Stöddig Ancistrus

#1 - 15 april 2004 11:36
I mitt 70-liters har jag 2 Ancistrus-malar i storleken 5-6 cm. Den ena har alltid varit lite större än den andra och har följaktligen varit ganska störig mot den mindre. Nu har jag precis satt i ett par Palettciklider - och min sura Ancistrus har då börjat jaga Palett-honan så fort den får syn på den. [:-47]

Vad skall jag göra? Skall jag plocka bort surpuppan ur akvariet? Det kanske börjar bli för litet för två Ancistrusar? (Ingen av dom har skägg. Vet inte om det är två honor, eller om någon är en hane som inte har fått skägg ännu. De börjar närma sig 1-årsdagen.)
#2 - 20 april 2004 19:54
Min "gamla" ancistrus är också stöddig och kaxig mot mina två nykomlingar. Kan vara nära varandra ett tag och sedan får den ett ryck och simmar på de andra,den ger sig också på de siamesiska algätarna. Innan han fick kompisar satt han mest still i en hörna... Jag har bara haft han sedan jan så den är ej stor ca 4 cm. Är de så här ibland?
#3 - 22 april 2004 11:47
Nu har de varit tillsammans i ca en vecka. Ciklidhanen har bitit ifrån ett par gånger och det verkar vara lite lugnare nu. De var nog tvungna att upprätta ett slags "terrorbalans" tror jag.

Den är lika bråkig mot den mindre Ancistrusen, men det är i princip bara när jag matar dem som de råkar stöta på varandra.
#4 - 22 april 2004 11:57
Ja anicistrusen kan vara lite tuff mot sina egna och mot andra arter i bland lite grotter och utfodring med algtabletter är ett tips kan vara den känner sig så att dess utrymmer kryper .
#5 - 22 april 2004 12:05
Min lilla ancistrus hona är också väldigt stöddig och ger sig på allt som inte kan bita tillbaka.
Om fiskarna som ancistrusen ger sig på börjar få rejäla skador så kan det nog vara läge att låta malen få bo för sig.

Annons