Stoppa i mina diskus !!

#1 - 19 juni 2004 08:33
Hur lång tid bör jag vänta innan jag introducerar mina diskus till sitt nyinredda hem?
Obs jag har använt ca 30 % av det gamla vattnet till det nyinredda karet 375 liter.
Har inte gjort rent ytterfiltret, tänkte vänta med det ett par dagar så bakteriekulturen inte förstörs direkt.
Har hällt i vattenberedningsmedel och lite nitrivec.
Jag har meckat om med rådasand 0.2-0.8 mm i akvariet så får vi se om växterna klarar det fint oxå.
Men ja tänkte om jag kan slänga i firrarna på studs eller ska ja vänta några timmar el. en dag el. 2?
#2 - 19 juni 2004 08:50
ja skulle slänga i dom på en gång fast tare lungt med introdunktionen dra gärna ut den på kanske 1.5-2 timmar. va är det för diskus?
#3 - 19 juni 2004 09:01
4 marlborored 10 cm,2 ocean skye blue 10 cm och en pigeon blood 13 cm och ett par rödturkosa oxå =))

Dom väntar i det gamla karet nu men utan pump så dom åker nog i om nån kvart eller så =)
Kardinaltetrorna är i redan och alla malarna och botiorna likaså.
#4 - 19 juni 2004 09:02
Hej drd !

Jag släpper aldrig in några av mina fiskar i nyinredda akvarier !
Låter akvarierna stå och gå i flera dygn innan de befiskas.
Gör i övrigt som du med en del av det gamla vattnet och flyttar över ett icke rengjort filter.
Men så har jag aldrig mist en enda fisk vid introduktion heller !
Men det är ju ditt val hur du gör. Jag har kanske blivit för försiktig ?
MVH
#5 - 20 juni 2004 08:27
<font face="Comic Sans MS"></font id="Comic Sans MS"><font color="blue"></font id="blue">Tänkte bara meddela att än så länge e de inte nån som strykit me sedan nyinredningen....diskusarna e lite skygga än bara men dom brukar komma fram rätt fort efter man meckat i karet.

#6 - 20 juni 2004 08:31
ett tips är att vänta så länge du kan med att mata. sedan när du börjar att mata så mata väldigt försiktigt första två veckorna
#7 - 20 juni 2004 11:06
kul att allt lever fortfarande.:)
#8 - 20 juni 2004 11:09
Om det är så mycket nytt vatten som hela 70% så skulle jag bara håva in dem rakt av så länge temperaturen är densamma som där de kom ifrån.
I övrigt så väntar jag inte alltför länge med att mata discus efter transport och flytt. Har jag stoppat in dem på morgonen så matar jag på kvällen. Har jag lagt i dem på kvällen så får de frukost dagen efter. Hejsvejs!
#9 - 20 juni 2004 14:05
<font face="Book Antiqua"><font color="red">Än så länge så verkar allt lugnt i karet, vattnet kristallklart o fiskarna har fått käk nu me o alla var vrålhungriga =)

Mina 2 10 cm + praktbotior trivs som faen...gräver o leker i den nya fina sanden.

Ingen som har lite vuxna ancistrus o sälja föresten?</font id="red"></font id="Book Antiqua">

Annons