[QUOTE=Ove.P;1527018]Vetenskapliga namn är att föredra i diskussioner om arttillhörighet, då handelsnamn ibland kan täcka in flera arter t.ex TSN som kan vara vilken Pseudoplatystoma som helst.
I exemplet med Kajs bilder så är det inte helt fel att kalla båda för tigrinum, skillnaden är att den övre föreställer
P.tigrinum och den undre är en
B.tigrinum.
Att du kan hitta massa bilder på nätet efter att ha sökt på tigrinus är inte konstigt, firren hette ju
Merodontotus tigrinus för några år sedan.
Sedan så förstår jag inte ditt resonemangatt om man bara är ägare till fisken så kan man mest om den samt bestämmer vad den ska heta.
Jag kan säga att dem som har fisken och är kunniga kallar den inte för något annat än
Brachyplatystoma tigrinum eftersom det är det korrekta namnet.
Jag antar att du känner till
Fish base och
planetcatfish., om inte så kan jag varm rekommendera de sidorna.[/QUOTE]
ja, jo? var hittar du att jag tycker annorlunda?
återigen ja? skrev jag något annat? jag har inte någonstans givit Kaj kritik för detta, man kan inte allt och det är ingen som förväntar sig att någon ska kunna allt? men däremot att säga att tigrinus odlas i masstal och sedan inte ge bevis för det utan börja prata om vädret tycker jag är lite konstigt istället för att säga "oj, jag tog fel på fisk - det kan hända den bäste haha"..
ja jo? det är bildsök-resultaten, sida 1.. borde väl ge ett hum om vad som kallas tigrinus och vad som inte gör det?
rimligtvis borde väl de som har/har studerat den i det vilda/gjort en avhandling på fisken ha mest erfarenhet av den? ska jag kalla mig killi-expert efter att ha läst zoopets beskrivningar på killi-fiskar men aldrig haft en? jag är absolut ingen expert på någonting i fiskväg, bara en glad amatör som fortfarande lär sig varje dag..
jaså? så du kallar mfksweden/monsterfishkeepers/arofanatics/predatoryfishes/waterwolves/tigercraze/potamotrygon-forumen okunniga? tror inte folk slänger hundratusentals kronor ner i sina kar för att bli kallade okunniga av amatörer som dig och mig?
jo, båda mycket bra sidor.. speciellt planetcatfish.. var det en misslyckad näsknäpp eller bara en rekommendation på bra sidor?
vet inte varför du vill bråka om ett namn? tycker denna tråd börjar springa ifrån sitt syfte lite.. jag har en brachyplatystoma tigrinum/tigrinus i mitt kar, jag tänkte uppdatera om den när jag tycker det är värt det.. hittills har folk mestadels pratat om andra fiskar, misstagit min fisk för andra fiskar, sagt att det är en dussinfisk och i största allmänhet försökt slå mig på fingrarna.. ..dessutom med felaktig information..
kan vi vänligen försöka bidra till tråden istället?