stjärtfenan borta, finns det ngt hopp?

#1 - 21 maj 2009 18:35
hallå,

jag köpte tre nya albiopansarmalar för 4 dagar sen. de är ganska unga än. Efter något dygn såg jag att den ena hade skadad stjärtfena och efter ytterligare ett dygn var fenan nästintill borta. Nu har jag behandlat den med bakteriedödande bad.

kan det vara annat än fenröta? jag har inga bitande fiskar i akvariet. är det lättbehandlat i så fall?
#2 - 22 maj 2009 09:39
Det låter onekligen som fenröta (http://www.jbl.de/onlinehospitaluk/perquestion/index.php?ParentID=|1|1a|1ab|1abc). Eftersom det är en yttre infektion är den inte så svårt att bota, och det finns god chans att fisken läker helt.
#3 - 23 maj 2009 10:21
hur gick det med fisken?
#4 - 23 maj 2009 15:43
lenis3 skrev:
hur gick det med fisken?

tack för era svar! jag badade den som sagt med furanol (?) en halvtimme i förrgår, jag tycker det ser ut som om fenan redan återhämtat sig lite. Men fisken är lite skyggare än de andra, det kan man ju förstå.

Jag vet inte om man ska upprepa behandlingen däremot? Eller ska det räcka med en omgång? Vill absolut inte behandla hela akvariet.
#5 - 23 maj 2009 19:19
jag personligen hade upprepat behandlingen en gång om dagen tills du med säkerhet ser att det går tillbaka, håll bara nogrann koll på fisken så det inte blir för starkt för den :). för det är ju endå ett antibiotika och om man inte vet säkert att bakterierna går tillbaka så kan dom faktiskt om man har otur bli resistenta. så fungerar det även med antibiotika för människor :)

Annons