Stockholmare ovanligt förmögna??

#1 - 21 december 2004 01:58
Först vill jag direkt säga att -läs detta inlägget med glimten i ögat-

Satt och kollade priser på Eheims ytterfilter, både i Sverige och utomlands.
Laddade hem Akvarielagrets prislista och häpnade över priserna, rent ut sagt skyhöga!

Exempel: Eheim intervallfilter 2329, pris 3865kr
samma filter hos Flodström, pris 2955kr
samma filter hos Aquaristikshop, pris 260Euro (ca 2350kr)

Eheim 2028, pris 2990kr
samma filter hos Flodström, pris 2179kr
samma filter hos Aquaristikshop, pris 176Euro (ca 1600kr)

Jag vill absolut inte svartmåla Akvarielagret men undrar hur dem kan sälja nånting med såna priser?? Visserligen har storstäder ofta en högre prisbild men så här mycket?
#2 - 21 december 2004 02:31
Akvarielagret är dyrt, det kommer man inte ifrån. Man betalar extra för deras enorma urval, kunniga personal, och att man vet att man får hjälp om nåt går snett. Men de är dyra.

#3 - 21 december 2004 12:42
Som jämförelse så tog leasing som ligger några kilometer från lagret 1600 för en eheim 2026 medans lagret tar 2500 enl katalogen....
//FÅ
#4 - 21 december 2004 12:54
Jo, nog är det dyrare i Sthlm rent allmänt än på andra ställen. Flänger till kungl. huvfudstaden i jobbet rätt ofta och som jämförelse kan sägas att en lunch är ca 30% dyrare i Sthlm än på hemmaplan, tack alla goda makter för traktamentena...
#5 - 21 december 2004 12:59
Ursprungligen skickat av Azur
Akvarielagret är dyrt, det kommer man inte ifrån. Man betalar extra för deras enorma urval, kunniga personal, och att man vet att man får hjälp om nåt går snett. Men de är dyra.

Håller med föregående talare.
I många fall är Akvarielagret väldigt dyra, men å andra sidan så finns det ett extremt bra utbud på både fisk och tillbehör!!
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 21 december 2004 13:49
Stockholmare ovanligt förmögna??

Ja så säger statistiken i alla fall. Tycker att det är förbaskat orättvist att dessa dryga och stöddiga [:-20] nollåttor också skall ha mest pengar.
Skriver Kjell Fohrman från sveriges framsida[;)]
#7 - 21 december 2004 13:58
Å andra sidan, Kjell, kan man ju inte låta bli att avundas Göteborg för de låga akvariepriserna. Som boende i Uppsala har man ju tyvärr inkomst som en lantis och kostnader (nästan) som en 08a.

[:D] -- MW
#8 - 21 december 2004 14:00
Glöm inte bort att komma ihåg att du jämför en webshop i annat EU-land och annan moms med en butik i sverige som handlar med en grossist i ledet för varan.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 21 december 2004 14:06
Å andra sidan, Kjell, kan man ju inte låta bli att avundas Göteborg för de låga akvariepriserna. Som boende i Uppsala har man ju tyvärr inkomst som en lantis och kostnader (nästan) som en 08a.

Ja och så har vi ju "goa gubbar" här - medan nollåttorna har Göran Persson, Reinfeldt, Leijonborg och kungen - gott åt dom[:-108]
#10 - 21 december 2004 14:10
"Framsidan" får trösta sig med er operasångare Alf Robertsson - en duett med "Bill" skulle sitta fint.
#11 - 21 december 2004 14:13
Stockholm=Framsidan ....Göteborg=Stockholms varuintag[;)]
//FÅ
#12 - 21 december 2004 14:17
Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman
[quote]
Skriver Kjell Fohrman från sveriges framsida[;)]

Hur kan Svergies framsida ha ett lag som heter häcken?[:-68]
#13 - 21 december 2004 14:26
Tycker att det är förbaskat orättvist att dessa dryga och stöddiga nollåttor också skall ha mest pengar.
Skriver Kjell Fohrman från sveriges framsida

Hahaha välkommen till Sthlm Kjell[:D]

/Glenn
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 21 december 2004 14:32
Hur kan Svergies framsida ha ett lag som heter häcken?
Översatt - Vi vänder arslet mot nollåttorna[:O]
#15 - 21 december 2004 14:34
Håven, jämförelser är aldrig rättvisa, speciellt när det gäller priser och olika typer av butiker i olika länder men i detta fallet är det den ovanligt höga prisnivån som jag reagerar på.
Jag har ju också jämfört med Flodströms, det är väl en svensk butik som också handlar från grossist?
#16 - 21 december 2004 14:40
Var kan jag skriva `forum???
#17 - 21 december 2004 14:48
glock 87 - på tangentbordet.
#18 - 21 december 2004 15:02
-piraya- håller med om att Akvarielagret har höga priser jämfört med vissa andra handlare. Prisbilden kan kanske motiveras av det breda sortimentet och mycket god service. Kostar massor att ha "allt" på hyllan. Om du kollar runt lite på webben märker du snart att vissa har ca en veckas leveranstid. Den tid det tar att köpa hem varan och sända den vidare!
#19 - 21 december 2004 15:22
En sak som pekar på att akvarielagret inte har för höga priser är att dom fortfarande existerar. Jag menar, om dom hade varit för dyra hade ingen handlat av dom och dom hade konkat. Om det beror på att dom har högre service eller rikare kunder eller båda och spelar egentligen ingen roll. Alla kunder kan själv avgöra om dom vill handla där eller någon annanstans. Att en del väljer att handla på lagret visar på att dom inte är för dyra.
MVH
Magnus
#20 - 21 december 2004 15:35
Det är just det som är grejen - antingen åker man mellan 5 olika andra zooaffärer, eller beställer över nätet och väntar i fyra veckor, för att få tag i det man vill ha, och betalar mindre, ELLER så åker man till lagret och tar det direkt, och vet att om det är nåt problem med varan blir det inget tjafs. Men betalar mer.

Plus att om man som jag är intresserad av ovanlig fisk, då finns liksom bara Tyresö Zoo, Akvarieleasing och Akvarielagret. Och Lagret är i särklass störst och har störst omsättning. *Allt* dyker upp där, förr eller senare.

Men det är situationen i Stockholm. Jag har förstått att prisnivån är lägre och utbudet bättre i väst- och sydsverige (precis som det också är med bostäder, dagligvaror och alkohol...).
#21 - 21 december 2004 15:54
jag har ej erfarenhet av akvarie lagret, men av egen erfarenhet, så handlar jag mycket hellre hos min lokala affär, som har stor kunnighet, trevlig personal och god service. Det är värt väldigt mycket tycker jag.
#22 - 21 december 2004 16:00
Sthlm har gått från att vara det kaxiga navet i Sverige till att vara en avlägsen och dyr avkrok inom EU.[:-92]
Men allt är inte skit i Sthlm.
Jag fann att infödingarna där var förvånansvärt trevliga och hjälpsamma i somras när jag var på besök.
Det var en tjej som sa att jag lät som en figur i en Åsa-Nisse film[:I], kanske det var därför dom var trevliga?[:-34]
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 21 december 2004 16:23
Det ante mig - nu rasar det in stötande/kränkande mail till mig från stockholmare som inte tålde att höra ett sanningens ord om hur det står till i sveriges huvudstad[:O]
#24 - 21 december 2004 16:24
Ursprungligen skickat av Buckshot
Sthlm har gått från att vara det kaxiga navet i Sverige till att vara en avlägsen och dyr avkrok inom EU.[:-92]
Men allt är inte skit i Sthlm.
Jag fann att infödingarna där var förvånansvärt trevliga och hjälpsamma i somras när jag var på besök.
Det var en tjej som sa att jag lät som en figur i en Åsa-Nisse film[:I], kanske det var därför dom var trevliga?[:-34]

Med tanke på att 40% av alla Sveriges skatter betalas i Stockholm så borde kanske storstan istället subventioneras :)

Hur som helst så betalade jag 1800:- för ett 2028 på Akvarieleasing, nästan tyska priser mao :)
#25 - 21 december 2004 16:44
Klart vi måste vara rika när vi ska sponsra resten av Sverige. Tycker det är ganska naturligt att ha ett lag som heter häcken när man bor i Sveriges arsle ;). Eller vad säger ni sillstrypare ;)
#26 - 21 december 2004 16:47
Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman
Det ante mig - nu rasar det in stötande/kränkande mail till mig från stockholmare som inte tålde att höra ett sanningens ord om hur det står till i sveriges huvudstad[:O]
Det var faktiskt ganska fånigt & OT, Kjell.

Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 21 december 2004 19:40
Det var faktiskt ganska fånigt & OT, Kjell.

Ja ibland öveträffar man sig själv[;)] - har faktiskt inte en aning vad OT betyder, men det är säkert inget positivt så det är kanske bäst att inget veta.

För övrigt till frågor om pris, kvalitet och service kan väl sägas att på nya zoopet kommer det att finnas en recensionsavdelning av såväl akvarieaffärer som internetbutiker.
Dessutom en avdelning där man kan recensera produkter.
#28 - 21 december 2004 19:59
Det är inte så farligt - OT betyder Off Topic. Jag tyckte du bytte ämne från akvarielagrets prisnivå till ett generellt angrepp på stockholmare.

Men om vi nu skall tala sånt, tycker jag att regering & riksdag borde utlokaliseras. Vi vill inte få skulden för allt de stockholmsfientliga lantisarna i riksdagen hittar på. Vi vill inte ens ha dem här. Kiruna vore ett bra ställe. Med tanke på nedläggningarna blev nog Kirunaborna glada för 7000 arbetstillfällen, kvällsöppet systembolag, apotek, och allt annat som följer med. Kunde bli ett lyft för hela regionen.

Kungen behåller vi däremot gärna. Även om slottet är verkligen är fult.
#29 - 21 december 2004 20:03

Kungen behåller vi däremot gärna. Även om slottet är verkligen är fult.

Näh där håller jag inte med, Kungen få gå men Prinsessorna bestå :)
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 21 december 2004 20:22
Kungen behåller vi däremot gärna.
men Prinsessorna bestå

Dom kan ni gärna få behålla - vi nöjer oss med Gustav Adolfs bakelser och prinsesstårta[:-35]
Sorry det blev OT (man lär sig nåt nytt varje dag på Zoopet) igen - i mitt förra svar försökte jag i alla fall i slutet vara seriös även om det inte var lätt.
#31 - 21 december 2004 20:59
Näh där håller jag inte med, Kungen få gå men Prinsessorna bestå :)
Ah, du är en hård förhandlare! OK, Kungen går, MEN då skall slottet rivas och ersättas av en rekonstruktion av slottet Tre Kronor som det såg ut innan det brann.
#32 - 21 december 2004 22:12
Jag tycker att de som anser att Akvarielagret är dyrt skall åka dit och jämföra utbudet av fiskar, tillbehör samt dess kvalitet med vad deras lokala zoo-månglare tar betalt och vad denne har att erbjuda. Jag har själv upptäckt att laget många gånger är flera tior billigare än en lite zoobutik i ett förortscentrum på så triviala saker som lite medicin och nitrivec. De är säkert inte billigast i Sverige, men det har ett mycket stort och brett utbud.

De har dessutom Söndagsöppet året om, öppet till 19 varje vardagskväll och varje dag är det knökat med folk i butiken. Även om man inte skall ha något så kan man alltid titta förbi där, hälsa på folk man lärt känna som akvarienörd och lära sig något nytt. Bara att höra Bosse Quiding stå och berätta om discus för någon som är osäker på vad denne skall ha i sitt nyligen inköpta 540l är en fröjd väl värd att betala några spänn för.

Och det går att prata priser där också, men den verksamheten som de bedriver där är inte riktigt anpassad för den som skall komma undan så billigt som möjligt med att starta upp en burk där sedan tre guppy skall gå.

Vi stockholmare är inte rikare än någon annan vad gäller pengar, men möjligheten att hela tiden berika våra sinnen med nya upplevelser är outstanding här.
#33 - 21 december 2004 22:28

Jag gillar verkligen Akvarielagret och spenderar ganska mycket stålar där men det känns som det händer konstiga saker där emellanåt...

Exempelvis så har de alltid haft högklassiga STORA och DYRA viltfångade diskusar !

Nu har de helt plötsligt tagit in ett jättegäng SKITFULA och SMÅ odlade diskusar som de dessutom tar 295:- styck för... De är inte ens värda 100:- i mina ögon.

Det måste helt klart vara någon form av felköp de gjort !

Men det är klart, nu har de ju faktiskt fula firrar åxå så utbudet har väl egentligen förbättrats :)
#34 - 21 december 2004 22:41
Swetrot, du har många bra synpunkter där och det är absolut så att personlig service i en butik med kunnig och trevlig personal är värt mycket.
Även om jag bara ska köpa en liten växt eller nån småpryl så går det lätt 1 timme för man måste ju kolla fiskarna också och den biten försvinner om man beställer via postorder.

Men en prisskillnad på närmare 900kr har jag svårt att motivera för min egen plånbok hur bra servicen än är.

Sen ska man inte glömma att det går att pruta, man kan ju nämna lite försiktigt att det finns lägre priser :-)
#35 - 21 december 2004 22:44
piraya: stämmer bra det där med (host) prutningen (host) :-)
#36 - 22 december 2004 00:44
hmm... Jag gjorde samma prisjämförelser för ett år sen och det var likadant då... Hur som helst så åker jag mer än gärna till Lagret, men köper bara växter, fisk, sten och rötter där, det är förmodligen det de är mest intresserade av...
När det gäller servicen så har den blivit bättre de senaste gångerna jag varit där, För ett år sen var jag mycket skeptisk till servicen, då var de dryga och ointresserade.

I övrigt vill jag bara tillägga att Göteborg "rockar", Speciellt de goa tjejerna ;)

/Samuel ("08" sedan födseln)
#37 - 22 december 2004 05:38
Jisses, betalar 8,1% av sveriges befolkning 40% av skatten? Inte konstigt att man blir galen av priserna i den här stan! *planerar en flytt till långt ute i skogen*
#38 - 22 december 2004 06:57
MEN då skall slottet rivas och ersättas av en rekonstruktion av slottet Tre Kronor som det såg ut innan det brann.

Nej det går inte,det räcker att titta på Gävle så ser du vad som händer om man bygger upp något som brinner ner
#39 - 22 december 2004 07:23
Tycker alla norrlandsbutiker ligger lite på över i pris(allt ovanför kolmården är norrland för oss - där börjar ju vildmarken ;) men det går inte att förneka akvarielagrets trevliga utbud :) men jag kunde inte med att betala 100kr/kilot för rötter när man har 8st stora panauqer i karet som drar som en nyinköpt elhyvel över rötterna...

Dock kommer jag nog alltid i den utsträckning jag kan handla mina saker i de lokala butikerna - för jag behöver dem!(för att kolla på saker och kunna ta på sakerna) även om det ibland kostar en slant mer.. visst händer det att jag beställer från nätbutiker när det är en hutlös skillnad i pris på sånt jag *måste ha*.. men då alltid från svenska nätbutiker och då gärna från nån som ligger nära.. den lilla extra slanten är det värt för att ha utbudet kvar i landet och inte minst jobben! - på tal om aquarisic.net alltså :)
#40 - 22 december 2004 13:11
Ursprungligen skickat av Black_666
Jisses, betalar 8,1% av sveriges befolkning 40% av skatten?
Mja, närmare 19%. Det bor visserligen bara cirka 800000 i själva stockholm, men strax under två miljoner i hela storstockholm.

Sen har faktiskt regeringen blivit mycket vänligare inställd till stockholm efter det vi fick socialdemokratiskt styre - nu strömmar bidragen in här också, och det finns tillochmed tecken på att robin-hood skatten skall lindras. I själva stockholm, inte i de fortfarande borgerliga kommunerna norr om stan förstås, de får fortfarande lika mycket stryk.
Myzco
#41 - 22 december 2004 13:19
Ursprungligen skickat av haffge
Jo, nog är det dyrare i Sthlm rent allmänt än på andra ställen. Flänger till kungl. huvfudstaden i jobbet rätt ofta och som jämförelse kan sägas att en lunch är ca 30% dyrare i Sthlm än på hemmaplan, tack alla goda makter för traktamentena...

Stockholm skulle gott kunna höja priserna ännu mer.. Stockholm kryllar ju av folk, är det inte trångt? Men iof så drar väl folket ut på landet om det blir alltför dyrt (dvs när en kaffekopp kostar mer än 500:-).
#42 - 22 december 2004 13:42
Det är inte folket utan storföretagen som betalar skatten i stockholm, bara för att skogsföretag, vattenkraft, pappersbruk etc etc som finns i norrland har sina kontor där.
Sluta å skojja nu:-)
Vill inte gör detta till en politisk diskution.
Och sengår ju alla sveriges skattepengar till infrastruktur, museer, slott, till just stockholm, nej nu skall jag sluta vara elak:-)
Och på drt så betalar ni mindre skatt än oss i norrland oxå..
#43 - 22 december 2004 14:17
mhmmmm skatten e inte nådig i norr.... när jag bodde i söder så hade jag en skatt på 31% nu har jag en på 34% (e inte högavlönad direkt) enbart pga att jag numera bor i norr istället för i söder...
#44 - 22 december 2004 14:29
å ändå betalar vi er sjukvård....
//FÅ
#45 - 22 december 2004 15:10
Ursprungligen skickat av Maya
mhmmmm skatten e inte nådig i norr.... när jag bodde i söder så hade jag en skatt på 31% nu har jag en på 34% (e inte högavlönad direkt) enbart pga att jag numera bor i norr istället för i söder...

Valet vart du bor är ju upp till dig!
/Lasse

Annons