Stenar

#1 - 5 mars 2008 17:26
Jag hittade några fina stenar ute och jag undrar om jag kan lägga dem i mitt akvarium?
Jag la dem i varmt vatten en stund så de blev rena.
Stenarna är ca 10, 10 och 15 cm.

// Sofie
#2 - 5 mars 2008 17:31
En del säger att man inte ska ha spängsten i karet (vet inte om det är det du har) dock har jag det och det e inga problem.

När jag plockar sten ute brukar jag skrubba dom en stund, sen koka dom en stund, sen lägger jag bara i dom =)
#3 - 5 mars 2008 17:51
Viktigt är att du kokar stenarna, så eventuella parasiter och andra oinbjudna invånare följer med.
#4 - 5 mars 2008 19:23
Är det inte viktigt också att veta vilken sorts sten det är? Eller funkar de flesta i akvarium? Har nämligen också funderat på detta.
#5 - 5 mars 2008 19:29
Jag har hört att det kan finnas metall/mineraler eller något annat liknande i endel stenar som inte är så bra att få ner i akvariet. Hur är det med det?
Ska jag ha mer växter/dekorationer i mitt akvarium? (själv tycker jag att det är snyggt med mycket växter och stenar i akvariet)
Bild på akvariet:
http://sofiie96.piczo.com/?g=35320952&cr=1

// Sofie
#6 - 6 mars 2008 07:58
ja, alunskiffer är ingen höjdare, svarta platta stenar...

annars är det sprängsten som har färsk brottyta som inte är så bra att ha i karet..
#7 - 6 mars 2008 12:54
De allra flesta stenar man hittar ute i naturen i Sverige kan man ha i akvarium. För det mesta är det fråga om gnejs, granit eller diabas, och alla fungerar bra.

Alunskiffer och orsten kan man inte ha, men de är ganska ovanliga.

Annons