Stimmar olika tetror?

#1 - 5 augusti 2006 21:47
Jag har sedan 2 veckor tillbaka ett kar på 220 liter med 12 kardinaltetror, 6 corydoras och 2 ancistrus i. Jag har tänkt utöka antalet invånare med tiden. Jag undrar om det finns någon tetra som stimmar med mina kardinaltetror. Har tänkt prova med glödbandstetra för den verkar fin. Om jag skulle skaffa några av dessa bildar de då ett eget stim eller kommer de förenas med kardinalerna?
#2 - 6 augusti 2006 08:39
Stimmande fiskar stimmar just för att de vill skydda sig från hot utifrån. Fiskar av andra arter kan normalt räknas som hot utifrån och är det sista de vill ha in i sitt stim. Så svaret är nej, olika fiskarter stimmar normalt sett inte med varandra.
MVH
Magnus
#3 - 6 augusti 2006 18:58
Inte för att jag kanske vet så mycket om så mycket i akvarievärlden, men jag snappar upp och försöker suga in en massa info, men just blandstim tror jag kan fungera om fiskarna är någorlunda lika i form och färg. Vi har t ex några glödbandstetror som stimmar jättefint med neontetror i ungefär samma storlek.
#4 - 6 augusti 2006 22:41
Det är ofta så bifångster kommer med, om man tittar i en butik som säljer vildfångade kardinaltetror finns det ofta en eller några tetror av annan art med som inte är prismärkt, det rör sig då ofta om fiskar som fångats för att de gått i samma stim som kardinaltetrorna i naturen. Bifångstarterna skiljer sig ofta ganska mycket från kardinaltetrorna i färg, mindre i form, och storliken brukar vara ungefär densamma. Däremot kan det vara svårare att få dem att gå i ett ordentligt stim i den trygga akvariemiljön, när dom inte längre går under konstant dödshot som dom gör i naturen.

Annons