen för att auktionsdagen ska flyta smidigt!

http://www.malmoakvarieforening.se/auktion-2010/salja-pa-auktionen.aspx[/QUOTE]

ja, mkt matnyttigt fanns det, dock en liten grej, personligen har jag ingen skrivare....
man kanske kan sätta in en PDF länk på sidan så man kan se hur ni vill ha det utskrivet alt. kunna ta och skriva ut pdf-en på jobbet/skolan.. eller liknande, en mailfunktion av det oxå.. (blir jag jobbig nu?) ;)
#109 - 7 mars 2010 21:41
[QUOTE=MagicFingers;1390634]ja, mkt matnyttigt fanns det, dock en liten grej, personligen har jag ingen skrivare....
man kanske kan sätta in en PDF länk på sidan så man kan se hur ni vill ha det utskrivet alt. kunna ta och skriva ut pdf-en på jobbet/skolan.. eller liknande, en mailfunktion av det oxå.. (blir jag jobbig nu?) ;)[/QUOTE]

En pdf-funktion är målsättningen, men kan inte garanteras i dagsläget.

Om man inte har möjlighet att skriva ut sin lista själv kan man få den utskriven vid incheckningen. Det tar så klart längre tid än om man har med sig en utskriven lista. Jag ska förtydliga detta på infosidan.
#110 - 8 mars 2010 15:54
Nu finns en ny funktion, en knapp för google-sökning intill utropens namn. Det kan vara användbart om du inte känner igen ett fisknamn eller liknande.

Tips angående utropens titel till er som kommer att registrera nya poster:
Börja med det väsentligaste! Fiskens artnamn eller dylikt, dvs det som någon som söker info om denna vara skulle använda för att söka på Google med. Skriv sedan ytterligare info efter ett kommatecken.

Tex:
'Guppy, 3 fina par' eller 'Hypancistrus zebra L046, F1 lekpar' eller 'Eheim 2252, knappt använt innerfilter'.

Du bör följa detta format av två anledningar:
1. Hela titeln (max 100 tecken) får inte plats på de utropslistor vi skriver ut. På listorna kommer ca 20-30 tecken med. Resten av titeln är dock bra att använda för att locka och informera alla de som kontrollerar listan i förväg på nätet.
2. Bara det som står före kommatecknet kommer med i den ovan nämnda automatiska google-sökningen. Tex: i exemplet 'Eheim 2252, knappt använt innerfilter' ovan vore det för en hugad spekulant inte särskilt givande att googla på hela frasen, utan 'Eheim 2252' är det bästa att söka på om man vill hitta mer info om detta innerfilter.
#111 - 8 mars 2010 17:10
Jädrans bra jobbat! Ser riktigt bra ut!
#112 - 8 mars 2010 21:58
sex dagar kvar.

Fortsätt anmälaeraa gods,hittills har det inkommit ca 150 utrop.

Niclas

#113 - 9 mars 2010 08:56
Ny funktion på registreringssidan:
Det går nu att registrera flera identiska poster på en gång. Ändra bara fältet 'Antal poster' innan du klickar på 'Spara'.
#114 - 9 mars 2010 10:25
Ser busenkelt och snyggt ut danne :)
Nu gäller det bara att Edward föranmäler sina L46 oxå me utropspris 30 bagis :D
#115 - 9 mars 2010 18:07
haha drd tror du jag tar med malar för några tusen på en auktion så de ligger i en påse hela dagen o snurrar runt för alla nyfikna som inte sett såna,,,,,finns risk nån tar påsen med,,sånt vet man ju fan inte,,,,nej du de finns här änsålänge.....
#116 - 9 mars 2010 18:21
[QUOTE=starman_;1391415]haha drd tror du jag tar med malar för några tusen på en auktion så de ligger i en påse hela dagen o snurrar runt för alla nyfikna som inte sett såna,,,,,finns risk nån tar påsen med,,sånt vet man ju fan inte,,,,nej du de finns här änsålänge.....[/QUOTE]

OM du vill auktionera ut dem kan vi nog ordna lite VIP-hantering för sådana dyrgripar. :)
#117 - 9 mars 2010 18:32
[QUOTE=daniel_i_malmö;1391424]OM du vill auktionera ut dem kan vi nog ordna lite VIP-hantering för sådana dyrgripar. :)[/QUOTE]
Drd har ett gäng han vill bli av med, han sa att han skulle släppa de billigt! :)
Bilagor:
#118 - 9 mars 2010 22:44
[QUOTE=NIC;1391427]Drd har ett gäng han vill bli av med, han sa att han skulle släppa de billigt! :)[/QUOTE]

Hehehehehe.....om du känner att 50000 st e billigt så ;) :D
#119 - 9 mars 2010 23:33
[QUOTE=drd;1391572]Hehehehehe.....om du känner att 50000 st e billigt så ;) :D[/QUOTE]
Får man volvo å fruga till på köpet för 50 lock? ;):D
#120 - 10 mars 2010 14:57
89,5 timmar kvar till incheckningen börjar.

Passa på att föranmäla dina gods på

Niclas
#121 - 10 mars 2010 15:37
[QUOTE=nille;1391847]89,5 timmar kvar till incheckningen börjar.

Passa på att föranmäla dina gods på

Niclas[/QUOTE]

Inceckningen?

Ok, om jag nu skulle bestämma mig för att sälja av lite fiskar, hur går jag tillväga? Måste man anmäla på sidan? Och tänker lite på fiskarna inför söndag, hur går det med dem? Kan väll inte må jättebra av att ligga i en påse hela dagen?
#122 - 10 mars 2010 15:54
[QUOTE=Johan0201;1391868]Inceckningen?

Ok, om jag nu skulle bestämma mig för att sälja av lite fiskar, hur går jag tillväga? Måste man anmäla på sidan? Och tänker lite på fiskarna inför söndag, hur går det med dem? Kan väll inte må jättebra av att ligga i en påse hela dagen?[/QUOTE]Det underlättar betydligt om man har föranmält gods på angiven länk,står en del om detta i tidigare inlägg på denna tråd.

Det funkar alldeles utmärkt att ha dem i en påse hela dagen,sen finns det en massa olika faktorer som spelar in här när man packar levande varelser
#123 - 10 mars 2010 23:29
För den som har många poster har vi nu tagit fram en funktion för att importera en lista (fil) med poster istället för att fylla i webbformuläret för varje post.

Instruktioner finns på samma sida som tidigare:
http://www.malmoakvarieforening.se/medlemmarnas-sidor/dina-sidor/auktion-2010.aspx

Precis som tidigare måste du först registrera dig på malmoakvarieforening.se.

Jag har också gjort om layouten på registreringssidan.
#124 - 10 mars 2010 23:35
[QUOTE=Johan0201;1391868]Inceckningen?

Ok, om jag nu skulle bestämma mig för att sälja av lite fiskar, hur går jag tillväga? Måste man anmäla på sidan? Och tänker lite på fiskarna inför söndag, hur går det med dem? Kan väll inte må jättebra av att ligga i en påse hela dagen?[/QUOTE]

Här finns nog all information du behöver:

Det är inget som helst problem att ha fiskarna i en påse över dagen om du packar dem väl.

Bra packade fiskar klarar sig flera dygn i en påse utan problem, men man ska naturligtvis ändå försöka minimera tiden.

Fiskarna på auktionen är så gott som alla odlade av engagerade hobbyodlare i närområdet, något som borgar för välskött fisk av hög kvalité som är anpassad till akvarieförhållanden. Till skillnad från den ofta i asien industrimässigt odlade fisken i affärerna.

Välkommen på auktion!
Bilagor:
#125 - 12 mars 2010 08:05
Om lite drygt två dygn startar inlämningen av gods nämligen 09.30 på söndag.

Så fort det kommit in gods till det fasta bordet börjar försäljningen därifrån.

Så kom i god tid.

Fortfarande inte förhandsregistrerat?Då tycker vi du ska göra det på www.malmoakvarieforening.se

Niclas
#126 - 12 mars 2010 10:18
Då har jag anmält allt mitt.

Jag skulle vilja nämna att allt som kommer upp på listan ju inte ska till auktionen. Mina 14 skifferplattor och uppsjö av plastdekorationer kommer ni att hitta på det fasta bordet. Det blit alltså inga oändligt tråkiga utrop på dessa prylar.

Jag antar att det finns en massa annat på listan som också hamnar på det fasta bordet.

Jag ser i vart fall mycket fram emot söndagen och hoppas att alla som har möjlighet kommer.

mvh

olof
#127 - 12 mars 2010 10:27
"fasta bordet" ?
#128 - 12 mars 2010 10:54
[QUOTE=Johan0201;1392720]"fasta bordet" ?[/QUOTE]

Man behöver inte sälja allt på auktion utan på det fasta bordet kan man sätta sina varor med ett fast pris.
#129 - 12 mars 2010 11:16
[QUOTE=Johan0201;1392720]"fasta bordet" ?[/QUOTE]

[QUOTE=daniel_i_malmö;1392128]Här finns nog all information du behöver:
[/QUOTE]

Välkommen på auktion! Nu börjar det närma sig! :)
#130 - 12 mars 2010 13:10
Antalet utrop ökar konstant!

Har pratat med några av regionens duktigaste och aktivaste odlare, och ingen av dem hade ännu registrerat det gods de tänker auktionera ut. Så listan lär utökas med ännu fler spännande poster!

Håll koll!

Dessutom är det alltid en hel del gods som inte förhandsanmäls

Välkommen på auktion! :)
#131 - 12 mars 2010 13:16
Varför ska man jobba 12-timmars natthelg:(....
#132 - 12 mars 2010 13:19
[QUOTE=ansjo;1392808]Varför ska man jobba 12-timmars natthelg:(....[/QUOTE]
du kan inte byta med nån
#133 - 12 mars 2010 14:49
[QUOTE=ansjo;1392808]Varför ska man jobba 12-timmars natthelg:(....[/QUOTE]

Du gjorde ju det förra året oxå :(
Kan du inte använda det som ursäkt.. Jag menar, man brukar ju få skiftas om att jobba julafton och nyår. Auktionen är ju minst lika viktig menar jag :d:p
#134 - 12 mars 2010 15:08
Är det någon som kör förbi Laholm som har plats i bilen, jag kommer dit med rosali men då kommer jag så sent dit med godset jag har att sälja, får se hur jag gör ville bara slänga ut frågan för att se om det finns fler möjligheter att komma dit, jag kan köra till e6 an.

Ville också fråga om det finns matställe i närheten?
#135 - 12 mars 2010 15:08
[QUOTE=Kapten Kirk;1392810]du kan inte byta med nån[/QUOTE]Knappast, byta 24 helg.nattimmar är inte det roligaste att jobba igen;).

[QUOTE=Nina82;1392831]Du gjorde ju det förra året oxå :(
Kan du inte använda det som ursäkt.. Jag menar, man brukar ju få skiftas om att jobba julafton och nyår. Auktionen är ju minst lika viktig menar jag :d:p[/QUOTE]
Jodå, om bara auktionen legat kvar på det ursprungliga datumet så...men jul är jag ledig i år iaf:p.
#136 - 12 mars 2010 15:21
[QUOTE=solis;1392837]Är det någon som kör förbi Laholm som har plats i bilen, jag kommer dit med rosali men då kommer jag så sent dit med godset jag har att sälja, får se hur jag gör ville bara slänga ut frågan för att se om det finns fler möjligheter att komma dit, jag kan köra till e6 an.

Ville också fråga om det finns matställe i närheten?[/QUOTE]Faktiskt så är det inte ett ställe i närheten dem säljer nåt att äta,det skulle vara i så fall Lockarps Macdonalds eller på Lindängen men då är det bil som gäller,annars så säljer dem Korv på stället
#137 - 12 mars 2010 16:23
finns det ingen halibaba falafel ställe i närheten då?
#138 - 12 mars 2010 16:52
[QUOTE=starman_;1392869]finns det ingen halibaba falafel ställe i närheten då?[/QUOTE]Det finns ett antal men inte precis i närheten om jag nu minns rätt
#139 - 12 mars 2010 19:42
[QUOTE=solis;1392837]

Ville också fråga om det finns matställe i närheten?[/QUOTE]

Vi säljer fika och varm korv på auktionen.
#140 - 12 mars 2010 19:42
[QUOTE=Patrik Steen;1392848]Faktiskt så är det inte ett ställe i närheten dem säljer nåt att äta,det skulle vara i så fall Lockarps Macdonalds eller på Lindängen men då är det bil som gäller,annars så säljer dem Korv på stället[/QUOTE]

Någon som vet vad det är för sorts korv som säljs? Scan? Lithells? Eller annat märke?? Är gluten och mjölkintolerant, så viktigt för mig vad jag äter. Vissa märken kan funka för mig, andra inte.

Eller så får jag ha matsäck med mig.
Bilagor:
#141 - 12 mars 2010 19:48
[QUOTE=Rosali;1392969]Någon som vet vad det är för sorts korv som säljs? Scan? Lithells? Eller annat märke?? Är gluten och mjölkintolerant, så viktigt för mig vad jag äter. Vissa märken kan funka för mig, andra inte.

Eller så får jag ha matsäck med mig.[/QUOTE]Ingen aning det vet den som har handlat dem men brukar inte dem flesta vara gluten fria??dem billigare varianterna i alla fall,men du får nog ta med dig egen matsäck känns det som:)
#142 - 12 mars 2010 20:13
[QUOTE=daniel_i_malmö;1392967]Vi säljer fika och varm korv på auktionen.[/QUOTE]
Bra att veta, man hinner nog inte gå och äta någon annanstans ändå;)
#143 - 12 mars 2010 21:03
[QUOTE=solis;1392992]Bra att veta, man hinner nog inte gå och äta någon annanstans ändå;)[/QUOTE]

Ringa nån pizzeria och beställa utkörning :D ;)
#144 - 13 mars 2010 06:07
[QUOTE=Patrik Steen;1392972]Ingen aning det vet den som har handlat dem men brukar inte dem flesta vara gluten fria??dem billigare varianterna i alla fall,men du får nog ta med dig egen matsäck känns det som:)[/QUOTE]

Det är olika från fabrikat till fabrikat. Får nog bli något medhaft. För säkerhets skull.

Ser fram emot söndagen.:d
#145 - 13 mars 2010 09:48
Lite nytt på sidan för förhandsanmälan:

Har du registrerat dig tidigare så gå in på nytt och fyll i dina kontaktuppgifter. Där kan du också uppge om du vill ha pengarna från försäljningen insatta på ditt bankkonto. Formuläret för detta finns på fliken 'Dina uppgifter' på sidan för förhandsregistrering. Tack!

Dessa uppgifter behövs för auktionen, och om du inte fyller i dem i förväg måste vi göra det vid incheckningen, vilket tar tid.
#146 - 13 mars 2010 10:42
Tänkte precis höra om det var någon fikaförsäljning då jag ska ta med småbröderna, tack för det=)
#147 - 13 mars 2010 12:14
Här är min slutliga objektlista, med ett par små ändringar jämfört med den på hemsidan:

Nr 14-001 Vildguppy
Nr 14-002 Vildguppy
Nr 14-003 Smalbladig flytormbunke (Ceratopteris thalictroides)
Nr 14-004 Smalbladig flytormbunke (Ceratopteris thalictroides)
Nr 14-005 Smalbladig flytormbunke (Ceratopteris thalictroides)
Nr 14-006 Smalbladig flytormbunke (Ceratopteris thalictroides)
Nr 14-007 Bredbladig flytormbunke (Ceratopteris cornuta)
Nr 14-008 Bredbladig flytormbunke (Ceratopteris cornuta)
Nr 14-009 Bredbladig flytormbunke (Ceratopteris cornuta)
Nr 14-010 Dvärgsvärdplanta (Echinodorus quadricostatus magdalenensis)
Nr 14-011 Dvärgsvärdplanta (Echinodorus quadricostatus magdalenensis)
Nr 14-012 Hygrophila polysperma
Nr 14-013 Limnophila sessiliflora
Nr 14-014 Javamossa
Nr 14-015 Javamossa
Nr 14-016 Micromask
Nr 14-017 Micromask
Nr 14-018 Micromask
Nr 14-019 Micromask
Nr 14-020 Micromask
Nr 14-021 Cabomba

Vi ses i morgon! :)

Olle
#148 - 13 mars 2010 13:37
Daniel!

Listan man ska skriva ut och ta med till incheckning fungerar inte. Det försvinner poster till synes slumpmässigt från listan.

mvh

olof
#149 - 13 mars 2010 13:51
[QUOTE=olof b;1393288]Daniel!

Listan man ska skriva ut och ta med till incheckning fungerar inte. Det försvinner poster till synes slumpmässigt från listan.

mvh

olof[/QUOTE]

OK, tittar på detta nu! Det finns ett känt problem om du loggat in med omväxlande stora och små bokstäver i ditt användarnamn. Kan detta vara problemet?
#150 - 13 mars 2010 14:00
[QUOTE=olof b;1393288]Daniel!

mvh

olof[/QUOTE]
OK, jag är det på spåret. Jag tror helt enkelt det är så att sista sidan på listan för utskrivning försvinner.

Det ska nog vara fixat om några minuter. Kolla era listor om ni skrivit ut dem redan.

I värsta fall kan vi alltid skriva ut när ni checkar in. Alla poster finns i databasen.
#151 - 13 mars 2010 14:12
Det var som jag trodde, sista sidan kunde försvinna under vissa omständigheter. Nu är det fixat, jag laddar upp den fixade versionen nu så skriv ut ny lista om ca 10 minuter.

Fixade också så posterna listas i id-ordning.

EDIT: Lagt upp den fixade versionen nu.
#152 - 13 mars 2010 14:20
När man lämnar till det fasta bordet ska priset stå på varan då?
#153 - 13 mars 2010 14:27
[QUOTE=solis;1393310]När man lämnar till det fasta bordet ska priset stå på varan då?[/QUOTE]

Bra fråga! Det har vi missat att informera om!

Ja, det ska stå! :)

EDIT: Har lagt till detta på sidan med information att sälja på auktionen.
#154 - 13 mars 2010 15:10
[QUOTE=daniel_i_malmö;1393305]Det var som jag trodde, sista sidan kunde försvinna under vissa omständigheter. Nu är det fixat, jag laddar upp den fixade versionen nu så skriv ut ny lista om ca 10 minuter.

Fixade också så posterna listas i id-ordning.

EDIT: Lagt upp den fixade versionen nu.[/QUOTE]

Jag trodde också först att det var sista sidan som försvan men det var fler poster också. Nu funkar det dock bättre

mvh

olof
#155 - 13 mars 2010 15:12
Ska man skriva ut någon lista och ta med till incheckningen? Det har jag missat och kommer inte i närheten av någon utskrivare innan det blir dags!

Olle
#156 - 13 mars 2010 15:25
[QUOTE=daniel_i_malmö;1390100]Hej!

Bra frågor!

Du måste inte föranmäla alls. Men du sparar massor av tid och köande om du föranmäler, och mycket jobb för oss.

Föranmälan är inte bindande, och det är lätt för oss att justera antal eller stryka en post när du checkar in. Däremot går det åt massor av tid om vi ska skriva in namn och beskrivning på nya poster. Anmäl alltså hellre en post för mycket så stryker vi eller justerar den när du checkar in.

Du kommer också kunna redigera dina förhandsanmälda poster on-line i princip ända fram tills du checkar in, så du kan själv ändra innan du åker iväg till auktionen om du inte får med dig det du tänkt dig.

Jag ska se till att denna info, och infon om det fasta bordet i frågan ovan, också kommer upp på hemsidan.

Välkommen på auktion![/QUOTE]

Gäller inte detta längre, att man inte ens måste vara föranmäld för att få sälja??? Måste man alltså ha en utskriven incheckningslista nu???

Olle
#157 - 13 mars 2010 15:41
[QUOTE=Olle A;1393338]Gäller inte detta längre, att man inte ens måste vara föranmäld för att få sälja??? Måste man alltså ha en utskriven incheckningslista nu???

Olle[/QUOTE]

Hej!
Det går bra att komma utan utskriven lista, då skriver vi ut den till dig på plats. Det tar bara lite längre tid att checka in då.

Det till och med bra att komma med gods man inte förhandsregistrerat, men då tar incheckningen ännu lite längre tid.

:)

Vi ses i morgon!
/Daniel
#158 - 13 mars 2010 16:13
Hur är det om man har grejor tillsalu och sålt det mesta och tar med resten hem, kan man lösa ut pengarna för det sålda tidigare eller måste man vänta till efter auktionen.
#159 - 13 mars 2010 16:35
Fortfarande ingen som har vägarna förbi maxi i mellbystrand laholm som har plats över.
#160 - 13 mars 2010 17:11
[QUOTE=solis;1393352]Hur är det om man har grejor tillsalu och sålt det mesta och tar med resten hem, kan man lösa ut pengarna för det sålda tidigare eller måste man vänta till efter auktionen.[/QUOTE]
Man väntar till slutet eller lämnar sitt kontonummer.
#161 - 13 mars 2010 17:21
[QUOTE=NIC;1393375]Man väntar till slutet eller lämnar sitt kontonummer.[/QUOTE]
Tack för svaret:)
#162 - 13 mars 2010 18:17
Så här på kvällskvisten har det tillkommit en hel del riktiga rariteter på listan, bland annat mycket ovanliga malar ur corydorasgruppen. Dessutom en del intressanta räkor. Och ännu mer växter. :)

Nu nästan 500 poster till försäljning, varav ca 300 på auktion, resten till fast pris.
#163 - 13 mars 2010 18:21
F*n, f*n, f*n :p...
Jaja, ni får ha det så trevligt i morgon:D!
#164 - 13 mars 2010 18:35
[QUOTE=ansjo;1393402]F*n, f*n, f*n :p...
Jaja, ni får ha det så trevligt i morgon:D![/QUOTE]

Kan ingen vänlig själ hjälpa dig att handla om det är nåt speciellt du är ute efter?
#165 - 13 mars 2010 18:55
Jodå, men har man inte varit på en sådan auktion så är det svårt att förklara. Det är mer umgänget och atmosfären som är det roliga, att man sedan kan göra fynd kommer nog på tredje plats:)...
#166 - 13 mars 2010 18:58
Aha, då får jag väl se till att gå på någon nån gång, verkar trevligt :)
#167 - 13 mars 2010 19:01
[QUOTE=daniel_i_malmö;1393400]Så här på kvällskvisten har det tillkommit en hel del riktiga rariteter på listan, bland annat mycket ovanliga malar ur corydorasgruppen. Dessutom en del intressanta räkor. Och ännu mer växter. :)

Nu nästan 500 poster till försäljning, varav ca 300 på auktion, resten till fast pris.[/QUOTE]
Går det att se på något sätt vad som är auktion och fast pris av dom anmälda varorna?
#168 - 13 mars 2010 19:04
[QUOTE=PiaJo;1393424]Aha, då får jag väl se till att gå på någon nån gång, verkar trevligt :)[/QUOTE]
Göteborg till hösten kanske:)?
#169 - 13 mars 2010 19:37
[QUOTE=solis;1393425]Går det att se på något sätt vad som är auktion och fast pris av dom anmälda varorna?[/QUOTE]

Generellt kan man nog säga att det som det finns många identiska poster av säljs till fast pris.
#170 - 13 mars 2010 19:56
Funderar på att stryka mitt föranmälda faktiskt för jag pallar inte fiska imorrn :D
Kanske bara dyker upp och ser över om det är nåt som är värt att lägga bud på ;)
#171 - 13 mars 2010 20:09
[QUOTE=drd;1393458]Funderar på att stryka mitt föranmälda faktiskt för jag pallar inte fiska imorrn :D
Kanske bara dyker upp och ser över om det är nåt som är värt att lägga bud på ;)[/QUOTE]

Hoppas inte att det är någon fisk som man spettsat in sig på nu bara:O
Har ju till och med tagit fram stora plånboken för i morgon
#172 - 13 mars 2010 20:46
[QUOTE=drd;1393458]Funderar på att stryka mitt föranmälda faktiskt för jag pallar inte fiska imorrn :D
[/QUOTE]
Tänkte faktiskt på samma sak, upp i ottan och leka med håven (låter inte kul alls nu) :D men jag kommer att göra det ändå :)
#173 - 13 mars 2010 20:51
Ni kan ju inte backa ur nu!! :D

Ni har ju hela natten på er att håva ;)
Bara fyll spannen och i med luftpumpen :p.. Och lägg en handduk över så ni inte behöver ta med torkad fisk [:o] :D
#174 - 13 mars 2010 21:00
[QUOTE=Nina82;1393500]Ni kan ju inte backa ur nu!! :D

[/QUOTE]
ingen fara för min del, jag kommer att stå och håva kl 7 imorgonbitti (och förmodligen svära över de besvärliga fiskarna som inte låter sig fångas så lätt) :d

Undra om det är nån som tar med sig posthornsnäckor (hint hint) [:-38] :D
#175 - 13 mars 2010 21:22
Kanske bara dyker upp och ser över om det är nåt som är värt att lägga bud på ;)[/QUOTE]

Skärpning!

Ca 570 poster föranmälda just nu.
#176 - 13 mars 2010 22:09
Ser fram emot morgondagen.
Har aldrig varit på en akvarieauktion tidigare, så det ska bli intressant. Kanske får blodad tand.
#177 - 13 mars 2010 22:17
Nähe.. Om man skulle ta och leta sig fram till sängen snart så man inte somnar imorgon :)
Klockan ställs på 7.15... Hinner jag inte titta in här imorgon bitti så säger jag kör försiktigt så ses vi snart :D
#178 - 14 mars 2010 06:14
Ta det nu lugnt,hemma i Bara är det halt nu på morgonen.

Niclas
#179 - 14 mars 2010 07:30
Vi förväntar oss en redig rapport senare i dag :-)
#180 - 14 mars 2010 07:32
Nu ska jag fiska mitt shit :D

Lite fisk o räkor och växter ;)
#181 - 14 mars 2010 08:57
Undrar om inte Göteborg skulle må bra av en försommar auktion..
#182 - 14 mars 2010 10:48
Så ja, en kvart kvar till auktionen börjar! Det är gott om folk här och det finns massor av fiskar och växter att välja mellan

tänkte lägga upp ett par bilder här med det tyckte inte iPhonen så det får vänta:-)
#183 - 14 mars 2010 13:33
Live från auktionen :

Ropade precis in ett 2226 eheim för 160kr, sjukt billigt om det funkar :P
#184 - 14 mars 2010 14:16
Ja det finns ju lite kap att göra om man vet vad man letar efter:-)
#185 - 14 mars 2010 16:01
Vilken katastro!

Det mesta strulade med listorna. Vi (jag) hade lagt ner massor av krut på registreringsförfarandet eftersom det varit en pina tidigare år och tagit massor av tid. Det funkade som smort och vi satt alla och var jättenöjda under incheckningen. :)

Sedan gick det åt helvete.

Att skriva ut listorna har vi gjort från Excel varje år utan större problem. I år funkade det inte som alla märkte, och det skapade massor av förseningar, vilket naturligtvis är både organisatoriskt besvärligt och påfrestande och irriterande!

Det var jag som skulle skriva ut listorna, precis som tidigare år, men det gick fel i princip varje gång. Felet blev vid randomfunktionen som skulle slumpa fram turorningen. Plöstligt sorterades listorna bara delvis, så att raderna inte stämde. Jag har gjort precis så varje år utan problem tidigare...

Det handlar naturligtvis om ett handhavandefel från min sida. Den enda anledningen jag kan komma på är att jag bytte till MS Office på Mac (från windows) för knappt en månad sedan och att jag därför kanske gjorde fel när jag skulle markera området som skulle sorteras slumpmässigt, och jag gjorde det tydligen gång på gång.

Jag ber om tusen gånger om ursäkt för den fördröjning och irritation misslyckandet med listorna skapade.

Nästa år ska jag hålla mig i bakgrunden och vara nöjd över hur smidigt incheckningen funkar jämfört med tidigare år. Utskriften av listorna får någon annan ta hand om.

Problemet är att det konstigt nog inte tycks finnas någon av våra knappt ett hundra medlemmar som medger att de kan hantera en dator...

Hoppas i alla fall att någon blev nöjd över fynd och försäljningar.
#186 - 14 mars 2010 16:32
Va bra att du skrev, som ny så kändes det som att det var första gången ni hade auktion och inget var bra. Gick ganska tidigt blev kanske bättre sen. utan din text så hade jag nog inte kommit fler gånger.
Men nu finns det hopp.

Program osv kan vara ett helsike men det är bara att göra ett test innan så man vet att allt fungerar. Bara en sådan sak att stå o fibbla med en duk när man har börjat. Det skall vara klart innan. Men det är nog som du säger att alla vill vara med men ingen vill göra något. Så heder till er som gör en massa som sällan får tack.

Till er andra se till att hjälpa till så det blir en bra auktion som man kan minnas och glädjas åt.
#187 - 14 mars 2010 17:20
Tycker alltid auktionen är skoj, så även i år. Att det blir lite strul stör inte mig.
Fick hem många fina växter o 5 st goldancistrus
#188 - 14 mars 2010 17:43
Uj, va trött jag är nu (helt väck i huvudet :D )efter en hel dags auktion :)
Fick sålt allt utom 1 grej så hyffsat nöjd är jag :)
Pallade inte vänta på pengarna, de får sättas in på mitt konto....

Har ringt efter pizza sen somnar jag nog i soffan :D zzzzzzzzzz
#189 - 14 mars 2010 17:44
Jag får ta mig i akt och tackar för en trevlig Auktion det blev Div Pumpar med hem
#190 - 14 mars 2010 18:24
Nu är jag hemma också. Helt slut i huvudet (fast det verkade jag ju vara redan i början av auktionen också... ;)

Själv han jag inte buda på en endaste utrop. Nu när jag kommer hem inser jag att det enda jag ätit idag är en chockladboll, en kopp kaffe och en coca cola. Det blev inte ens frukost i morse. Nu blir det hämtpizza, sen lär jag somna framför tvn...
#191 - 14 mars 2010 18:29
Jättekul att träffa/se alla igen. Incheckningen gick supersmidigt och jag tycker att ni kunde ha skippat listorna (lite snabbare) när det inte funkade, det gick lika bra att läsa från projektorn.

Jag fick en massa räk-fynd :D med mig hem och slapp ta hem det jag hade med mig...nu är det inkoppning som gäller resten kvällen.
#192 - 14 mars 2010 18:43
Jag vill ogärna vara den som klagar men som säljare är jag faktiskt jättemissnöjd med att av 510 utrop lottades de 300 första utropen bland bara ett fåtal (10 st?) försäljare.

Alla vi andra försäljare + det som fanns kvar efter de 300 första utropen lottades bland de sista 210 utropen.

Dessutom trycktes det ut listor för de första 300 utropen men inte för de sista 210.

Jag tycker inte att det var rättvist för oss som inte fick vara med och sälja på de 300 första utropen.

mvh

olof
#193 - 14 mars 2010 19:36
Håller fullständigt med Olof det var lite av en dissaster, fick ju skänka bort mina grejer på slutet tyvärr.
Inte fair det minsta.
Bilagor:
#194 - 14 mars 2010 20:07
Tycker ändå att det trots lite klydd här å där flöt på ganska bra idag!
Det jag störde mig på mest var dessa miljontals småpåsar från en och samma säljare!
Tackar Daniel och alla andra inblandade för allt jobb ni har lagt ner!!
#195 - 14 mars 2010 20:41
Tack för en trevlig dag! Måste dock tyvärr hålla med om att det var lite amatörmässigt att börja pilla med bildduken och projektorn när klockan redan passerat 1215.
Men annars var det en riktigt bra dag med en massa klipp!
Nu simmar det 4 fina texasciklider i SA/CA karet!
Återigen tack!! =)
#196 - 14 mars 2010 20:58
Håller just på att rensa växtmöget jag köpte som var rena skämtet tyvärr.
Nån jävla flytväxt som var i sämre skick än farsans förra 65 tusenmila 745:a från 91 :( och en satans massa smått crap som skulle vara javaormbunke men det jag missa var tyvärr att det var typ 120 microskopiska småsticklingar som inte är helt kul att pilla fast på nåt ställe så det växer vidare.....suck
#197 - 14 mars 2010 21:01
Några priser att redovisa? vad gick fiskarna för?
#198 - 14 mars 2010 21:05
Tack MAF för idag!
Nästa år kör vi utan listor om de inte hunnits skrivas ut innan auktionen, eller hur ;) :p
Har lärt mig att jag inte planerar in något annat under denna dagen utan hela dagen får gå till auktionen så att det drog ut lite på tiden gjorde inte mig något :)

Vi handlade ganska mycket denna gången men så har vi hållt inne med akvarierelaterade köp de senaste månaderna bara för att kunna shoppa lite oxå :D
Få se nu om jag kommer ihåg allt :rolleyes:
14st. White pearl räkor - 2 burkar 6st i var (+2extra) ca. 80:-/burk
någon flytväxt - ca. 30-50 spänn
anubias - ca. 50:-
en himla massa vallisneria - från 30:- påsen till ca. 50:- påsen.
snäckskal - 20:-
6st. corydoras panda - minns ej riktigt pris [:o] 150-200 skulle jag tippa på..
5st. guppy - ca. 50:-
2st. pumphuvuden - 50:-/st
en sprillans ny fluval 2plus - 85:-
en minilysramp - 30:-
en rot (hundben ;)) - ca. 50:-
3st. Guldancistrus -slöjvariant - 200:- till Eddys förtret :p

Det var nog alles :d
#199 - 14 mars 2010 21:08
[QUOTE=LLL;1393880]Några priser att redovisa? vad gick fiskarna för?[/QUOTE]

Nej det e strul med listorna så det dröjer ett tag till [:-38]

[:-128]
#200 - 14 mars 2010 21:39
Ett stort tack till alla som var med och engagerade sig i årets auktion och ett speciellt tack till Daniel som envist kämpade på och gjorde sitt bästa för att allt skulle lösa sig så bra som möjligt!
Visst var det en del strul och det kan tyckas att vissa saker sköttes lite amatörmässigt men att kalla det för en "disaster" tycker jag är överdrivet. Det hade man kunnat säga om det varit en auktionsfirma som anlitats men nu är det glada amatörer som försöker genomföra en auktion som jag ändå tror att de flesta var ganska nöjda med. Det fanns mer än 500 utrop som avklarades på lite mer än 5 timmar inklusive pauser vilket jag anser är klart godkänt.

Tråkigt om vissa har blivit förfördelade vad gäller turordningen på utropen och det är givetvis bara att beklaga.
#201 - 14 mars 2010 21:45
Tack för en rolig auktion, det var ju bra med lite strul så fick man ju lite pratstunder med andra människor.
Detta kommer jag att göra igen, för detta var ju faktiskt min första fiskauktion.
#202 - 14 mars 2010 22:38
[QUOTE=solis;1393910]Tack för en rolig auktion, det var ju bra med lite strul så fick man ju lite pratstunder med andra människor.
Detta kommer jag att göra igen, för detta var ju faktiskt min första fiskauktion.[/QUOTE]

Nickar medstämmande
#203 - 14 mars 2010 23:57
[QUOTE=solis;1393910]Tack för en rolig auktion, det var ju bra med lite strul så fick man ju lite pratstunder med andra människor.
.[/QUOTE]
det var ju en del zoopare man kännde igen men asocial som man är så nöjde man sig med att bara konstatera det ;) :D

hehe- min sämsta affär var nog min engelska sjöstenen. 30 pix för min tunga påse [B)] men killen som bjöd in det såg odrägligt nöjd ut ;) :D

Ska man göra riktiga fynd så ska man komma när det gått ca 3 timmar för då börjar folk droppa av och bege sig hem.
Men det var synd att man inte fick lyfta på fiskpåsarna, är det en ny regel?
#204 - 15 mars 2010 06:28
[QUOTE=olof b;1393816]Jag vill ogärna vara den som klagar men som säljare är jag faktiskt jättemissnöjd med att av 510 utrop lottades de 300 första utropen bland bara ett fåtal (10 st?) försäljare.

Alla vi andra försäljare + det som fanns kvar efter de 300 första utropen lottades bland de sista 210 utropen.

Dessutom trycktes det ut listor för de första 300 utropen men inte för de sista 210.

Jag tycker inte att det var rättvist för oss som inte fick vara med och sälja på de 300 första utropen.

mvh

olof[/QUOTE]

Fullt förståeligt. Och vi har redan en plan för hur detta ska undvikas nästa år.

Att de första utropen skulle komma från ett mindre urval var medvetet, för att vi skulle kunna komma igång snabbt. Detta skulle dock bara vara det första bladet, ca 30-40 utrop.

Eftersom listan sedan strulade fick vi köra på på den listan längre än planerat (inte 300 utrop dock, eftrsom den numreringen innefattade även gods på fasta bordet.). Så detta berodde alltså också på strulet med listorna. Det hjälper så klart inte, skett är skett, men nu vet du varför i alla fall.
#205 - 15 mars 2010 06:43
Lärdomar inför nästa år:

Det nya on-line systemet för registrering och incheckning fungerade superbra. Incheckningen, som tidigare inneburit långa väntetider och frustrerande köande för säljarna och massor av arbete för oss gick nu som en dans.

I år var nog nästan 90% av godset föranmält. Dessutom gjorde det nya systemet att föranmälningarna stämde med det som lämnade in till mer än 99%. Det var väldigt lite ändringar. Tack alla säljare för detta!

Tidigare års förhandsamälningar via mail har omfattat max 50% av godset och stämt dåligt med det som senare checkas in.

Att förhandsregistreringen funkar så bra och stämmer med det som checkas in gör att vi redan beslutat för att nästa år ta fram listorna i förväg för kanske 1:a halvan av auktionen. De som inte förhandsregistrerat hamnar på andra halvan av auktionen och det finns då gott om tid att ta fram listorna för andra halvan av auktionen.

Dessutom ska vi automatisera framtagandet av listorna. Vi bygger in det i systemet för registreringsdatabasen. Eftersom listorna har fungerade bra att ta fram manuellt förra året trodde vi det skulle gå bra i år också. I år strulade det i Excel, och i kombination med att mängden gods ökade med ca 50% jämfört med förra året blev det mycket förseningar.

Någon skrev att det var amatörmässigt att börja med att sätta upp projektorn så sent. Kan inte göra annat än hålla med. Jag tycker själv det är konstigt att ingen tog tag i det. Själv hade jag fullt upp med listorna....

Till nästa år måste vi ha arbetsgrupper med en klar arbetsfördelning.
#206 - 15 mars 2010 06:57
[QUOTE=daniel_i_malmö;1393937]Lärdomar inför nästa år:

Det nya on-line systemet för registrering och incheckning fungerade superbra. Incheckningen, som tidigare inneburit långa väntetider och frustrerande köande för säljarna och massor av arbete för oss gick nu som en dans.

I år var nog nästan 90% av godset föranmält. Dessutom gjorde det nya systemet att föranmälningarna stämde med det som lämnade in till mer än 99%. Det var väldigt lite ändringar. Tack alla säljare för detta!

Tidigare års förhandsamälningar via mail har omfattat max 50% av godset och stämt dåligt med det som senare checkas in.

Att förhandsregistreringen funkar så bra och stämmer med det som checkas in gör att vi redan beslutat för att nästa år ta fram listorna i förväg för kanske 1:a halvan av auktionen. De som inte förhandsregistrerat hamnar på andra halvan av auktionen och det finns då gott om tid att ta fram listorna för andra halvan av auktionen.

Dessutom ska vi automatisera framtagandet av listorna. Vi bygger in det i systemet för registreringsdatabasen. Eftersom listorna har fungerade bra att ta fram manuellt förra året trodde vi det skulle gå bra i år också. I år strulade det i Excel, och i kombination med att mängden gods ökade med ca 50% jämfört med förra året blev det mycket förseningar.

Någon skrev att det var amatörmässigt att börja med att sätta upp projektorn så sent. Kan inte göra annat än hålla med. Jag tycker själv det är konstigt att ingen tog tag i det. Själv hade jag fullt upp med listorna....

Till nästa år måste vi ha arbetsgrupper med en klar arbetsfördelning.[/QUOTE]

Härligt :)

Ser redan fram mot nästa år! :D

Då kan ni kanske hyra en biosal ist. så får alla plats och sitter skönt, haha ;):p

Stor eloge till er som kämpade igår.. Hoppas ni sov gott inatt [|)]
#207 - 15 mars 2010 06:58
Hur många utrop var det i år?
#208 - 15 mars 2010 06:58
Tack för en trevlig auktionsdag :)
#209 - 15 mars 2010 09:33
[QUOTE=ansjo;1393943]Hur många utrop var det i år?[/QUOTE]

ca 500 om jag inte är ute och cyklar?
#210 - 15 mars 2010 10:56
[QUOTE=daniel_i_malmö;1393934]
Att de första utropen skulle komma från ett mindre urval var medvetet, för att vi skulle kunna komma igång snabbt. Detta skulle dock bara vara det första bladet, ca 30-40 utrop.

Eftersom listan sedan strulade fick vi köra på på den listan längre än planerat (inte 300 utrop dock, eftrsom den numreringen innefattade även gods på fasta bordet.). Så detta berodde alltså också på strulet med listorna. Det hjälper så klart inte, skett är skett, men nu vet du varför i alla fall.[/QUOTE]

Jag tycker definitivt att ni borde stoppat auktionen tills listorna fungerade. Det var sagt innan att ordningen på utropen skulle lottas och då kan man inte ändra det i efterhand.

Som Rödtoppen skrev; "Ska man göra riktiga fynd så ska man komma när det gått ca 3 timmar för då börjar folk droppa av och bege sig hem." . Igår var det först utrop (numrerde från nummer 1-300 men i verkligheten något färre) från sex(!) olika säljare under tiden 12.00-15.30 sedan paus till 16.00 och sen utrop numrerade från 300-510 från alla andra säljare. Alla säljare utom dessa sex hamnade alltså med marginal på "riktiga fynd" placering.

För de flesta av oss säljare handlade det om ett fåtal poster till ganska lågt värde men några hade också tagit med fiskar för tusentals kronor. Som arrangör av en auktion som omsätter så pass stora summor är det inte OK med denna typ av misstag.

Nu är ju gjort gjort och auktionen går ju inte att göra om. Personligen tycker jag dock att en ursäkt till säljarna kan vara på sin plats. Som ett förslag tycker jag också att föreningen skulle kunna efterskänka arvodet på 10-20 % på utropen nr. 300-510.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Detta sagt om mitt missnöje som säljare på auktionen. Som köpare tyckte jag att det som vanligt var en mycket trevlig tillställning. Visst var det mer strul än tidigare år men det har jag överseende med. Som Erik skrev är det ju inte frågan om någon professionell auktionsfirma som arrangerar.

Jag gjorde som vanligt flera roliga fynd. Jag ropade hem 2 påsar liberty molly från två olika odlare och två olika sorters Corydoras. Dessutom passade jag på att köpa några av Magicfingers utmärkta växtpåsar för en spottstyver på det fasta bordet. Jag tyckte det var lite märkligt att inte fler handlade av dessa eftersom samma växter gick för höga priser inne på auktionen.

Jag har stor respekt för allt det ideella arbete som lagts ner på auktionen och tycker förstås att det är toppen att ni gör detta.

Mvh

olof
#211 - 15 mars 2010 11:36
Ja, jag tycker nog också det hade varit bättre val att vänta med starten till listorna varit helt klara även om det inneburit kanske 15-20 minuters ytterligare fördröjning i början. Det fanns dock inte tålamod till detta.

Vi var helt klart inte förberedda på den stora mängden gods.

Antalet ökade utrop med ca 50% jämfört med förra året och uppenbart nådde vi någon kritisk gräns för hur vi skapat och hanterat utropslistorna. Inget tydde på att det skulle bli så mycket gods. På månadsmötet i torsdags bedömde vi utifrån förhandsanmälningarna att vi förhoppningsvis skulle nå upp i 300 utrop. Det blev det dubbla.

Nästa år kommer listan att vara klar innan auktionen börjar. Det nya systemet för förhandsregistrering fungerade så perfekt att det nu går att använda den som bas för utropslistorna. Det har definitivt inte gått tidigare år, då har det varit tvunget att göra listorna efter förhandsregistreringen är klar.

Jag vet att flera styrelsemedlemmar läser här och tar del av dina och alla andras synpunkter. Jag är på dem jämt och ständigt för att de också ska våga sig ut i hetluften och skriva här ;) Antagligen kommer nog ett inlägg från nille snart i alla fall...

Vi har redan blivit kontaktade av besökare som erbjudit sig hjälpa till inför nästa års auktion, vilket uppskattas mycket. Det är ett hästjobb att dra runt och den växer som sagt i omfattning bortom vad vi kunnat förutse.

Vi fick också ett bra tips på en annan större lokal av en besökare. :)
#212 - 15 mars 2010 11:37
[Nu är ju gjort gjort och auktionen går ju inte att göra om. Personligen tycker jag dock att en ursäkt till säljarna kan vara på sin plats. Som ett förslag tycker jag också att föreningen skulle kunna efterskänka arvodet på 10-20 % på utropen nr. 300-510.

Bra förslag Patrik det är ju alltid något.

Mvh Wille
Kjell Fohrman
Administrator
#213 - 15 mars 2010 11:41
[QUOTE=wille5;1394006][ Personligen tycker jag dock att en ursäkt till säljarna kan vara på sin plats.
Mvh Wille[/QUOTE]
Ursäkten är väl redan gjord i inlägg 184 - eller räcker inte "tusen gånger";)
#214 - 15 mars 2010 11:41
Låter som att ett besök på Bollmoras auktion i stockholm kanske kan vara lärorikt :-)
#215 - 15 mars 2010 11:52
[QUOTE=LLL;1394009]Låter som att ett besök på Bollmoras auktion i stockholm kanske kan vara lärorikt :-)[/QUOTE]

Ja, det hade det säkert varit. De har ju en lång tradition av auktioner. Vi är fortfarande ganska nya på detta och i år växte mängden utrop med 50% och vi nådde en kritisk nivå där just hanteringen av listorna inte funkade.

Som jag skrev ovan. Nästa år kommer listorna att vara skapade i förväg. Förhandsanmälningarna fungerar så bra nu att det går att använda som underlag.
#216 - 15 mars 2010 12:04
[QUOTE=daniel_i_malmö;1394013]Ja, det hade det säkert varit. De har ju en lång tradition av auktioner. Vi är fortfarande ganska nya på detta och i år växte mängden utrop med 50% och vi nådde en kritisk nivå där just hanteringen av listorna inte funkade.

Som jag skrev ovan. Nästa år kommer listorna att vara skapade i förväg. Förhandsanmälningarna fungerar så bra nu att det går att använda som underlag.[/QUOTE]

Alla är barn i början. :) är helt övertygad om att det blir bättre nästa år.
#217 - 15 mars 2010 12:07
[QUOTE=Kjell Fohrman;1394008]Ursäkten är väl redan gjord i inlägg 184 - eller räcker inte "tusen gånger";)[/QUOTE]

Daniel skrev:

"Jag ber om tusen gånger om ursäkt för den fördröjning och irritation misslyckandet med listorna skapade."

Jag tolkar det som en ursäkt till besökarna och inte till säljarna.

mvh

olof
#218 - 15 mars 2010 12:15
[QUOTE=olof b;1394021]Daniel skrev:

"Jag ber om tusen gånger om ursäkt för den fördröjning och irritation misslyckandet med listorna skapade."

mvh

olof[/QUOTE]

Det var en ärligt menad ursäkt till alla som var på auktionen: säljare, köpare och andra besökare, från mig personligen (dvs inte föreningen) eftersom jag jobbat med den del som strulade. Jag skrev den i princip innan auktionen var avslutad.
#219 - 15 mars 2010 12:17
[QUOTE=olof b;1394021]Daniel skrev:

mvh

olof[/QUOTE]
Nu har jag iofs inte varit på auktionen denna gången tyvärr, men jag var på MAF:s första auktion för några år sedan. Tyvärr var det lite av samma strul även den gången med poster som blev uppradade så de som kom med i början fick ett helt annat pris än de som var på den andra halvan.
Nu är det sådant som händer, och Daniel har bett om ursäkt för alla problem som kom upp på auktionen, vad ska han mer göra? Be just säljarna om ursäkt, det är precis vad han gjort ju...

Att ge tillbaka de 10-20% som föreningen tar som "avgift" låter bara löjligt, dels gör de auktionen med allt jobb det innebär helt ideelt, sedan ovanpå detta har de troligen fortfarande hyror och andra fasta utgifter ändå som inte kommer att bli mindre.
Nej, var istället glad att de fixar till en auktion som förhoppningsvis blir bättre för varje år, och kanske du kan hjälpa till själv istället så det löper bättre nästa gång:)?
#220 - 15 mars 2010 12:20
Om man nu ska se det negativa så hade det gärna fått finnas fler korvar till försäljning, men som daniel säger så om man har 50% mer än förra året så kanske man kan förstå att man inte köper hem några jättemängder med korv
#221 - 15 mars 2010 12:24
[QUOTE=daniel_i_malmö;1394025]Det var en ärligt menad ursäkt till alla som var på auktionen: säljare, köpare och andra besökare, från mig personligen (dvs inte föreningen) eftersom jag jobbat med den del som strulade. Jag skrev den i princip innan auktionen var avslutad.[/QUOTE]

Accepteras!
#222 - 15 mars 2010 12:28
[QUOTE=ansjo;1394027]Nu har jag iofs inte varit på auktionen denna gången tyvärr, men jag var på MAF:s första auktion för några år sedan. Tyvärr var det lite av samma strul även den gången med poster som blev uppradade så de som kom med i början fick ett helt annat pris än de som var på den andra halvan.
Nu är det sådant som händer, och Daniel har bett om ursäkt för alla problem som kom upp på auktionen, vad ska han mer göra? Be just säljarna om ursäkt, det är precis vad han gjort ju...

Att ge tillbaka de 10-20% som föreningen tar som "avgift" låter bara löjligt, dels gör de auktionen med allt jobb det innebär helt ideelt, sedan ovanpå detta har de troligen fortfarande hyror och andra fasta utgifter ändå som inte kommer att bli mindre.
Nej, var istället glad att de fixar till en auktion som förhoppningsvis blir bättre för varje år, och kanske du kan hjälpa till själv istället så det löper bättre nästa gång:)?[/QUOTE]

Kunde inte sagt det bättre själv ;):)
#223 - 15 mars 2010 13:01
[QUOTE=ansjo;1394027]

Nej, var istället glad att de fixar till en auktion som förhoppningsvis blir bättre för varje år, och kanske du kan hjälpa till själv istället så det löper bättre nästa gång:)?[/QUOTE]

En auktion blir ju inte bara till av att någon arrangerar den utan det krävs även säljare och köpare. Om det inte finns förtroende för organisatören bland säljarna kommer de inte att ta med gods till nästa års auktion och då blir den inte bättre.
Därför jag tycker det är av intresse att föreningen reder upp det här på ett bra sätt.

mvh

olof
#224 - 15 mars 2010 13:08
Jag är mest tacksam att dem ordnar en Auktion vart år och det arbete som dem lägger ner på det,sen går det alltid göras bättre men så är det med det mesta i livet...Men som sagt jag var där och det var inte var det för att tjäna en massa pengar då ska man nog fan byta Hobby om man nu tror att man ska bli rik på sin Hobby....själv tycker jag bara att det är roligt att träffa alla likasinnande igen och att försöka göra nåt fynd men det är min åsikt.
#225 - 15 mars 2010 13:21
[QUOTE=olof b;1394049]En auktion blir ju inte bara till av att någon arrangerar den utan det krävs även säljare och köpare. Om det inte finns förtroende för organisatören bland säljarna kommer de inte att ta med gods till nästa års auktion och då blir den inte bättre.
Därför jag tycker det är av intresse att föreningen reder upp det här på ett bra sätt.

mvh

olof[/QUOTE]Tycker man ska ställa sig frågan är man där för att tjäna på sin Hobby eller är man där för att förmedla ut sina saker till andra efter som man inte behöver dem längre och själv göra några fynd?Själv går jag till Auktion för att ropa in så billigt som möjligt om det går,även har jag den tanke när jag ska sälja att man kanske inte får det man vill ha alla gånger
#226 - 15 mars 2010 13:25
[QUOTE=olof b;1394049]En auktion blir ju inte bara till av att någon arrangerar den utan det krävs även säljare och köpare. Om det inte finns förtroende för organisatören bland säljarna kommer de inte att ta med gods till nästa års auktion och då blir den inte bättre.

mvh

olof[/QUOTE]
Jag förstår vad du menar, men det ser lite ut som bara en massa gnäll på arrangören som gjort så gott de kunde. Allt kan inte funka klockrent var gång, spelar ingen roll om det är en auktion, köra en tvätt i tvättmaskinen, att köpa kaffebröd som kan vara döbakt eller vad som...

De flesta tycks ha förstått problemet/problemen som uppstod och dessa är förhoppningsvis uppklarade till nästa år.
Nej, ge istället en stor eloge till de som helt ideelt tar på sig sådana här spektakel, så alla vi andra kan ha trevligt och bara flyta med:)!
#227 - 15 mars 2010 15:05
Känns som att Daniel har koll på vad som blev fel och försöker fixa detta bättre till nästa år.
Själv vill jag tacka för ett trevligt arrangemang och en trevlig eftermiddag tillsammans med alla andra akvarister.
#228 - 15 mars 2010 15:31
kan man inte ha en höst auktion med?

Förslag på lokal: Folketshus Holma (Hyacintgatan ).
Enormt bra lokal billigt och jätte bra parkeringsmöjligheter.
Perfekt storlek.
#229 - 15 mars 2010 16:07
Hej allihopa, skall jag summera gårdagen en smula från min synvinkel då:
som säljare(pre 300):
Började packa och organisera redan på fredag eftermiddag, fortsatte HELA lördagen, förde själv in alla mina poster på natten till söndag, söndag morgon uppe vid 05, knyter ihop alla fiskpåsar, stuvar in allt i bilen(06), och 4h resa till malmö. får auktionsgodet godkänt, får fasta bordet gordkänt, sätter mig ner och väntar till 12...+ ... lite väntan till....40 poster avklarat, BOMMstopp.. väntar lite till, liststrul... osv

köpare: kommer vid 10, kollar fasta bordet, 11, kollar fasta bordet, 12, kollar fasta bordet + det auktionsgods som nu också finns där... ehm, ja...och andra har ju sagt en del hur det blev...

besökare: (erfaren auktionssäljare/köpare ) innan 12 funkade allt bra. efter 12 när det skulle dra igång mindre bra, (ärligt) lite sega auktionsförrättare och trötta löpare tidvis bara en sådan, hände tom. att köparen kom fram och betala bara för att auktionen skulle komma igång igen, mkt frustration på stolarna över detta. gissningsvis ledde detta till en tidssvinn på 1-1½h skulle jag tro

@säljare efter 300, kan jag ju tala om att dom hade poster som inte hade gått tidigare, och således inte konkurerade alls på det viset, men visst, köparna brukar ju tunnas ut framåt slutet.

@fasta bordet, personligen en flopp, bra priser (gentemot auktionen), men ändå fick jag ta hem 30 av 50 poster där, vet inte hur det gick för dom andra som lagt prylar där....

@föranmälningarna så vill jag tacka, det var smidigt efter lite inloggningsbugg så fann man ju sina poster där med, MEN det är viktigt att LÖPNUMMER KOMMER MED PÅ LISTORNA!!!! prio 1 skulle jag kalla det, hade det stått på projektorn så skulle säljaren kunna hjälpa till att hitta godset som "matarna" tydligen hade MKT svårt att göra...

//Conny A
#230 - 15 mars 2010 16:48
Tack för din summering ur en storsäljares synvinkel Conny. Vi tar med oss allt kritik, positiv och negativ.

Kul i alla fall att höra att förhandsregistreringen och incheckningen upplevedes som smidig även dig som säljare med många poster. Det var där jag lagt all krut på en databasen som hanterade detta eftersom det brukar vara en källa till mycket trängsel och köande och också en del irritation. Tyvärr hanterade inte det programmet slumpgenereringen av utropsordningen och utskrift av listorna...
#231 - 15 mars 2010 18:06
En sak jag gillade var de lappar som var fästa vid några påsar där man kunde se info om firren samt hur de ser ut....

http://www.zoopet.com/forum/attachment.php?attachmentid=28579&d=1268587885

Ett jätte plus till er som gjorde detta....
#232 - 15 mars 2010 19:09
[QUOTE=Piggelin-swe;1394225]En sak jag gillade var de lappar som var fästa vid några påsar där man kunde se info om firren samt hur de ser ut....

Ett jätte plus till er som gjorde detta....[/QUOTE]

Det var riktigt trevligt gjort, jag noterade också detta. Jag tror att det var Anita från Annelöv som odlar Killis som hade gjort detta
#233 - 15 mars 2010 20:04
[QUOTE=Johan0201;1394263]Det var riktigt trevligt gjort, jag noterade också detta. Jag tror att det var Anita från Annelöv som odlar Killis som hade gjort detta[/QUOTE]

Japp det var det..
En annan sak är ju att man ser hur fisken egentligen ser ut när det medföljer en bild. Bara det är ett stort plus eftersom de flesta fiskar tappar all färg av stressen i påsen.
Har man möjlighet att göra på detta viset är det kanon. Snyggt och väldetaljerat. Det tackar vi Alf och Anita för :)
#234 - 15 mars 2010 21:18
Jag måste börja med att tacka för den stora uppslutningen i går.

Ett stort tack skall absolut också ges till Daniel som slitit ihop det fina bokningssystemet,många timmars arbete ligger bakom detta system,ett system som dessutom är färdigt att användas för bokning även till nästkommande gånger,bara slumpningen kvar att finjustera.

Tyvärr var jag väl en av dem som ville få i gång auktionen,vilket visade sig vara några minuter för tidigt vilket jag verkligen vill be om ursäkt för.

Precis som Daniel skrivit så kommer vi nästa år inte att starta förrän listorna till viss del är färdiga.

Som det står i inlägg 210 att det anmält sig fler att hjälpa till samt folk med lokalförslag
är mycket positivt.
Detta gör att vi kan vara bättre folkade nästa gång,samt ha en lokal som klarar anstormningen på ett bättre sett,men precis som Daniel tidigare skrivit trodde vi inte att det skulle bli varken så mycket besökare eller gods.

Niclas
#235 - 15 mars 2010 21:20
[QUOTE=Nina82;1394295]Japp det var det..
En annan sak är ju att man ser hur fisken egentligen ser ut när det medföljer en bild. Bara det är ett stort plus eftersom de flesta fiskar tappar all färg av stressen i påsen.
Har man möjlighet att göra på detta viset är det kanon. Snyggt och väldetaljerat. Det tackar vi Alf och Anita för :)[/QUOTE]

Så här borde alla gods vara uppmärkta.
#236 - 15 mars 2010 21:22
Som sagt skriv både ris och ros ,det bästa att ta lärdom av.

Niclas
#237 - 15 mars 2010 22:11
[QUOTE=

@fasta bordet, personligen en flopp, bra priser (gentemot auktionen), men ändå fick jag ta hem 30 av 50 poster där, vet inte hur det gick för dom andra som lagt prylar där....

//Conny A[/QUOTE]
Kanske inte så konstigt att de blev ratade med tanke på att det fanns 2 strängar vallis i varje av dina typ 20 påsar för 15 spänn.
Kanske nåt att tänka på till nästa gång...
#238 - 15 mars 2010 22:14
[QUOTE=MagicFingers;1394146]

//Conny A[/QUOTE]

Nog inte så konstigt att de blev ratade med tanke på att det fanns 2 strängar vallis i varje av dina typ 20 påsar för 15 spänn.
Kanske nåt att tänka på till nästa gång...
#239 - 15 mars 2010 22:34
Jag kan tycka att jag redan gnällt på tok för mycket i denna tråden och vill gärna sätta punkt för det.

Alla som jobbat med auktionen arbetade hårt och gjorde sitt bästa för att auktionen skulle kunna bli av. Jag vill rikta ett stort tack till er alla för detta.

Nästa års auktion funkar det säkert bättre med listorna och då blir det den bästa auktionen någonsin! Förhandsbokningssystemet funkade verkligen kanon och incheckningen var fantastiskt smidig. Bra jobbat Daniel!

mvh

olof
#240 - 16 mars 2010 03:44
[QUOTE=NIC;1394355]Nog inte så konstigt att de blev ratade med tanke på att det fanns 2 strängar vallis i varje av dina typ 20 påsar för 15 spänn.
Kanske nåt att tänka på till nästa gång...[/QUOTE]

det var 5 plantor (mindre längd för att passa påsarna) i både Valle och sagittaria påsarna, sedan var priset nere på både 10:- och 5 pix på påsarna, allt eftersom auktionen pågick.

på auktions godset hade jag valt lite större plantor och orkade inte räkna där direkt antal, men ungf. 10st i varje och där landade priserna upp till 70:- så....
Bilagor:
#241 - 16 mars 2010 06:25
[QUOTE=MagicFingers;1394378]det var 5 plantor (mindre längd för att passa påsarna) i både Valle och sagittaria påsarna, sedan var priset nere på både 10:- och 5 pix på påsarna, allt eftersom auktionen pågick.

på auktions godset hade jag valt lite större plantor och orkade inte räkna där direkt antal, men ungf. 10st i varje och där landade priserna upp till 70:- så....[/QUOTE]
5 väldigt små plantor då... och många påsar...
Bilagor:
#242 - 17 mars 2010 11:01
Om någon säljare undrar:

På torsdag har MAF styrelsemöte, och vi går då igenom auktionsresultatet och vår kassör kommer efter det att genomföra utbetalningarna till de som väntar på att få sina pengar från försäljning insatta på konto.
#243 - 18 mars 2010 09:44
[QUOTE=MagicFingers;1394378]sedan var priset nere på både 10:- och 5 pix på påsarna, allt eftersom auktionen pågick.

.[/QUOTE]
Stod det på bordet ?..att priset gått ner menar jag.

Jag köpte iaf en påse av dig :) och 2 burkar av någon annan på det fasta bordet :)
#244 - 18 mars 2010 09:46
[QUOTE=Piggelin-swe;1394225]En sak jag gillade var de lappar som var fästa vid några påsar där man kunde se info om firren samt hur de ser ut....

Ett jätte plus till er som gjorde detta....[/QUOTE]
Det gjorde jag med mina snäckätande snäckor också (fast de tappar knappast någon färg :d )
#245 - 18 mars 2010 23:31
Nu kan alla som sålde på auktionen se vad deras poster gick för på deras auktionssida:

För nästa års auktion gör denna nu utvecklade funktion att säljare kan följa hur det går för deras auktionsgods live under auktionens gång, via dator eller surfmobil.

Kassören har i kväll fått alla uppgifter han behöver för att genomföra utbetalningarna.
#246 - 19 mars 2010 07:42
Perfekt Daniel!

Angående det fasta bordet tyckte jag att jag sålde bra på det. Nästan alla plastdekorationer var kvar men det har väl mer med besökarnas goda smak att göra än att de låg på fasta bordet (och att det var få barn bland besökarna). Annars sålde skifferplattorna och lysrören slut nästan direkt och 5 av 8 växtpåsar gick också.

Det var väldigt dåligt skyltat då det gälde prissänkningen av växter. Jag kom vid halv sex tiden för att köpa en påse för fullpris. När jag fick reda på det nya priset köpte jag två påsar och jag ångrar nu att jag inte köpte fler.

Som jag ser det kvittar det om det är en växt eller 30. Trivs den blir den större. Trivs den inte dör den oavsett.

Mitt förslag för att det ska bli bättre nästa år är att hänvisa alla foderkulturer till det fasta bordet. De är relativt identiska och går sällan över utropspriset 30 kr. Jag tycker de passar bättre på det fasta bordet.

mvh

olof
#247 - 19 mars 2010 12:08
Finns det någon möjlighet att se vad alla grejor gick för, jag har ingen aning om vad jag handlade för och är lite nyfiken.
#248 - 19 mars 2010 17:33
Sent omsider vill jag tacka arrangörerna for denna auktion.
Visst var det lite strul, men det får vi hoppas blir bättre till nästa gång.
Och jag kan hålla med om att filmduken borde ha varit uppsatt och klar innan det var dags för auktionerna.
Men i det stora hela var det en positiv upplevelse. Detta var min första akvarieauktion, men inte sista.:D
Jag var helt nöjd med det jag hade med mig hem därifrån. Fiskar och räkor simmar glatt omkring i sina nya hem. Växterna hoppas jag rotar sig och börjar växa. Artemia är kläckt i kläckaren, foderräkorna simmar i sitt lilla kar, pumphuvudena är testade och fungerar. Två tomma akvarier från annat håll väntar på att inredas och jag är totalt utpumpad. Men jättenöjd.
Ser fram emot nästa år då jag hoppas kunna komma ner igen. Får väl skaffa en sparbössa och börja samla pengar till dess.:d
#249 - 19 mars 2010 17:41
[QUOTE=solis;1395557]Finns det någon möjlighet att se vad alla grejor gick för, jag har ingen aning om vad jag handlade för och är lite nyfiken.[/QUOTE]
tja 2 gamla bottenfilter betalade du 30 kr för ;)
#250 - 22 mars 2010 18:43
[QUOTE=daniel_i_malmö;1394779]Om någon säljare undrar:

På torsdag har MAF styrelsemöte, och vi går då igenom auktionsresultatet och vår kassör kommer efter det att genomföra utbetalningarna till de som väntar på att få sina pengar från försäljning insatta på konto.[/QUOTE]
Får se när de dimper ner på kontot då :)

Annons