Stimfisk till malawi?

#1 - 4 september 2006 09:40
Hej!

Jag tänkte skaffa nån mindre stimfisk att ha tillsammans med mina saulosi och golden.
Har haft kilfläcksrasboror innan vilket funkat bra.

Nån som har nåt tips på andra stimfiskar som funkar ihop med de 2 malawi-arterna jag har?
HazelCR
#2 - 4 september 2006 10:02
Det är väl ingen hit att försöka mixa fisk som du är inne på.
Men välj någon som klarar lite högre pH, kanske Puntius semifasciolatus, eftersom den blir hyfsat stor.
Det där med mindre stimfisk, kan nog sluta väldigt illa.
Om du kan tänka dig större stimfiskar, så finns det malar, t.ex Synodontis petricola.
#3 - 4 september 2006 10:06
Alestes/Brycinus eller Micralestes vore perfekta, förutsatt att akvariet inte är för litet. Det är hårdföra afrikanska tetror; Brycinus longipinnis är den som är klart vanligast av dem. Det _släktet_ av tetror är tillochmed biotopriktigt (fast det är fel arter).

Överger man biotopriktigheten är väl egentligen enda kraven att det skall vara en aktiv stimfisk som tål en del stryk (typ saxfisk, danios, större rasboror, mängder av tetror...) och det blir mest en fråga om vad du gillar.
#4 - 4 september 2006 10:22
Azur skrev:
Alestes/Brycinus eller Micralestes vore perfekta, förutsatt att akvariet inte är för litet. Det är hårdföra afrikanska tetror; Brycinus longipinnis är den som är klart vanligast av dem. Det _släktet_ av tetror är tillochmed biotopriktigt (fast det är fel arter).

Överger man biotopriktigheten är väl egentligen enda kraven att det skall vara en aktiv stimfisk som tål en del stryk (typ saxfisk, danios, större rasboror, mängder av tetror...) och det blir mest en fråga om vad du gillar.

Kanon Azur!
Perfekt svar. Då vet jag vad jag ska kika på.

Bockar och bugar för så snabbt svar.
HazelCR
#5 - 4 september 2006 10:29
Kom ihåg och skriva och tala om hur det går med fiskmixen.

.........nyfiken HazelCR.....
#6 - 4 september 2006 10:34
Japp, det ska jag se till att göra.

Annons