Sten och rötter från skogen

#1 - 14 november 2011 23:59
Kan man plocka stenar och rötter etc från gatan/skogen för att ha i sitt akvarium?

Vad jag vet bör man dock koka det först.

Johan
#2 - 15 november 2011 05:27
Ja men inte grenar från barrträd. Innehåller giftigt ämne. Koka kan va bra ja

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
#3 - 15 november 2011 09:04
Kan, jo i och för sig men det är ju bara en fråga. En annan fråga är om man får. Enstaka lösa grenar på marken får man ta. Däremot inte sånt som sitter fast eller kan ha nåt värde vilket ris efter en avverkning numera mycket väl kan ha.Sten får man bara ta med lov från markägaren. Sen är det ju en annan sak att få kanske bråkar om man plockar med sig nån enstaka sten.

När det sen gäller vad som är lämpligt i akvariet så kan man använda de flesta stenar som inte ser konstiga ut. Det räcker väl att skrubba av dem. Trä från skogen brukar inte fungera så bra i akvarium, det som säkert fungerar är trä som legat länge i vatten. Även grenar och rötter från barrträ som legat länge och blivit urlakat fungerar bra, det ger inga farliga ämnen till vattnet och det flyter inte heller vilket ju är en tråkig egenskap som trä annars har, det kan ta evigheter innan det blivit så vattenmättat att det sjunker självmant. Titta i kanten av sjöar och åar efter trä som inte har bark kvar och gärna ser slitet ut, det är ett mycket bättre val än det från skogen. Kokning känns onödigt, en rejäl omgång med slang och rotborste räcker väl.
#4 - 15 november 2011 09:44
Undvik sånt nära trafikerade vägar.
#5 - 15 november 2011 21:31
Jag va ute förut idag och hittade en hel del passande stenar som jag tog hem och har kokat och nu lagt i akvariet, Fiskarna verkar gilla de riktigt mycket då alla simmar igenom "stenröset" som jag samlat på mig.

Tack för alla tips =)

Annons