Stenparti av frigolit?

#1 - 28 september 2004 16:44
Se länken:
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=254071&gid=254754

Har skarvat till och lagt frigolitbitar på varandra så att dem möts på toppen(se länk)

Hur ska jag göra dem akvarie-dugliga?
Husfix vet jag, smeta på :P
Silikona kan jag (svårt :P)
Men hur ska jag måla stenartiet, med vilken färg?
Och sist men inte minst; Måste jag lacka, ändrar det vatten-värdena och om jag måste, vad ska jag lacka med, hur?
Lite många frågor men jag hoppas ni ska kunna svara på några av dem
Tack på förhand!!!
#2 - 28 september 2004 17:25
ingen som kan svara?
#3 - 28 september 2004 17:26
Hej!
Jag har fått tipset om vattenbaserad allmogefärg som kulör till frigostenar. Dutta med svamp eller liknande. Har inte än hunnit prova själv, för jag har inte kommit så långt! =)
/Marit
#4 - 28 september 2004 17:31
k... men vart kan jag köpa det? någon som har erfarenhet av detta?
#5 - 28 september 2004 17:38
Jag har köpt på min kolala färhgaffär för runt femtiolappen/burk. Men jag antar att det varierar. Vi har 4 färghandlare i stan, och det är bara en av dom som för hobbyfärger... Ring runt och fråga!
#6 - 28 september 2004 18:09
Sådana där hobbyfärger hittar man på t ex Rusta, ÖB, ICA och Coop. Små burkar som man målar korgar med...kostar en tia styck!
#7 - 28 september 2004 20:17
Färgtema borde väll funka?
#8 - 28 september 2004 20:24
Jo kanske, men då får du betala mer också...det tycker jag känns onödigt.
#9 - 28 september 2004 21:03
k... tack
#10 - 28 september 2004 21:20
Fantasifull skapelse! [:-7] Najs.
Lacka med samma lack som till bakgrunder, tror att det heter epotex...? Utan lack går det nog inge bra... inte om du har hobbyfärger i alla falll. de skulle flagna tror jag.

(sök i forumet på "bakgrunder" eller nåt, står vad man behöver)

#11 - 28 september 2004 21:27
tack för komplimangen! men jag tänkte bara ha färgpigment i husfixen och inte måla något, men hur mycket kostar epotex då och vart kan jag hitta det?
#12 - 28 september 2004 22:06
Ursprungligen skickat av zoomi

[br men hur mycket kostar epotex då och vart kan jag hitta det?

http://www.epotex.se/page/139/154/26/54
#13 - 28 september 2004 23:52
jag lackade med nordsjö epolan och det funkade bra. Zoomi, du hittar den på färgtema på mobilia för 240:-
Jag hittade ett annat ställe i malmö som säljer den för 200:-, har det på en lapp nånstans, kommer inte ihåg var det var. Jag kan kolla upp det till imorron
Allmogefärg kan du köpa på rusta (vid bauhaus på svågertorp) för
13:-/burk.
Jag lackade min bakgrund så jag kan inte svara på om allmogefärg håller för vattnet annars. Fin skapelse iaf.
#14 - 29 september 2004 06:10
Vattenbaserad färg håller inte utan lack.
Alternativet är att blanda färgpigment (pulver) i husfixen, om man inte vill lacka.
#15 - 29 september 2004 06:39
Lackar du inte husfixen så kommer Ph och Gh att påverkas negativt om jag inte har helt fel. Ska du köra utan lack så måste nog husfixen få brinna klart i en balja med vatten tills Ph värdet har stabiliserat sig.
#16 - 29 september 2004 13:57
men malawisar vill väll ha högt pH?
Och heeke jag har tänkt att ha färgpigment i husfixen men går det eller höjs pHt för mycket?
#17 - 29 september 2004 13:59
Om jag inte missminner mig så sänker typ husfix Ph´s så att vattnet blir surt.
#18 - 29 september 2004 14:01
sänker? jag har hört att det höjer!
#19 - 29 september 2004 14:02
Citat heeke:
"Husfixen man har på frigoliten höjer pH"
#20 - 30 september 2004 18:27
någon mer som kan ge mig kritik?
#21 - 30 september 2004 18:40
Ursprungligen skickat av zoomi

någon mer som kan ge mig kritik?

[:)] Tycker du vi har kritiserat ditt bygge? det är inte meningen isf..
Försöker bara komma med lite goda råd[:-68]
/Lasse
#22 - 30 september 2004 18:45
Håller med Schull. Ingen som har klagat. Och om det var mig personligen så skrev jag att det var om "jag inte missminner mig" ledsen att jag missade att avsluta med ett frågetecken ;-)

P.s Ska bli otroligt spännande att se hur slut resultatet kommer att bli, det är nog en del folk som vill se hur det blir :-)
#23 - 30 september 2004 19:04
Undrar om inte Zoomi syftar på att han vill ha mer synpunkter...det finns ju både bra kritik och dålig kritik.[;)]

Jag har varit lite kritisk till själva "designen" då det hade sett bättre ut om stenarna var mer "ojämna" och inte så plana med kanter. Det skall dock bli spännande att se resultatet och jag hoppas att Zoomi blir nöjd...kul med egna idéer om det slår väl ut.

Lycka till Zoomi!
#24 - 30 september 2004 19:17
Ursprungligen skickat av Tricella

Undrar om inte Zoomi syftar på att han vill ha mer synpunkter...det finns ju både bra kritik och dålig kritik.[;)]

Jag har varit lite kritisk till själva "designen" då det hade sett bättre ut om stenarna var mer "ojämna" och inte så plana med kanter. Det skall dock bli spännande att se resultatet och jag hoppas att Zoomi blir nöjd...kul med egna idéer om det slår väl ut.

Tror du Zoomi hade "skulpterat" klart på den bilden han visade?
Såg ut som han börjat ner til iaf och sedan slutat för att ta en bild? Så tolkade jag det, annars så tycker jag oxå att stenarna var för plana och kantiga.
/Lasse
#25 - 30 september 2004 19:29
tja... med kritik menade jag både positiv och negativ kritik, båda är bra på sitt sätt! Nene ni har inte varit negativa utan ni har stöttat mig :P, t.ex med silikonet, jag fick 220ml mer silikon för 50kr mindre! Ska limma det i helgen lr tidigare men sen är frågan; vilket husfix ska ja ha och hur mycket?
Såg på Clas Ohlsson att de hade Casco Husfix 750g för 49kr och 2.5kg för 98kr. 750g=1,1 liter skrev dem
Men hur mycket kmr att gå åt?

P.S Ja, jag har skulpterat klart men jag tänkte gägga på mycket husfix så det blev kantigt och skrovligt där istållet för fixa friggon.. Funkar det eller?
#26 - 30 september 2004 19:34
Det funkar jättebra att forma med husfixen...man ser ganska lätt hur det blir att se ut efter en stund.
#27 - 30 september 2004 19:36
k.. va bra men det finns inte farliga ämnen i husfixen då?
#28 - 30 september 2004 19:38
Hej ! Casco husfix är det man brukar ha, hur mycke du behöver vågar jag inte svara på men skulle tro att 2,5 kg räcker och blir över. Jag skulle försöka fixa till friggoliten så att det i största mästa möjligga mån ser ut som jag vill innan jag har på Hus fixet..
/Lasse
#29 - 30 september 2004 21:03
Hej Zoomi....om du tänker lacka med epotex så kan jag säga att det går att blanda vanligt färgpigment lacken. [:)]
#30 - 30 september 2004 22:33
jag har en liten fråga gällande frigolit i akvarium. ifall man vill göra stenrösen och sånt och inte bara en bakgrund. eftersom frigolit flyter, ska man sätta fast dom i en rikigt sten med silicon eller nått? annars ligger de å skumpar vid ytan eller?
hur förankrar man dom bäst så att säga.

Annons