Ursprungligen skickat av sammy
Du menar väl skälig? :)
1-0 ;)
Det du säger om skälig kostnad är inte helt rätt... Det räcker att du vid köpet inte haft anledning att tro att något varit "fuffens", när det tex gäller en cykel så är det svårt att få någon fälld på att priset inte varit skäligt... En mountainbike kan ju kosta allt mellan 1000 kr och 100000 kr och tjuvar har en tendens att inte skylta med det riktiga värdet (det drar till sig misstankar).
därom tvistat lärde, vad jag vill minnas så krävs det relativt mycket för att man skall kunna hävda godtrosförvärvet. Som du nämner id samt kvitto. Enbart en skälig [:-103] kostnad är inte tillräckligt, enkelt att då fingera ett kvitto. Med tidigare lagstiftning kunde man till viss del spela "dumm" och få behålla prylarna samt slippa åtal. Aningen klumpigt utryckt av mig,...
Att äganderätten för köpt stöldgods skulle kunna gå över till staten stämmer väl bara då den riktiga ägaren inte kan identifieras; då du fortfarande har äganderätten till din cykel även om den blivit stulen. Att du inte längre är i besittning av cykeln innebär inte att du förlorat din äganderätt.
2-0, du har rätt. De två hjärncellerna krockade,. Tilläggas kan att om något stulits och sedan köps av en person som handlar i godtrosförvärv (ex. kontrollerar det som senare visar sig vara tjuvens id kort samt får orginalkvitto) får faktiskt personen som handlat i godtrosförvärv behålla produkten. D.v.s. äganderätten och besittningsrätten och tillhandahållen den senaste godtrosförvärvade ägaren. Tjuven blir ersättningsskyldig till den första ägaren. Om man rent hypotetiskt spelar med att tjuven är en missbrukare och första och sista ägaren svensson, så är det egentligen bara första ägaren som gör en dålig affär. Tjuven blir åtalad och ersättningsskyldig, men han har redan kronofogden efter sig och kommer aldrig betala ett korvöre. Första ägaren står utan cykel och ersättning och sista ägaren cyklar lycklig runt på sin nyinköpta cykel och slipper brottsmisstankar.
Att köpa stöldgods eller gods förvärvat genom tvång (tex. rån eller genom försäljning som sker under hot) innebär att att man gör sig skyldig till häleri (upp till 6 mån fängelse om jag minns rätt). Man får som köpare ingen ersättning för varan utan den utmäts via kronofogdemyndigheten. Men om man kan styrka att man köpt varan i god tro tex fått ett "orginalkvitto" (det finns ju tex mer än 1 eccopump i världen) och även tagit ID uppgift samt att priset varit skäligt. Så kan man som köpare väcka talan mot säljaren efter att man blivit fråntagen varan. Så lite skydd har vi fortfarande.
2-1. Nix, därom tvistat lärde. Kronofogdemyndigheten tar inte det i beslag, då det inte är någon utmätning. Polisen tar eventuellt produkten i "brottsutredande beslag". Kan du påvisa att du hade godtrosförvärv redan på plats behöver de inte ta den i beslag. Du behöver alltså inte väcka talan mot säljaren. Du behåller varan om åklagaren inte kan påvisa att du på något vis ljuger eller förfalskat handlingarna.
Viktigt! Om du hittar något som någon stulit av dig så har du fortfarande INTE rätt att ta tillbaka det, för då gör du dig skyldig till "självtäckt" vilket är straffbart.
Viktig notis.
Alltid lite kul med juridik ;)
Härligt med en själsfrände, frågan om det är normalt att en fredag kväll sitta hemma med flickvännen bortrest och diskutera juridik på ett akvarieforum samtidigt som man inmundigar en härligt kyld öl [:-36]. Nu skall jag sätta mig i fåtöljen och filosofera framför akvariet en stund. Kanske plockar upp lagboken och kontrar... [:-112]
(ändrat p.g.a. stavfel)