Stillastående och kliar sig...

#1 - 27 november 2008 19:08
Hej!

Två av mina fyra praktbotior står stilla under pumpen och gör ingenting. Ibland kliar den ena sig mot botten. Sedan håller ena pansarmalen också på att klia sig mot botten, dock är den individen på språng hela tiden. Det var då de två praktbotiorna börja ställa sig i skuggan jag började funta på vad det kan möjligtvis vara.

Akvariumet ligger på 222L.

Akvariumet startades den 9/11-08 dvs för ca 2 veckor sedan. Har sedan den 12/11-08 gödit med Pmdd och EC. Har nu också fått en ökning av kiselalger sedan ungefär 3-4 dagar sedan. Även lite lätt med grönalger har börjat visa sig. Pumpen vet jag ej modell på, men är en Eheim innerfilter. Jag hade också i JBL Denitrol(bakteriekultur) sedan första dagen jag hade det fyllt med vatten inför start. Belysningen är 2x30W. Har inte råd med någon bättre belysning på ett tag framöver.

Fiskarna som är i just nu är:
1st Scalar
4st Silverhajar
1st Regnbågshaj
5st Prickiga pansarmalar
4st Praktbotior
3st Mosaikguramis

Totalt 18st fiskar i olika storlekar.

All hjälp vore bra :)

Mvh
Stoffe.B:)
#2 - 27 november 2008 19:20
Du har chockstartat karet... stor risk att fisk snart kommer börja trilla av pinn! Läs under artiklar på startsidan om akvariestart, akvarievatten mm.
Bilagor:
#3 - 27 november 2008 19:57
åheim skrev:
Du har chockstartat karet... stor risk att fisk snart kommer börja trilla av pinn! Läs under artiklar på startsidan om akvariestart, akvarievatten mm.

Jahaja, där ser man. Enligt Kramfors så ska ju stickorna faktist fungera. Den mäter 0 nitrit, Ph 6.8 och Kh runt 4. För jag trodde det skulle räcka med 25% gammalt kranvatten, en filtermatta(av totalt två mattor) från ett inkört Fluval 4+ och Denitrol.

Kanske ska flytta fisk till ett inkört akvarium ? Isådana fall, hur länge ?
#4 - 27 november 2008 20:00
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Har du ett inkört akvarium och misstänker nitrit, så kan du krama ur lite inkört filtermaterial i "nitrit-karet"[/COLOR][/FONT]
#5 - 27 november 2008 20:03
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Har du ett inkört akvarium och misstänker nitrit, så kan du krama ur lite inkört filtermaterial i "nitrit-karet"[/COLOR][/FONT]

Jag misstänker inte nitrit, då testen visat 0 nitrit. Det första jag gjorde innan några fiskar åkte i var att krama ur en filtermatta(av totalt två mattor) från ett inkört Fluval 4+, i med JBL Denitrol och stå ca 2 dagar. Sedan i med totalt 12 fiskar.... Dumt, jag vet. Men det blev bara så:(
#6 - 27 november 2008 20:04
stoffe: vad hade du för nitratvärde?
#7 - 27 november 2008 20:06
åheim skrev:
stoffe: vad hade du för nitratvärde?

Stickan säger 0.
#8 - 27 november 2008 20:09
Stoffe.B skrev:
Jag misstänker inte nitrit, då testen visat 0 nitrit. Det första jag gjorde innan några fiskar åkte i var att krama ur en filtermatta(av totalt två mattor) från ett inkört Fluval 4+, i med JBL Denitrol och stå ca 2 dagar. Sedan i med totalt 12 fiskar.... Dumt, jag vet. Men det blev bara så:(

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag skulle änndå misstänka nitrit.[/COLOR][/FONT]
#9 - 27 november 2008 20:11
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag skulle änndå misstänka nitrit.[/COLOR][/FONT]

Mja, jo. Det mesta tyder på det. OM det nu inte har med en sak jag lagt i, en skalle som är avsedd för akvariebruk, men den har tappat färg, dock inga flagor jag kan se. Kanske ska ta ur den eller något...
#10 - 27 november 2008 20:17
Stoffe.B skrev:
Stickan säger 0.
Har du noll nitrat (förväxla ej med nitrit) så har du ingen nitrifikation överhuvudtaget...
#11 - 27 november 2008 20:43
åheim skrev:
Har du noll nitrat (förväxla ej med nitrit) så har du ingen nitrifikation överhuvudtaget...

Nitrat ligger på ca 50/250 NO_3 mg/l så jo, den har börjat.
#12 - 27 november 2008 21:05
Stoffe.B skrev:
Nitrat ligger på ca 50/250 NO_3 mg/l så jo, den har börjat.

kanske dags för ett vattenbyte då, nitraten är rätt så hög! kan ju göra fiskarna slöa.
#13 - 27 november 2008 21:09
smegga skrev:
kanske dags för ett vattenbyte då, nitraten är rätt så hög! kan ju göra fiskarna slöa.

Borde den inte vara rätt så hög då jag göder med Pmdd ?
#14 - 27 november 2008 21:12
Stoffe.B skrev:
Borde den inte vara rätt så hög då jag göder med Pmdd ?

Jo om du har i massa från nitrat flaskan, men då är det ju tillsatser och inte den naturliga nedbrytningen som gett dig nitrat, så det är mycket möjligt att du inte har nån bra nedbrytning av nitrit i akvariet.

Man kan ju inte få nitriten att försvinna snabbare genom att tillsätta nitrat.
#15 - 27 november 2008 21:20
smegga skrev:
Jo om du har i massa från nitrat flaskan, men då är det ju tillsatser och inte den naturliga nedbrytningen som gett dig nitrat, så det är mycket möjligt att du inte har nån bra nedbrytning av nitrit i akvariet.

Man kan ju inte få nitriten att försvinna snabbare genom att tillsätta nitrat.

Jaså jaså. Men göder jag inte växer det ju inte lika bra, därför man göder ju. Jag göder inte heller för att öka någon nitrat halt, utan jag göder 10 ml/100L 1 gång i veckan, så jag gör inget för att påskynda eller något sådant. Om inte då gödningen gör det. Kanske ska man sluta göda ?

Nej, det har jag heller inte påstått.

Filtermassan är rätt så liten. Kanske ska försöka få tag på ett ytterfilter ? Kanske har biltemas blästersand något med detta att göra ? 0,2-1,0mm har jag iaf.

EDIT; Har sökt lite nu! Verkar vara något "Pick-up" filter. Verkar konstigt om hon jag köpte det av(som jobbat på akvariumbutik förut) köpt ett för litet filter :O
#16 - 27 november 2008 21:24
Stoffe.B skrev:
Jaså jaså. Men göder jag inte växer det ju inte lika bra, därför man göder ju. Jag göder inte heller för att öka någon nitrat halt, utan jag göder 10 ml/100L 1 gång i veckan, så jag gör inget för att påskynda eller något sådant. Om inte då gödningen gör det. Kanske ska man sluta göda ?

Nej, det har jag heller inte påstått.

Filtermassan är rätt så liten. Kanske ska försöka få tag på ett ytterfilter ? Kanske har biltemas blästersand något med detta att göra ? 0,2-1,0mm har jag iaf.

jag själv använder ingen växtnäring som inehåller nitrat det får jag automatiskt när nitriten blir nitrat, Men samtidigt som du göder med PMDD så ökar du nitraten utan att kanske tänka på det, men nitraten jag får från fiskarna duger jätte bra till mina växter.

ne sa inte att du påstått det, ville bara klargöra det om det är andra som läser och kanske inte förstår vad vi skriver.
#17 - 27 november 2008 21:29
Tycker snarare det låter som parasiter. Costia eller Chilodonella, förslagsvis.
#18 - 27 november 2008 21:29
smegga skrev:
jag själv använder ingen växtnäring som inehåller nitrat det får jag automatiskt när nitriten blir nitrat, Men samtidigt som du göder med PMDD så ökar du nitraten utan att kanske tänka på det, men nitraten jag får från fiskarna duger jätte bra till mina växter.

ne sa inte att du påstått det, ville bara klargöra det om det är andra som läser och kanske inte förstår vad vi skriver.

Okok. Mjo, jag fattar att nitraten ökar. Verkar i sådana fall som att filtermassan är för liten för fisklasten ? För jag tycker att den ser mindre ut än på mitt Fluval 4+. Nitraten man får från fiskarna är givetvis olika från akvarium till akvarium. Kanske skall testa att sluta med PMDD och EC ?

Ok.
#19 - 27 november 2008 21:31
Azur skrev:
Tycker snarare det låter som parasiter. Costia eller Chilodonella, förslagsvis.

Jaså! För fler fiskar har nu visat upp symptomet att de står vid botten och bara är stilla, vill också stå där det är skugga från lyset.
#20 - 27 november 2008 21:32
Stoffe: jag tycker du kan hoppa över att tillsätta nitrat och istället se var nitratnivån hamnar på i naturlig väg! Nitrat behöver man oftast bara tillsätta i fisklösa växtkar eller med väldigt få fiskar!
#21 - 27 november 2008 21:32
Stoffe.B skrev:
Okok. Mjo, jag fattar att nitraten ökar. Verkar i sådana fall som att filtermassan är för liten för fisklasten ? För jag tycker att den ser mindre ut än på mitt Fluval 4+. Nitraten man får från fiskarna är givetvis olika från akvarium till akvarium. Kanske skall testa att sluta med PMDD och EC ?

Ok.

Skulle du ha för liten filtervolym skulle nitriten öka inte nitraten.

inte ska du sluta göda dina växter du ser ju själv hur växterna växer och ser ut, men alla akvarium är ju olika så det finns ju inget facit för hur man ska göra. men prova dig fram tills du tycker det funkar så kommer det lösa sig.

Sen är det ju aldrig fel som du tänker angående att skaffa större filter, ju större desto bättre, sen behöver man ju inte överdriva heller :p
#22 - 27 november 2008 21:37
åheim skrev:
Stoffe: jag tycker du kan hoppa över att tillsätta nitrat och istället se var nitratnivån hamnar på i naturlig väg! Nitrat behöver man oftast bara tillsätta i fisklösa växtkar eller med väldigt få fiskar!

Ok! Då gör jag så!:) EC ? Skall jag fortsätta med det eller ?
#23 - 27 november 2008 21:39
smegga skrev:
Skulle du ha för liten filtervolym skulle nitriten öka inte nitraten.

inte ska du sluta göda dina växter du ser ju själv hur växterna växer och ser ut, men alla akvarium är ju olika så det finns ju inget facit för hur man ska göra. men prova dig fram tills du tycker det funkar så kommer det lösa sig.

Sen är det ju aldrig fel som du tänker angående att skaffa större filter, ju större desto bättre, sen behöver man ju inte överdriva heller :p

Jojo, men tänkte om filtermassan var förliten bara:p

Jag gör som åheim säger, karet har ju trots allt inte vart igång så länge, kan man ju ha en "break" på typ 1 månad eller nå, så man kan se hur det går på den naturliga vägen.

Jag är inte dum jag inte:D

Annons