Stoppa Skålen

#1 - 22 mars 2008 14:34
Hej!

Kolla in informationen om guldfiskskålar på Djurfavoritens hemsida:

http://www.djurfavoriten.se/fisk/fisk.html

klicka vidare till "skötsel av kupan"

Man kan maila till deras webbmaster om man tycker att de ska ta bort infon och sluta sälja guldfiskskålar. Han nås på [EMAIL="peter@djurfavoriten.se"]peter@djurfavoriten.se[/EMAIL].

8 personer brukar räknas som folkstorm i sånna här sammanhang, och det borde väl inte vara omöjligt att få ihop?

Posta ett inlägg och tala om att du gjort ditt!

//Christian
(som känner sig lite revolutionär idag)
#2 - 22 mars 2008 14:34
Jag har redan mailat Peter... nu får vi se vad som händer!
#3 - 22 mars 2008 14:52
Flugan skrev:
Jag har redan mailat Peter... nu får vi se vad som händer!

Fattar inte det här riktigt.
Däremot så vill jag självklart stoppa Guldfiskskålar!:)
#4 - 22 mars 2008 14:58
Flugan skrev:
Hej!

Kolla in informationen om guldfiskskålar på Djurfavoritens hemsida:

http://www.djurfavoriten.se/fisk/fisk.html

Det står ju ingenting om nån skål på den sidan...
#5 - 22 mars 2008 15:03
OK, OK... jag förstår om ni är konfunderade.... klicka vidare på "Skötsel av kupan" i menyn till vänster... Länken gick visst bara halvvägs.

Hittar ni nu?

3 Guppy - Du kan skriva ett mail till adressen jag skrev och säga vad du tycker om guldfiskskålar... det är bara de jag menar.

//Christian
#6 - 22 mars 2008 15:38
Jag tycker också att man borde sluta sälja skålar som är ämnade åt levande fiskar, men jag måste säga att på den här sidan ger de ju faktiskt helt okej råd i och med att de nämner att ju större desto bättre samt ger instruktioner om installation av filter mm. Jag tycker som sagt fortfarande att försäljare av skålar borde skärpa sej och inse det olämpliga i att ha fiskar i så små behållare, men jag har sett MYCKET värre skålannonser med råd i stil med "guldfiskar är inte så känsliga så de behöver varken filter, syre eller mer än 5 liters skål..."
#7 - 22 mars 2008 15:46
Du menar alltså att det går att få 2-3 slöjstjärtar att trivas i 10 liter vatten? Om man bara har i vattenberedningspreparat, eller? Tycker inte att detta låter dem visa sina naturlig beteenden, fast det kanske de inte har några kvar å andra sidan?

//Christian
#8 - 23 mars 2008 08:21
Nej det menar jag ABSOLUT inte! :eek: Jag funderade mest över det faktum att de ger "rätt" råd fast i fel sammanhang om du förstår vad jag menar... [:-13]
#9 - 23 mars 2008 08:52
Lite kul att hamna på en Zooaffär vars hemsida ligger hos Yellow Register som bla Kalla Fakta hängde ut förra året samt Uppdrag Granskning visade ett reportage om igår..

Störde mig lite på dom uppenbara flörtarna som sidan hade och kollade källkoden och mycket riktigt, "Author Mattias Jarestad 2005" och söker man på honom hamnar man hos Yellow Register.. ..fan världen suger och är ond.. ..dessutom har jag hittat en minst 40 liters guldfiskskål hos en av dom gamla antikhandlarna, den är sketasnögg..
Guest
#10 - 23 mars 2008 09:46
#11 - 23 mars 2008 09:59
Vi i klubben frågade grossister om Guldfiskskålar, här är de som svarade.

Så här svarade Gibbon
Tack för ditt mail, det innehåller relevanta frågor. Som svar på dina frågor så skulle jag viljasäga följande. Det är inte någon bra miljö för fiskar att leva i det vet vi. Om vi kan tänkas upphöramed glasskålen? det är under disskussion. Jag vi skulle kunna tänka oss att skriva vilka fiskar som passaratt leva i en glasskål i informationssyfte. Jag skulle bara vilja tillägga att vi markndsför inte skålen som en Guldfisk(fiskskål) utan mer som en skålsom du kan odla dina växter i, eller blomsterarrangemang. Sedan så är det viktigt att branschen i helhet tar ställning i huruvida vi skall arbeta med den form av produkteller ej. Jag hoppas du fått svar på dina frågor om inte så är du välkommen att ringa mig på.

AkvarieTeknik
Det gör jag gjärna om det kommer en lag på det eller om dom andra grossiterna slutar med dom.

Simontorp
Våra frågor är:
Anser ni att små glasskålar är en bra miljö för fiskar.
>Nej ju större akvarie desto bättre tycker vi. Att kalla dem för guldfiskskålar var naturligtvis dumt av oss och detta har vi ändrat på.

Är ni beredda att upphöra med försäljningen av glasskålar.
>Vill varken säga ja eller nej. Vi har flera gånger diskuterat att ta bort just glasskålarna. Att vi inte tagit beslutet beror på att en
>väldigt stor majoritet av våra kunder vill ha dem i sitt sortiment. Tyvärr är det också så att trenden just nu är mindre och mindre
>akvarier i alla de former. Detta är något som man ser runt om i världen på mässor mm. En utveckling som vi ser som olycklig.
>Vill också nämna att vi försöker styra försäljningen till akvarier på 54 liter och uppåt. Detta gör vi genom att varje månad ha olika
>kampanjpriser på akvarier. Något som vi aldrig har på glasskålar.

Kan ni tänka er att med små akvarium och glasskålar ha en rekommendation om till vilka fiskar de ur djurskydds synpunkt är lämpliga.
>Bra förslag!
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 23 mars 2008 18:46
Som jag tidigare tagit upp så har vi infört som allmän policy att inte kritisera innehållet på andra hemsidor här på Zoopet.

Annons