Stiphodon atropurpureus

#1 - 30 oktober 2009 17:14
hej

har ett par Stiphodon atropurpureus och jag undrar hur man kan göra så att de trivs perfekt och om jag kan ha fler gobier i samma kar som dem ???

mvh bettaman
#2 - 30 oktober 2009 19:29
Gobier brukar få det roligaste beteendet om de är lite fler. 5 st skadar inte samt att det finns ett par upphöjda ytor/stenar/storablad/vågräta rötter som de kan vakta och jaga varandra runt. Hur stor balja har du?

Just denna vet jag inget om men jag googlade lite på dem och de ser störtsköna ut på bild. Har du bild på dina? Hur stora blir dessa (6-8 cm verkar det som eller)?
#3 - 30 oktober 2009 20:37
Stiphodon är rätt ovanliga gobies i det att de inte är aggressiva mot varandra utan brukar dra runt i stim. Dvs gärna många tillsammans.

Det är antagligen inte atropurpureus du har. Det säljs en hel räcka arter av Stiphodon och närstående släkten, men att identifiera dem till art är nästan omöjligt. Jag har försökt.

De är algätare, ganska duktiga, fast äter också annat. Helt fredliga. Gillar strömmande vatten, i naturen lever de i forsar och tillochmed i vattenfall. Japp, mitt *i* vattenfall.

Aldrig odlade i fångenskap, dels för att det är svårt att hitta rätt art av hona till rätt art av hane (de ser helt olika ut), dels för att de får yngel som tydligen behöver växa upp i saltvatten.
#4 - 31 oktober 2009 08:30
jo för att när jag fick dem så var de svart randiga och nu så är de bruna. det är som om dem byter färg hela tiden. den fisken som jag tror är hannen har börjat bli rödflammig vid gälarna. jäkligt konstigt

Annons