Stolt ägare till vad?

#1 - 29 mars 2011 17:37
jo, jag köpte en mal, har lite svårt att artbestämma den?

http://s1.postimage.org/c3g3ic7kq/IMG_1845.jpg

http://s4.postimage.org/dgr0idbsq/IMG_1848.jpg
#2 - 29 mars 2011 17:42
Nej då, skojar bara.. merodontotus/brachyplatystoma tigrinus.. känner mig faktiskt lite stolt så jag visar upp den lille rackaren..

" target="_blank">

&feature=related" target="_blank">
&feature=related

ska med lite matning och tur bli en sådan.. L46 gå och brinn ;)
#3 - 29 mars 2011 17:46
fan så snygg iaf :D
#4 - 29 mars 2011 17:48
Jo det var liiite misstänkt att inte riktig fråga eg.
#5 - 29 mars 2011 17:59
hahaha.. jo.. skönt att ta en fisk som glaser vill ha 12 500 för och inte veta vad det är.. :P
#6 - 2 april 2011 19:35
haha.. inte mycket intresse för en såpass ovanlig fisk..
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 2 april 2011 19:41
[QUOTE=ettfettbranamn;1510826]hahaha.. jo.. skönt att ta en fisk som glaser vill ha 12 500 för och inte veta vad det är.. :P[/QUOTE]
Fast Kaj köpte ju med sig ett gäng upp från Tyskland när vi var där senast och då kostade de bara några få hundralappar styck så den är väl en dussinfisk idag;)
#8 - 2 april 2011 22:45
ja, jag sa väl inte att JAG betalade några 12 000 för den? jag betalade inte en tiondel av det..

köpte, visst.. imponerande om han klarade dem dock.. jag vet av 13 exemplar.. finns det så många får du gärna länka till hur de mår idag, du om någon borde ju ha koll på denna art om du kan hävda att det är dussinfisk?
#9 - 3 april 2011 06:40
Du hajade tydligen inte ironin i Kjells kommentar lr?
#10 - 3 april 2011 08:13
jodå? tyckte det var lite onödigt bara med den historik vi har.. ungefär som att du exempelvis antagligen inte skulle se ironin om jag skrev något smådrygt till dig? men med tanke på att det tydligen ska finnas fler vore det ju grymt om han kunde slänga in lite länkar? de är jävligt svåra som små nämligen och det finns relativt lite info på dem eftersom det är få som har dem.. folk brukar mata ihjäl dem eller "dränka" dem.. vore smutt om någon hade ett matnings-schema som fungerade och lite annan info..
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 3 april 2011 09:49
[QUOTE=ettfettbranamn;1512017]ja, jag sa väl inte att JAG betalade några 12 000 för den? jag betalade inte en tiondel av det..

köpte, visst.. imponerande om han klarade dem dock.. jag vet av 13 exemplar.. finns det så många får du gärna länka till hur de mår idag, du om någon borde ju ha koll på denna art om du kan hävda att det är dussinfisk?[/QUOTE]
Ja, ja hetsa inte upp dig så mycket - det var som sagt skrivet med glimten i ögat eftersom du skrev hur himla dyra och ovanliga de var.

Som jag skrev ovan så var det inte jag som köpte dom utan kaj.p och om jag fattade det rätt så köpte han dom till någon annan (vet inte vem). Dom var som sagt inte heller så himla dyra utan kostade bara några hundralappar per styck (i alla fall inte över 1.000 spänn för då hade jag säkert noterat priset). Det kanske gick ett 10-tal av arten i affären.

Att jag inte noterade mer i detalj berodde säkert på att vi såg hur många arter som helst på vår runda och just denna typ av fiskar är ju inte jag så himla intresserad av. Dock så nämnde jag dom i alla fall i min artikel från resan http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=313

De är ju riktigt snygga när de har växt till sig och några sådana i ett megaakvarium skulle säkert vara riktigt häftigt
#12 - 3 april 2011 11:07
En fantastisk fisk, önskar jag hade haft nerverna nog att hålla en! Men man hör om allt för många som tappar dem, och prislappen är inte att leka med den heller. :(
#13 - 3 april 2011 12:39
[QUOTE=Kjell Fohrman;1512064]Ja, ja hetsa inte upp dig så mycket - det var som sagt skrivet med glimten i ögat eftersom du skrev hur himla dyra och ovanliga de var.

Som jag skrev ovan så var det inte jag som köpte dom utan kaj.p och om jag fattade det rätt så köpte han dom till någon annan (vet inte vem). Dom var som sagt inte heller så himla dyra utan kostade bara några hundralappar per styck (i alla fall inte över 1.000 spänn för då hade jag säkert noterat priset). Det kanske gick ett 10-tal av arten i affären.

Att jag inte noterade mer i detalj berodde säkert på att vi såg hur många arter som helst på vår runda och just denna typ av fiskar är ju inte jag så himla intresserad av. Dock så nämnde jag dom i alla fall i min artikel från resan http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=313

De är ju riktigt snygga när de har växt till sig och några sådana i ett megaakvarium skulle säkert vara riktigt häftigt[/QUOTE]

jag är ungefär lika upphetsad som.. ..en ko..
" target="_blank">

ja, de är rätt ovanliga och dyra? :P

ah.. det förklarar ju saken.. om du hade vetat det hade det ju varit trevligt om du länkat så kan man ju byta information om en fisk som många tappar.. det gynnar ju alla.. mm, borde ligga runt 900 + minus någon hundring..
#14 - 10 april 2011 12:38
Riktigt synd att så många tappar sina, du får dokumentera hur du gör med din ang matning, hur ofta, vattenbyten, temp osv så vi andra som funderar på att köpa den här fisken längre fram vet hur vi ska ta hand om den, lycka till med en riktigt fin fisk ;)
#15 - 10 april 2011 15:03
du får komma förbi! se med egna ögon! :D men det är som vanligt.. lite fel forum för den här typen av fisk.. men man får inte ge upp ;) ju mer information det finns tillgänglig för alla desto bättre :D
#16 - 10 april 2011 15:06
just nu matar jag 2 hikari sinking medium pellets varannan - var tredje dag.. 120L kar med fluval 4+ fyllt med ehfi-lav.. dvs, mycket syre, relativt lite mat och strömt.. ingen inredning (utöver en upp-och-ner-vänd yoghurt-skål) då jag vill kunna hålla full koll på honom! han har lagt på sig säkert 2 cm sen jag fick honom och har fått betydligt mer synliga ränder och är ej längre genomskinlig..
#17 - 25 april 2011 15:15
#18 - 25 april 2011 15:38
Vet inte om jag blir så impad av fisken, men det svarta akvariet på filmen var grymt!
#19 - 25 april 2011 16:02
haha.. patience my friend.. ..patience! :D

tack och bock!
#20 - 25 april 2011 20:21
filmen som heter "FEEDING TIME!" som kommer efter den andra filmen hade rätt så snygga fiskar.
#21 - 26 april 2011 15:37
det var tider det.. :D tackar..
#22 - 26 april 2011 16:19
I butik i tyskland kostar en 10-12 cm stor ca 700 kr.
De större kostar mer. Denna sticker upp hela huvudet över ytan när det vankas färska räkor. :D
I den senaste sändnng som kom där jag plockade mina kom ca 25 st.
#23 - 26 april 2011 17:19
[QUOTE=kaj.p;1517421]I butik i tyskland kostar en 10-12 cm stor ca 700 kr.
De större kostar mer. Denna sticker upp hela huvudet över ytan när det vankas färska räkor. :D
I den senaste sändnng som kom där jag plockade mina kom ca 25 st.[/QUOTE]

titta där är du ju!

jodå, det vet jag också.. jag betalade ungefär tusenlappen för min.. tyckte det var helt ok.. :D

och jag driver bara, jag har full koll på fisken i fråga, tycker bara att det är roligt att driva lite med den generella inställning till större fiskar här på zoopet :D

mm, har en polare som plockade 10, en annan som plockade en helt litet kar men de beställer direkt från sydamerika.. vettefan vad de kostar i sydamerika.. de kostar ju knappt någonting i USA.. tur-knuttar.. allt ska vara så jäkla svårt att få tag i här (om man inte bor i götet) och kosta multum.. men det är ändå inget jämfört med hur det var för några år sedan och då kan jag tänka mig att ni "gubbar" som varit med ännu längre fått utveckla helt andra sätt att få hem grejer på..

det ser ju riktigt, riktigt bra ut.. :D nu saknas det bara "true flash zebra" juruense också! :D
#24 - 26 april 2011 18:37
Den fanns inte inne sist men däremot Brachyplatystoma platynemun
#25 - 27 april 2011 06:43
Alla i den gruppen smakar fantastiskt panerade och grillade. Pimelodus t ex är inte alls i samma klass.
#26 - 27 april 2011 13:37
[QUOTE=ettfettbranamn;1517415]det var tider det.. :D tackar..[/QUOTE]

är det dina fiskar?
#27 - 28 april 2011 16:51
[QUOTE=robidobban;1517553]är det dina fiskar?[/QUOTE]

ah.. nu ser det ut som att jag tagit på mig äran för någon annans jobb.. jag har en film heter "feeding time" som är filmen efter en av filmerna i länkarna i min signatur.. så om det inte är den så, nej! då är det inte mina fiskar..
#28 - 28 april 2011 16:52
[QUOTE=kaj.p;1517450]Den fanns inte inne sist men däremot Brachyplatystoma platynemun[/QUOTE]

1500 stående bud om du skulle råka på en nästa gång eller något.. :)
#29 - 29 april 2011 21:44
[QUOTE=ettfettbranamn;1510817]Nej då, skojar bara.. merodontotus/brachyplatystoma tigrinus.. känner mig faktiskt lite stolt så jag visar upp den lille rackaren..

" target="_blank">

&feature=related" target="_blank">
&feature=related

ska med lite matning och tur bli en sådan.. L46 gå och brinn ;)[/QUOTE]

[QUOTE=ettfettbranamn;1517782]ah.. nu ser det ut som att jag tagit på mig äran för någon annans jobb.. jag har en film heter "feeding time" som är filmen efter en av filmerna i länkarna i min signatur.. så om det inte är den så, nej! då är det inte mina fiskar..[/QUOTE]

jaha.
nej det är inte dom jag menar, när man har tittat på den andra filmen så kommer det upp en ny som heter så.
men dina är också snygga :)
#30 - 30 april 2011 09:01
jahaja.. cwbboard.. :D jotack.. riktigt trevlig och dessutom ett toksnyggt kar! kan bara hålla med.. :P
#31 - 30 april 2011 10:46
kanske skulle sagt vems film det var också ;)

är det 2 silver arowanor, 2 florida gar, 1 tigrinus, 3 rockor (kan inte se vad det är för någon), den med stora tänder och är silverfärgad är en släkting till pirayan som lever ensam (jag kommer inte ihåg vad den heter) och en stor ål?
#32 - 6 juni 2011 19:27
Nyss hemkommen från Asien och det är npog så att priset på dessa kommer att gå ner rejält då de odlas i mängder. FAnn dessa i Butik i KL o ett ex på ca 10-12 cm kostade ca 24 kronor.
#33 - 7 juni 2011 17:51
[QUOTE=kaj.p;1523395]Nyss hemkommen från Asien och det är npog så att priset på dessa kommer att gå ner rejält då de odlas i mängder. FAnn dessa i Butik i KL o ett ex på ca 10-12 cm kostade ca 24 kronor.[/QUOTE]

Ja pseudoplatystoma fasciatum har man köpt för en hundring i sweden länge ;)
#34 - 7 juni 2011 17:53
Även tigrinus odlas numera i större mängder.
#35 - 7 juni 2011 18:36
[QUOTE=kaj.p;1523519]Även tigrinus odlas numera i större mängder.[/QUOTE]

Hoppas du har rätt, skulle kunna tänka mig att äga några stycken :)
#36 - 8 juni 2011 18:41
mm, skulle vara sjukt trevligt om de odlades som de fasciatum du har på bilden.. har du länk till någon farm så kanske man kan få några skickade? eller länk till någon som lyckats odla dem?

haha, soft när tigsen går som matfisk..
#37 - 8 juni 2011 18:56
Varför inte göra som jag åk ner o titta. Har en hel del bilder som skulle få er MFK:ers o gå i spinn.
Flera av de personer jag idag känner håller massor med "stor" fisk t.om blivit erbjuden arapima yngel men tyvärr inte min grej. Ta kort på dem räcker.
#38 - 8 juni 2011 19:22
haha, ja.. jo.. jag sitter själv på en samling som har fått lite uppmärksamhet även utanför lilla svedala :) det gör många andra också.. så att gå i spinn är nog att dra det lite långt :) mm, arapaima har vi ju här också.. likaså de dyra rockorna.. och asiat-arosarna.. och.. och.. och.. etc.. blev bara förvånad över 24-kronors tigrinus eftersom jänkarna betalar betydligt mer än 3 dollar för dem.. alltså var det ett trevligt påstående att de "odlas i mängder".. jag borde ha hört talas om det om det var så.. om någon vet mer så är det ju trevligt att dela med sig av kunskapen.. "problemet" är ju att vi "unga" mfkers bara hör rykten om alla gubbar som sitter med än det ena, än det andra som de köpte på 70-80talet "datnioides pulcher 40cm mellan ögonen" och att dessa gubbar inte hänger på internet, inte vill skryta, har det som bi-intresse, har stukat kameran osv.. sen när man väl lyckas sniffa upp dem visar det sig att visst.. det var en stor fasciatum som fått heta tigrinus, det var en datnioides microlepis (men såldes som pulcher då) osv..

JAG EFTERLYSER GUBBAR!

men OM det vore så att du tog fel på fasciatum och tigrinus, vilket är lätt hänt för någon som inte är särskilt intresserad av fisksorten är det väl ingen skam att säga det?

det är som att jag skulle säga att jag de odlar någon rio-svartvatten-assvårt-att-få-tag-i-guldvärpande-superdiskus of death i en insjö i värmland..
#39 - 8 juni 2011 19:35
Gubbe o Gubbe idag är jag t.om pensionär så det eppitet stämmer säkert.
När var du nere sist?
#40 - 8 juni 2011 19:42
ålder före skönhet! :) gubbe i detta sammanhang är absolut inget nedsättande.. jag bara undrar var alla dessa gubbar är och vad de egentligen sitter på.. man hör att det ska finnas massa doldisar i götet, stötte på en kille som tills nyligen satt på det sista (oss/mig veterligen) exemplaret av pulcher i sverige på ingarö men det visade sig att fisken dött för ett halvår sedan så bevisligen finns det ju doldisar..
#41 - 8 juni 2011 19:51
Denna gubben kom hem förra måndagen o har iallfall besökt ca 50-60 olika fiskfarmer i Indonesien, Malaysia o Singapore.
Men så klart det är internet som är det trovärdiga inte det reella.:confused:
Och så klart finns inga kallvatten diskus men jag fick skit från MFK då jag påstod att en arowan kan bli över en meter. Jag vidhåller det :D
#42 - 9 juni 2011 14:51
eftersom det finns bildbevis på att arowanor blir över metern är det väl rätt dumt att hävda något annat? sen att de mycket väl kan landa på 80cm också och att man gjort det bra om man får upp en arowana i 80 cm i ett hemakvarium är ju en annan fråga.. man kan hävda att TSN (pseudoplatystoma fasciatum) blir 180cm också.. men det är fiskerekord vi pratar om då.. så vidhåll i frid.. det är väl mest en tolkningsfråga..

ja, du har varit en duktig gubbe.. jag har inte varit på en enda indonesisk, malaysisk, eller singaporansk fiskfarm men det har inget att göra med vad du har hemma och har erfarenhet av kontra vad man vidhåller ;) jag kan inte ett skit om diskus (även om de skulle ÖVERLEVA som är en jävla skillnad mot att LEVA hemma hos mig) så därför vidhåller jag ingenting om dem.. därav skulle det vara intressant att få en källa på att de odlar tigrinus i massor.. det skulle vara ett stort lyft både för fisken och konsumenten.. haha, hemma-hos-reportage med kaj som gästspel på MFK vore ju grymt.. det är ju inte alla förunnat att spendera pensionen med att glida runt i värmen och kika på fisk.. ;)

jag menar verkligen inte att vara otrevlig även om jag är lite sarkastisk ibland..

meen, jag känner att min tråd har sprungit ifrån sitt syfte lite här.. jag tänkte ju använda den för att uppdatera om min lilla tig (som för övrigt växer som ett mindre vidunder) och inte kallprata om allt och inget.. jag säger inte att du inte sett odlade tigrinus och jag har varit inaktiv på stora mfk ett tag så jag kan ha missat det men jag skulle bra gärna få en källa på det.. :)
Kjell Fohrman
Administrator
#43 - 9 juni 2011 15:06
Apropå storleken på arowana så hade jag en gång i tiden 2 rätt stora exemplar (den sydamerikanska) och jag har för mig att den största av dom var strax över metern och den lilla strax under metern. De drogs upp från yngelstorlek.
#44 - 9 juni 2011 16:43
haha, ja, jo.. hade blivit vansinnigt imponerad om du lyckats få upp en leichardti, jardini eller formosus till metern (visserligen ska det tydligen gå med vildvarianten av formosus)..

mm.. det är bra jobbat som fan.. största jag fått upp en till är runt 70cm men dessvärre hade jag ett missöde med en medicinering som dödade i princip allt jag hade..
#45 - 10 juni 2011 20:28
[QUOTE=ettfettbranamn;1523786]
ja, du har varit en duktig gubbe.. jag har inte varit på en enda indonesisk, malaysisk, eller singaporansk fiskfarm men det har inget att göra med vad du har hemma och har erfarenhet av kontra vad man vidhåller ;) jag kan inte ett skit om diskus (även om de skulle ÖVERLEVA som är en jävla skillnad mot att LEVA hemma hos mig) så därför vidhåller jag ingenting om dem.. därav skulle det vara intressant att få en källa på att de odlar tigrinus i massor.. det skulle vara ett stort lyft både för fisken och konsumenten.. haha, hemma-hos-reportage med kaj som gästspel på MFK vore ju grymt.. det är ju inte alla förunnat att spendera pensionen med att glida runt i värmen och kika på fisk.. ;)

jag menar verkligen inte att vara otrevlig även om jag är lite sarkastisk ibland..

[/QUOTE]

Sorry inget jag är intresserad av. Även om jag tycker många av fiskarna är vansinnigt vackra så är det inget jag vill medverka till att sprida här hemma.
Denna var ju ett annat typexempel på det. http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=147445
#46 - 11 juni 2011 00:08
mm.. bb-grouper..

medverka till att sprida.. tror att waterwolves, primitivefishes, monsterfishkeepers, arofanatics, tigercraze etc är bra mycket större än zoopet så jag håller mig skeptisk till att du skulle medverka till att sprida något.. det som går att få tag i får man ju tag i ändå.. det är ju inte så att någon som inte vet vad de beställer tar in leopoldi, tigrinus, aimara, arapaima etc via glaser "bara för att testa" en fisk för vad det kostar hos glaser.. större risk att de får en red tail, paroon, arowana etc..

alltså, det som är ovanligt spelar det ingen roll om man sprider..
#47 - 28 juni 2011 09:25
Tv-tipset!

Spana in Monster fish 3 som går på National Geo Wild HD flera gånger under dagen.

"Thai Eden
Fish biologist and conservation expert, Zeb Hogan, travels to Thailand on a mission to uncover why this country is home to so many giant freshwater fish species."
#48 - 28 juni 2011 15:21
trevliga tider!
#49 - 28 juni 2011 19:16
Är det här den nya monstertråden eller? Väldans massa fiskarter som diskuteras nu som inte är MALAR haha.

Apropå odling av Brachyplatysoma tigrinum så har jag läst vad "gubbarna" på PC skriver att de vandrar nerför floderna och ner i deltat och leker. Dock var det ett tag sen jag läste det så minnet kanske sviker lite.

Snygg fisk Jonte!
Kjell Fohrman
Administrator
#50 - 28 juni 2011 20:40
[QUOTE=Lutt;1526482] Väldans massa fiskarter som diskuteras nu som inte är MALAR haha.[/QUOTE]
Korrekt bra påpekande. Kategorin handlar som sagt om malar och det var ju det som tråden ursprungligen handlade om
#51 - 29 juni 2011 14:43
[QUOTE=Lutt;1526482]Är det här den nya monstertråden eller? Väldans massa fiskarter som diskuteras nu som inte är MALAR haha.

Apropå odling av Brachyplatysoma tigrinum så har jag läst vad "gubbarna" på PC skriver att de vandrar nerför floderna och ner i deltat och leker. Dock var det ett tag sen jag läste det så minnet kanske sviker lite.

Snygg fisk Jonte![/QUOTE]

ska vi ta det som att kaj antagligen sett fel när det gäller tigrinus som odlas i masstal i asien då?
#52 - 29 juni 2011 14:44
[QUOTE=Kjell Fohrman;1526490]Korrekt bra påpekande. Kategorin handlar som sagt om malar och det var ju det som tråden ursprungligen handlade om[/QUOTE]

jupp.. ska få upp lite bilder.. växer så det knakar.. :D
#53 - 29 juni 2011 18:09
[QUOTE=ettfettbranamn;1526569]ska vi ta det som att kaj antagligen sett fel när det gäller tigrinus som odlas i masstal i asien då?[/QUOTE]
Det kan vara sant, vem vet? Kommer vi någon gång att få reda på det, utan att behöva lägga ut 25000kr och en vecka i asien för att sedan stå och stirra ner i en damm och säga att det var sant/falskt.
Kanske är det Pseudoplatysoma tigrinum yngel han såg och inte Brachyplatysoma tigrinum?

Sedan finns det ju förstås hormonsprutor så allt är möjligt.
Men utan bilder på farmen, avelsdjur, ägg och yngel så känns det överflödigt att diskutera det här.
#54 - 29 juni 2011 21:10
Jo kjell jag vet att du är bundis med diester & hans familj jag vet även vad han tar för dom så jag gissar på att kjell menade diester oxå när jag ser priset. Jag kan inte påstå att det är en vanlig fisk i sverige precis. Jag har 2st ex i 20cm klassen å feta som bratwurst å dom har jag matat lååååångsamt för att inte riskera att dom inre organen klappar ihop vilket är vanligt på dessa fiskar eller syrebrist. Vill man ha dom som billigast får man helt enkelt plocka en låda från peru.
#55 - 29 juni 2011 21:49
[COLOR=#222222][FONT=Times]Blandar ni inte ihop arterna nu?
Småttingarna på Kajs bilder är vad jag kan se Pseudoplatystoma tigrinum
Och den vuxna fisken är en [FONT=Verdana]Brachyplatystoma tigrinum P.tigrinum har väl odlats i mängder ett bra tag medans B.tigrinum inte har odlats alls.[/FONT][/FONT][/COLOR]
#56 - 29 juni 2011 23:10
det är bara en sort av tigrinum/tigrinus den andra som han har på den övre bilden är vanliga TSN medans den undre bilden är tigrinum/tigrinus. Stor skilnad på Phseudoplatystoma Faciatium & [FONT=Verdana]Brachyplatystoma tigrinum. [/FONT]
#57 - 30 juni 2011 03:00
#58 - 30 juni 2011 15:13
den övre bilden är inte Merodontotus tigrinus / Brachyplatystoma tigrinum. Jag har haft ett 30tal totalt så jag är 110% säker.
Just nu har jag 2 halv stora & 2 små så jag e rätt säker på min sak. Sen om det är fasciatum eller inte är jag inte 100 på men ser ut som dom iaf. Å odlade Brachyplatystoma tigrinum har jag aldrig sett så det hade vart nått nytt för mig om dom börjat med sånt i asien.
#59 - 30 juni 2011 15:16
Då är vi helt överens, jag är dock 100% säker på att den övre bilden är Pseudoplatystom tigrinum.

[QUOTE=Freke;1526673]den övre bilden är inte Merodontotus tigrinus / Brachyplatystoma tigrinum. Jag har haft ett 30tal totalt så jag är 110% säker.
Just nu har jag 2 halv stora & 2 små så jag e rätt säker på min sak. Sen om det är fasciatum eller inte är jag inte 100 på men ser ut som dom iaf. Å odlade Brachyplatystoma tigrinum har jag aldrig sett så det hade vart nått nytt för mig om dom börjat med sånt i asien.[/QUOTE]
#60 - 30 juni 2011 15:24
En arowana kan bli över en meter men det beror på vilken art vi pratar om. Jag såg 2st privatägda silver på +1m för 3v sen men dom hade 6000l & typ 20000l oxå så det är lite skilnad i kar. Men om du säger +1m på asiater så tvivlar jag på ditt ögonmått. Nami är väl den som är närmast 1m isof å den kan man ju bara drömma om att få ha simmandes hemma
Kjell Fohrman
Administrator
#61 - 30 juni 2011 16:24
[QUOTE=Freke;1526676]En arowana kan bli över en meter men det beror på vilken art vi pratar om. Jag såg 2st privatägda silver på +1m för 3v sen men dom hade 6000l & typ 20000l oxå så det är lite skilnad i kar. Men om du säger +1m på asiater så tvivlar jag på ditt ögonmått. Nami är väl den som är närmast 1m isof å den kan man ju bara drömma om att få ha simmandes hemma[/QUOTE]
Jag har som sagt själv haft den sydamerikanska som var över metern. Jag har sett exemplar i Singapore av den "asiatiska" som var större än 1 meter
#62 - 30 juni 2011 20:25
det finns 2 arter i SA. Men jag fattar. +1m asiater är fan inte vanligt men säger du att den va över 1m så va den väl det jag ovanligare saker har hänt i världen. Men va det från diester ni kollade på tigrinusarna?? Tänkte lite på dig när jag va där hehe han hade ju alla "monsterfiskar" i pannrummet skojade lite med min kompanjon att det va för att inte visa dig dom. Men jävla fint han har det i källaren iaf hade dock inte tid att se hans trädgård å dammen. Men har du vart med på ett hörn där & hjälpt till å fixat slimline till han för han hade ju fan det i ALLA kar. Men BTN ligger väl inte så långt därifrån.. Jaja nu skall vi inte snacka sönder tråden mer..
Kjell Fohrman
Administrator
#63 - 30 juni 2011 20:55
[QUOTE=Freke;1526700]det finns 2 arter i SA. Men jag fattar. +1m asiater är fan inte vanligt men säger du att den va över 1m så va den väl det jag ovanligare saker har hänt i världen. Men va det från diester ni kollade på tigrinusarna?? Tänkte lite på dig när jag va där hehe han hade ju alla "monsterfiskar" i pannrummet skojade lite med min kompanjon att det va för att inte visa dig dom. Men jävla fint han har det i källaren iaf hade dock inte tid att se hans trädgård å dammen. Men har du vart med på ett hörn där & hjälpt till å fixat slimline till han för han hade ju fan det i ALLA kar. Men BTN ligger väl inte så långt därifrån.. Jaja nu skall vi inte snacka sönder tråden mer..[/QUOTE]
För min del var det den vanliga (dvs Osteoglossum) jag hade. Det var inte "den" som var större av de asiatiska utan "de" - det fanns nämligen några stycken fast max.stroleken ligger nog i enmetersklassen.
De heter Deister Aquaristik och jag har faktiskt lärt känna dom efter att jag "bodde där" (dvs i Launeau där den tyska BTN-grossiten håller till). Oavsett vilket det var i alla fall där som jag såg tigrinus-yngel senast.
#64 - 30 juni 2011 21:27
jo jag fick till ett stavfel på hans namn där. Han hade flavicans oxå när jag va där dom liknas tigrinus lite
#65 - 2 juli 2011 12:40
även om jag inte känner Deister så kanske jag får vara med i tråden! (skojar bara, allt intressant är välkommet i mina trådar från mitt håll iaf)..

han växer så det knakar den lille även om jag matar sjukt försiktigt.. nu går han på Hikari massivore..

http://s1.postimage.org/dfelfjemx/IMAG0091.jpg

http://s4.postimage.org/azno501x5/IMAG0092.jpg

http://s3.postimage.org/cfkkn7gm1/IMAG0097.jpg

http://s2.postimage.org/dkpa4pcs9/IMAG0102.jpg
#66 - 2 juli 2011 17:34
Se där ja, nu börjar ränderna bli mer och mer synliga.
Är inte ett dugg avis på dig jonte ;)
#67 - 2 juli 2011 19:12
mm, rätt nöjd faktiskt.. många som har tappat sina..
#68 - 2 juli 2011 23:03
[COLOR=#222222][FONT=Times New Roman][QUOTE=Freke;1526676]En arowana kan bli över en meter men det beror på vilken art vi pratar om. Jag såg 2st privatägda silver på +1m för 3v sen men dom hade 6000l & typ 20000l oxå så det är lite skilnad i kar. Men om du säger +1m på asiater så tvivlar jag på ditt ögonmått. Nami är väl den som är närmast 1m isof å den kan man ju bara drömma om att få ha simmandes hemma[/QUOTE][/FONT][/COLOR]

Enligt denna källa kan de bli mer än en meter, fisken här är väl nästan 1,5 meter men ff ett "yngel"...

46 minuter in i filmen kan den skönjas...

http://svtplay.se/v/2467412/bruce_parry_i_amazonas/del_4_av_6?cb,a1364145,1,f,-1/pb,a1364142,1,f,-1/pl,v,,2464445/sb,p115138,1,f,-1
#69 - 3 juli 2011 00:37
eh? arapaima gigas? ja, jo.. världens största sötvattensfisk (diskuteras).. vad har den med tigrinus att göra?

och om någon skednos blir större än 1 meter pratar vi oftast om fasciatum (felaktigt kallad tigrinus av okunniga får att den råkar ha ränder) eller jau catfish.. de blir riktigt, riktigt stora.. den största tigrinus jag känner till är väl dryga 70cm.. om en tigrinus kunde bli 1,5 meter är det väl då om någon gång det är värt att skaffa ett större kar? haha..
#70 - 3 juli 2011 01:19
[QUOTE=zenon;1526986]

Enligt denna källa kan de bli mer än en meter, fisken här är väl nästan 1,5 meter men ff ett "yngel"...

46 minuter in i filmen kan den skönjas...

http://svtplay.se/v/2467412/bruce_parry_i_amazonas/del_4_av_6?cb,a1364145,1,f,-1/pb,a1364142,1,f,-1/pl,v,,2464445/sb,p115138,1,f,-1[/QUOTE]

vi kanske skall googla silver arowana innan vi börjar. http://www.google.se/search?hl=sv&rlz=1T4ADRA_svSE372SE372&q=silver arowana&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&biw=1024&bih=540

sen testar vi å ser vad som händer om vi googlar en annan fisk som heter arapaima gigas.
http://www.google.se/search?um=1&hl=sv&rlz=1T4ADRA_svSE372SE372&tbm=isch&sa=X&ei=V8IPTtGxLJHYsgb3jeXKDg&ved=0CDMQBSgA&q=arapaima+gigas&spell=1&biw=1024&bih=540

Sen lutar vi oss tebax å funderar över bilderna å tänker till. Efter det kanske vi svarar............ *tänker*......... *tänker*

Jag kommer iaf fram till slutsatsen att det är 2 helt olika fiskar även om dom e besläktade med varandra
#71 - 3 juli 2011 02:44
[QUOTE=ettfettbranamn;1526989]eh? arapaima gigas? öra?

och om någon skednos blir större än 1 meter pratar vi oftast om fasciatum (felaktigt kallad tigrinus av okunniga får att den råkar ha ränder) eller jau catfish.. de blir riktigt, riktigt stora.. den största tigrinus jag känner till är väl dryga 70cm.. om en tigrinus kunde bli 1,5 meter är det väl då om någon gång det är värt att skaffa ett större kar? haha..[/QUOTE]

Vad menar du med att okunniga kallar P.faciatum för P.tigrinum det kan mycket väl vara så att det rör sig om en P.tigrinum.

Ett klargörande Pseudoplatystoma tigrinum, pseudoplatystoma fasciatum och Brachyplatystoma tigrinum är 3 st unika arter.
P.fasciatum och P.tigrinum blandas ibland ihop av okunniga då de för ett otränat öga är snarlika.

Sedan så är det många år sedan Brachyplatystoma tigrinum kallades för Merodontotus tigrinus.
#72 - 3 juli 2011 11:01
[QUOTE=Ove.P;1526992]Vad menar du med att okunniga kallar P.faciatum för P.tigrinum det kan mycket väl vara så att det rör sig om en P.tigrinum.

Ett klargörande Pseudoplatystoma tigrinum, pseudoplatystoma fasciatum och Brachyplatystoma tigrinum är 3 st unika arter.
P.fasciatum och P.tigrinum blandas ibland ihop av okunniga då de för ett otränat öga är snarlika.

Sedan så är det många år sedan Brachyplatystoma tigrinum kallades för Merodontotus tigrinus.
[/QUOTE]

googling av "tigrinus catfish"..

http://www.google.se/search?hl=sv&xhr=t&q=tigrinus+catfish&cp=9&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&biw=1680&bih=949&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi

googling av "tigrinus"..

http://www.google.se/search?um=1&hl=sv&biw=1680&bih=949&tbm=isch&sa=1&q=tigrinus&oq=tigrinus&aq=f&aqi=&aql=undefined&gs_sm=e&gs_upl=6118l7535l0l8l8l0l3l3l0l224l597l3.1.1l5

f
råga vem som helst som faktiskt HAR fisken vad den kallas, inte folk som vet vad den heter på latin för att de sett den hos någon importör/grossist/diskusodlare/annan tysk..

tom Kaj (som vi alla får hålla för kunnig) verkar ju missat på vilken som är vilken eftersom han lagt upp bilder på TSN-yngel (tiger shovel nose) som även dessa har 6 underarter och en vuxen tigrinus.. och som det även står i mitt andra inlägg har jag namngivit den både som b. och m. tigrinus/m..

alltså, de som kan något om fisken kallar den tigrinus eftersom pseuodplatystoma helt enkelt inte är värd att lägga upp bilder på..
#73 - 3 juli 2011 12:23
Vetenskapliga namn är att föredra i diskussioner om arttillhörighet, då handelsnamn ibland kan täcka in flera arter t.ex TSN som kan vara vilken Pseudoplatystoma som helst.

I exemplet med Kajs bilder så är det inte helt fel att kalla båda för tigrinum, skillnaden är att den övre föreställer P.tigrinum och den undre är en B.tigrinum.

Att du kan hitta massa bilder på nätet efter att ha sökt på tigrinus är inte konstigt, firren hette ju Merodontotus tigrinus för några år sedan.

Sedan så förstår jag inte ditt resonemangatt om man bara är ägare till fisken så kan man mest om den samt bestämmer vad den ska heta.

Jag kan säga att dem som har fisken och är kunniga kallar den inte för något annat än Brachyplatystoma tigrinum eftersom det är det korrekta namnet.

Jag antar att du känner till Fish base och planetcatfish., om inte så kan jag varm rekommendera de sidorna.
#74 - 3 juli 2011 13:29
[QUOTE=Ove.P;1527018]Vetenskapliga namn är att föredra i diskussioner om arttillhörighet, då handelsnamn ibland kan täcka in flera arter t.ex TSN som kan vara vilken Pseudoplatystoma som helst.

I exemplet med Kajs bilder så är det inte helt fel att kalla båda för tigrinum, skillnaden är att den övre föreställer P.tigrinum och den undre är en B.tigrinum.

Att du kan hitta massa bilder på nätet efter att ha sökt på tigrinus är inte konstigt, firren hette ju Merodontotus tigrinus för några år sedan.

Sedan så förstår jag inte ditt resonemangatt om man bara är ägare till fisken så kan man mest om den samt bestämmer vad den ska heta.

Jag kan säga att dem som har fisken och är kunniga kallar den inte för något annat än Brachyplatystoma tigrinum eftersom det är det korrekta namnet.

Jag antar att du känner till Fish base och planetcatfish., om inte så kan jag varm rekommendera de sidorna.[/QUOTE]

ja, jo? var hittar du att jag tycker annorlunda?

återigen ja? skrev jag något annat? jag har inte någonstans givit Kaj kritik för detta, man kan inte allt och det är ingen som förväntar sig att någon ska kunna allt? men däremot att säga att tigrinus odlas i masstal och sedan inte ge bevis för det utan börja prata om vädret tycker jag är lite konstigt istället för att säga "oj, jag tog fel på fisk - det kan hända den bäste haha"..

ja jo? det är bildsök-resultaten, sida 1.. borde väl ge ett hum om vad som kallas tigrinus och vad som inte gör det?

rimligtvis borde väl de som har/har studerat den i det vilda/gjort en avhandling på fisken ha mest erfarenhet av den? ska jag kalla mig killi-expert efter att ha läst zoopets beskrivningar på killi-fiskar men aldrig haft en? jag är absolut ingen expert på någonting i fiskväg, bara en glad amatör som fortfarande lär sig varje dag..

jaså? så du kallar mfksweden/monsterfishkeepers/arofanatics/predatoryfishes/waterwolves/tigercraze/potamotrygon-forumen okunniga? tror inte folk slänger hundratusentals kronor ner i sina kar för att bli kallade okunniga av amatörer som dig och mig?

jo, båda mycket bra sidor.. speciellt planetcatfish.. var det en misslyckad näsknäpp eller bara en rekommendation på bra sidor?

vet inte varför du vill bråka om ett namn? tycker denna tråd börjar springa ifrån sitt syfte lite.. jag har en brachyplatystoma tigrinum/tigrinus i mitt kar, jag tänkte uppdatera om den när jag tycker det är värt det.. hittills har folk mestadels pratat om andra fiskar, misstagit min fisk för andra fiskar, sagt att det är en dussinfisk och i största allmänhet försökt slå mig på fingrarna.. ..dessutom med felaktig information..

kan vi vänligen försöka bidra till tråden istället?
#75 - 3 juli 2011 13:52
Nej jag är verkligen inte ute efter att bråka.
Jag vill bara klargöra att Merodontotus tigrinus är ett felaktig/ogiltigt namn på den fisk,Brachyplatystoma tigrinum, vi diskuterar i denna tråd.
För att undvika missförstånd så är det enklast om alla använder det korrekta namnet.
Sedan att folk på Watervolves och andra forum fortfarande använder det gamla ogiltiga namnet tyder snarare att det inte är du och jag som är amatörer utan snarare tvärt om.

Och nej länkarna var inte menat som en näsknäpp, men på dessa sidor så är det ju glasklart om vad som är vad dvs det finns inget som heter
Merodontotus tigrinus utan firren heter Brachyplatystoma tigrinum.

Ser fram emot fler bilder på denna "drömfirre", den e riktigt snygg. Hur stor är den.
#76 - 3 juli 2011 20:59
ah.. det var du i alla fall, borde anat det med saltsjö-boo och Ove.. sorry att jag gick på lite hårt..

men om du går igenom tråden ser du att det har varit mycket tvivel och lite snack om fisken i sig.. så när ännu en "okänd" person ger sig in och börjar härja orkade jag inte vara trevlig..

bilder kommer när jag tycker att han förtjänar det..

nevermind fellow mfk'er, grymma kar hemma hos dig även om vi är amatörer ;)
#77 - 3 juli 2011 21:15
Inte för jag bryr mig men jag har inte artgivit mina bilder utan lagt upp bilder samt sagt att tigrinus odlas. Detta enligt den kontakt jag har.
Jag har mer bilder o håller inte någon direkt ordning på dem för det är inte min typ av fisk. Dock har tråden gjort att jag fått en massa mail med förfrågningar om jag kan ta hem sådana. Det gör jag inte. Att jag gjorde det berodde enbart på att jag visste var de skulle hamna och det där fanns utrymme o kompetens för dem.
#78 - 3 juli 2011 21:41
All heder åt dig Kaj! ;)
#79 - 3 juli 2011 21:52
ja som sagt.. jag beskyller dig inte för något eftersom du aldrig hävdat att du är någon expert på detta vilket jag förstår.. jag säger bara att det har varit mycket snack om väldigt lite i den här tråden.. :D för de som frågat dig kan du hälsa att de kan vända sig till mig istället.. det finns gott om bra hem till tigrinus och dessutom en bra "eftermarknad".. det handlar bara om att hitta rätt klientel.. 1500L + med mycket bottenyta är ju liksom ingen ovanlighet längre.. har säkert dykt upp en 10-15 sådana kar bara senaste tiden och då kan jag bara tala för min del av hobbyn där vi är drygt 400 registrerade medlemmar.. det är en rätt bra procenthalt som sitter på stora kar då :)

angående bilderna tyckte jag bara spontant att det känns lite missvisande att lägga upp bilder på en helt annan skednos i en tråd för brachyplatystoma tigrinum (i folkmun tigrinus :P).. so no harm done, bara lite märkligt.. :) sen att folk börjar länka till arapaimor och grejer är ju ännu konstigare.. det finns ju en fullt fungerande monstertråd nu (http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=147807) om random folk känner ett behov att förklara hur stora arapaimor blir.. haha..

jag tror hobbyn har ett par jävligt intensiva år framför sig där vi äntligen kan få lite ordning på grejerna.. som det ser ut nu är det ju få som tar in de riktigt roliga fiskarna men det kommer mer och mer.. :D förhoppningsvis behöver inte nyfikna betala glaser-priser för det som är relativt exklusivt och därför köper en paroon eller redtail/TSN som substitut..
#80 - 3 juli 2011 21:59
[QUOTE=zenon;1527111]All heder åt dig Kaj! ;)[/QUOTE]

för att han har lite sunt förnuft? betydande ryggdunk där.. :D men det är ju tur att det finns sådana som Kaj.. vi som faktiskt har fiskarna som han försöker beskydda allmänheten från (som istället köper channa micropeltes, paroon-hajar, redtails, pacu etc) vill ju egentligen fiskarna vi betalar mer för än de flesta betalar under sin karriär som akvarister (sötvatten) illa.. vi har en dold agenda som vi bara initierar vissa utvalda i där vi har pandor som dragdjur, tigermattor och bedriver skyddsjakt på drakar och enhörningar.. :D:D

det jag försöker säga är att det är väl ändå jävligt mycket bättre att folk köper tigrinus som jag betalar 3000 för när den växt ur än att de köper en clariasmal, redtails, TSN'er som folk försöker kasta på en?
#81 - 3 juli 2011 22:05
[QUOTE=ettfettbranamn;1527114]för att han har lite sunt förnuft? betydande ryggdunk där.. :D men det är ju tur att det finns sådana som Kaj.. vi som faktiskt har fiskarna som han försöker beskydda allmänheten från (som istället köper channa micropeltes, paroon-hajar, redtails, pacu etc) vill ju egentligen fiskarna vi betalar mer för än de flesta betalar under sin karriär som akvarister (sötvatten) illa.. vi har en dold agenda som vi bara initierar vissa utvalda i där vi har pandor som dragdjur, tigermattor och bedriver skyddsjakt på drakar och enhörningar.. :D:D

det jag försöker säga är att det är väl ändå jävligt mycket bättre att folk köper tigrinus som jag betalar 3000 för när den växt ur än att de köper en clariasmal, redtails, TSN'er som folk försöker kasta på en?[/QUOTE]

Tycker att du gör jättebra reklam för MFK ettfettbranamn!
#82 - 3 juli 2011 22:18
Tack så mycket.. jag skulle vilja tacka gud (välj vilken som, jag vill ju inte sticka ut hakan eller stöta mig med någon), min manager, min pr-byrå..

det enda som skulle kunna få mig att göra mindre bra reklam är om folk skulle försöka sluta misskreditera och (oartigt) ifrågasätta min/vår del av hobbyn.. jag skulle tom kunna tänka mig att nöja mig med bra argument från andras håll eller att vissa kanske skulle kunna bredda sina perspektiv lite ;)

men trots ditt fina beröm kan jag inte undvika att misstänka att det ligger en viss ironi i bakgrunden och lurar så jag får väl passa på att förära även dig med lite "dålig attityd"..

jag gör inte reklam för MFK i sig.. jag gör reklam för ansvarstagande gentemot stora fiskar och djur i allmänhet men eftersom stora fiskar är min arena så får jag väl nöja mig med att bara ta emot stora fiskar.. visst, jag har haft fiskar som jag vetat med mig att jag inte kan ha livet ut men jag har aldrig KÖPT en fisk som jag inte kan hålla livet ut.. många med mig resonerar på samma sätt..

så, nu orkar jag inte mer.. var är den där jävla miss World-bucklan?!
#83 - 3 juli 2011 22:25
[QUOTE=zenon;1527111]All heder åt dig Kaj! ;)[/QUOTE]

tackar zenon Sedan tycker jag inte det finns några fiskar som är monster. Varför man promotar dem som så fattar jag inte?
#84 - 3 juli 2011 22:30
[QUOTE=kaj.p;1527117]tackar zenon Sedan tycker jag inte det finns några fiskar som är monster. Varför man promotar dem som så fattar jag inte?[/QUOTE]

för att uttrycket redan är myntat.. dessutom blir det lättare än att skriva

"www.fairlylargefishsometimesassociatedwiththetermmonsterbutsincethatwouldbeaninmproperdescriptionofananimaljustfollowingitsinstinctbyeatinsmallerfishwejustcallthempredatoryfishorwhateverfishyouwouldliketocallthemnottooffendanyoneordamagethefishesreputationormakepeopleassociatethemwithanykindofdanger.com"
#85 - 3 juli 2011 22:42
[QUOTE=ettfettbranamn;1527118]för att uttrycket redan är myntat.. dessutom blir det lättare än att skriva

[/QUOTE]

Negerboll var också ett myntat begrepp men det är nästan väck idag. Allt handlat väl om vad man gör det till.
#86 - 3 juli 2011 22:51
ja, det är det väl fortfarande på så sätt att de flesta inte föreställer sig en fetlagd afrikan när man säger negerboll? absolut, man kan vara en pk-kärring och börja gorma om förtryck när någon säger negerboll eller så kan man luta sig tillbaka och tänka på att folk svälter i afrika och att just negerboll förmodligen inte är det allvarligaste hotet mot afrikas befolkning..

monsterfishkeeper är väl ett uttryck som får folk att förstå vad det handlar om och det måste väl ändå vara syftet med ett namn? :D
#87 - 3 juli 2011 23:02
[QUOTE=ettfettbranamn;1527122]
monsterfishkeeper är väl ett uttryck som får folk att förstå vad det handlar om och det måste väl ändå vara syftet med ett namn? :D[/QUOTE]

Jag är tydligen dum! Men det hela går ut på o få folk o fatta att vissa fiskar är monster !!! OK Men vad är ett monster då o vad är syftet???
#88 - 3 juli 2011 23:10
[QUOTE=kaj.p;1527124]Jag är tydligen dum! Men det hela går ut på o få folk o fatta att vissa fiskar är monster !!! OK Men vad är ett monster då o vad är syftet???[/QUOTE]

exakt.. jag likställer mina fiskar med varulvar och vampyrer.. och dumförklarar dig på kuppen..

nej, det jag syftar på är att det är ett vedertaget namn med vissa anor.. de flesta som håller på med fisk på en seriösare nivå (nu börjar jag kraftigt ifrågasätta mig själv som har den här diskussionen på internet, kanske vore det bättre om jag drog på mig ett par för manchester-byxor upp till naveln och ett par glasögon och hoppar framför ett tåg) vet vad monsterfishkeepers står för.. vissa ser det som folk som matar kattungar till sina pirayor.. jag ser det som att det är en ny nivå.. kjell tex är ju definitivt MFK (dessvärre då vårt fina namn kan smutsas ner ;) ), Ove. P är MFK.. många faller inom ramen utan att vilja det.. det är helt enkelt att gå bortom eheim 2052 och standard 720.. om det då finns vissa som gör korkade saker är det väl en helt annan sak.. alla som åker hoj utpressar inte folk..
#89 - 3 juli 2011 23:15
Så med andra ord Du kan inte motivera varför du håller dessa fiskar o varför ni kallar dem monster. :D
#90 - 3 juli 2011 23:29
eh.. kan Du motivera varför du håller dina fiskar och varför "ni" kallar er Nordiska Diskus Sällskapet? antagligen tycker du att de är vackra? har ett intressant beteende? ger dig något? namnet har väl att göra med att ni håller diskus, är sällskapliga och håller till i norden?

jag vet inte riktigt vad du vill om jag ska vara helt ärlig? haha.. det börjar kännas som att du bara har tråkigt..

men för att underhålla dig.. namnet kommer från en bok om stora, ovanliga fiskar som släpptes för länge sedan (ur mitt perspektiv, nyss ur ditt) i japan, där myntades uttrycket.. från början var det waterwolves men Li "Neoprodigy" gillade inte ledningen.. han ogillade den så mycket att waterwolves är ett auto-censurerat ord.. han bröt sig ut och skapade monsterfishkeepers.com.. vi var några svenskar som hängde där parallellt med ciklid, zoonen, zoopet.. med tanke på attityden där ville vi ha något eget och namnet monsterfishkeepers(ofsweden) följde med..

med tanke på att vi inte tar oss själva på så stort allvar tror jag inte riktigt att vi reflekterat över vad vi heter.. vet inte om rovfisk.nu hade varit särskilt roligt.. storafenan.se.. eh.. ja.. vad vill du mer veta? haha.. verkar inte zoopet lite överdrivet med tanke på att det anspelar på många djur? visserligen finns det ju en utförlig förklaring på det som kjell skrivit och då får man väl ta det för vad det är? visst, jag hade kunnat heta Helena men det hade varit missvisande men min människosyn sträcker sig så långt att jag hoppas att män 30-40 inte försöker bjuda mig på drinkar oavsett om jag heter Helena eller inte if you catch my drift..

ps.. jag vet faktiskt inte om jag orkar göra det här längre, det är som att bli ifrågasatt om ens klädval.. jag klär mig som jag vill och sålänge jag inte kritiserar andras klädval står det väl mig fritt att klä mig som jag vill? :D vet inte riktigt vad det är du stör dig på? om vi börjar där (vi kan ta det i pm om du vill) så kanske vi kan komma någonstans.. haha.. börjar få kramp i fingrarna..
#91 - 4 juli 2011 05:40
Undrar varför trådar skapade av ettfettbranamn har en tendens att alltid balla ur och handla om allt annat än ämnet ? Denna tråden är inget undantag. I stället för att handla om den ursprungliga malen skrivs det om allt möjligt annat som är hur långt från ämnet man kan komma.
#92 - 4 juli 2011 06:08
[QUOTE=Guy Palm;1527133]Undrar varför trådar skapade av ettfettbranamn har en tendens att alltid balla ur och handla om allt annat än ämnet ? Denna tråden är inget undantag. I stället för att handla om den ursprungliga malen skrivs det om allt möjligt annat som är hur långt från ämnet man kan komma.[/QUOTE]

skönt att du väljer att komma in och avhjälpa situationen.. visserligen har du ju rätt.. utom att du skrivit trådar i plural.. så vitt jag vet har jag bara startat 1 tråd.. :) du kan ju vänligen ge mig ett skäl till att du ens väljer att komma in att kommentera?

om du lyckas uppbåda bara en liten gnutta objektivitet kanske du ser att jag bett folk hålla sig till ämnet vid ett flertal tillfällen, tom med kjell är ju långt ute i periferin här.. jag räknar med en resning från OT här när någon vaknar.. inte fan är det väl jag som gått ot utöver svar här?

var det något annat jag kan hjälpa dig med?
#93 - 4 juli 2011 06:27
Ber om ursäkt ser nu att du bara har skapat en tråd, fast det är flera andra trådar som du medverkar i som har en tendens att komma långt från ämnet. Om du vill att Kjell skall rensa tråden så får du nog pm honom.
#94 - 4 juli 2011 06:56
Det är inte min avsikt.. om du går igenom mina inlägg ser du jag mestadels försöker hjälpa folk med filtrering och rovfisk.. visst, jag har varit inblandad i trådar som hettat till men det är för att det är frågor jag brinner för.. det är ju inte så att jag gett mig in och sökt konflikter i levandefödare eller hur? Det i kombination med.att jag har noll respekt för "auktoriteterna" här så länge de inte kan presentera bättre argument än att de haft fisk på 80-talet får mig säkert att framstå som lite grinig.. så ligger det till.. ;)
#95 - 5 juli 2011 20:49
[QUOTE=ettfettbranamn;1527141]Det är inte min avsikt.. om du går igenom mina inlägg ser du jag mestadels försöker hjälpa folk med filtrering och rovfisk.. visst, jag har varit inblandad i trådar som hettat till men det är för att det är frågor jag brinner för.. det är ju inte så att jag gett mig in och sökt konflikter i levandefödare eller hur? Det i kombination med.att jag har noll respekt för "auktoriteterna" här så länge de inte kan presentera bättre argument än att de haft fisk på 80-talet får mig säkert att framstå som lite grinig.. så ligger det till.. ;)[/QUOTE]

Så bra då för jag har noll respekt för personer som gömmer sig bakom en anonym profil. Har svårt o se dem som trovärdiga, varför vågar de inte stå för sin åsikt. Har man den kompetens man säger sig ha så borde man kunna stå för det oavsett vilken fisk man håller.
#96 - 5 juli 2011 22:11
[QUOTE=kaj.p;1527120]Negerboll var också ett myntat begrepp men det är nästan väck idag. Allt handlat väl om vad man gör det till.[/QUOTE]

Kan man inte få tag i negerbollar längre? Fan det suger ju. Jag älskar NEGERBOLLAR. Eller vad är det du försöker säga?? Att man skall förbjuda vissa ord i vissa språk så länder som har färgen negro skall komma på ett nytt ord? Du får kalla det va du vill men det ändrar inte saken. Varför skall jag motivera arför jag har viss fisk? Är du intresserad av nån art är det bättre du frågar. Jag tycket inte nån skall behöva förklara varför man just köpt den eller den fisken. Sverige är ett fritt land här får alla tycka som dom vill dvs jag får hålla vilka fiskar jag vill eller tycka tigrinum/tigrinus e fina lika väl som du kanske tycker malawis e fina.

Men back to topic.. Tigrinus köper man från peru inte asien. Sure du kan ta den ifrån belem, manaus, eller colombia men e man så korkad får man skylla sig själv. Har aldrig sett eller hört några som odlar dessa i asien men sure inget är omöjligt men dom måste isof va lätt räknade på en hand.
#97 - 5 juli 2011 22:24
Freke jag har aldrig frågat dig om någonting och har inga intentioner o göra det heller inte. :)
#98 - 5 juli 2011 22:29
Nä men jag menar varför skall man motivera varför man har just "en" fisk? Jag har själv några tigrinum å dom e sjukt fina å aktiva fiskar. Kan varmt rekomendera dom till lite kunnigare akvarister då det är väldigt lätt att ta död på dom när dom e små om man inte sköter om dom riktigt.
#99 - 5 juli 2011 22:33
HUr många tycker du man skall ha då för det optimala för en fisk är väl att det finns partners o att den har förutsättningar o föryngra sig.
#100 - 5 juli 2011 22:37
va? Jag fattade inte frågan riktigt? Hur många tigrinum man bör ha? För vad? odla?
#101 - 5 juli 2011 22:58
[QUOTE=Freke;1527441]va? Jag fattade inte frågan riktigt? Hur många tigrinum man bör ha? För vad? odla?[/QUOTE]

Ingen fråga Freke, ett påstående från min sida. Lite av livets mening går ut på o föryngra sig o föra generna vidare ( för en fisk och och andra arter med för den delen.) Detta är lite svårt om man sitter ensam i ett kar även om det är på 3 kubik.
#102 - 5 juli 2011 23:02
[QUOTE=kaj.p;1527445]Ingen fråga Freke, ett påstående från min sida. Lite av livets mening går ut på o föryngra sig o föra generna vidare ( för en fisk och och andra arter med för den delen.) Detta är lite svårt om man sitter ensam i ett kar även om det är på 3 kubik.[/QUOTE]
Med andra ord bör man varken hålla altum eller saltvattensfisk med tanke på att de knappas lär bli yngel?
#103 - 5 juli 2011 23:12
[QUOTE=VisualDarkness;1527446]Med andra ord bör man varken hålla altum eller saltvattensfisk med tanke på att de knappas lär bli yngel?[/QUOTE]

Vad jag vet så odlar man altum (vad nu altum står för) o fler o fler arter av saltvattenfisk.
Men min point är att köpa en av varje art är för mig helt åt ................ Klarar inte två/flera o leva ihop så har man fel förutsättningar o eller troligvis för litet kar.
Kjell Fohrman
Administrator
#104 - 6 juli 2011 07:52
OBS. Tråden är inlagd under kategorin "MALAR"
Så håll er till ämnet
#105 - 6 juli 2011 12:39
Det är rätt många malar som inte går att odla på oxå eller iaf har lyckats så även många andra fiskarter. Så skall vi endast ha fiskar hemma som vi kan odla på kan nog dom flesta med akvarium lägga ner sin hobby. Sen kan man få ungar på fiskar som e större än tigrinus/tigrinum oxå i kar som inte är 3000l så din poäng går inte riktigt ihop. Kan vi inte bar lägga ner allt skit snack å glädjas å att ettfett har en fin & ovanlig fisk?
#106 - 10 juli 2011 21:06
[QUOTE=kaj.p;1527412]Så bra då för jag har noll respekt för personer som gömmer sig bakom en anonym profil. Har svårt o se dem som trovärdiga, varför vågar de inte stå för sin åsikt. Har man den kompetens man säger sig ha så borde man kunna stå för det oavsett vilken fisk man håller.[/QUOTE]

jadu, jag ligger väl inne med ungefär 10 000 inlägg sedan 2007 så vill du leta trovärdighet kan du ju bara googla "ettfettbranamn", bilder på mig finns på mfk på ett flertal ställen.. :) personnummer? telefonnummer? address? jag kan skicka det i pm till dig om du vill så kanske jag framstår som mindre anonym.. :) jag är nog en av de mest exponerade människorna i vår krets, mitt riktiga namn nämns flera gånger bara här i tråden :D vad vågar jag inte stå för? ^^

kom precis hem efter några dagar i Rom, allt mår tack och lov bra! bebisen blir bara snyggare och större för varje dag som går.. bilder kommer så fort jag orkar.. skulle tro att det är ungefär 3 månader kvar innan jag vågar släppa ner honom i stora karet med de andra fiskarna.. ska bli skönt att återgå till att bara ha ett kar rullandes.. satt med alldeles för många tungskötta kar ett tag och satsar numera på att bara ha ett huvudkar och möjligtvis ett tillväxtkar..
#107 - 10 juli 2011 21:07
[QUOTE=Kjell Fohrman;1527469]OBS. Tråden är inlagd under kategorin "MALAR"
Så håll er till ämnet[/QUOTE]

jawohl!
#108 - 11 juli 2011 21:09
[QUOTE=ettfettbranamn;1527977]jawohl![/QUOTE]

Säger väl allt o det blir inga mer inlägg från mig.
#109 - 12 juli 2011 15:48
[QUOTE=kaj.p;1528108]Säger väl allt o det blir inga mer inlägg från mig.[/QUOTE]

eftersom mitt svar antyder att det är dags att hålla sig till ämnet och det betyder att du lämnar tråden kan man ju undra vad du hade att göra i den från början.. du har dessutom inte bemött ett enda argument utan bara hoppat vidare till nästa off topic.. gärna kritik (även hård sådan) men se till att du kan dansa om du bjuder upp..

lillen käkar nu varannan dag istället för var tredje och verkar hantera det bra.. jag matar honom med hikari massivore och trots att det är ett riktigt kraftigt foder har han aldrig bull-mage eller mat-koma.. man ska aldrig skriva ut det men det verkar faktiskt som att han klarat den kritiska perioden och börjar bli en riktig fisk.. när han kom var han ungefär 8cm.. nu är han väl kanske 15 men väger säkert 5-8ggr mer än första gången jag såg honom..
#110 - 18 september 2011 10:13

Annons