ansjo skrev:Om det inte är pimpsten;).
Lutt skrev:what??? om det var ett skämt så gick det inte hem hos mig iaf..
Du är som en bil utan motor, det funkar inte:p
NMA skrev:
Amaro skrev:Hade jag vart du så hade jag gått till en sån bingohall där alla satsar pengar. Sen ställt mig på bordet och sagt JAG HAR EN STEN en fin sten ! satsa pengar på om du tror den flyter eller ej så tar jag 30% av vinsten.
Lätt att tjäna cash ju hehe
Sa du till den;) om den inte löd Maria fråga den snällt:Dmaria_ skrev:Jag la i stenar i mitt akvarium idag. En av dem flöt. Det hoppas jag att den tänker sluta med.
heeke skrev:All sten kan flyta så länge den totala densiten är lägre än vattnets. Jag antar att ni alla har sett båtar flyta, som garanterat vägt mer än stenen i fråga.
Det handlar alltså inte i första hand om vad det är för typ av sten utan hur mycket den väger i förhållande till dess volym. ;)
heeke skrev:Låt mig rätta mig själv.
Så länge stenen tränger undan mer vatten än vad den själv väger, så flyter den (densitet är fel uttryck i sammanhanget)
maria_ skrev:Stenen trycker väl undan samma volym vatten som det finns volym sten. Det har väl visst med densitet att göra? Eller kanske inte, jag tror bara jag blev godkänd i fysik för att läraren inte orkade hålla på med stödlektioner.
Det är det ju inte om det är pimpsten då lär den förbi flytande fast du puttar på den eller som drd sa om det är Siporex ser ut som Krita men om den slås i sönder och man inte är van så ser det ut som vanlig Kalksten och det flyter.Så det är säkert nåt sånt hon har i,man kan alltid ta upp stenen och kasta den och sen sätta ner nåt likvärdigt typ en riktig sten som sjunker;)Härja skrev:hur stor är stenen? om det är en liten kanske den bara ligger på ytspänningen, men om du petar ner den å den flyter upp så är de ju lite mer skumt...
Tydligen inte om nu en flöt,det kan vara svårt att se med blotta ögat ibland och sen om den är torr så lär den flyta ett bra tag.Men kan du inte ta upp den och tillsätta en annan;)maria_ skrev:Men de andra sjönk ju. De är likadana.
Lutt skrev:ok där ser man, men frågan är varför döper man en sten till pimp???
Gruppy skrev:NEJ! PIMPSTONE! :D;)
MaxB skrev:Haha:D
Ja, jag tänkte på det också! Undrar vad engelsmännen tänker när de är i sverige och ser skyltar som; Infart, Brandstation, Godsexpedition?
En engelsk kompis till mig var helt tvungen att köpa med sig ett antal paket av Pricks Pepparkakor. Han ville ge bort massvis med dessa hemma i England.
Aaah, det finns massor av såna sköna "översättningar"!
Hur översätter man; Visa framfötterna... Show your frontfeet...?
And so on... and so on.
Sorry att jag klippte tråden, tillbaka till ämnet![:o]