Stenar från naturen

#1 - 11 juli 2005 11:53
Hej. Kan man ta stenar från våra svenska floder och sätta in i ett akvarium. Många stenar från floderna är helt svarta trots att de är granit. De har liksom en belägning på sig. Jag har märkt att de kan missfärga klart vatten. Har ni provat att sätta in stenar från nån flod i akvariet? Ska man koka stenarna innan man sätter i?
#2 - 11 juli 2005 12:25
Jag har stenar i mitt akvarium som jag har hittat på stranden. Kokade dem först sen skrubbade jag dem med en borste.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 11 juli 2005 12:47
Om stenarna är algbeklädda eller smutsiga så måste man skrubba och skölja dom först så de blir rena - om de inte blir rena så använd dom inte.
Likaledels bör man undvika vissa stensosrter som t.ex. alunskiffer.
I övrigt så sköljer jag bara av stenarna innan jag använder dom.
#4 - 11 juli 2005 13:03
kalksten är skit snyggt i akvarium.. men dessa stenar gör ju vattnet basisk och mig veterligen är det bara malawisar som gillar detta.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 11 juli 2005 13:21
[QUOTE=DjHypnoz]kalksten är skit snyggt i akvarium.. men dessa stenar gör ju vattnet basisk och mig veterligen är det bara malawisar som gillar detta.[/QUOTE]
Med det extremt obuffrade vatten vi har i Sverige (Se Zoopetavdelningen Akvarievatten) så kan man med fördel använda kalksten till alla slags fiskar utom extremt survattenkrävande.
#6 - 11 juli 2005 17:30
Jag drog nyss igång ett 54L akvarium och samlade då kalksten till detta pga att jag för ca 10 år sedan hade ett malawi kar där jag då blev råd att använda just kalksten. så det blev av ren vana så att säga.. sen tycker jag personligen det är grymt snygg sten som finns rött gult och grått m.m! att man sen har ett kalkstensbrott 1 mil utanför stan gör det ju inte svårare :D

Men efter diverse ph tester så tycker jag (med min lilla erfarenhet mot dig Kjell) att det i många fall är olämpligt med kalksten i vissa/flesta akvarier. jag hade 7,5 i kranvattens ph värde.. och efter 3 dagar med kalkstenen i så hade det stigit till 8,5 då plockade jag ur min sten så vet ej om det skulle stigit mer.. detta är ju en rätt hög siffra vilker inte alls alla fiskar föredrar enligt artbeskrivningen på sidan.. sen när jag pratade med en djuraffärs anställd i dagarna sa även hon att basiskt vatten förstärker eventuel nitrit vilket inte heller låter kul.. Men överbevisa mig gärna.. då blir ingen gladare än mig ;) (har sparat stenarna) det var inte kul att ta bort kalkstenen och ersätta denna med diverse vanlig "grå sten" :D

ska nu läsa "Zoopetavdelningen Akvarievatten" för att försöka få mer kött på benen.. intresant ämne tycker jag!
#7 - 11 juli 2005 17:36
Kom ju på att en sak till som övertygade mig att ta bort kalkstenen, dessa rader ur boken jag fick med i akvariepaketet!

-"För ett sötvattensakvarium ar t ex granit och basalt lämpliga, dock inga kalkhaltiga stenar."

källa: Sera Rådgivare "att inreda ett akvarium"
#8 - 11 juli 2005 17:43
kalkhaltiga stenar är ett bekvämt sätt att få upp kh en aning högre än det låga värdet som stora delar av landet har.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 11 juli 2005 18:04
Som cgr skriver är kalk ett sätt att höja KH (dvs buffringsförmågan) något vilket är nödvändigt eftersom KH i större delen av Sverige är extremt lågt - där jag själv bor ligger det t.ex. på 0.5
Ett lågt KH ger ett extremt instabilt vatten där pH kommer att hoppa upp och ner vilket är det sämsta som finns för fisk. Därför är lite kalk i vattnet bra i större delen av Sverige - men självklart måste var och en utgå från sitt eget vatten. Dock skulle jag vilja påstå att det alltid är bra i 80% av Sverige. Vill man ha ett väldigt lågt pH och samtidigt ett stabilt vatten så behövs CO2.

Sedan så kan inte kalk rent kemiskt lösa sig med vatten upp till mer än till ca. 7.6 så om ditt pH steg över 8 så hade det en annan orsak än kalken.

Att det står som det gör i många böcker beror helt enkelt på att de flesta böcker är översättningar och att de ursprungligen är utgivna i länder som inte har samma problem som vi, t.ex. så ligger KH i Tyskland (många böcker är tyska och publikationen du nämnde är tysk) extremt högt - tvärtom mot Sverige.
#10 - 12 juli 2005 00:13
aha.. där ser man.. kan mina kampfiskar och guppy m.m rentav trivas med ph på max 7,6 då?

då blir det pyssel i morron med bygge av kalk berg igen isf.. :D

vad kan mer ha påverkat mitt ph värde så mycket? testade med "tetratest" ph test.. är det pålitligt?

har inte mycket mer i karet som borde påverka.. .. lite lavasten.. en rot (som borde sänka ph) och vanligt akvarie grus ..

Ps. Testa ph:t i karet nu innan jag skrev detta.. nu låg det på 8.0.. 2 dagar efter att jag tagit ur all kalksten ..
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 12 juli 2005 06:59
Vad har du för ursprungsvärden på pH och KH i kranen?
De flesta tester är hyfsat OK men de har ett bäst före datum och är känsliga för hur de förvaras (speciellt efter att de öppnats första gången).
Både guppy och kampfisk funkar bra i 7.6
#12 - 12 juli 2005 10:09
har tyvärr enbart ph test.. :/ en kompis här på forumet (Sacha) var här med nitrit test med och det låg bra till i alla karen..

PH i kranvattnet som jag skrev ovan är 7,5

Ps.. bor i Falköping (skövde) mellan värnern och vättern
#13 - 12 juli 2005 20:38
Tack för svaren. Går det bra att använda lite kalkstenar och snäckor från medelhavet? Det stabiliserar vattnet eller hur kjell? Jag har en sten som jag hittade i kroatien. Den är skitsnygg. Den är liksom helt ihålig. Som nån sorts stelnad skum. Väldigt speciellt faktiskt.:)
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 12 juli 2005 20:57
[QUOTE=Amazonaz]Tack för svaren. Går det bra att använda lite kalkstenar och snäckor från medelhavet? Det stabiliserar vattnet eller hur kjell? Jag har en sten som jag hittade i kroatien. Den är skitsnygg. Den är liksom helt ihålig. Som nån sorts stelnad skum. Väldigt speciellt faktiskt.:)[/QUOTE]
Som sagt - det beror ju vilka urspsrungsvärden du har på vattnet
#15 - 12 juli 2005 21:07
Jo jag bor i västra götaland och det finns inget kalk i berggrunden här.
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 12 juli 2005 21:11
[QUOTE=Amazonaz]Jo jag bor i västra götaland och det finns inget kalk i berggrunden här.[/QUOTE]
var du har för bergrund är av ringa intresse eftersom kranvattnet är ett artificiellt vatten som vattenverket har ställt in på vissa värden
#17 - 13 juli 2005 00:43
Ett tips är att kolla med vattenverket vilka värden som vattnet har vid utsläppandet i ledningen.där jag bor har vi ph 8.3 dh 3 så lite kalk i burkarna för oss akvarister här är bara positivt.

mvh Erik
#18 - 15 juli 2005 12:34
jag har iaf slängt i kalkstenarna igen efter kjells info.. testade ph:t innan.. var ca 8.. ska testa om någon dag igen får vi se :D

snyggt e det iaf.. tack kjell!
#20 - 15 juli 2005 18:35
litar mer på kjell än random folk!

Akvaristiska hälsningar Hyppe :D
#21 - 23 juli 2005 19:20
Hej
Jag har också en fråga gällande stenar från naturen.
jag har precis komit hem från bulgarien och tagit med mig tre jättefina stenar som jag gärna skulle vilja lägga i mitt akvarium. Vattnet de har legat i är saltvatten men har spolats upp på stranden. Salt ska ju inte var någon större fara för ett vanligt akvarium men kan salthalten i dessa stenar bli för stor eller är det ingen fara att lägga i dem?
/Maria
#22 - 23 juli 2005 19:48
[QUOTE=marle]Hej
jag har precis komit hem från bulgarien och tagit med mig tre jättefina stenar som jag gärna skulle vilja lägga i mitt akvarium. Vattnet de har legat i är saltvatten men har spolats upp på stranden. Salt ska ju inte var någon större fara för ett vanligt akvarium men kan salthalten i dessa stenar bli för stor eller är det ingen fara att lägga i dem?
/Maria[/QUOTE]

Varmt vatten och mycket skrubbande med en disksvamp så är det ingen fara.
Jag har gjort samma sak hela tiden, varmt vatten och mycket skrubb, har aldrig varit några problem..

Så det är bara att skrubba på och sen ner med dom

//Peter
#23 - 24 juli 2005 03:11
VÄLDIGT konstig kommentar varför ställa en fråga på ett forum om det är ett ett personligt svar du vill HA?????????

HMMMM
#24 - 24 juli 2005 03:23
[QUOTE=DjHypnoz]litar mer på kjell än random folk!

Akvaristiska hälsningar Hyppe :D[/QUOTE]

Detta vänder jag emot: Att du kan lita på Kjells kunskap helt riktigt. den övriga tråden motsäger inte Kjell.

Så var snäll att bespara oss syrliga,spydiga och rent ut sagt dumma kommentarer.

Erik
#25 - 24 juli 2005 15:52
[QUOTE=erik l][QUOTE=DjHypnoz]litar mer på kjell än random folk!

Akvaristiska hälsningar Hyppe :D[/QUOTE]

Detta vänder jag emot: Att du kan lita på Kjells kunskap helt riktigt. den övriga tråden motsäger inte Kjell.

Så var snäll att bespara oss syrliga,spydiga och rent ut sagt dumma kommentarer.

Erik[/QUOTE]

Ja du lever verkligen som du lär ..... not!
#26 - 24 juli 2005 17:41
Tidigare, när jag hade CA, så sköljde jag bara stenarna jag "hittade" i sjön. Alger mm. ville jag ju ha kvar, annars ser ju stenen så steril ut..

Stenarna duschades i så varmt vatten kranen erbjöd, och sedan "plums" i baljan!
#27 - 25 juli 2005 22:52
[QUOTE=erik l]VÄLDIGT konstig kommentar varför ställa en fråga på ett forum om det är ett ett personligt svar du vill HA?????????

HMMMM[/QUOTE]

Jag hoppas det inte var till mig du skrev detta för då förstår jag inte vad du syftar på....?

/maria
#28 - 25 juli 2005 22:53
[QUOTE=Redbullen][QUOTE=marle]Hej
/Maria[/QUOTE]

Varmt vatten och mycket skrubbande med en disksvamp så är det ingen fara.
Jag har gjort samma sak hela tiden, varmt vatten och mycket skrubb, har aldrig varit några problem..

Så det är bara att skrubba på och sen ner med dom

//Peter[/QUOTE]

Hej peter
tack för ditt svar, jag får ta upp stenarna igen som lade i idag..och skrubba så mycket jag kan
#29 - 25 juli 2005 23:19
Brukar bara spola lite i varmt vatten. har funkat för mig iaf.
/Lasse
#30 - 26 juli 2005 03:07
Nej marle det var inte menat till dig, om du tog illa upp ber jag om ursäkt.

mvh erik

Annons