Stinkande vatten

#1 - 21 juli 2005 19:54
Hej. Vattnet i mitt akvarium luktar ruttna ägg. Jag märkte det när jag bytte vattnrt idag. Vad kan det bero på? För en nån vecka sen hadde jag en epidemi i akvariet då fiskarna fick bukvattensot. Därför medicinerade jag akvariet med sera bactopur. Jag bytte vatten en gång sedan dess. Nu luktar filtermassan inte jord längre utan ruttna ägg...
#2 - 21 juli 2005 20:17
Det kan ju finnas lite olika anledningar. Hra filtret gått hela tiden? Om det stanna för länge så börjar skiten ruttna när det inte finns något syre längre. Gäller även bottensediment om syresättningen blir för dålig.
#3 - 21 juli 2005 21:41
överlever bakterierna i filtret när du medicinerar ?
#4 - 22 juli 2005 08:55
En liten lektion om bakterieavdödning: Ingen metod tar helt död på bakterier (möjligtvis en atombomssprängning). Det som händer är att man med hjälp med medicin får ner bakterienivån på en för organismen hanterbar och ofarlig nivå. Det finns alltså kvar bakterier som snabbt kan börja växa igen i filtret eftersom filter inte har ett immunförsvar till skillnad från de flesta organismer.
#5 - 22 juli 2005 08:56
Ja, jag vet att det var nördvarning på föregående inlägg :)
#6 - 22 juli 2005 12:25
bakterierna dör av medicinen har jag för mig. Fast ska man inte ta ut filtermattan när man medicinerar?

Du kanske bör tillsätta nitrivec om nitriten är hög.

mvh
Lena Maria
#7 - 22 juli 2005 22:14
[QUOTE=Amazonaz]Hej. Vattnet i mitt akvarium luktar ruttna ägg. Jag märkte det när jag bytte vattnrt idag. Vad kan det bero på? För en nån vecka sen hadde jag en epidemi i akvariet då fiskarna fick bukvattensot. Därför medicinerade jag akvariet med sera bactopur. Jag bytte vatten en gång sedan dess. Nu luktar filtermassan inte jord längre utan ruttna ägg...[/QUOTE]

-Det brukar vara angivet på preparatet att man skall ta bort/stänga av
typ. ytterfilter/bottenfilter vid användning av anticeptiska medel.-
Att man ökar ytflödet /genomluftningen är nödvändigt , då majoriteten -även-
av nitrifikationsbakterierna stryker med i behandlingen. Du har fått en akut syrebrist i ditt filter och då brukar i stället för kolföreningar ,svavel föreningar bildas, och dessa brukar stinka och föra död med sig! Alltså : använder man mediciner , som är anticeptiska måsta man genomlufta ordentligt. Har man
tex. ett ytterfilter bör man stänga av detta och rtengöra detta.
-Geezer-
#8 - 22 juli 2005 23:54
Hej. Tack för svaren. Vattnet luktar inte så himla dåligt idag. Det luktar inga ruttna ägg längre. Men filtermassan luktar inte heller nitrifikationsbakterier fast de återhämtar sig nog snabbt.

Annons