Sterazin eller Protozin?

#1 - 23 augusti 2004 11:55
Har lagt märke till att några av mina fiskar simmar mot rötter och liksom hoppar. Som om dom kliade sig. Jag kan inte se något på dem. Ska jag avvakta eller ska jag behandla? Protozin eller Sterazin? Hudparasiter kan man väl inte se?
#2 - 23 augusti 2004 12:32
Använd aldrig mediciner, de förstör mer än vad dom hjälper.
MVH
Magnus
#3 - 23 augusti 2004 12:42
Vad ska man göra då????????
#4 - 23 augusti 2004 12:52
Tja, jag har medicinerat förr och det har gått bra... Men om det nu är parasiter kommer väl fiskarna att dö om jag inte sätter in medicin. Jag vill bara veta om jag ska vänta eller jag ska rädda dem nu innan det kanske är försent...?
#5 - 23 augusti 2004 14:11
Hej Mollymamman !

Det var inte så länge sedan du hade problem med kliande fisk,(12/8)
och behandlade med Sterazin.Det kan ju vara så att problemet är detsamma-men att Sterazin kanske inte var rätt medicin.Behöver få veta lite mer;
Hur ofta gör du delvattenbyten ? Använder du några tillsatser i ditt vatten ? Har du mätt nitrit? om inte,fråga din zoohandlare om han kan hjälpa dig med det. pH ? Hur länge har akvariet varit igång med fiskar i ?
Medicineringar kan ibland ställa till stora problem med filterbakterierna, och då hamnar du bara i en ond cirkel.
MVH
#6 - 23 augusti 2004 14:35
Hej

Sterazin är mot parasiter man inte ser (läs ex gäl).Protozin är för parasiter man ser ex vitapricken och samets sjuka.Det där med att dom förstör filterbakterierna stämmer inte.Iaf inte på waterlife´s produkter.Har kört både med Sterazin och protozin utan nitrit problem.I ditt fall så skulle jag prova med sterazin...Det där med att dom förstör mer än dom hjälper håller jag inte med om.Fiskarna kan ju tex dö av vitapricken och det går ganska fort på kuppen.
Fredrik
#7 - 23 augusti 2004 14:44
Vitapricken är den enda sjukdom som är värt att medicinera. Detta för att den är lätt att diagnosticera och för att det finns en säker metod.

Vad får dig att tro att det finns en medicin som tar alla yttre men inga inre parasiter? Vad får dig att tro att det finns en medicin som tar alla inre men inga yttre parasiter?

Om du gör rätt från början så blir dina fiskar inte sjuka. Att medicinera tar bara bort sjukdommen tillfälligt, om du inte ändrat i fiskarnas levnadsförutsättningar kommer sjukdommen troligtvis tillbaka. Skulle fiskarna dö utan behandling så har du åtminstonde sparat pengarna på mediciner och kan köpa ny fisk. Se det som en läroperiod, försök att reda ut varför du har problem med dina fiskar inte hur du skall bota dom, för det lyckas sällan.
MVH
Magnus
#8 - 23 augusti 2004 15:06
Hej fredrikakesson !

Sterazin är redan prövat, verkar ju ej ha varit verksamt.
Att hoppa från preparat till preparat utan att ha en diagnos ställer ofta till med problem. Vita prick är det nog inte frågan om, enär mollymamman inte säger sig kunna se något på sina fiskar.
Sedan kretsar inte all parasitbekämpning runt Sterazin och Protozin.
Det finns både modernare och säkrare behandlingsmetoder inom fiskmedicinen som avlägsnar gäl o hudparasiter.(Ditt exempel),eller Costia om det gäller det.Jag tycker bara att man skall utesluta andra orsaker först till klådan.Det kan ju faktiskt vara vattnet !
MVH
#9 - 23 augusti 2004 17:18
Hej!
PH är 8,5. Nitrit finns inget mätbart. Jag byter 25% varje vecka och har i Aqua Safe och Nitrivec. Jag har inte i salt alls kan man säga så fiskarna är vana att vara utan (kanske det som är felet). Jag har haft vita prick så det vet jag hur det ser ut. Har aldrig haft parasiter men min svärdbärarhane dog efter att han blivit angripen av någor som frätte upp ena sidan av gälen. Honom tog jag upp meddetsamma jag såg det och hade i Sterazin i förebyggande syfte. Dom andra fiskarna har inget på sig dom bara verkar klia sig. Förutom mina black molly yngel som har silvrig buk. Men jag tror inte det har med parasiter att göra längre. Men dom kliar sig dock. Kan det vara saltet?
Fiskarna har varit i mitt nystartade 250 liters i 3 veckor drygt. Det stod igång utan fisk i 10 dagar. Innan dess var dom i ett 60 liters som varit igång 1 1/2 år.
#10 - 23 augusti 2004 18:27
Hej Mollymamman !

Du skriver nystartat akvarium sedan drygt tre veckor.
Hur betedde sig dina fiskar i förra akvariet,kliade dom sig där också ?
Har du kommunalt vatten eller egen brunn ?
För säkerhets skull,vad har du använt för nitrit-test ?
MVH
#11 - 23 augusti 2004 18:52
Tropfrog: Att man gör allt "rätt" betyder inte att fiskarna inte kan bli sjuka och därmed att blir fiskarna sjuka har man gjort fel.
Men självklart ska man inte bara pytsa i någon medicin på måfå.
Det första jag funderar på är nog vattnet som Haleli varit inne på.
Tycker att det är självklart att man ska försöka klara fiskarna man har.
Sen kan ju doseringsanvisningarna på flaskan och på svenska papperet vara helt olika har jag sett på tex Waterlifes mediciner. Kanske därför det inte tar ibland?
Kör själv med deras produkter och tycker dom brukar funka bra, men inte alltid.

Mvh Erik
#12 - 23 augusti 2004 19:38
Vad är den rätta doseringen på Waterlife´s Protozin och Sterazin? Det står att man bara ska dosera hälften om man har botior, på vad sätt är de känsliga för Protozin?
#13 - 24 augusti 2004 05:16
Vi har kommunalt vatten. Nja, fiskarna kliade inte sig så som dom gör nu när dom var i det förra, men där går yngel nu och dom kliar sig oxå. När jag släppte i fisken i det nystartade så trivdes dom för 2 par lekte meddetsamma och en ynglade av sig dagen efter nedsläppet. Jag använder Sera No2 test.
#14 - 24 augusti 2004 07:33
Tropfrog: Att man gör allt "rätt" betyder inte att fiskarna inte kan bli sjuka och därmed att blir fiskarna sjuka har man gjort fel.

Jag har inte haft en sjukdom förutom vitaprick på 10 år, kanske jag har haft tur. Alla mina erfarenheter av att försöka bota andra sjukdommar är misslyckade. Medicinerna kostar oftast mycket mer än fiskarna man försöker rädda.

Alla fisksjukdommar är miljörelaterade, är miljön i karet i ordning så lär fiskarna inte bli sjuka.

Dock så tror jag inte heller att det rör sig om en sjukdom.

Mollymamman: Vad hade du för filter i ditt lilla gamla kar och vad har du för filter nu.

MVH
Magnus
#15 - 24 augusti 2004 07:39
ehh öhh.Du Tropfrog ta inte illa upp men jag tycker att du har fel.Man kan ju tex som jag få med sig fripassagerare från zooaffären....
Fredrik
#16 - 24 augusti 2004 07:52
"ehh öhh.Du Tropfrog ta inte illa upp men jag tycker att du har fel.Man kan ju tex som jag få med sig fripassagerare från zooaffären....
Fredrik"
Lösningen är ett karantänakvarium.
#17 - 24 augusti 2004 08:07
Jo det vet jag....Men jag har inte plats för nått
Fredrik
#18 - 24 augusti 2004 08:13
ehh öhh.Du Tropfrog ta inte illa upp men jag tycker att du har fel.Man kan ju tex som jag få med sig fripassagerare från zooaffären....

Varför köpa sjuk fisk [;)]

Klart att man kan råka ut för sjukdommar som kommer från affären, men har man friska fiskar sedan innan i karet så är det bättre att avliva dom sjuka än att medicinera dom friska.

Det bästa är givetvis karantänsakvarium, men det är ju ionte alla som vill köpa ett akvarium med tillbehör för 500kr+ för att kunna hålla 20 kronorsfiskar i karantän. Att du, kramfors gör det förstår jag, koi kostar väl en hel del?
MVH
Magnus
#19 - 24 augusti 2004 08:34
I det förra dom var i har jag innerfilter i en pump av märket Aqua-El Fan typ-1. Skumplast. I detta dom går i nu har jag ochså samma märke Aqua-El Fan typ-3, skumplast. Men när jag startade upp det nya så kramade jag ur det gamla filtert i vattnet så det kan väl vara samma bakterier i det nya som i det gamla?
Jag vet nu iallafall att Sterazin och Protozin inte är lösningen på detta. Jag tror på saltet...
#20 - 24 augusti 2004 08:35
Den bästa förebyggande åtgärden är att köpa ett ordentligt filter. Det filtret du har är långt ifrån tillräckligt för att hålla dina fiskar friska.
MVH
Magnus
#21 - 24 augusti 2004 08:42
Men då kan man ju inte lita på vad personalen i akvarieaffären säger. Jag fick rådet att använda detta filter för jag hade ju bara mollys och inte några "skitiga" ciklider (Killens ordval).
Jaha ja, några tips på sådant då? Bättre filter. Gärna innerfilter...
#22 - 24 augusti 2004 08:52
Jag har samma problem med mitt lilla kar på 45 liter (har ett 112 l som jag aldrig har haft problem med)som mollymamman. jag köpte ngra platys som jag upptäckte kliade sig o medicinerade efter ngra dagar då jag upptäckt att nästan alla invånare var drabbade. Trodde alla mådde bra tills i morse då jag såg att en guppyhona va hängig igen och ett yngel i yngelburen dött... Vad ska jag göra? FATTAR INTE vad jag gör för fel. jag slarvar aldrig med veckobyten av vatten, kollar nitrat mm hela tiden (i alla fall ganska ofta). Kanske fel medicin? Just nu känner jag bara för att lägga ned allt med akvarium! Kan tillägga att jag har ett fluval 1 plus filter. jag försöker verkligen ta hand om mina guppies på bästa sätt- men det blir knas med jämna mellanrum i alla fall. [:-118] varför blir det så här???!!!!!!!
#23 - 24 augusti 2004 09:36
Känner mig också rätt förtvivlad. Har ungefär samma slags problem... Såg först vita prickar på praktbotia & black molly, medicinerade och prickarna försvann men inte kliandet.
Kliande fiskar, trådig avföring och en död platyhane men vad är felet??
#24 - 24 augusti 2004 09:43
Kanske jag ska byta till ett bättre filter??? Kan det hjälpa??? Är det mitt lilla fluvalfilter som är en orsak??Tänkte att den kanske är otillräcklig för karet trots allt... Tänkte passa på o greja med såna här saker idag eftersom jag är hemma med sjukt barn o har en del fri tid... SÅ SNÄLLA finns det nån som har lite tips???? PLZ!
#25 - 24 augusti 2004 10:09
Börja med att göra ett stort, och jag menar stort, 70-80%, vattenbyte. Verkar det som om fiskarna slutar klia sig?
I så fall var det nitrit eller ammoniak.

Gör i fortsättningen tätare & större vattenbyten. (Oroa er inte för "pH chock" och liknande - om ni inte har stökat till vattenkemin genom att tillsätta skumma pH-preparat eller massor av salt är vattenbyten med kranvatten av rätt temperatur helt ofarliga.)

Om de fortsätter klia sig, kan vi utesluta vattnet. Det är alltså nåt som sitter på fisken.
Titta NOGA på fisken. Ser de "dimmiga" ut på kroppen? Kanske bara på nån liten del av kroppen? Om du tittar på de genomskinliga delarna av fenorna och på ögat, ser du några prickar? Prickarna kan vara mycket mycket små, som finmalen vitpeppar.
Hur ser fenorna ut? Är de fransiga eller hela & fina?
Ser ni NÅNTING på fisken som ser konstigt ut, t.ex. utstående fjäll eller röda strimmor i huden? Hur ser avföringen ut? Mörk & "korvig" eller tunn, vit, och trådig?

Går det att se nåt, kolla vad det är och använd lämplig medicin.

Går det inte att se nåt, prova generella åtgärder som gör livet surt för parasiter men bättre för fisken: gör fler & större vattenbyten; tillsätt en rågad matsked bordssalt (gärna med jod!), och gärna en tesked bikarbonat, per tio liter vatten ni byter; öka cirkulationen.

Vad ni än gör, medicinera INTE på måfå. Medicinera bara när ni är hyfsat säkra på att ni vet vad problemet är. Att medicinera slumpmässigt är ett bra sätt att krascha akvarier UTAN att bli av med problemet man medicinerade mot. Been there, done that.

(Kramfors har annars rätt: Det rationellaste är att ha ett karantänsakvarium och avliva sjuka fiskar direkt. Men nu finns ju tyvärr inte alltid den möjligheten.)
#26 - 24 augusti 2004 10:36
Hej Azur! Tack för ditt ingående svar... Jag har tittat och tittat men kan inte se någonting yttre påverkan på fiskarna. Eller jo förresten-två av guppyhanarna har varsit jack i stjärtfenan. Ngra av fiskarna har haft lite trådig vitaktig avföring oxå. Jag bara antog att det var parasitangrepp eftersom de kliade sig så himla mycket. Därför gjorde jag ett stort vattenbyte och medicinerade med esha2000 som oxå ska vara verksamt mot parasitangrepp... Dom var pigga och friska i ca två dar. Sen kom bakslaget.. Jättetrist när sånt här händer tycker jag. Men jag ska göra ett stort vattenbyte idag tänkte jag. Funderar på om jag borde sätta i mitt eheimfilter istället... Det är lite kraftfullare än fluvalet... Men jag känner mig lite uppgiven som sagt...
#27 - 24 augusti 2004 12:17
Min erfarenhet av kliande är att det i minst 99% av fallen beror på vattnet. Oftast pga nystartade akvarier, slarv med vattenbyten eller övermatning. För övrigt kan även friska fiskar i bra vatten kan klia sig lite.

Catwoman: Jag kan förstå din uppgivenhet, jag hade själv en hel del bekymmer när jag nystartade med akvarier för några år sedan. Oftast berodde det på att jag försökte för mycket. Numer är det sällan problem och lösningen har oftast varit att göra mindre och mer avvägda insatser. Jag tror tyvärr att man måste göra en del misstag innan man får in rätta fingertoppskänslan.

Vad gäller vattenbyten fördrar jag att göra mindre (aldrig mer än 40%) byten med några dagars mellanrum om något blivit fel. I nödfall gör jag byten varje dag, men aldrig stora delar.
#28 - 24 augusti 2004 12:52
Hej Mollymamman !

Gör vattenbytet och salta som Azur föreslagit,och se om någon förändring sker vad gäller kliandet.Återkom gärna o berätta !

catwoman; du har fiskar med trådig vit avföring.
har du mätt nitrit ? Du skriver om nitrat.
Om du har 0 nitrit, och kan mäta nitrat, då fungerar ju ditt filter bra !Ge inte upp-det mesta går faktiskt att fixa till !

Firres; du beskriver också trådig avföring på dina fiskar.Praktbotia, molly, platy.

Trådig/vitaktig avföring kan mycket väl vara ett tecken på flagellatangrepp. Det finns beskrivet ett fall av kraftigt avmagrade,dock storätande praktbotior här på forumet, som blev kvitt besvären och åt upp sig till gott hull efter att ha behandlats med JBL Spirohexol upplöst i granulatfoder.Det matades enbart med detta foder under vad jag minns 5-7 dagar.Värt att pröva(mot flagellater).
MVH
#29 - 24 augusti 2004 13:01
Jag kan inte heller se något på mina fiskar. Silvermollysen är jättesvåra att se på och dalmatinermollysen är ännu svårare. Mina två black mollys har en matt svart färg. Men så har dom sett ut länge. Hanen är täckt med "små kristaller" och har länge haft en trasig ryggfena men som håller på att växa ut nu. Jag tror inte det är sjukdom han har. Två av mina honor har väldigt tjock avföring och bajsar hela tiden. Analöppningen är enorm! Det är detta som är det kluriga för jag har kollat upp så gott som allt om sjukdomar men kan inte hitta något alls som stämmer in. Dom bara kliar sig mot glaset, rötterna och bottenstenen. Har bytt 25% idag. Ska byta mer idag eller imorgon?
#30 - 28 augusti 2004 13:02
Har haft i salt men det hjälpte inte. Fiskarna kliar sig fortfarande. Har nu observerat att tre fiskar har vita fläckar eller bollar på fenorna vid gälarna. Några fiskar ställer sig lodrät med huvudet upp och böjer kroppen och liksom "skakar". Nu är jag säker på att det kan vara en parasit. Någon som harft liknande symptom? Så frågan är åter igen Sterazin eller Protozin?
#31 - 28 augusti 2004 14:02
Jag har hållit på i ett år ungefär som du Mollymamman, salt, mediciner, nya fiskar, nytt filter, nya dödsfall. Fiskar som ser krya ut ett tag efter medcinering, men som snart sjuknar in igen. Jag har alltid haft runt 7,2 i pH, aldrig nitrit, alltid skött vattenbytena och har kommunalt stockholmskt kranvatten. Jag har varit mycket försiktig med matning etc.

Trots massor av mediciner, nya fiskar, karantänakvarier och tester så gav det inte med sig. Inga levandefödare eller yngel överlevde i karet (däremot neontetror och vuxna ancistrus). Så idag har jag haft ihjäl de sista fiskarna som var kvar, och håller på och sanerar ordentligt. Har stått och öst ur grus nu. Tråkigt som bara den, men som många erfarna säger: Att medicinera fiskarna varaktigt friska går inte alltid. Det kostar mycket mer än det smakar.

Men, eftersom du säkert har medicinerna hemma, och redan har betalt för dem, så skulle jag testa med Protozin den här gången. Men först skall du göra ett 75-80% vattenbyte.

#32 - 28 augusti 2004 14:08
Ursäkta, men vad är JBL Spirohexol? Hittar inte det varken på PWSS eller guldfisken.
#33 - 28 augusti 2004 15:49
Jag har gjort vattenbytet och börjat medicinera med Protozin. Jag tror att denna gången kommer de vita prickarna från de silver molly jag köpte sist. Innan jag köpte dem så har fiskarna varit friska ett bra tag innan. Jag tror jag hade vita prick i februati när jag köpte lite nya mollys. Alltså har dom nya fiskarna haft med sig sjukdomar båda gångerna.
Min erfarenhet är att om man håller på och pillar för mycket i akvariet så kommer sjukdomarna när fiskarna blir stressade. Låter man dem vara så håller sig sjukomarna borta.
Nu har jag så mycket yngel som frodas i ett separat akvarium så jag planerar inte köpa ny fisk och därmed inte riskera fler sjukdomar på grund av det.
#34 - 28 augusti 2004 16:06
Ursäkta, men vad är JBL Spirohexol?

Såhär står det på bruksanvisningen....

Preparat för akvariefiskar mot,,hålsjuka"
Spirohexol är ett verksmt preparat för behandling av tarmflagelater av släktet Hexamita och Spironucleus hos akvariefiskar. Den sjukdomsbild som dessa orsakar brukar allmänt kallas,,hålsjuka"
Färgen på smittade fiskar mörknar, fiskar äter dåligt eller nästan inte alls. Tarminnehållet är vitt, trådaktigt. Fiskar som är sjuka längre magrar mycket. Oftast ses vitaktiga, kraterliknande sår i huden på fisken huvud.

Observera:
En harmlös mängd Hexamita och Spironucleus förekommer normalt i fiskarnas tarm utan att dessa skadas. Först när fiskarna försvagas av andra faktorer, tex. felaktig skötsel, kan dessa sjukdomsalstrare föröka sig explosionsartat och ta livet av fiskarna. Därför räcker det inte att behandla sjukdomen med medicin. Man måste undanröja orsaken till att fiskarna försvagats och att parasiterna kunnat föröka sig.

/Glenn
#35 - 28 augusti 2004 17:28
OK, vad bra då vet jag men tyvärr hittar jag ingen som säljer det via nätet. Finns det något annat likvärdigt som är bra?
#36 - 28 augusti 2004 20:54
Vet ej om detta är likvärdigt men jag tycker att Waterlifes Octozin verkar vara ok. Har det hemma men har inte använt det. Jag är nöjd med Waterlifes produkter annars.
Octozin: Behandling av "hål i huvudet", bukvattensot och andra sjukdomar i akvariet orsakade av flafellater.
1 tablett per 25 liter vatten på dag 1,1 och 3. Gör ett delvattenbyte på dag 6.
#37 - 29 augusti 2004 08:39
Inte dag 1,1 och 3 utan dag 1,2 och 3. Måste varit trött igår...
#38 - 4 september 2004 09:41
Är nu inne på 6:te dagen med Protozin. Blir inte klok på vad som händer i mitt akvarium. Jag har pluggat och pluggat allt jag kommit över om fisksjukdomar och allt och inget stämmer in på mina fiskar. Jag har lyckats få bort en prick som satt på en av fenorna vid gälen på min svärdbärarhona. Silvermollyhonan har sin kvar. Black Mollyhonan har en prick på rygen som ser ut som en inflamerad pormask som vi människor brukar få. Mina två black molly hanars fjäll är grå på vissa ställen och ser lite lös ut och den enas ryggfena är alldeles taggig och med hål i. Alla fiskar är pigga och äter som bara den. Fattar ingenting...
#39 - 6 september 2004 20:10
8 dagar sedan jag började med Protozin. Har idag gjort ett 50% vattenbyte. Tja, Protozin hjälpte väl inte. Silver molly honan har fortfarande en prick som dessutom blivit större på fenan vid gälen. Har upptäckt en likadan på min dalmatinermolly hona. Black molly hanens ryggfena är ännu mer sönder och black molly honan har fortfarande en vit "finne" på ryggen. Det är bara svärdbärarhonan som lyckats bli fri från sin prick. Tänker avvakta och se vad som händer. Är det någon, någon som har någon aning om vad det kan vara?
#40 - 6 september 2004 20:44
Mollymamman: det låter mer och mer som en yttre bakterieinfektion.

Titta på denna sida:
http://www.2cah.com/pandora/Disease.html
och se vilken sjukdom som stämmer bäst på dina fiskar. Jag gissar att det är "bacterial external infections".

Om jag var du, och det är jag ju inte, skulle jag
1) Göra flera stora vattenbyten, där jag tillsatte två rågade matskedar salt per tio liter vatten. Det är tillräckligt för att stoppa spridning av Flexibacter ("columnaris"), den vanligaste av hudsjukdoms-bakterierna. Ta bort alla växter du är rädd om, för saltet kommer att döda dem.
2) Nästa steg är att bekämpa med antibiotika som slår mot gramnegativa bakterier. Tyvärr slår sån antibiotika också ut dina filterbakterier, så överväg att behandla fiskarna i ett separat akvarium.
Förslag på mediciner kan du hitta här:
http://www.flippersandfins.net/flexibacter.htm
men det finns många fler.
Med antibiotika är regeln: använd aldrig för låg dos, och avsluta aldrig behandlingen i förtid.
#41 - 8 september 2004 12:53
Jag har en medicin hemma, LBL Furanol. Den är för yttre och inre bakteriella infektioner.
Läget idag är så att 2 fiskar vita prickar (vars en) och 1 har fjäll som är lös typ som vi ser ut när vi bränt oss och tappar hud. Den andra har sett ut så här länge och är behandlad med Furanol utan att det hjälpte: Söndrig ryggfena och pudrig hud (kliar sig dock inte).
Inga av fiskarna kliar sig inte längre märkbart. Har nu salt och bikarbonat i vattnet.
Om jag ska behandla stoppar jag de aktuella fiskarna i mitt 15 L.
#42 - 8 september 2004 13:42
Mina fiskar kliar sig fortfarande då & då. Inget synligt förutom kliandet.
PH låg på 7,5 och inge nitrit i vattnet. Antar att det inte beror på vattnet.
Ska jag behandla dem och med vad i så fall, eller ska jag bara låta det vara tills vidare. De som kliar sig är guppy-hane, nån kardinaltetra, ibland nån platy och black molly.
Däremot inte algätarna, botiorna och pansarmalarna.
#43 - 8 september 2004 20:41

Flexibacter columnaris har ett mycket snabbt och oftast akut förlopp!
De vaga symptom som har nämts här är inte heller typiska för den sjukdomen.Om ni seriöst vill gå till botten med problemet, så ta hjälp av en fiskpatolog så ni får en säker diagnos.
MVH
#44 - 9 september 2004 14:06
Lisa: Hur går man - rent praktiskt - till väga om man vill ha hjälp av SVA:s fiskpatologer? Att skicka en hel fisk verkar lite besvärligt (och illaluktande). Vävnadsprover i formalin?
Mvh Cecilia
#45 - 9 september 2004 19:30
Hej cecilia !

Ring SVA´s fiskenhet och fråga vad dom vill/behöver ha för att kunna ställa en diagnos. Se länken: www.sva.se
Lycka Till !
#46 - 15 september 2004 13:59
Nu är det 4 dagar sedan jag avslutade behandlingen med Furanol. Det hjälpte INTE. Läget är nu så att Silvermolly honans prick på fenan vid gälen har blivit en boll. Den är större och rundare. Hon håller in fenan mot kroppen och har den hopfälld. Svärdbärarhonans prick har kommit tillbaka men är bara en liten prick. Hanarnas hud är densamma som innan. Blackmolly honans prick har försvunnet.
Det nyaste är att min guldgurami hanes fena som löper längs underdelen är vit i kanten och har börjat fransa sig. Har oxå upptäckt att min pleco har synålsstota hål i ryggfenan. Vissa av fiskarna får delad stjärtfena som varar en dag och sen är läkt?! Ska jag pröva ett medel som behandlar röta? Waterlifes Myxazin?
#47 - 15 september 2004 15:06
Prova alla mediciner du har på en gång, så kanske du kan börja om i nästa vecka. Att forsätta med medicinering efter medicinering kommer bara att förlänga lidandet.
MVH
Magnus
#48 - 15 september 2004 15:24
Du menar att medicin på medicin dödar mina fiskar? Det är bättre att avliva dom direkt då? Nu är det så att jag behandlar bara de fiskar som visar symphom, i ett 15 L. Jag vill ju få dom friska. Det jag är mest rädd för är att det ska sprida sig till de andra fiskarna. De behandlade fiskarna verkar inte ha besvär av medicineringen. Mer då av de prickar som jag beskrivit.
#49 - 15 september 2004 16:06
Medicinen i sig försvagar dina fiskar. Om då det är fel medicin så har du försvagade fiskar som fortfarande är sjuka. Vad tror du kan hända då? Jo, det blir värre givetvis. Redan tidigt i denna tråden fanns det folk som sa åt dig att INTE medicinera om du inte var helt säker på vad som var problemet. Jag själv sade åt dig att inte medicinera överhuvudtaget.

Hur många kurer har du gett dom? Av hur många olika mediciner?
MVH
Magnus
#50 - 15 september 2004 16:49
Alla fiskar har inte fått samma medicin och på samma gång. Alla fick Sterazin i förebyggande syfte för att min svärdbärarhane dog av någor vitt ludigt som frätte upp hela sidan av huvudet. När vissa av fiskarna visade vita prickar fick dom Protozin i ett separat akvarium(Silvermollyhona, svärdbärarehona,blackmollyhona). När jag frågade vidare här på forumet så blev jag rådd att pröva salt och det gjorde jag och prickarna försvann inte. Sedna prövade jag Furanol och det var bara på de fiskar som då visade symptom (silvermollyhona, blackmollyHANE och dalmatinerhane).
Alltså är det bara silvermollyhonan som fått alla behandlingarna och det är hon som visar mest tecken på problem fortfarande. Det har dessutom gått några veckor mellan behandlingarna.
#51 - 15 september 2004 20:12
Alltså är det bara silvermollyhonan som fått alla behandlingarna och det är hon som visar mest tecken på problem fortfarande.

Samband?
MVH
Magnus
#52 - 16 september 2004 05:55
Den här bollen av vitt på fenan är något som jag inte vet vad det är och medicinerna har uppenbarligen inte hjälpt.
Och, det kan vara så att medicinerna har gjort henne svagare och därför har pricken blivit större.
Så då är ditt råd till mig att avliva henne?
Men om man nu gillar sina fiskar och är fästa vid dem så är det inte bara att avliva. Även om hon bara kostade 29:- så köpte jag henne för jag ville ha henne.
Vad gäller det senaste som jag upptäckte med min guldguramihane så är han så pass ny så han har inte fått någon behandling alls. Men honom ska jag avvakta med så där behöver du inte oroa dig för att jag ska medicinera.
#53 - 16 september 2004 13:11
Du säger att du har PH 8,5 i karet. Mollys ska väl inte ha över 8?

Jag vet inte om detta kan vara en av orsakerna men fel PH blir man ju varnad för titt som tätt.

#54 - 16 september 2004 14:03
Tja, jag har haft 8,5 i PH sen jag startade akvarium för snart 2 år sedan och det har aldrig varit några problem innan. Men det är klart, det kan vara en orsak... Mitt problem är iallafall att jag hemskt gärna vill att silvermollyhonan ska bli av med sin boll.
#55 - 16 september 2004 14:37
pH 8.5 är perfekt för mollys. Det är absolut definitivt helt spikgaranterat dödssäkert inte där problemet ligger.

1) Det går inte att få en bild på fiskarna?

2) Har du provat saltbehandling än? Dvs att låta fisken gå i vatten med tillsatt 2-3 rågade matskedar bordssalt per 10 liter vatten? Det kommer inte att genera dina molly alls (de kan leva i havsvatten!).

3) Läste du http://www.flippersandfins.net/flexibacter.htm ? Ser dina fiskar ut som fiskarna på bilderna? Tittade du på bilderna på Pandoras aquarium?

#56 - 16 september 2004 15:06
Om jag var du, och det är jag ju inte, skulle jag
1) Göra flera stora vattenbyten, där jag tillsatte två rågade matskedar salt per tio liter vatten. Det är tillräckligt för att stoppa spridning av Flexibacter ("columnaris"), den vanligaste av hudsjukdoms-bakterierna. Ta bort alla växter du är rädd om, för saltet kommer att döda dem.
2) Nästa steg är att bekämpa med antibiotika som slår mot gramnegativa bakterier. Tyvärr slår sån antibiotika också ut dina filterbakterier, så överväg att behandla fiskarna i ett separat akvarium.

Jag gjorde som du sa. Den fisksjukdom som jag kunde hitta på Pandoras Aquarium som mest liknade den silvermollyhonans var den som hette Cotton Fin Fungus.
Jag prövade med salt sen Furanol. Men hjälpte föga.
Jag är bara så rädd att det ska sprida sig. Annars antar jag att jag kan offra henne om det skulle bli värre.
#57 - 18 september 2004 13:29
Hej !

Efter dessa behandlingar torde det gå att utesluta det mesta utom möjligen virus. Lymphocystis ?
MVH
#58 - 21 september 2004 08:36
Tänkte bara berätta att alla sjukdomssyptom är nu borta. Den besvärliga vita pricken på silvermolly honan är borta. Jag har sett hur den har krympt lite varje dag. Alla fiskarna är pigga och jag har släppt ner 4 silvermollyyngel som verkar trivas utomordentligt. Allting frid och fröjd. Tack för alla svar och synpunkter. Man lär sig något varje dag!

Annons