Stökiga skalarer

#1 - 3 april 2014 19:16
Jag har ett par guldskalarer, en fullvuxen hane och en mindre hona. De leker och lägger rom ständigt.
Ca varannan vecka är det rom på ett långt blad. Idag kom det en ny dos. Rommen brukar bli kvar 1-3 dar, aldrig längre.

Denna gång beter dom sej lite konstigt jämfört med tidigare. De brukar vakta och fläkta jättebra.
Men nu vaktar dom knappt alls och fläktar inte heller speciellt mycket. Istället håller dom på bråkar med varandra.
Skakar inför varandra och sen biter de i munnen och ser ut att fastna så. De ser lite riskabelt ut, som om dom kan gå sönder runt munnen. Väldigt intensivt är det.

Varför beter dom sej såhär nu när dom har rom? Jag trodde att detta var ett lekbeteende innan rommen läggs.
#2 - 4 april 2014 07:26
Det är ett sätt att mäta varandras styrka, och kan bl.a förekomma mellan två samkönade rivaler, eller som en del i parbildningen. Om ett par gör det efter att de har lekt, är det nog däremot mer ett tecken på att de inte riktigt kommer överens, och det kan vara anledningen till att äggen försvinner varje gång.

Jag hade för ett antal år se'n ett par som kom bra överens, och fick frisimmande yngel. När honan dog köpte jag en ny, och det dröjde rätt länge innan de lekte, i början struntade de i varandra. När de väl lekte, såg det bra ut tills ynglen var nästan frisimmande, då jag misstänker att honan gav sig på hanen, och ynglen försvann. Hanen blev rätt rejält repad på sidorna. Att ha ett par som drar jämnt verkar vara rätt viktigt för lyckade lekar.
#3 - 4 april 2014 11:44
Jo nog mätte dom sin styrka alltid! Den ena drog den andra bakåt, stretade på som bara den. Man tror ju att munnen ska gå av.
Nu har de lugnat ner sej lite. De verkar intressera sej för rommen lite grand i alla fall.

Men varför denna sena oenighet? Dom har ju hållit sams och skött rommen många gånger och aldrig bråkat förut.
Synd om det blir så i framtiden. Det måste kännas jobbigt för dem bägge. Jag tycker nog att den lilla honan var mer aggressiv, men det är väl hon som är mest rädd om rommen. Hanen är en rätt lat pappa.

Att rom försvinner kan ju oxå bero på malar o andra fiskar förstås.

Annons