Men... kolla nu, 2 dl under 7-9 dagar, hur kan man misstolka det?
jag vänder på det, under 7-9 dagar doserar man 2 dl 6% h2o2.
Jag har en liten 2 dl flaska jag gjort ett litet hål i korken på, jag har stoppat i ett litet blysänke (till metrev) samt en liten sten, detta för att väteperoxiden ska sönderfalla sakta. Vilket i sin tur ökar trycket i flaskan, då trycker övertrycket ut väteperoxid i karet.
För att tömma flaskan tar det ungefär 7-9 dagar.
Jag tror att jag uttryckt mig så klart jag kan nu.
Har ALDRIG haft minsta svampfläck på en enda fisk i det karet, aldrig en enda sjukdom heller.
Jag har däremot slarvat med fyllning av flaskan och då fått alger i karet då det stod på ett ställe där solen kom åt ca 2 timmar på eftermiddagen.
Då slog jag i ca 0.75 dl 6% H2O2 på en gång och fick grönsoppa i karet, jag såg inte 7 cm in i karet.
Jag fick rengöra filtret dagen efter och ytterligare 1 dag senare var vattnet kristallklart, efter ytterligare 3 dagar hade jag bara 20% kvar av algerna.
Nu provar jag med lite annan fisk då karet är flyttat, och det är fisk jag inte haft flyt med tidigare, 1 yngelvårdande scalarepar finns också, men har inte gillat flytten från 600L till 110L.
De har lekt 2 gånger men inte blivit resultat ännu. Men det kommer nog, annars får de lämna plats för annat.