Stenar

#1 - 23 december 2007 19:19
Hej,hur kan man vara säker på att stenen/stenarna inte innehåller kalk? om i så fall påverkan på vatten kvalitet i ett sötvattensakvarium?
Jag har ph 7,5 och relativt mjukt vatten
#2 - 23 december 2007 19:32
Mella skrev:
Hej,hur kan man vara säker på att stenen/stenarna inte innehåller kalk? om i så fall påverkan på vatten kvalitet i ett sötvattensakvarium?

Jag har ph 7,5 och relativt mjukt vatten
Hämtar du vanliga stenar i naturen så innehåler de ingen kalk t ex gråsten och granit.
#3 - 23 december 2007 19:38
matzen skrev:
Hämtar du vanliga stenar i naturen så innehåler de ingen kalk t ex gråsten och granit.

Nej dessa är köpta
#4 - 23 december 2007 19:57
Mella skrev:
Nej dessa är köpta
Är det inte vita kalkstenar så innehåller de bara försumbart med kalk och kommer inte att störa ditt ph.
#5 - 23 december 2007 20:04
matzen skrev:
Är det inte vita kalkstenar så innehåller de bara försumbart med kalk och kommer inte att störa ditt ph.

Jag tittade på kvittot, vit hålsten + en spagettisten? har aldrig hört namnet förut
#6 - 23 december 2007 21:53
Mella skrev:
Jag tittade på kvittot, vit hålsten + en spagettisten? har aldrig hört namnet förut
Spaghetisten vet jag inte vad det är! Men hålsten innehåller kalk och höjer ph-värdet.
#7 - 24 december 2007 09:36
Spaghettisten ser ut som nån sorts korall...
Skulle gissa på att det är lite kalk i den...
#8 - 24 december 2007 10:31
Trollsvans skrev:
Spaghettisten ser ut som nån sorts korall...

Skulle gissa på att det är lite kalk i den...
Då är det säkert en korall. Om jag vore du och vill behålla ditt ph på 7.5 så skulle jag lämna tillbaka stenarna och hämta naturstenar.

Annons