En tunn frigolitskiva under sanden är bra!
Bättre i allmänhet om den ligger mellan akvariet och bänken, möbeln, som det står på.
Men Juwel avråder från det, i monteringanvisningen för Juwels akvariemöbler framgår det tydligt att ingenting skall ligga mellan akvariets botten och möbelns översta skiva.
Frigolit utjämnar ojämnheter, om golvet sätter sig litet tar en frigoliskiva upp den rörelsen.
Och frigoliten isolerar ju från värmeavledning nedåt, bra om man vill ha växter, då dessa gillar att ha litet varmt om rötterna.
Frigolit är liksom Jeep, Catepillar och Vespa registrerade varumärken. Detta är firmanamn som används fel, för en hel rad olika produkter.
Mer riktigt är "cellplast", "terrängbil", "bandschaktare" och "scooter" för att nu nämna några exempel.
Nåväl, i mitt gamla hörnakvarium hade jag en 12 mm kryssfanerskiva (även "Plywood" är ett varumärke) ovanpå benställningen av aluminium, och ovanpå den en 25mm tjock cellplastskiva.
När jag demonterade detta i höstas såg man tydligt att cellplasten var tjockare i ena ändan, än den andra, golvet under akvariet hade satt sig minst 15mm. Växterna hade också en himla växtkraft, dvärgsvärdsplantorna var 20 cm höga... ja nio dagsljuslysrör och lera + trädgårdstorv under sanden gjorde ju inte precis saken sämre.