Stenar och fiskar

#1 - 1 augusti 2006 17:50
EDIT: Har ändrat oss lite när det gäller fiskarterna så titta på mitt inlägg längre ner på sidan.
........

Jag har ett 240-liters akvarium som jag tänkte ha malawiciklider i. Nu har jag lite frågor som jag gärna skulle vilja ha hjälp med.

Vad ska man tänka på när det gäller steninredning? Hur pass tunga stenar kan man egentligen ha innan akvariet riskerar att braka ihop? Vi har hört att man ska ha frigolit under stenarna och att de stora stenarna ska ligga direkt på botten utan sand precis under sig. Mer viktigt att tänka på?

Vi har tittat på några fiskarter som vi är intresserade av. Om man tänker att fiskarna är mellan 5-15 cm, hur många är lämpliga i en 240-literstank? Akvariet är 120 cm långt och har en BTN-bakgrund så lite yta försvinner ju därmed. Den sista arten verkar ligga precis på gränsen för 240 liter/120 cm enligt böcker och hemsidor vi kollat på, tycker ni att de är för stora? De vi gillar är:

- pseudotropheus demasoni (demasoni)

- labidochromis caeruleus (golden)

- Pseudotropheus saulosi
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=105

- Aulonocara sp. "stuartgranti maleri" (röd rubin)
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=822

- placidochromis phenochilus (spräcklig electra)

Några förslag på hur många man kan ha av varje kön och hur många arter som blir lagom? Hur är temperamenten och hur passar de ihop? Vill gärna ha förslag på likartade fiskar med ungefär samma färger ifall någon verkar olämplig.

Ser fram emot tips! :)
#2 - 1 augusti 2006 18:16
Malawiciklider trivs med att bo lite trångt. Jag har 15 st i mitt 200l. De vill ha ganska hög temperatur, 26-28 grader har jag hört och ett ph-värde runt 7,5-8,5.
Malawiblandningen verkar helt ok tycker jag, förutom att demasoni är revirhävdande så det krävs mycket gömställen.
Lycka till! [FONT=Georgia]//Mvh Anna[/FONT]
#3 - 1 augusti 2006 20:31
Just Demasoni passar bättre i stora grupper. Det, + att den kan vara svår att hålla gör den till kanske inte alldeles för lämplig för ditt akvarium. Iallafall inte ifall du vill ha fler arter än just demasoni.

Vad du sen bör tänka på är att Stuartgrantin är en bit större än mbunas du listade, och det kanske kan se lite udda ut med fiskar som är nästintill dubbelt så stora som de andra.

Saulosi är en fisk jag varmt kan rekommendera. Har själv ett 20-tal gåendes i mitt akvarium, de är totalt handtama , kommer upp o t.o.m äter frysmat fastän jag håller det ovanför vattenytan, och jag kan utan problem ta och plocka upp dem i handen ett par sekunder utan att de protesterar. Detta kan jag dock ej göra med mina andra raser, vilket får mig att känna att saulosi är lite speciell :-)

Golden är väldigt fin, men saulos-honorna är ganska så lika golden, så du skulle kunna skippa golden och kanske köra någon annan mbuna? Hongi är väldigt fina, liksom OB/MC Metriaclima Estherae och Labeotropheus trewavasae.

Annars tycker jag din blandning var helt ok, förutom eventuellt demasonin då. Skippa den och släng in nån mer Saulosihanne, de ser ganska lika ut ändå.

Tumregel för fisk i akvariet är 1 cm fisk på 1 liter vatten. Dina raser är ca 10 cm , så 15-20 st skulle du nog kunna få ner. Dock så försvinner en del volym p.g.a. bakgrunden, så det får du oxå ta med i beräkning. Du bör ha minst 2 honor till varje hane, gärna 3 honor om du kan. Visst, det går med 1:1 också, men får du en elak hane så är det risk för att han kan jaga ihjäl din hona/honor.
#4 - 1 augusti 2006 20:43
Saulosi är en fisk jag varmt kan rekommendera. Har själv ett 20-tal gåendes i mitt akvarium, de är totalt handtama , kommer upp o t.o.m äter frysmat fastän jag håller det ovanför vattenytan, och jag kan utan problem ta och plocka upp dem i handen ett par sekunder utan att de protesterar. Detta kan jag dock ej göra med mina andra raser, vilket får mig att känna att saulosi är lite speciell :-)

Detta har jag också uppmärksammat hos just saulosi. Har en saulosihona som är väldigt tam.
#5 - 2 augusti 2006 15:21
Tack så mycket för era svar!

Jag hade överläggning med min sambo igår kväll och då kom vi fram till att vi nog ska ha lite större fiskar än såna på 7-10 cm (min sambo gillar STORA fiskar, men tyvärr har vi inte plats för stora akvarium i vår lilla tvåa, så vi fick ta det största vi fick plats med här hemma, dvs. ett som var 120cm långt). :) Jaja, så nu funderar vi på ha fiskar på 10-15 cm och lite färre istället. Kanske tre olika arter med en hane och 2-3 honor per art.

Lite synd på demasonin, golden och saulosin eftersom de verkar jättefina och saulosin verkar ju jättetam! Men å andra sidan kanske vi kan ha röd rubin-fiskar då och de verkar ju vara så fina!

Vad tror ni om att ha:

1+3 Aulonocara sp. "stuartgranti maleri" (röd rubin, dvs. den röd-orange)
1+3 Metriaclima zebra (blårandig)

+ en-två arter till? Skulle gärna vilja ha förslag på någon lugn helt gulfärgad art/färgvariant eller en där t ex honor är gula och hanar har nån annan färg.

Båda ovan är på runt 13-14 cm.
#6 - 2 augusti 2006 17:39
Prova med Crabro kanske? Honan är gul och svartrandig och hanen ser till en början ut samma men övergår mer åt helsvart hållet.
#7 - 3 augusti 2006 12:36
Aulonocara. rekomenderar varmt , lugna o fredliga fiskar !! Får inte glömma bort att dom är fina med =)
#8 - 3 augusti 2006 15:01
Vad ska man tänka på när det gäller steninredning? Hur pass tunga stenar kan man egentligen ha innan akvariet riskerar att braka ihop?

Fanns det ingen som kunde svara på det?
#9 - 5 augusti 2006 18:16
[quote=mange016]Aulonocara. rekomenderar varmt , lugna o fredliga fiskar !! Får inte glömma bort att dom är fina med =)[/quote]

Japp, efter att ha tittat runt en del både i böcker och i akvarieaffärer så tror jag nog att det blir aulonocarafiskar. :) De verkar jättefina!
#10 - 5 augusti 2006 18:39
[quote=Red Cloud]Vad ska man tänka på när det gäller steninredning? Hur pass tunga stenar kan man egentligen ha innan akvariet riskerar att braka ihop?

Fanns det ingen som kunde svara på det?[/quote]

Är svårt om inte omöjligt att svara på om man inte har alla förutsättningar!
Helglasakvarium?
Ramakvarium?
Har man skydd mellan bottenglas och stenarna ex.vis Plexiglas (och hur tjockt är det) Ja man skulle kunna rada upp hur många frågor som hälst! Men utan tvekan med rätt underlag kan man fylla akvariet med sten, hur tungt det då blir är svårt att svara på!:)
#11 - 5 augusti 2006 20:46
Det är ett helglasakvarium. Vi funderar på att ha antingen liggunderlag eller frigolit mellan stenar och bottenglas, eller vad som nu är bäst? Vi vet inte riktigt hur vi ska göra ännu. Sen var det ju inte tänkt att vi skulle ha hela akvariet fullt med sten, men vi skulle gärna vilja ha en uppfattning om hur mycket sten man kan ha i innan det händer olyckor. ;) Vi har liggunderlag mellan akvariet och bänken. Läste någonstans om att man inte skulle ha större stenar än knytnävsstora, men om man kollar på bilder på internet så verkar folk ha mycket större stenar än så i akvarierna. Så vi är lite smått förvirrade nu... [:o]

Annons