stimfisk i KRAFTIG cirkulation???

#1 - 13 december 2005 18:52
hejsan!

tänkte bara fråga "massorna" om tips på stimfiskar som gillar lite kraftigare cirkulation, helst lite mindre fiskar - max runt 10 cm eller något i den stilen. hjälp mig hitta något kul till vårat kommande 375l akvarium. inga växtätare, inga fiskätare, resten spelar inte så stor roll tror jag =)

jag är lite insnöad på malar (sugmunsmalar) och måste fylla ut toppskiktet med någonting, även mellandelen. tanken är att det kommer vara mycket mer strömt runt botten än vid ytan så kanske inte behöver vara så flodorienterade fiskar. hade själv tankarna på fjärilsfiskar eller bilbukar, fjärilsfiskarna fyller ju ut lite plats upptill och bilbukarna skulle vara kul om man fick dom att hoppa =)

kom med tips, snälla <-- magiskt ord!

// SeanChai
#2 - 13 december 2005 19:10
bilbukar flyger runt som lappar i stark cirkulation har jag hört :o
#3 - 13 december 2005 19:27
Melanotaenia praecox Neonregnbåge http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=256
I vilt tillstånd hittar man dem i strömmar, och de vill gärna ha lätt strömmande vatten i akvariet.
#4 - 13 december 2005 19:42
"bilbukar flyger runt som lappar i stark cirkulation har jag hört"

he he he, låter komiskt men får väl tänka om lite angående dom i såna fall, vill ju att dom ska trivas.

neonregnbågen såg lovande ut. lagom storlek också så man skulle kunna trycka i ett par stycken såna. läste att en del barber gillar lite starkare strömmar också, jag gillar skarpt "dom gröna på affären" he he he, vet inte vilken typ och orkar inte kolla det nu =)

ska förbi och kolla lite malar som kan passa, vill ju ha flera som inte blir så stora. hej svejs på ett tag =)

ps. mer tips!!! =)

// SeanChai
#5 - 13 december 2005 20:24
Alla regnbågsfiskar och alla danios. De flesta lite långsträckta rasboror (t.ex. saxfisk). Vissa barber (t.ex. redline torpedo barb). Kort sagt, är fisken snabb och ser fisken långsmal och torpedformad ut samt gärna silverfärgad, då är det en fisk som tål ström.
#6 - 13 december 2005 21:24
...silverfärgad...=( finns inget tråkigare än färglösa fiskar, iaf inte enligt mig =)

men tackar för tipsen, ska kolla igenom dom fiskarterna så jag iaf vet vad jag talar om =)

// SeanChai

Annons