Stenrös och silikon

#1 - 21 oktober 2008 18:12
Hej!

jag har läst i olika trådar här på zoopet om att man kan silikona ihop stenar för att skapa ett stenrös. Jag tänkte limma ihop en del kolstenar och undrar hur starkt silikonet fäster på sten.

Akvariet är vattenfyllt så kan jag limma ihop stenarna och sedan lyfta i allt i akvariet eller ramlar det sönder, någon som har nån bra idee?
#2 - 22 oktober 2008 11:49
Jag har limmt lite sten vid ett tillfälle och tyckte silikonet fäste lite dåligt, men det hade nog mest med att göra att jag inte gjorde rent stenen innan.

Även om kolsten nu är väldigt lätt så hade jag ju inte lyft i allt i karet endast hållandes i den översta stenen ;)
#3 - 22 oktober 2008 11:59
Sätt det på en bottenplatta, så blir det nog lättare att bära och placera... skiffer, glas, akryl, eller nåt sånt därt.
#4 - 22 oktober 2008 15:15
#5 - 22 oktober 2008 17:14
Okej det där limmet verkade ju smart då slipper man hålla på utanför karet. Kändes lite dyrt men då slipper man kanske oroa sig för att man får en stenhög rasandes mot glaset när man ska lyfta i allt och det känns ju lite bättre :)

Vad tror ni annars om att silkona ihop vissa sektioner får att sedan stapla dessa på varandra?
#6 - 22 oktober 2008 21:00
Har silikonat just kolsten och det har hållit i ca 4 månader, nu lossnar allt och det bara "rasar" sten. Så rekommenderar en annan sten eller bättre fastsättning. Kan ju tillägga att jag inte hade bottenplatta. Men spelar ju ingen roll så botten inte rör sig och jag inte lyft upp det någon gång.

Annons