Sterilisera ytterfilter?

#1 - 27 mars 2007 18:06
Hej,

jag funderar på att köpa ett begagnat ytterfilter (Eheim 2224).
Undrar hur man förvissar sig om att inte få in någon smitta. Jag
tänkte koka alla lösa delar inkl. eventuell fitermassa i 5 min. Räcker
det? Pumphuvudet spolar jag igenom med skållhett vatten.

Har haft smittofritt i ett par decennier (peppar, peppar ...)
och vill inte få in något fanstyg.

Erik
#2 - 27 mars 2007 19:05
Vad för smitta skulle kunna vara så allvarlig, att det via ett beg ytterfilter slår ut hela beståndet?
#3 - 27 mars 2007 20:55
Ja det vore intressant att höra vad det kunde vara för smitta!

Dock skulle jag själv inte ens vilja riskera hälften av beståndet, faktiskt helst inte någon fisk alls pga ett filterbyte...

5min räcker nog, men enklast kanske det är att byta filtermatta... förresten se upp med plasten i pumpen, tål den att kokas utan att deformeras? Du vet nog det vid det här laget, iofs!

Tror man kan desinficera med Myxazin, läste nåt sånt!
#4 - 27 mars 2007 20:55
En vore illa nog

qenzo skrev:
Vad för smitta skulle kunna vara så allvarlig, att det via ett beg ytterfilter slår ut hela beståndet?

Vet inte om det var en retorisk fråga, men jag tycker det är illa nog om
en fisk blir sjuk. Jag kanske var otydlig i mitt startinlägg. Vad jag ville veta
var om eventuell smitta går bort genom kokning och hur länge man i
så fall bör koka. Tack.

Erik
#5 - 27 mars 2007 21:03
säkerhetsåtgärd

> Ja det vore intressant att höra vad det kunde vara för smitta!

Det är förhoppningsvis ingen smitta alls, jag vill bara täcka upp
alla eventualiteter.

> 5min räcker nog,
> men enklast kanske det är att byta filtermatta...

Var ändå lite inne på att byta eventuella makaroner+substrat mot
biobollar för bättre genomströmning och längre driftintervall.

> förresten se upp med plasten i pumpen, tål den att kokas utan att
> deformeras? Du vet nog det vid det här laget, iofs!

Nej, jag har inte köpt någon pump än. :)
Ja, jag får ta det lugnt med plastdelarna så de inte mjuknar.

> Tror man kan desinficera med Myxazin, läste nåt sånt!

Aha, tack för tipset.

Erik
#6 - 28 mars 2007 04:59
Flera av plastdelarna tål inte att kokas, en del gör.
Det bästa och i princip det lättaste är att rengöra det ordentligt och sedan låta det torka ordentligt, de flesta skadesaker dör utan fukt.
#7 - 28 mars 2007 09:14
Tänkte bara säga att det är skillnad från forum och forum när det gäller detta ämne verkar det som.
Vi har en aktiv tråd på svenska discusforumet angående sterilisera akvarium.
Där är de flesta inne på att sterilisera är viktigt men då är ju karet avsett för discus.
Det som kommit på tal är en rad olika tillvägagångssätt och att det inte hjälper med hett vatten att få bort parsitägg och andra små kryp som klarar det mesta.
PP har varit på tal och virkonlösning mm.
Sprit lär fungera bra också.

Mvh
#8 - 28 mars 2007 09:20
Tänkte bara säga att det är skillnad från forum och forum när det gäller detta ämne verkar det som.
Vi har en aktiv tråd på svenska discusforumet angående sterilisera akvarium.
Där är de flesta inne på att sterilisera är viktigt men då är ju karet avsett för discus.
Det som kommit på tal är en rad olika tillvägagångssätt och att det inte hjälper med hett vatten att få bort parsitägg och andra små kryp som klarar det mesta.
PP har varit på tal och virkonlösning mm.
Sprit lär fungera bra också.

Mvh
#9 - 28 mars 2007 11:37
Virkon är nog inte så dumt
#10 - 28 mars 2007 11:56
1) Se till att filtret får torka helt torrt. Det dödar i stort sett alla tänkbara sjukdomsalstrare. Detta räcker, men är du ändå osäker:
2) Fyll en 10 liters hink med 5 liter vatten och tillsätt 1-2 deciliter klorin. Låt filtret pumpa runt lösningen i minst någon timme.

Ditt filter är nu garanterat stendött.

Sen måste du förstås få bort klorinet, det kräver grundlig sköljning. Avsluta med att pumpa runt vatten som innehåller ett par kryddmått askorbinsyra.

Kokning rekommenderar jag inte - dels dödar det inte bättre (eller sämre) än torkning, dels är filter som regel gjorda av termoplast och tål inte värme.

Att pumpa runt T-sprit är en annan möjlighet, men desinficerar betydligt sämre än klorin.
#11 - 28 mars 2007 13:29
eriahl skrev:
Virkon är nog inte så dumt

VirkonS – inget nytt undermedel läs här http://www.vaaf.se/artiklar/virkons_ingetnytt.pdf
#12 - 28 mars 2007 14:51
Tackar för pdf:en!

Om man använder Biotopol, behöver man då vara så noggrann vid sköljning om man använt Klorin?
Håller precis på att skölja ur min karantänburk!

Förresten så rekommenderar Klorintillverkaren att man blandar 1del Klorin och 10delar vatten för desinficering av dricksvattentankar etc. Och det ska bara dra 10min!
#13 - 28 mars 2007 15:42
Har läst det där om Virkon tidigare. Men helt värdelöst är det nog inte. Finns bättre som klorin tex, använt klorin själv förut. Vilket som är lättast att skölja bort vet jag inte. Vet en djurpark som använder Virkon.
#14 - 28 mars 2007 16:16
VirkonS verkar vara stabiliserad peroxid - det är i så fall ett oxideringsmedel, men biter inte på bakteriesporer. Fördel dock att det är tämligen harmlöst för användare och miljö. Om det innehåller tensider ("tvål") finns anledning att vara försiktig, tensider är akut giftiga för fisk.

Formalin är rätt bra, men är obehagligt att hantera, och jag vet inte om det tar bakterie/svampsporer. Jag skulle mycket hellre hantera klorin (som dessutom är relativt lätt att få bort från plastytor).

Men på fullt allvar alltså - man kommer väldigt långt bara genom att låta utrustningen torka ordentligt.
#15 - 28 mars 2007 16:33
Jag tycker det är konstigt att inte Virkon skulle kunna fungera då jag vet att det används på neonatalavdelning för att t ex tvätta kuvöser med när barnen har haft infektioner eller mycket fukt. Vikron används just för att infektioner inte ska spridas till de andra barnen som använder kuvösen efter det infekterade barnet och dessa barn är ju extra känsliga så på något sätt måste det ju ta död på bakterierna.
#16 - 28 mars 2007 16:34
Har faktiskt aldrig hört talas om att man steriliserar ett kar eller dess inredning innan användning.
#17 - 28 mars 2007 18:03
Ju mer man vet om sjukdomar, ju mer man betalt, ju mer känslomässigt fäst man är vid fiskarna, ju större förhoppning man sätter på sitt projekt, desto försiktigare är man, antar jag!:)
#18 - 28 mars 2007 18:32
cillan: VirkonS dödar bakterier och virus utan att lämna några obehaliga rester efter sig, och skulle säkert fungera bra här också.

Personligen anser jag dock att sterilisering knappast behövs alls om utrustningen får torka ordentligt.
#19 - 28 mars 2007 20:06
Tack för alla nyttiga svar.

Summering:
Kokning:
Kan skada plastdelar och dödar ev. inte alla parasitägg m.m. Synd, hade
varit enkelt, snabbt, billigt och tillämpligt på filtermassan också. Om det
nu hade funkat...

Noggrann tvätt följt av torkning:
Noggrann tvätt låter lite jobbigt om man inte får/bör använda tensider och
torkning kräver tålamod - hur länge? Funkar inte med ev. filtermassa.

VirkonS:
Säkert effektiv, men enligt länkad artikel rekommenderas den inte,
odefinierat innehåll, kunde lämna rester som ev. var skadliga för fisken
eller reningsverket.

Klorin:
Inte mitt favoritämne p.g.a. giftighet, ev. kvarlämnade rester och
miljöpåverkan. Undrar om inte plasten åldras och blir spröd av klorinkontakt?

Alkohol:
Det funkar nog men jag har bara T-röd (rekommenderades ej) och renat
(för svagt) hemma, kanske bökigt att få tag i rätt kvalitet.

Kaliumpermanganat:
Var ett av de ämnen som nämndes i artikeln som effektivt och utan att
lämna rester. Eftersom jag har en burk hemma så låter det som en bra
(billig) lösning för mig. Funkar dock inte för filtermassan. Jag kunde säkert
spara pengar på att köpa ett filter med filtermassa, men om den nu ändå
inte går att koka steril kanske det är bättre att köpa ny filtermassa...

Tack för hjälpen!

Erik
#20 - 29 mars 2007 08:56
quarantino skrev:
Ju mer man vet om sjukdomar, ju mer man betalt, ju mer känslomässigt fäst man är vid fiskarna, ju större förhoppning man sätter på sitt projekt, desto försiktigare är man, antar jag!:)

Jo:) Men de flesta är väl ändå rädd om, och värderar sina kar med innevånare rätt högt.
Jag har bara inte hört talas om ngn sjukdom som kan ligga kvar i ett beg filter, iaf inte om filtret stått och torkat. Man rek ju tom att använda filter"grums" eller annat akvarievatten vid igångsättning.

Det här säger jag alltså inte för att motbevisa Prydnadsfisken på ngt sätt.:)
#21 - 30 mars 2007 16:07
qenzo skrev:
Jo:) Men de flesta är väl ändå rädd om, och värderar sina kar med innevånare rätt högt.

Jag har bara inte hört talas om ngn sjukdom som kan ligga kvar i ett beg filter, iaf inte om filtret stått och torkat. Man rek ju tom att använda filter"grums" eller annat akvarievatten vid igångsättning.

Det här säger jag alltså inte för att motbevisa Prydnadsfisken på ngt sätt.:)

Jag sätter tilltro till vad andra har sagt om torkning... Däremot har jag haft ett smärre helvete senaste månaden då jag startade med "grums", från ett gåendes kar. Låter som vi förstår varann nu i övrigt :), jag tolkade [:-98] dig som lite avig i början över att man var orolig, sorry!
#22 - 30 mars 2007 16:32
Väteperoxid...
Dödar allt i bakterieväg samt parasiter, under reaktionen bildas syrgas och vatten +lite värme.
Upprepas efter ca 4-8 dagar för att ta eventuella ägg av parasiter med hårda skal.
Väteperoxid kan köras i kar MED fisk utan fiskdöd vid rätt dosering, med fiskdöd vid fel dosering.
2 dl 6% väteperoxid i ett 120L under ca 7-9 dagar utan problem.
Detta motverkar alger, svamp, olika gifter, samt tillsätter syre i vattnet.
En absolut super produkt, som dödar allt i stora mängder, och dödar det du vill ha dödat i mindre mängder.
Allt handlar om dosering.
#23 - 30 mars 2007 21:15
2dl varje dag, eller en gång?

Hur går det med filterbakterierna?
#24 - 31 mars 2007 14:23
quarantino skrev:
2dl varje dag, eller en gång?

Hur går det med filterbakterierna?

2DL under 7-9 dagar, sakta doserat i karet, detta kör jag själv i ett 110L.
Filterbakterierna mår alldeles förträffligt med denna dosering.
#25 - 31 mars 2007 14:57
Strixxx skrev:
2DL under 7-9 dagar, sakta doserat i karet, detta kör jag själv i ett 110L.

Filterbakterierna mår alldeles förträffligt med denna dosering.

Det verkar som om du menar 2DL per dag under 7-9dgr, fast jag blev inte klokare denna gång då du använder samma formulering... :)

Verkar ju jättebra hursomhelst!
#26 - 31 mars 2007 16:29
Men... kolla nu, 2 dl under 7-9 dagar, hur kan man misstolka det?
jag vänder på det, under 7-9 dagar doserar man 2 dl 6% h2o2.

Jag har en liten 2 dl flaska jag gjort ett litet hål i korken på, jag har stoppat i ett litet blysänke (till metrev) samt en liten sten, detta för att väteperoxiden ska sönderfalla sakta. Vilket i sin tur ökar trycket i flaskan, då trycker övertrycket ut väteperoxid i karet.
För att tömma flaskan tar det ungefär 7-9 dagar.
Jag tror att jag uttryckt mig så klart jag kan nu.
Har ALDRIG haft minsta svampfläck på en enda fisk i det karet, aldrig en enda sjukdom heller.
Jag har däremot slarvat med fyllning av flaskan och då fått alger i karet då det stod på ett ställe där solen kom åt ca 2 timmar på eftermiddagen.
Då slog jag i ca 0.75 dl 6% H2O2 på en gång och fick grönsoppa i karet, jag såg inte 7 cm in i karet.
Jag fick rengöra filtret dagen efter och ytterligare 1 dag senare var vattnet kristallklart, efter ytterligare 3 dagar hade jag bara 20% kvar av algerna.
Nu provar jag med lite annan fisk då karet är flyttat, och det är fisk jag inte haft flyt med tidigare, 1 yngelvårdande scalarepar finns också, men har inte gillat flytten från 600L till 110L.
De har lekt 2 gånger men inte blivit resultat ännu. Men det kommer nog, annars får de lämna plats för annat.
#27 - 31 mars 2007 20:59
quarantino skrev:
Jag sätter tilltro till vad andra har sagt om torkning... Däremot har jag haft ett smärre helvete senaste månaden då jag startade med "grums", från ett gåendes kar. Låter som vi förstår varann nu i övrigt :), jag tolkade [:-98] dig som lite avig i början över att man var orolig, sorry!

Ah, Nej jag var inte avig:D
#28 - 31 mars 2007 21:37
Koka aldrig ett filter, det kan bli dyrt, jag vet :D
#29 - 1 april 2007 09:55
Jag får inte detta att gå ihop riktigt:

"Dödar allt i bakterieväg"
"Filterbakterierna mår alldeles förträffligt"

Hursomhelst tror jag mer på att drämma till med kraftigare åtgärder
utanför akvariet. Det måste bli effektivare än att behöva vara snäll
mot fiskarna samtidigt. Men om problem skulle uppstå i alla fall i
akvariet så har jag lagt väteperoxidkuren på minnet, kanske kan komma
till användning.

"Koka aldrig ett filter, det kan bli dyrt, jag vet"

Aha, var ju tur att jag hörde mig för här på forumet innan jag gjorde
slag i saken.

Erik
#30 - 4 april 2007 04:27
Växter behöver vatten för att överleva...
Ändå dör de flesta rumsväxter pga för mycket vatten...

Samma sak med h2o2, lagom är bäst.
2L 50% väteperoxid i ett 25L ytterfilter som är stängt... tja gratulerar till omtapetseringen! :D

Lycka till med ditt filter nu! Hoppas det reder sig.
#31 - 4 april 2007 06:51
Jag

tänkte koka alla lösa delar inkl. eventuell fitermassa i 5 min. Räcker

det?

bara lite ordbajs. sorry för det.
en sak blir inte steril av att den kokas. den blir bara höggradigt ren.
steril är den när ALLA bakterier är borta. en sak som kokas dödar bara bakterierna som inte tål 100gradig temperatur.

Annons