Stonehenge 600 liter

#1 - 12 mars 2013 18:33
Nu har vi fått tag på det perfekta akvariumet. Det ersätter vårt trappräcke och har dimensionen 240 x 50 x 50 cm. Förhoppningen är att det ska bli en snygg möbel som går att beskåda från nästan alla vinklar, vilket är en stor utmaning. Idag står det med lite frigolit samt sten som jag monterat fast på frigoliten och tanken är att jag ska få igång akvariumet under vårkanten.

" target="_blank">

Jag hoppas att ni vill följa mig och min familj på resan till ett snyggt akvarium och att ni kanske kommer undvika de misstag som jag kommer att göra.
#2 - 12 mars 2013 19:37
Du ska ha lysrör alltså? hahahahah :D

Udda och rolig presentation av ett projekt :)

hahaha jag kan fan inte sluta skratta åt din störtsköna inställning och röst haha :D
#3 - 12 mars 2013 20:21
Stonehenge 600 liter

Det där blir nog alldeles förträffligt! Det verkar som att ni ska bygga landskapet en del på höjden. det blir intressant att följa, med tanke på en idé vi har om ett framtida kar.
Vad tänker ni använda för växter?
#4 - 12 mars 2013 21:35
Ryskbomba,

Lysrör blir det! ;) Kul att du gillade det, jag hoppas det inte var en engångsföreteelse...:D

Johan,

Vi ska försöka bygga ett landskap där vi lyckas fånga djupet åt flera håll. Just nu lutar det åt att det blir en central sten som kommer vara i fokus från alla sidor och att resten av stenen kommer att läggas i förhållande till denna, men det kan ändras under processens gång. Kommer inte att bestämma växter innan jag lagt sten och grus, men jag skulle bli mycket förvånad om jag inte kommer vilja använda Eleocharis Parvula mini. Återkommer med det lite längre fram helt enkelt! :)
#5 - 13 mars 2013 06:52
Har du funderat på att använda mossor? jag tror det kan bli riktigt snyggt med några kuddar fissidens fontanus runt stenarna i mitten, samt några kuddar ute på kanterna där det är lite mer "slättlandskap".
#6 - 13 mars 2013 10:19
dajo8403 skrev:
Nu har vi fått tag på det perfekta akvariumet. Det ersätter vårt trappräcke och har dimensionen 240 x 50 x 50 cm. Förhoppningen är att det ska bli en snygg möbel som går att beskåda från nästan alla vinklar, vilket är en stor utmaning. Idag står det med lite frigolit samt sten som jag monterat fast på frigoliten och tanken är att jag ska få igång akvariumet under vårkanten.

" target="_blank">

Jag hoppas att ni vill följa mig och min familj på resan till ett snyggt akvarium och att ni kanske kommer undvika de misstag som jag kommer att göra.
JÄTTEKUL projekt:D:D:D Jag kommer garanterat följa projektets framfart med entusiasm! Kolla in takashi Amano han är duktig när det gäller växtkar och hur man inreder med sten! Jag har provat att limma sten med silicon men det höll väldigt dålig, så en liten varning där... Lycka till:)

Kul att du verbalt beskriver projektet istället för massa text!!!
#7 - 13 mars 2013 14:30
Joakim,

Jag tror inte att jag vill ha mossor, min erfarenhet är att det är svårt att få bort dem när man väl fått i dem. Hade Riccia förut som nästlade sig in i dvärggräset på ett dåligt sätt. Dock är det snyggt! Fissidens är dock ett mycket bra tips! Det har jag sett i andra kar bli väldigt snyggt, vart får man tag på det? Har aldrig sett det i någon av de affärer jag brukar besöka.

Åheim,

Kul att du gillar det! Vilken fantastisk respons, det hade jag aldrig kunnat tro. Amano är grym. Jag har tittat en del på hans filmer. Ambitionen ligger nog lite åt hans design i detta akvarium, men det blir sällan som man tänkt sig när det gäller akvaristiken.

Oroväckande med Siliconet. Jag förlitar mig hårt på Siliconet i detta akvarium. Har aldrig testat det förut och det vore mycket tråkigt om det släpper. Hur fäster du stenarna?
#8 - 13 mars 2013 15:24
Jag brukar köpa mossor och andra växter via tradera. Men du kan ju även be din lokala djuraffär beställa hem åt dig. Jag har för tillfället fissidens i ett par kar varav det ena är tillväxtkar för mossan. Just nu har jag inte så jag kan dela med mig men återkom om ett tag så kan jag kanske dela med mig lite. Den växer ganska långsamt.
#9 - 13 mars 2013 16:50
dajo8403 skrev:

Oroväckande med Siliconet. Jag förlitar mig hårt på Siliconet i detta akvarium. Har aldrig testat det förut och det vore mycket tråkigt om det släpper. Hur fäster du stenarna?
Jag fäster numer aldrig sten utan bygger med dem som de är och vill jag bygga på höjden så väljer jag nån sort som funkar att få stabil. Jag bygger ALDRIG i tomma kar pga risken för att slå sönder karet och sen så stabiliserar sanden litegrann och med karet halvfyllt få man också bort ganska mycket av vikten och därmed slagkraften från stenen;)
#10 - 13 mars 2013 21:43
Joakim,

Tack för erbjudandet! Det vore helt klart läckert, men jag kommer inte börja med så pass starka lysen att jag tror att jag kommer kunna ha fissidens till en början. Ska försöka smyga igång akvariet. När jag väl har kommit igång med det här karet har du säkert så att du kan bada i mossa...;)

Åheim,

Får nog gå tillbaka för att försöka förstärka siliconet på något sätt. Den goda nyheten (för mig) är att stenarna står för sig själv idag. Men det FÅR ju inte hända att stenen ramlar...Då blir detta en lite VÄL spännande projektblogg! :)
#11 - 14 mars 2013 09:32
Nu ska det byggas på höjden för att få till ett bra 3D-perspektiv. För att göra detta prövar jag att använda plaströr, silicon, frigolit och mitt nyligen i stunden skapade ord ”Eeh-separering-av-gräsmatta-öh-rabatt-plastkanter”.

" target="_blank">

Jag hoppas att detta ska vara en bra metod för att behålla landskapet som det är även efter massor av vattenbyten och stora strömmar av vatten i akvariumet. Om någon har provat detta och att vet att det inte fungerar hör gärna av er!
#12 - 14 mars 2013 11:13
Stonehenge 600 liter

Alltid lika härligt att se o höra dina filmer :) cool idé, kom aldrig själv på att göra så här till mitt 450 l kar som jag inredde i början på året, hittade inga tillräckligt höga stenar så d fick bli rötter och växter som bygger på höjden, inte lika kul, ska bli intressant att se fortsättningen på ditt projekt!

//Peter
#13 - 14 mars 2013 12:23
Ett problem som jag ser är att hur du ska kunna hindra de gröna avdelarna från att synas... För jag antar att du inte har tänkt dem som en synlig del av inredningen. Hur har du tänkt omkring det?

Jag hade nog mer inriktat mig på att samla ihop stenen och byggt upp två bergspartier istället och då kunnat staga stenen mot varann och fått upp höjden och sen lagt lite sten omkring för att hålla sanden så att man kan få en sluttning runt bergspartierna. Men det här är bara mina egna funderingar!
#14 - 14 mars 2013 13:00
åheim skrev:
Ett problem som jag ser är att hur du ska kunna hindra de gröna avdelarna från att synas... För jag antar att du inte har tänkt dem som en synlig del av inredningen. Hur har du tänkt omkring det?

Jag hade nog mer inriktat mig på att samla ihop stenen och byggt upp två bergspartier istället och då kunnat staga stenen mot varann och fått upp höjden och sen lagt lite sten omkring för att hålla sanden så att man kan få en sluttning runt bergspartierna. Men det här är bara mina egna funderingar!

Precis min tanke kring den gröna plasten. Jag hade tagit ur den och istället gjort rösen/ bergspartier, som åheim skriver. Det finns en kille som heter Lee Nuttall som är duktig på att använda sten i akvarium. Kolla hans blog för inspiration
http://leecichlids.blogspot.se/
#15 - 14 mars 2013 14:01
...Hittade en bild som visar litegrann hur jag tycker man ska samla stenen lite och här är det byggt med sten som är ganska lik din! Det som är missat i den här scapen tycker jag är nivåskillnader, snyggare om det är tunnt fram och högre bak och kanske en sluttning ner från ena hörnet!

http://img268.imageshack.us/img268/154/56394232.jpg
#16 - 14 mars 2013 20:21
Tack Peter, kul att du gillar det!

Joakim,
Intressant med Lee Nuttall, kände inte till honom innan. Hittade en rad väldigt sjysta akvarium gjorda av honom. Bloggen verkar dock vara flyttad.

Joakim, Åheim,

Nivåskillnader är verkligen viktigt för att få till denna layout som ska gå att se från flera håll. Generellt tror jag inte det blir ett stort problem om sargerna skulle komma fram lite i början. Då fyller jag på med lite mera grus eller skrapar lite. Gruset kommer att röra sig en del i början innan akvariet ”sätter sig”. Sedan kommer växtligheten att ta över och då bildar rötterna ett bra ”nät” samt täcker de sarger som sticker fram ur gruset. Dock är jag också orolig för det branta partiet under den stora stenen, den ska gå från några decimeter till några centimeter på en väldigt liten yta. Det blir utmanande, men jag tror att det går…får sätta en växt med bra rotsystem där.
#17 - 16 mars 2013 07:43
Nu har jag funderat lite mer på den återkoppling jag fått och jag tror att det är bättre att skjuta in sargerna med typ en 45 graders vinkel än att bara lägga i sargerna, åtminstone där det är som brantast. Då tror jag att det kommer fungera bättre. Tack för att ni håller koll på mig! :-)
#18 - 16 mars 2013 07:52
dajo8403 skrev:
Nu har jag funderat lite mer på den återkoppling jag fått och jag tror att det är bättre att skjuta in sargerna med typ en 45 graders vinkel än att bara lägga i sargerna, åtminstone där det är som brantast. Då tror jag att det kommer fungera bättre. Tack för att ni håller koll på mig! :-)

Låter bra. Återkom med bild när du har ordnat det så vi får se hur det blev. Förresten,, jag har nog missat det i tråden nånstans, men vad för fisk ska du ha i karet? Det är ju väsentligt ifall du hade tänkt ha firrar som gräver.
#19 - 17 mars 2013 20:44
Jag är inte riktigt klar över vilken fisk det ska vara, men räkor ska det bli iaf. Det kommer definitivt inte att bli ett ciklidakvarium denna gång.Det skulle vara kul att köra det också lite längre fram, men då med lite indre växtfokus! Återkommer snart med mer info...
#20 - 18 mars 2013 07:14
Rätt mig om jag har fel.. men står det inte i någon myndighetsföreskrift att en sida av akvariet måste vara täckt?
#21 - 18 mars 2013 08:11
Det är naturligtvis viktigt att mina innevånare får det bra i det akvarium som jag startar.
#22 - 18 mars 2013 08:33
Stonehenge 600 liter

Snuffel, ja tror d, men som jag förståt d räcker det att en sida är tänkt, jag har en kortsida täckt, den med innefiltret. Gissar att d blir mindre stressande för fiskarna med en täkt sida, men d borde väll bero lite också på vilken fisk man väljer, eller...?
Hur tänker ni med tänkta sidor på akvariet...

//Peter
#23 - 18 mars 2013 08:42
Det finns riktlinjer som nämner att det ska vara insynsskyddat OM inte akvariets inredning ger motsvarande skydd. Man måste ju naturligtvis ta hänsyn till helheten för att avgöra om de som bor där har det bra.
#24 - 18 mars 2013 08:46
Jaa det spelar ju ingen roll vilken sida man täcker men som jag såg i videon verkade det som om ingen sida skulle vara täckt och då får man ju tänka ännu mer på inredningen
#25 - 18 mars 2013 13:52
räknas det om man har täckt undersidan av karet? ;-)
#26 - 18 mars 2013 14:41
Jag tror inte det :) måste nog vara en av sidorna som är på sidan. Lodrätt gående :)
#27 - 20 mars 2013 11:01
För att ingen ska bli missledd känner jag att jag behöver förtydliga att det inte finns några krav på att en sida ska vara täckt. Kravet är att en sida ska vara insynsskyddad om inte akvariets inredning ger motsvarande skydd. Nu hoppas jag att vi kan parkera den diskussionen för att fokusera på relevanta frågeställningar. Om någon under detta projekt känner att jag inte kommer att leva upp till detta krav så är ni naturligtvis välkomna att lyfta frågan igen.
#28 - 20 mars 2013 11:08
Om någon vill kontrollera detta så finns det paragraf Kap 13 §4:

http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000892/DFS_2005-08.pdf
#29 - 20 mars 2013 17:58
Stonehenge 600 liter

Gott, ingen blir gladare än jag :)

//Peter
#30 - 20 mars 2013 18:02
Stonehenge 600 liter

Och Dan, när får vi njuta av nästa film?
Nyfiken.....

//Peter
#31 - 20 mars 2013 20:07
Vi arbetar med möbeln just nu, det blir inte speciellt spännande på film förrän möjligtvis när det börjar bli klart. Dessutom är det tyvärr lite vardag som gör sig påmind lite till och från... :p
#32 - 20 mars 2013 20:45
Stonehenge 600 liter

Blir d plats för både ytterfilter och co2 anl. i möbeln eller?

//Peter
#33 - 21 mars 2013 15:04
Peter, målet är att få till det på ett bra sätt. Men det finns en del utmaningar att få till det eftersom möbeln inte är förberedd för detta.
#34 - 26 mars 2013 18:53
Stonehenge 600 liter

Ahh, känner igen d där, mitt 180 l kar har jag lust att ansluta
till en co2 anl. men den står på
en möbel med lådor, byrå alltså, inte helt bra, blir till att ha flaskan på utsidan, måla sen i en snygg färg kanske...:)

Hur ser ditt kar ut nu annars?

//Peter
#35 - 9 april 2013 09:59
Nu har vi arbetat lite med möbeln och akvarietekniken. All teknik kommer få rum i möbeln vilket är klockrent. De vita rören trodde jag skulle bli bättre än vad det blev men dessvärre skymmer de lite av utsikten från soffan. Videon innehåller förhoppningsvis lite mindre eehh-ööhh och åååh. Övar på att bli bättre på det.
" target="_blank">
#36 - 9 april 2013 10:42
ska du inte ha utblåset vid ytan? du vill ju ha ytrörelse
#37 - 9 april 2013 10:44
Stonehenge 600 liter

hannesc skrev:
ska du inte ha utblåset vid ytan? du vill ju ha ytrörelse

Det är inte säkert, inte mycket i alla fall. Det vädrar ur gasen :)
#38 - 9 april 2013 11:00
För att minimera utvädring av gasen satsar jag på att ha utblåset på ungefär halva höjden av akvariet. Sedan för att få omrörning har jag tänkt att ha en powerhead.
#39 - 9 april 2013 11:24
uppfattat. då är jag med igen :)
#40 - 9 april 2013 12:28
Den manliga och coola lösningen på att slippa se dina vita rör där är ju så klart att borra två hål i karet och sätta två pvc tankgenomföringar där istället. Du kan tom borra de i bottnen på karet och därmed ser du de inte alls ens från trappan! Det blir riktigt schysst.

Vad går rören till? Ett ytterfilter? Det är ju väldigt grova rör så du kan ju pressa på ganska bra flöde där egentligen om du vill. De finns många fina dammpumpar som matchar de rördimensionerna bra och kan ge rören lite utmaning iaf, då skulle du få ett hejdundrandes filter och en ordentlig cirkulation på vattnet. Men man får montera utblåsen ganska högt upp om det ska finnas en chans att ha växter i karet och flytväxter kommer nog inte trivas alls.
#41 - 9 april 2013 13:17
Jaha ja det är alltså manligt med borrade kar, ja se där:), vet iofs inte om jag tycker hela grejen med akvarium är särsklit matcho Mikoto:p
Rören ifråga tror jag bara ska inhysa de vanliga ytterfilterslangarna, om man ser videon så förstår man.
Jag skulle själv inte valt den här typen av tekniklösning med ett kar som exponeras från alla vinklar och som gör grejer som kommer ur karet väldigt iögonfallande. Jag skulle troligen bygga upp ett "stonehenge" i karet som fick inhysa filter på nåt snyggt sätt.
#42 - 9 april 2013 14:20
Mikoto! Macho eller inte, att borra karet hade varit både snyggast och bäst. Men jag vågade knappt fundera på den lösningen eftersom jag inte är rätt person att göra det. Kan man få hjälp med sådant? Är det rörmockare eller glasmästare som man ska vända sig till iså fall? Dessvärre är det nog lite sent med tanke på att jag har monterat massor av saker i akvariet. Åheim. Jag funderade på den lösningen också men fann inget sätt där jag (1)inte skulle riskera att röra upp botten vid service/problem eller behöva dra in (2) CO2 och (3) värmare separat. Nu kör jag detta in-line.
#43 - 9 april 2013 15:12
åheim skrev:
Jaha ja det är alltså manligt med borrade kar, ja se där:), vet iofs inte om jag tycker hela grejen med akvarium är särsklit matcho Mikoto:p

Det är som med allt annat, det blir vad man gör det till ;-) Handverktyg och glasskivor är coola kombinationer.

Dajo: Det är nog glasmästaren du får prata med, men det är extremt individuellt. Vår lokala glasmästare såg likblek ut när jag ville att han skulle hjälpa mig borra i hans akvarie. Han såg nog bara ilskna kunder med vattenskador som skulle vallfärda till honom. Så jag fick lära mig borra själv. Det är inte så svårt att borra i glas annars. Korrekt hålsåg, bra guidning för sågen och tålamod är allt som krävs. Det viktigaste är att man har en viss förståelse för hur materialet beter sig.
#44 - 10 april 2013 14:01
Får nog satsa på ett borrat akvarium nästa gång...jag har inte förståelse för något som handlar om material...:)

Nu är det förberett för att lägga hardscapen, det är nu det roliga börjar. Utblåset lade jag bakom stenen längst till höger vilket omkullkastar planen att ha powerhead:en i det hörnet. Vill att powerhead:en ska sitta där det är så låg koncentration av CO2 som möjligt.

" target="_blank">
#45 - 11 april 2013 09:20
Nu har jag lagt i näringsbotten för att växterna ska växa bra och för att de ska bättre kunna konkurrera ut alger. Gruset måste tvättas så det kommer att komma i lite allt eftersom, jag återkommer när det är ilagt.

" target="_blank">
#46 - 11 april 2013 12:10
Nu ska jag börja med att bygga höjden där det kommer vara som brantast. Jag använder de gröna plastbarriärerna som jag hade i ett avsnitt i början.

" target="_blank">
#47 - 15 april 2013 09:07
Här kommer ett första utkast på den slutliga hardscapen:
" target="_blank">

" target="_blank">

" target="_blank">

" target="_blank">

" target="_blank">
#48 - 29 april 2013 10:02
Den 27 april satte jag igång akvariet. Nu har det gått tre dagar och första vattenbytet är gjort. Startar endast upp en fjärdedel av akvariet, (den bakre halvan och halvfyllt) för att gynna växterna så mycket som möjligt.

" target="_blank">

Så här såg det ut då jag fyllde akvariet tillsammas med min dotter. Det är utan mina kommentarer, det är dottern som för talan. Kanske blir bäst då...;-)

" target="_blank">
#49 - 29 april 2013 10:59
Detta blir nog jättefint, spännande att se stegen dokumenterade :)
#50 - 29 april 2013 11:20
Ser ut att bli snyggt!
#51 - 29 april 2013 12:42
Riktigt läcker inredning. Verkligen hyggligt att du delar med dig av allt tänk och bygg steg för steg. Har njutit av varje sekund i denna tråd. Är så nyfiken på växtval och hur det kommer att ta sig när det börjar växa upp.
#52 - 29 april 2013 16:01
Tack för glada tillrop och kul att ni uppskattar mina inlägg! Jag hoppas att ni är med både vid framgång och motgång. Jag bestämt mig för att jag ska fortsätta att dokumentera oavsett om det går "bra" eller "dåligt" (vem som nu avgör detta? :-)), jag tror att det är roligare att följa då. Åtminstone tycker jag det, för då lär man sig mer. Det här sättet att starta upp har jag aldrig provat och det brukar för det mesta leda fram till oväntade problem när man går utanför "Comfort Zone"...
#53 - 30 april 2013 06:38
Kontrollerade pH och kH igår klockan 19. Tänkte att jag skulle ta ett prov där jag befarade att CO2-nivån var lägst och det visade sig att min första mätning gav absurda nivåer av CO2. kH var 7 och pH så ut att vara 5.5 vilket motsvarar långt över hälsosamma nivåer av CO2. Det verkar som att atomizern som jag använder är riktigt effektiv.
" target="_blank">
#54 - 2 maj 2013 11:46
Problem med att få CO2:n bra. Igår upptäckte jag att CO2:n inte slår av och monterade bort den efter släckning. Upptäckte då att backventilen var trasig och gjorde att den fyllde magnetventilen med vatten som då inte kunde slå ifrån. Nu ska jag iväg och köpa en ny sådan och hoppas att jag då kan få ordning på CO2-halten i akvariet.
" target="_blank">
#55 - 3 maj 2013 05:37
Nu börjar det växa rejält i mina satelliter. Har flyttat dem närmare ljuset för att optimera deras funktion, kommer sedan att flytta dem närmare och närmare den främre rutan. Det kommer bli lite som ett bakvänt akvarium med de höga växterna längst fram till en början.
" target="_blank">
#56 - 4 maj 2013 20:11
Nu har första växten korsat vattenytan på riktigt. Tanken är att Staurogyne Repens, Javaormbunken samt Rotalan ska få växa upp ovanför vattenytan för att få en så pass gynnsam uppstart som möjligt. Dessa kommer att bidra med syre och välväxt som gör att växterna bättre konkurrerar med algerna.
" target="_blank">
#57 - 7 maj 2013 10:01
Första riktiga problemen uppenbarar sig. En av stenarna till höger har en beläggning på sig som verkar väldigt lik cyanobakterier...

För att motverka detta så (1) minskade jag ljuset till att bara köra 2x54W (2) flyttade ljuskällan lite längre fram (3) flyttade över powerheaden till högerkanten samt (4) kastade i räddningspatrullen i form av 30 hungriga red crystal-räkor. Idag eller imorgon ska jag se till att få in en till räddningspatrull i form av ett gäng ottosar, givet att min akvarieaffär har detta.

" target="_blank">
#58 - 7 maj 2013 10:31
Det är inte bara lite grönalger? Det är väl nystartat så det är väl inget ovanligt. Cyano är jag tveksam till att algätare sopar rent då det är en bakterie? Eller cyklar jag i badkaret nu? :)
#59 - 7 maj 2013 10:57
Jag hade för mig att räkorna tar cyano, men det kanske inte är så? Blir osäker. Vilka äter sådana i så fall? Jag har skrapat lite på algen och det verkar sitta fast så det tyder på grönalger, men jag tycker att färgen är lite väl illgrön för att vara grönalger. Känner att det ändå är bäst att ta det säkra före det osäkra och sänka ljusmängden en stund.
#60 - 7 maj 2013 11:00
blackmolly o kinesik algätare tar cyano. ibland. lite grann.
#61 - 7 maj 2013 11:01
Googlade lite och ser att du har rätt Einarsson. Det finns ingen som gillar cyano, varken akvaristen eller fisken, räkorna eller snigeln... :-)
#62 - 7 maj 2013 11:15
Stonehenge 600 liter

dajo8403 skrev:
Jag hade för mig att räkorna tar cyano, men det kanske inte är så? Blir osäker. Vilka äter sådana i så fall? Jag har skrapat lite på algen och det verkar sitta fast så det tyder på grönalger, men jag tycker att färgen är lite väl illgrön för att vara grönalger. Känner att det ändå är bäst att ta det säkra före det osäkra och sänka ljusmängden en stund.

Kan tycka att prickalger som bildar matta kan lura mig i varje fall att tro att det är Cyano. Lossnar det inte när du skrapar är det ju inte Cyano. Du håller ju på att cycla in karet nu. Varför ändra saker och ting? Finns det andra tecken på att det är för mycket ljus?
Prickalger har andra sagt till mig beror på för låga fosfat nivåer.
#63 - 7 maj 2013 11:23
Ja det är nog bara vänta ut det. Räkorna och de övriga lär ta hand om det rätt bra förmodligen.
#64 - 7 maj 2013 20:58
Nu har jag fått in 30 räkor och 10 ottosar, tror att det ska lösa problemet.

" target="_blank">

Bluewing,

Jag håller med att det kan vara farligt att ändra för mycket, men ljuset är mer som en gaspedal och jag ser inga tecken på att växterna får för lite ljus. Har ju ljuskällorna ganska långt ner och gruset ganska högt upp så jag tror att en PAR-mätare skulle ge ett ganska högt värde trots att W/L är relativt låg. Vill bara ha en ljusintensitet så att Eleocharis acklimatiserar sig så här i början.
#65 - 8 maj 2013 17:13
Störtsköna videobloggar i vanlig ordning :D
#66 - 9 maj 2013 15:08
Tack Ryskbomba, kul att du hänger kvar! :-)
#67 - 11 maj 2013 07:44
Nu har det blivit lite mera liv i akvariumet på många sätt. Ottosarna är lite roliga. Har aldrig haft så pass många i samma akvarium och det kan varmt rekommenderas. De stimmar på för fullt och leker i powerheaden.

" target="_blank">

Sedan har räkorna passat på att umgås lite extra kärleksfullt och skapat lite mera liv i akvariumet.

" target="_blank">

Mer liv i akvariumet är det också med tanke på att det snigelfria gräset verkar innehålla, jag just det, sniglar...

" target="_blank">
#68 - 15 maj 2013 11:52
Här kommer en uppdatering från dag 19. Ursäkta om jag pratar lite tyst, har en sovande dotter i rummet bredvid...

" target="_blank">

" target="_blank">
#69 - 25 november 2013 16:42
Hur går det här då? :)
#70 - 25 november 2013 17:37
Tänkte precis detsamma! Letade upp denna tråd för att man va nyfiken!

Annons