Stendker discus som oförklarligt dog

#1 - 7 juni 2012 14:14
Mina två röda Stendker discus dog efter en och en halv vecka. Har i övrigt ett gäng på 6 turkos diskus där i synnerhet två är större än de övriga. De två störste är väl ganska dominerande och får av denna anledning mest mat. Jag vet att discus gärna mobbar varandra men jag har i dagsläget inte lyckats klura ut varför de två Stendker dog... Tog omedelbart ett vattenprov när jag märkte att de röda inte mådde bra och det visade inga konstigheter. En flytt till ett annat (sterilt) akvarium löste inte heller problemet utan fiskarna dog dagen därpå
Har pratat med andra kunniga på området och det har antytts att det kan vara tal om stress. Jag märkte aldrig att de röda mobbades av de övriga diskusarna och hittar ingen förklaring till varför de bara dog?:confused: Vill inte skaffa nya i dagsläget när jag inte vet vad som tog kål på de nu framlidna

Någon som har förslag eller idéer??
#2 - 10 juni 2012 05:19
Det kan ha varit stress som orsakade deras död , eftersom du redan har ett gäng diskus vet du säkert hur lätt stressade dessa vackra fiskar kan vara , själv har jag ingen bra erfarenhet av just stendker diskus de 2 av 3 dött för mig , har i nuläget 8st simmande i ett 450 l kar där 7 är från asien , vi köpte 8st för 8 månader som små yngel sedan och av dessa ha 7 överlevt till idag runt 14cm stora, är dina turkosa också stendker eller är de asiater ?
#3 - 10 juni 2012 13:57
Mina turkosa (6 st.) är Asiater som jag köpte som unga med en diam. på ca 6 cm. De största (2 st.) är nu uppe i ca 10cm och de övriga ligger lite efter i växten då de största är väldigt dominerande när det gäller maten. På sistone verkar det dock som om de minsta har blivit bättre på att ta för sig.
Har för mig att jag har läst någonstans att det inte är så lyckat att blanda vildfångade diskus ned odlade....
#4 - 10 juni 2012 18:16
Hur länge höll de nya (stendker fisken) i karantän? Vilket jag hoppas att du gjord !
Annars har du nog svaret där, det kan bli en alltför kraftig bakterie krock!
Ny diskus = alltid karantän! Så är det bara, tydligen!
#5 - 12 juni 2012 10:22
Egentlig karantän var det aldrig frågan om, tyvärr... så kanske det är här felet ligger. Vad jag dock förvånades lite över var att innan de dog verkade det som de hande svårt att andas. På slutet - föruton de ibland simmade upp och ner och på sidan - verkade de helt ha tappat orienteringen. Dessutom stod de och rörde på gälerna ganska häftigt. Vissa bud har antytt att det kan ha varit en infektion som har satt sig på gälerna och det stämmer ganska väl överens med med symptomen.

Annons