Stimmar dom?

#1 - 12 februari 2006 15:24
om man blandar kardinaltetror med glödbanstetror, skulle dom börja stimma med varandra då?
#2 - 12 februari 2006 15:37
jag tror inte att man får lägga in ,köpesannons i sin profil.
när kjell ser det så........
mvh janne
#3 - 12 februari 2006 16:49
okej, ber om ursäkt. visste inte om det

men åter till frågan, är det någon som vet om dom gör det eller inte?
#4 - 12 februari 2006 20:04
[QUOTE=SpaderEss]okej, ber om ursäkt. visste inte om det

men åter till frågan, är det någon som vet om dom gör det eller inte?[/QUOTE]

Jag vet inte det. Men en kompis har både kardinaltetror och rödmunstetror och jag tycker faktiskt de stimmar lite med varandra. Men å andra sidan så brukar dessa två arter dela miljö i naturen.
#5 - 12 februari 2006 22:31
okej
för man tycker ju att borde funka igentligen, det som skilljer dom mest från varandra är ju färgen, formen och storleken är ju på ett ungefär densamma.
#6 - 13 februari 2006 11:10
[QUOTE=SpaderEss]okej
för man tycker ju att borde funka igentligen, det som skilljer dom mest från varandra är ju färgen, formen och storleken är ju på ett ungefär densamma.[/QUOTE]

Fast det är inte så säkert ändå. Teckningarna och de starka färgerna är till för att de ska kunna känna igen andra av samma art i de mörka vattnen, samt ha lättare att stimma ihop. Kardinal-och neontetror kan stimma ihop, men de är ju också väldig lika.
#7 - 13 februari 2006 22:18
okej
men är det värt och prova tror du?
#8 - 14 februari 2006 00:14
[quote=SpaderEss]okej
men är det värt och prova tror du?[/quote]

varför vill du testa? är det inte finare o ha ett större stim av en sort istället?? kan bli väldigt plottrigt tror ja o ha två stim med tetror
#9 - 14 februari 2006 00:24
[QUOTE=andreassofus]varför vill du testa? är det inte finare o ha ett större stim av en sort istället?? kan bli väldigt plottrigt tror ja o ha två stim med tetror[/QUOTE]

Jag förstår iofs varför h*n vill testa. Båda arterna är jättefina :p

Jag funderar själv på att skaffa ett litet gäng rödmunnstetror som ska dela miljö med mina kardinaler precis som de gör i naturen. Har en kompis som har båda arterna i sitt akvarium och jag tycker faktiskt att hennes kardinaler stimmar bättre än mina :)
#10 - 14 februari 2006 00:31
jo de e sant, finns väldigt många fina fiskar. han kan ju testa med 5st av varje tetra som finns kanske så får han lite av allt :)
nej men ja tror inte dom kommer o bilda ett stort stim om dom nu kommer o stimma överhuvud taget.
då är de ju bättre med rödmunsteror för dom e ju kända som bra "stimmare" o finare enligt min mening
#11 - 14 februari 2006 21:14
men det är klart att det är snyggare med ett enda stort stim men om man fick dom att stimma tillsammans tror jag att det bli en snygg färgkombination.

men man får väl köpa några och testa...
#12 - 14 februari 2006 21:35
[QUOTE=SpaderEss]men det är klart att det är snyggare med ett enda stort stim men om man fick dom att stimma tillsammans tror jag att det bli en snygg färgkombination.

men man får väl köpa några och testa...[/QUOTE]

Hehe, antingen får du ett stim eller så blir det två olika :D
#13 - 14 februari 2006 22:25
exakt:p
#14 - 24 februari 2006 12:21
I naturen lever många olika sorters tetror nära tillsammans. Om det är ett stim beror lite på hur man definierar stim.

För att bilda riktiga stim (alla simmar tätt tillsammans hela tiden - ett scialt beteende för att skydda sig mot fiender) krävs nästan alltid att det finns en rovfisk i närheten. Men stoppar man ner en Hoplias eller Crenicichla i tetraakvariet tar alla tetrorna snabbt slut - om inte akvariet är på många kubikmeter.

I akvarium är nog det bästa att testa vad man själv tycker ser bäst ut. Det har ändå inte så mycket med naturens stimbeteenden att göra.

Rödmunstetror verkar hålla ihop bättre i stim än många andra tetror i akvarium. Kraftig cirkulation kan få vissa arter att hålla ihop i stim bättre - men det har nog mer med fysiska lagar än socialt beteende att göra...
#15 - 24 februari 2006 12:53
[QUOTE=Erik Åhlander]Kraftig cirkulation kan få vissa arter att hålla ihop i stim bättre - men det har nog mer med fysiska lagar än socialt beteende att göra...[/QUOTE]

Fast många tetraarter vill inte ha kraftig cirkulation. Eller har jag fel?
#16 - 24 februari 2006 23:25
[quote=batski]Fast många tetraarter vill inte ha kraftig cirkulation. Eller har jag fel?[/quote]

Det finns drygt 800 arter äkta tetror. Dom lever - beroende på art - i allt från stillastående vatten till kraftig fors. De flesta av de arter som vi har i akvarium kommer från mindre regnskogsbäckar. Ett normalt motorfilter doserat för akvariet ifråga lär knappast störa dem. Det går ju lätt att se om dom håller sig i de strida partierna av akvariet eller i "selen".

Den strömhastighet som en fors naturen har kan vi knappast återskapa i ett standardakvarium med standardpumpar. I ett kraftigt forsande vatten kan du nätt och jämt hålla en käpp rak i vattnet om du håller i med bägge händerna. Många tetror kan utan större svårighet vandra uppströms i sådana vatten.

Nästan alla iaktagelser i naturen av våra akvariefiskar är gjorda under torrtid. Vad som händer under regntid när det kommer obegripliga mängder vatten vet vi väldigt lite om. Men det verkar som om fiskarna stannar kvar eller vandrar uppströms. Om dom skulle sköljas hjälplöst med vattnet nedströms skulle dom snabbt bli saltvattensfiskar...

Annons