Stimfisk

#1 - 1 juli 2007 20:28
Tänkte skaffa ett stim till mitt akvarium, jag skulle behöva lite tips;)

Mina tankar har gått till kardinaltetror förstås men en del säger att mina scalarer skulle äta upp de:(

Har också funderat på kilfläcksrasbora

Har ni några förslag och erfarenheter jag vill ha ett stim med lite fart i:)

/lmo
#2 - 1 juli 2007 20:33
Hur stora är dina scalarer? Scalarerna tar inte tetror som är höga, tex sorgmanteltetror, citrontetror, colombiatetror.. Mina personliga favoriter är rödmunstetra. Den sägs vara en av de bästa stimmarna och så blir den lite större, så om du får tag i äldre exemplar kan det gå.
#3 - 1 juli 2007 20:33
Columbiatetra är supersnygga, snälla och stimmar ganska bra och så är de lite större så att inte scalarer tar dem.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 1 juli 2007 20:35
Satt faktiskt igår och ögnade igenom en artikel i en tysk akvarietidskrift som handlade om stimfiskar i sötvattensakvarium.
Kontentan var att det egentligen inte fanns några "riktiga" sötvattenstimfiskar - för om förhållandena i akvarierna var optimala så stimmade dom helt enkelt inte längre.
#5 - 1 juli 2007 20:45
intressant

Mina scalarer är inte riktigt fullvuxna än men de har lagt rom redan.

/lmo
#6 - 1 juli 2007 21:40
Tetror som rosentetror, svarta fantomtetror, briljanttetror, kejsartetror, och dolkstygnstetror är några personliga favoriter, som är för stora och höga för att scalarer ska kunna äta dem. I början kan de nog dock hugga efter dem när akvariet släcks, då de ser nå´t som glittrar. Jag har för mig att jag har haft discus som har fått fjällen att ryka på bilbukar när akvariet har släckts.

Angående dolkstygnstetrorna, har haft dem en gång, och har för mig att de var lite nafsiga.

Annons