stolt nybliven rödzebra mamma!

#1 - 4 oktober 2004 20:22
yes, hon spotta idag! 11 fina små yngel lyckades jag rädda, de går nu i ett eget 42l kar...
Vad nu då? vad ska jag göra nu så det blir starka och livskraftiga?

mvh Erika
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 4 oktober 2004 20:52
Det bästa förstagångsfodret är att kläcka artemia, alternatvt att mata med djupfryst cyclops i kombination med söndersmulade Spirulina-flingor.
#3 - 5 oktober 2004 09:25
Mina yngel får nykläckt Artemia varvat med smulad räkmix. Jag blev förvånad när jag testade räkmixen eftersom de verkade käka den direkt.

Säk lite i forumet så hittar du lätta sätt att kläcka Artemia på.
#4 - 5 oktober 2004 19:59
kläckt atremia har jag redan gjort och gett dem..men det känns nästan som om jag gör fel för jag när jag släpper i atremian så flyger de ju bara runt och fiskarna verkar inte ta notis om dem!... bra tips..?

ska jag ta vatten från det stora karet vid vattenbyte för att få en bra balans i yngelkaret? hur ofta ska jag göra vattenbyte och hur mycket varje gång.. har ca 11 st i ett 42l..

mvh
#5 - 6 oktober 2004 08:23
Man ser direkt om Artemian är riktigt kläckt. Skalen flyter upp till ytan och Artemian spritter omkring. Jag gjorde 2 sånna här: http://www.bostream.nu/blue/aib/texter/artemia.html De funkar riktigt bra. Vad jag märkt är att det tar drygt 25t för dem att kläckas. Jag har satt en lampa ca 15cm från mina behållare för att få upp tempraturen runt 27 grader. Efter ca 26t brukar jag tömma ena behållaren i en Artemia sil (funkar säkert lika bra med ett kaffefilter). Om det som samlats i silen är mest orange så har du bra med kläckt Artemia (ag brukar lämna lite vatten i behållaren så jag inte får med så mycket skal). Ett bra sätt att "sortera" Artemian är att sätta en lampa där du ska plocka ur dem. Det tar bara ett par minuter så har de samlats vid ljuset. När du sedan släpper i dem i yngelkaret så ser du om Artemian lever. Mina yngel blir som tokiga när de får syn på dem och de snaskar i sig en sats på ett par minuter.

Jag tar alltid vatten från mitt stora kar när jag byter. Detta efter att jag bytt vatten i det stora (så de får hyfsat nytt vatten). Jag byter 1ggr i veckan och just nu har jag 17 i drygt 30l.
#6 - 6 oktober 2004 09:31
Hur får man ut artemian ur burkarna utan att dra med en massa skal?
#7 - 6 oktober 2004 13:17
Lys med en lampa i ena hörnet på burken, vänta i 5min, stoppa i en slang och med hävertmetoden sug upp dem. Eller så använder du en kläckare som jag länkat till oven. Skalen flyter upp till ytan och med lite ljus i botten så samlas större delen av gänget där. Sedan tar du bort slangen från luftpumpen och låter Artemian samlas i en sil. Som jag sa innan så tar jag inte allt vatten då de flesta skalen ligger på ytan (vilket kommer ut sist)

Annons