Stimmiga fiskar Som Gör Sig Bra Bland Växter?4

#1 - 7 augusti 2003 13:43
1. Finns det någon stim fisk som skulle passa efter mina önskemål:

* "Stimmar" Bra

* Passar med Blå Gurami, Kampfisk

* Passar gärna med Mosaik och fler gurami sorter

* Ska inte vara för stor och gärna ha en lång smal kroppsform
#2 - 7 augusti 2003 13:44
Kardinaltetror.
#3 - 7 augusti 2003 13:47
Jag har nio vinkeltetra och dom stimmar jättefint tillsammans nästan hela tiden. Har även fem blå Gurami.
Lite mer originell än neontetra och kardinaltetra.
Kolla in bild här på Zoopet.
#4 - 7 augusti 2003 13:47
jag tänker på sebrafiskar men jag vet inte om dom passar på punkt 2 & 3 men det kanske nån annan vet. de ska vara lite för livliga för guramis har jag hört.... nån som haft dom tillsammans?
#5 - 7 augusti 2003 13:52
Finns det någon som har två olika artes stimmfiskar ihop(t.ex kardinaltetra och vinkeltetra)är det någon idé med att ha det?
#6 - 7 augusti 2003 13:54
Nu läste jag lite om vinkel teteran också, lugn stimmfisk.
Det låter mycket bra till mina guramisar!
Tack för alöla svar!=)
#7 - 7 augusti 2003 13:59
Vinkeltetran funkar nog bra. Det finns många andra tetror du kan ha, Blodfenstetra, Sorgmantel, Glödbands, Kilfläcks. Snyggast av alla är kanske Citrontetran.
#8 - 7 augusti 2003 14:02
eller varför inte ta en annan asiatisk fisk närdu endå bara har asiatiska arter nu?

tex. http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=900
#9 - 7 augusti 2003 14:06
Tack för tipsen=)
Hade faktiskt tänkt ha en Asiatisk biotop, men så blir inte fllet (man måste väll ha en massa löv på botten då..... och så verkade det rätt svårt så jag håller mig till de lättare arterna=))
#10 - 7 augusti 2003 14:44
Kardinalfisk! De stämmer in på dina krav och kommer från Asien. De har mycket starkare färger än den på bilden på Fiskbeskrivningarna här på Zoopet.

Har 8 stycken i mitt 92-liters kar, de är väldigt nyfikna av sig och jag får plocka upp fiskar i hinken vid var och varannat vattenbyte. De ska prompt kolla hur det ser ut i slangen jag tömmer ur vatten med ;o). Får sätta filtersvamp på slangen snart...

Jag har 25 grader varmt i karet och det är vad som rekommenderas till kardinalerna på flera utländska akvariesiter.

"Kardinalfisken är en mycket fredlig och anspråkslös stimfisk som trivs i ett tättplanterat akvarium med växter, men den vill även ha en fri simyta. Bottenmaterialet bör vara fin sand. Den passar i alla sällskapsakvarier där inte vattnet är för varmt"
#11 - 7 augusti 2003 14:50
Ok. Tack.

1. Någon som har två arter av stimfiskar i samma kar?
Är det lyckat?

2. Passar det ha "sand" till Kampfisk och Blå Gurami (och en mängd andra gurami sorter också)
#12 - 7 augusti 2003 14:54
Stimmar inte tetror bara när dom e rädda???
#13 - 7 augusti 2003 15:04
Har också Hört det, men se dessa bilder(det är bara kardinaltetror i karet så jag kan inte förstå hur de är rädda då?):

http://www.zoopet.com/akvarium/snygga_akvarium_visa.asp?NR=179

http://www.zoopet.com/akvarium/snygga_akvarium_visa.asp?NR=177
#14 - 7 augusti 2003 15:11
Hmm med ca 1000 tetror på 840 liter så vet jag inte om dom stimmar eller bara simmar omkring lite som dom vill[:-42]

M.W
#15 - 7 augusti 2003 16:25
Jag har 5st Rödmunstetra som är oskiljaktiga! Stimmar mycket bättre än mina Neoner!
#16 - 7 augusti 2003 20:41
1. Någon som har två arter av stimfiskar i samma kar?
Är det lyckat?
#17 - 7 augusti 2003 20:51
Jag har länge haft 3 stim i ett 200 l kar : Kilfläcksrasbora, Kardinaltetra och Kejsartetra.

Funkar bra men nu har jag bara Kejsartetra 20 st.

Personligen tycker jag numera att det är bättre att ha större stim av en art än flera stimmande arter, ser snyggare ut, inte så plottrigt.

Mvh Jari
#18 - 7 augusti 2003 20:59
Har 25 Neontetra 7 Sorgmanteltetra 10 Leopardtetra och 5 Sorgmanteltetra! Sorgmanteltetran är perfekt, men kan ibland gå lite i spridda skurar! Leopardtetran ligger i toppskiktet och stör inte dom andra! Neonerna håller ihop mest för att mina regnbågsfiskar kan vara lite kinkiga!
#19 - 7 augusti 2003 20:59
Jag har två olika stimmfiskar(kardinal och Blodtetror)och det funkar väll hyffsat dom håller sig var för sig på olika ställen i akvariet.
#20 - 7 augusti 2003 22:16
Det blir nog ett stort stim då......

1. Vad finns det för stimfiskar som gärna håler sig i mellersta siktet och nedåt (inte malar! men de ska inte vara så högt)
#21 - 7 augusti 2003 22:29
Ursprungligen skickat av Inge Ting

1. Vad finns det för stimfiskar som gärna håller sig i mellersta siktet och nedåt (inte malar! men de ska inte vara så högt)

#22 - 7 augusti 2003 22:37
Någon rekommenderade glödljustetra/glödljusrasbora.. Då lägger jag väl in mitt och säger Drottningrasbora. Asiatisk, lugn och fin. Dom gillar strömt vatten.
#23 - 8 augusti 2003 06:37
Våra vinkeltetra håller sig bara till mittersta delen av akvariet och mest i främre delen. Ibland får dom lekfnatt och stimmar bak i akvariet och simmar fort och smidigt mellan växterna.
Köpte fyra Otocinclus Vittatus igår och dom stimmar tillsammans med vinkeltetrorna ibland. Förmodligen tillfällig förvirring, men det ser kul ut. Dom är ganska lika i färgerna (fast tetrorna är snyggare, speciellt i starkt ljus.)

Tetrorna stimmar inte alltid, men oftast. Ibland infinner sig någon form av siesta och då är hela akvariet lugnt, men jag ser sällan en ensam vinkeltetra som är på tur. Dom håller ihop.

Möjlig nackdel med vinkeltetra är att dom blir ganska stora, men allt är ju relativt.

Jag har fin ljus sand i akvariet och det fungerar hur bra som helst med Guramis. Har blå och guld (som ju kan få ihop det med varandra).
#24 - 8 augusti 2003 07:32
fem bandsbarb kanske. också asiatisk. måste man ha löv på botten i en asiatisk biotop? det finns löv på botten i sydamerika också! jag skulle tro att det blir bättre med bara ett, lite större stimm. det blir stilrenare....
#25 - 8 augusti 2003 07:38
lykttetran är inte häller helt dum. går allt som oftast i stim i alla fall. och dom ÄR inte så fula som alla tror
#26 - 8 augusti 2003 07:54
Kilfläcksrasbora??

/Sippe [:-53]
#27 - 8 augusti 2003 08:16
Tack för tipsen=)

Hade faktiskt tänkt ha en Asiatisk biotop, men så blir inte fllet (man måste väll ha en massa löv på botten då..... och så verkade det rätt svårt så jag håller mig till de lättare arterna=))

Nejdå ingen kan komma å säga att det ligger löv på botten i alla vattendrag i asien. Det hör snarare mer hemma i en amazonas biotop. (självfallet finns det lövtäckta bottnar i asien också men det är knappast en "typisk" asien biotop)
#28 - 8 augusti 2003 09:53
Men kan ni inte skriva vilken "nivå" fiskarna som ni föreslår håller sig i (typ. mal= botten)
#29 - 8 augusti 2003 14:49
Snälla hjälp!
#30 - 8 augusti 2003 21:54
Ursprungligen skickat av Inge Ting

1. Vad finns det för stimfiskar som gärna håler sig i mellersta siktet och nedåt (inte malar! men de ska inte vara så högt)

Dvärgbotior håller sig i de nedre delarna av karet, de stimmar bra också. Dessutom kommer de från Asien.Har man för få av dem, så ser man dem inte alls... Nu har jag 6 stycken och då är de hur morska som helst, när jag bara hade 4 trodde jag nästan att de dött, man kunde skrämma upp någon enstaka vid vattenbytena...
#31 - 8 augusti 2003 21:59
Jag menar mer en tetra som håller sig i mellansiktet och ner.
Dvärgbotian är ju mer en mal och har mun´nen riktad nedåt.
#32 - 8 augusti 2003 22:08
Ursprungligen skickat av Framerate

Jag har fin ljus sand i akvariet och det fungerar hur bra som helst med Guramis. Har blå och guld (som ju kan få ihop det med varandra).

F'låt Inge Ting att jag som hastigast byter ämne här, men jag har en fråga till Framerate: kan blågurami och guldgurami "få ihop det med varandra"? Menar du att blå och guld leker? Hur ser avkomman ut då, vilken variant är genetiskt dominant? Lite nyfiken bara...

Annons